ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 19:19

نشست اصحاب رسانه با مدیر اداره منابع طبیعی پاوه/تجلیل از رسانه های پاوه

نشست اصحاب رسانه با مدیر اداره منابع طبیعی پاوه/تجلیل از رسانه های پاوه

به گزارش سلام پاوه: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاوه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته منابع طبیعی گفت ؛ لازم است قبل از هرچیز از اصحاب رسانه و سایت های محلی پاوه در خصوص اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ استفاده بهینه از منابع طبیعی وخدادادی تقدیر و تشکری را داشته باشم. […]

به گزارش سلام پاوه: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاوه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته منابع طبیعی گفت ؛ لازم است قبل از هرچیز از اصحاب رسانه و سایت های محلی پاوه در خصوص اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ استفاده بهینه از منابع طبیعی وخدادادی تقدیر و تشکری را داشته باشم.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: مهندس سامان وسیمی سپس به اهمیت جنگلها و مراتع اشاره کرد و به کمبود نیروی انسانی پرداخت و گفت؛مساحت منابع طبیعی شهرستان پاوه،۷۲ هزار هکتار میباشد.که براساس استاندارد جهانی هر یک هزار هکتار یک نفر جنگلبان نیاز دارد و لازم است همچون هلال احمر پایگاه مراقبتی داشته باشد و دارای  بارو«برجک» وامکانات ضروری باشند.

وی وظایف این سازمان را تشریح کرد و افزود؛حفاظت از« داشته ها» ، اعمال قانون در برابر قانون گریزان و متخلفین و تعارض کنندگان به منابع طبیعی،ترویج و مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی و… می باشد.

وسیمی به راه اندازی سامانه همیاران طبیعت اشاره کرد و گفت ؛همه شهروندان میتوانند با ثبت نام در این سامانه و دریافت کارت همیار طبیعت از سوی سازمان جنگلها، مراتع وآبخیزداری کشور در هر زمانی نیاز باشد به عنوان یاور ما در حفظ منابع ملی و طبیعی و فرهنگ سازی در این زمینه کمک حال ما باشند.

وی به دیگر اقدامات انجام شده این اداره اشاره کرد و گفت،نصب تابلوی ترویجی از جمله تابلوی نصب شده در تفرجگاه ویمیر ،دیوار نویسی ترویجی مخصوصأ در منطقه دالانی که میزبان بیشترین توریست وگردشگر میباشد، بذر کاری با مشارکت شهروندان باینگان و مزیدی،مشارکت خیرین در خریداری ۵۰ دستگاه دمنده جهت اطفای حریق در جنگلها ومراتع که این امر منجر به کسب رتبه اول استان برای اداره منابع طبیعی پاوه شده است ،گشت و مراقبت روزانه در بخشهای مرکزی، نوسود، باینگان با استقرار «واحد ثابت از جمله دیگر فعالیت های است.

رئیس اداره منابع طبیعی پاوه با تقدیر ویژه از مشارکت های خیرین در کمک به حفظ منابع طبیعی شهرستان گفت ؛ لازم میدانم بصورت ویژه از کلیه خیرین گرامی که در تجهیز و خرید امکانات برای حفظ منابع طبیعی و همچنین از استاد شعیب مصطفایی نیز که به صورت رایگان  تعمیر وتعویض قطعات دستگاههای دمنده  ما را یاری می‌دهد تشکر کنم

سامان وسیمی در ادامه با بیان اینکه که با تشکیل پرونده قضایی برای معارضین و متصرفین و ارجاع به دادگستری اقدامات قانونی قاطعی انجام شده است گفت؛ دامداران گرامی نیز جهت بهره برداری و استفاده از مراتع بلحاظ قانونی موظف به پرداخت عوارض «علف چری»هستند.

وی افزود؛البته دامداران بومی و محلی با رعایت شرایط «هر هکتار برای حداکثر ۲ واحد گوسفند، بز استفاده گردد» و توجه به فصل «چرا» مادامیکه گیاهان به اندازه کافی رشد و نمو نمایند مجاز میباشند

وی با تاکید بر اینکه عشایر حق استفاده از مراتع شهرستان پاوه را ندارند گفت؛ حضور دامداران عشایر در شهرستان رصد می شود و این کار تخلف است.

مهندس وسیمی ادامه داد و گفت ؛ مراتعی را که جهت تغذیه و چرای دامها مورد استفاده قرار نمیگیرند جزء مراتع غنی محسوب میشوند و اغلب طعمه حریق قرار گرفته وسبب آتش سوزی میگردد.

وی در پایان گفت ؛در فصل تابستان که آتش سوزی های گسترده «سهوی یاعمدی» شیوع می یابد جهت کنترل و تسلط بر اوضاع منطقه مجوز استخدام فصلی ۲۰نفر را کسب کرده ایم. اما متأسفانه بدلیل کثرت آتش سوزی جوابگو نمی باشند.

وسیمی افزود؛ ان شاءالله شرایط استخدام دیده بانهای بیشتری فراهم گردد تا ما بیشتر بتوانیم در حفظ این منابع و مراتع و جنگل‌های خدادادی ایفای نقش کنیم.