س 11 اردیبهشت 1403 ساعت 07:37
" هەورامانێو بێاقەتی "

آئین نکوداشت استاد فقید آواز و سیاچمانه هورامان “جمیل احمدی” در شهر نوسود برگزار شد+عکس

آئین نکوداشت استاد فقید آواز و سیاچمانه هورامان “جمیل احمدی” در شهر نوسود برگزار شد+عکس

آئین نکوداشت استاد فقید آواز و سیاچمانه هورامان “جمیل احمدی” در شهر نوسود برگزار شد.

به گزارش سلام پاوه : آئین نکوداشت استاد فقید آواز و سیاچمانه هورامان “جمیل احمدی” در شهر نوسود برگزار شد.

 

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : این آیین عصر روز روز بیست ششم فروردین ماە 1403در شهرمرزی نوسود کە در طول تاریخ کهن هورامان بە عنوان یکی از مناطق صاحب فرهنگ از آن یاد میشود با حضور هنرمندان ، دوستداران فرهنگ و هنر و مسئولان برگزار شد.

 

 

 

مراسم تحت عنوان ” هەورامانێو بێتاقەتی ” بە جوانان عاشق فرهنگ و موسیقی و دوستداران استاد جمیل نوسودی و با پشتیبانی و زحمات بخشدار بخش نوسود و با مساعدت مدیر آموزش و پرورش نوسود در سالن اجتماعات این اداره برگزارشد.

 

 

در آغاز این مراسم که تلاوتی چند از آیات قرآن کریم برگزار شدوعزیز اژغ برادر هنرمند فیقد جمیل نوسودی با عرض خیر مقدم و تشکراز حضور مهمانان برگزار شد.

 

 

 

وی از داغ کوچ برادر گفت و تسکین سبز حضور مردم قدردان و تشکر از همەی کسانی کە با پیامها و تلفن و حضورشان مرهمی بر کوچ بزرگ مرد آواز هورامان بودند تقدیر و تشکر از کسانی کە عاشقانە مزار استاد را بە بهترین شیوە طراحی و آراستند بخصوص استاد دلسوز و زحمت کش کاک شهرام قادرپور کە برای ساخت مزار تلاشی شایان نمودند تقدیر کرد.

 

 

 

سپس فریدون بهرامی شاعر نامی هورامان با خواندن اشعاری در سوگ کوچ استاد مجلس را حال و هوایی دیگر بخشید.

طنین سیاچمانە و صدای دلنشین هنزمند سیروان خالدی که با اجرایی زیبا اشک هجران دوست را در دیدەی حضار جاری نمود. ادامه بخش برنامه بود.

 

 

 

هدایت محمودی بخشدار نوسود که سابقه مدیریت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانهای پاوه و روانسر را در کارنامه دارد سخنران مراسم بود.

 

 

 

وی با تشکر از عوامل اصلی برگزاری مراسم آقایان کیوان مساعد و حکمت محمدی؛ ماموستا جمیل نوسودی را با سوز صدایش یادگاری برای این دیار خواند کە همیشە در ذهن مردم خواهد ماند.

 

 

 

محمودی در بخشی دیگر از سخانشان با اشارە بە جنگ غزە،کشتار و حملە وحشیانە اسراییل کودک کش را محکوم نموده و از عملیات ” وعده صادق ” سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر و برای پیروزی مسلیمن دعا کرد.

 

 

 

وی بصورت مختصر به چند موضوع از جمله  حضرت داوود علیه السلام نماد هنر نوازی قرآن کریم است، هنر آراسته به اخلاق قرآنی ابدی و ماندگار است و نوسود جایگاهی سترگ در تاریخ و فرهنگ معاصر هورامان دارد را گفت: کاک جمیل نماد ” حیاداری و قناعت ” در جامعه هنری هورامان بود.

 

 

 

بخشدار نوسود در ادامه در مورد صدای ملکوتی قاری بزرگ جهان اسلام مرحوم عبدالباسط صحبت و از چند جنبە تاثیرات جهانی آن قاری بزرگ را تحلیل و از تاثیر گزاری آن بر روی مردم و حتی غیر مسلمانان گفت. بگونه ای که در یک قرائت در کشور غیر مسلمان اوگاندا ” ۷۲ نفر ” مسلمان می شوند.

 

 

 

در ادامه اجرای سیاوچمانه با صدای اسماعیل حمیدی فضای زیبایی را به مراسم بخشید.

 

 

سپس نویسنده و شاعر خوش ذوق فیصل هدایتی شعری برای کوچ استاد با حسی بغض آلود قرائت نمود.

 

 

در بخش دیگر برنامە هنرمند عین الدین الماسی هنرمند روشن دل بە روی صحنە آمد و با صدای حزن آلودش اشک را مهمان چشمان حضار نمود و بعد از آن صالح رسولی با قرائت شعری یاد و نام هنرمند جمیل نوسودی را دوبارە در ذهن زندە نمود و در آخر مجری برنامه حکمت محمدی (خەمیار هەورامی )ضمن تشکر و تقدیر از همە عزیزانی کە از شهرهای مریوان سنندج سروآباد کرمانشاە کامیاران پاوە روانسر جوانرود نودشە و از اقلیم کردستان تشریف آوردە بودند گفت این برنامە بە همت کیوان مساعد عزیز و جوانانی چون سرکاو اسماعیلی و با اسپانسری مالی بزرگمردانی از دیار هورامان اجرا گردید.