س 11 اردیبهشت 1403 ساعت 00:12

نتايج 6 ماه نسل‌کشی فلسطینيان از نگاه آمار/حیدر غلامی

نتايج 6 ماه نسل‌کشی فلسطینيان از نگاه آمار/حیدر غلامی

تجاوز و نسل‌كشی رژیم صهیونیستی با همراهی و همكاری همه جانبه‌ی آمریكا و حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی، اقتصادی و سیاسی كشورهای غربی به غزه وارد هفتمین ماهِ خود شد.

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :  تجاوز و نسل‌كشی رژیم صهیونیستی با همراهی و همكاری همه جانبه‌ی آمریكا و حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی، اقتصادی و سیاسی كشورهای غربی به غزه وارد هفتمین ماهِ خود شد.

 

 

تجاوز و نسل‌كشی رژیم صهیونیستی با همراهی و همكاری همه جانبه‌ی آمریكا و حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی، اقتصادی و سیاسی كشورهای غربی به غزه وارد هفتمین ماهِ خود شد. این نسل‌كشی نمایش گونه‌ی واضح و دراماتیك كه در برابر انظار جهانیان و سكوت معنادار و شرم آور سازمان ملل، سازمان‌های كنفرانس اسلامی، سازمان همكاری خلیج فارس، اتحادیه‌ی عرب ، كشورهای جهان بخصوص كشورهای عربی و اسلامی (و همراهی و حمایت پشت پرده‌ی برخی از این كشورها چون عربستان، امارات متحده‌ی عربی، مصر و اردن) انجام می‌گیرد، تا قامِ قیامت به عنوان لكه‌ی ننگی بر پیشانی این دوَل و بشریت باقی خواهد ماند. غزه تبدیل به آیینه‌ی تمام نمایی شد كه چهره‌ی واقعی جهانِ متمدن!!! و ادعاهای حقوق بشری آمریكا و غرب؛ سازمان ملل متحد و سازمان‌های پر زرق و برق دیگر جهانی و منطقه‌ای و همچنین پوشالی بودنِ همبستگی عربی و اسلامی را نمایان كرد. این آیینه نشان داد چهره‌ی كشورهای قدرتمند جهان كه با لوازم و موادِ آرایشی ای چون آزادی، عدالت، دموكراسی، حقوق بشر، حقوق بشر دوستانه، رعایت حقوق حیوانات، حفظ محیط زیست و… زیبا می‌نماید، تا چه اندازه كریه و زشت می‌باشد. در ذیل به اختصار نتایج شش ماه نسل‌كشی در غزه را از نگاه آمار، به روایت شبكه الجزیره ذكر خواهم كرد؛ تا قطره‌ای از دریای ظلم و جنایات رژیم آپارتاید صهیونیستی و همدستانش را عرضه نمایم:

 

 

 

1ـ ویرانی و نابودی:

 

 

 

داده‌های منتشر شده توسط دفتر رسانه‌ای دولتی در نوار غزه، درباره نتیجه 180 روز (شش ماه) تجاوز رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که اشغالگران مرتکب 2922 قتل‌عام شده‌اند که طی آنها 39975 نفر شهید و مفقود شده‌اند (14500 نفر از آنان کودک و 9560 نفر زن می‌باشند) ؛ در میان شهدا 484 كادر پزشکی، 65 نفر امدادادگر و 140 نفر خبرنگار هستند. همچنین این گزارشات حاکی از آن است که از آغاز تجاوز تاکنون حدود 75577 نفر در نوار غزه مجروح شده‌اند ( 73 درصد از آنان کودکان و زنان هستند)؛ و 17 هزار كودك فلسطینی یكی از والدینشان یا هر دوی آنان را از دست داده‌اند.

 

 

 

 

2ـ آوارگی و تخریب:

 

 

 

این گزارش حاکی از آن است که یک میلیون نفر از مردم غزه آواره شده و خانه‌های خود را ترک کرده‌اند؛ و 70000 واحد مسکونی به طور کامل ویران شده و 290000 واحد دیگر با استفاده از حدود 70000 تن مواد منفجره به طور جزئی تخریب شده‌اند. اطلاعات دفتر رسانه‌ای دولتی در نوار غزه بیان کرده است که 171 ساختمان دولتی و 100 مدرسه و دانشگاه به طور کامل تخریب شده و 305 مدرسه و دانشگاه نیز به طور جزئی آسیب دیده‌اند. در این مدت 229 مسجد و سه كلیسا به طور کامل و 297 مسجد به طور جزئی تخریب شده‌اند. در حوزه‌ی بهداشت نیز اشغالگران 32 بیمارستان و 53 مرکز بهداشتی را از کار انداخته‌اند؛ و همچنین 159 موسسه بهداشتی و 126 آمبولانس را هدف قرار داده‌اند.

 

 

 

3ـ شهرك سازی و آواره كردن در کرانه باختری

 

 

 

بر اساس داده‌های وزارت بهداشت فلسطین، طی 180 روز در کرانه باختری، 457 شهروند فلسطینی شهید و 4750 نفر نیز مجروح شده‌اند. این وزارتخانه همچنین در گزارشی اعلان كرده است طی شش ماه گذشته 340 حمله علیه مراکز بهداشتی و درمانی و کارکنان آنها در کرانه باختری ثبت شده است. اشغالگران از 7 اکتبر (15 مهرماه 1402) تقریباً 27 هزار دونم1 از زمین‌های فلسطینی در کرانه باختری را مصادره ؛ و سه منطقه‌ی حائل اطراف شهرک‌ها ایجاد کرده‌اند.

 

 

 

در مدت 6 ماه گذشته مقامات رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی برای ساخت 52 شهرك استعماری با 8829 منزل مسكونی در مساحتی به وسعت 6852 دونم مورد مطالعه قرار داده‌اند كه 1895 واحد آن‌ها مصوب شده‌اند.

 

 

بر اساس گزارش این کمیسیون، طی شش ماه گذشته ارتش اشغالگر و شهرک نشینان حدود 9700 حمله در کرانه باختری انجام داده‌اند که از این تعداد 1156 حمله توسط شهرک نشینان انجام شده است؛ که منجر به شهادت 12 شهروند فلسطینی شده است.

این حملات با حمله به منابع طبیعی همراه بوده است با تخریب، ریشه کن کردن و سمی کردن بیش از 9600 اصله درخت که بیشتر آنها درختان زیتون بوده‌اند.

 

 

 

 

در این مدت 25 مجتمع مسكونی بادیه نشین فلسطینی متشکل از 220 خانواده با جمعیت 1277 نفر با زور و اجبار از محل زندگی خود به مکان‌های دیگر منتقل شده‌اند. تعداد پست‌های بازرسی دائم و موقت مستقر در کرانه باختری به 840 پست رسیده است؛ که بیش از 140 مورد آنها پس از هفتم اكتبر گذشته ایجاد شده است.

 

 

 

4ـ ممانعت از تحصیل

 

 

 

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش فلسطین، تعداد دانش آموزان شهدای این تجاوز در نوار غزه به 5994 نفر و در کرانه باختری به 56 نفر رسیده است؛ و در نوار غزه 266 معلم شهید شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که 9890 دانش آموز در نوار غزه و 329 دانش آموز در کرانه باختری و 973 معلم و مدیر در غزه و 6 نفر در کرانه باختری زخمی و مجروح شده‌اند. حملات اشغالگران 286 مدرسه در غزه و 64 مدرسه در کرانه باختری را تحت تأثیر قرار داده است؛ و 620000 دانش آموز دختر و پسر در نوار غزه همچنان از تحصیل محروم شده‌اند.

 

 

 

 

5ـ بازداشت شدگان و زندانیان 

 

 

 

به گزارش باشگاه اسرای فلسطین، از 7 اکتبر گذشته تاكنون حداقل 13 زندانی در زندان‌های اشغالگران در اثر جنایات و شکنجه به شهادت رسیده‌اند. در این مدت حدود 8000 فلسطینی را بازداشت و زندانی كرده‌اند؛ و بدین ترتیب تعداد اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به بیش از 9100 زندانی رسیده است. آمارها تا 31 مارس نشان می‌دهد که تعداد کل زنان دستگیر شده به حدود 258 نفر و كودكان زندانی به 500 نفر می‌رسد؛ و 64 خبرنگار نیز زندانی شده‌اند. همچنین در این مدت 4430 نفر بدون اتهام، محاکمه یا محدودیت زمانی بازداشت شده‌اند.

 

 

6ـ زیان‌های اقتصادی

 

 

برآوردهای بانک جهانی و سازمان ملل نشان می‌دهد که هزینه خسارات ناشی از تجاوز اسرائیل به زیرساخت‌های حیاتی در نوار غزه تقریباً 18.5 میلیارد دلار است که معادل 97 درصد تولید ناخالص داخلی فلسطین در سال 2022 م می‌باشد. به گفته وزارت اقتصاد ملی فلسطین، 29 درصد از مؤسسات اقتصادی فعال در کرانه باختری در نتیجه اقدامات خودسرانه اشغالگران، از جمله حملات مکرر به شهرها، تخریب زیرساخت‌ها و موانعی كه آزادی رفت و آمد افراد و کالاها را محدود می‌کند تعطیل شده‌اند. این وزارتخانه ارزش خسارات روزانه تجاوز رژیم اشغالگر را در نتیجه توقف تقریباً کامل تولید در نوار غزه و عواقب آن بر کرانه باختری ـ بدون احتساب خسارات مستقیم اموال و دارایی ـ حدود 25 میلیون دلار تخمین می‌زند)2.

 

 

نسل‌كشی بی سابقه‌ی ملت مظلوم فلسطین دلِ هر انسانِ آزاده و عدالت طلب و ظلم ستیز را به درد می‌آورد. صدای عربده‌های عموسام و زوزه‌ی سگ افسار شده‌اش با حمایت گرگ میش‌های غربی در دهكده‌ی جهانی گوش جهانیان را پر كرده است؛ و تصویر قمه‌كشی این گنده لات و درنده خویی سگِ‌ هارش و قصابی مردم فلسطین و رنج و مرارت‌های كشنده‌ی آنان در نمایش دراماتیكِ نسل‌كشی وقیحانه غزه همچنان در پرده‌ای به وسعت جهان ادامه دارد.

 

 

در آستانه‌ی عید سعید فطر از خداوند رحمان و مالك عاجزانه خواهانم كه بنیانِ ظلمِ ظالمان و فرعون‌های زمان را در تمامی جهان (بخصوص در فلسطین) ریشه كن نماید.

 

 

منابع:

1ـ دونم (به ترکی استانبولی: Dönüm ) ، یک یکای اندازه‌گیری مساحت است که در امپراتوری عثمانی رواج داشته است. مقدار آن در کشورهای گوناگونِ زیرِ سلطه عثمانی از ۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متر مربع متفاوت است اما معمولاً ۱۰۰۰ مترمربع در نظر گرفته می‌شود.

2ـ سایت الجزیره ، گردآوری عوض الرجوب 5/4/2004 م