پ 20 اردیبهشت 1403 ساعت 22:40
به مناسبت هفته زمین پاک:

پاکسازی بخشهایی از تفرجگاه سرده ره پاوه + عکس

پاکسازی بخشهایی از تفرجگاه سرده ره پاوه + عکس

به مناسبت هفته زمین پاک با حضور دوستداران طبیعت بخش هایی از تفرجگاه زیبای سردره پاوه پاکسازی شد.

به گزارش سلام پاوه: به مناسبت هفته زمین پاک با حضور دوستداران طبیعت بخش هایی از تفرجگاه زیبای سردره پاوه پاکسازی شد.

 

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: صبح امروز با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری پاوه ، جمعی از مدیران ، عضو شورای شهر ، دوستداران طبیعت ، نیروهای امدادی هلال احمر و نمایندگان انجمن های محیط زیستی مراسم گرامی داشت زمین پاک پاوه با پاکسازی بخشی از طبیعت زیبای منطقه سرده ره پاوه برگزار شد.

 

 

علی صدیقی پور رئیس اداره محیط زیست پاوه ضمن تشکر از حضور دوستداران طبیعت در این مراسم گفت: شنبه ۲اردیبهشت ۱۴۰۳مصادف با ۲۱اوریل ۲۰۲۴روز زمین پاک می باشد. و به همه مردم روي زمين يادآوري مي شود که نبايد سياره خود “زمين” را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند.

 

 

 

 

وی افزود : از سال ۱۹۷۰ به بعد هرسال روز جهانی زمین پاک بایک شعار جهانی جشن گرفته میشود.در ایران بخاطر اهمیت حفاظت از محیط زیست ۸_۲اردیبهشت به عنوان هفته زمین پاک گرامی داشته می شود.امسال شعار روز زمین پاک،مشارکت مردم،ایران در برابر پلاستیک،نجات زمین می باشد.

 

 

 

صدیقی پور گفت:در حالیکه بسیاری از کشورهای جهان به سمت دنیای بدون پلاستیک گام بر میدارند،در کشورهایی که سیستم جمع آوری زباله ناکارآمدی دارند،به علت ارزانی،در دسترس بودن و مصرف بیش از حدپلاستیک، آلودگی‌های پلاستیکی یکی از مشکلات بنیادی محیط زیست محسوب می شود.

 

 

 

 

این کارشناس محیط زیست افزود: هرساله۴۰۰میلیون تن زباله های پلاستیکی در جهان تولید میشود که ۸۵درصد آن به سایتهای زباله منتقل یادر طبیعت رها می گردد. در ایران نیز روزانه ۵۰۰تن پلاستیک تولید میشود و ایران در بین ۱۰کشور پرمصرف پلاستیک در جهان است.بسیاری از این مواد پلاستیکی رها شده در طبیعت ۵۰۰_۱۰۰سال زمان لازم است تا در طبیعت تجزیه شوند و در تمام این مدت به محیط زیست آسیب می‌رسانند.بسیاری از این مواد در چرخه غذایی حیوانات قرار گرفته و باعث مرگ آنها میشوند.سالیانه ۱میلیون پرنده و۲۰۰هزارپستاندار در اثر فرآورده های پلاستیکی از بین میروند.طبق هشدار کارشناسان حوزه سلامت، پلاستیک،میکروپلاستیکها و مواد خطرناک موجود در آنها در غذایی که میخوریم،آبی که مینوشیم و هوایی که تنفس میکنیم نفوذ کرده اند.و سلامت ما را بشدت تهدید میکنند.

 

 

 

صدیقی پور با اشاره به اینکه همه ما باید برای نجات خود و زمینی که بر روی آن زندگی می‌کنیم تلاش کنیم و با تغییر سبک زندگی و انجام کارهای ساده میتوانیم مصرف پلاستیک را در زندگی خود به حداقل برسانیم گفت:بهترین راه کمتر مصرف کردن پلاستیک و مواد پلاستیکی است. هرایرانی در روز ۳ کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند که ۹۶درصد آن مستقیما وارد سطل‌های زباله میشود اگر حتی یکی از آنها حذف شود اقدام مهمی است. کیسه های پارچه ای و کاغذی را میتوان جایگزین کیسه های پلاستیکی نمود.

 

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری پاوه نیز در این مراسم گفت: در هفته زمین پاک هدف از برگزاری اینگونه مراسمات به صورت نمادین این است که این انگیزه در عامه همشهریان و مردم خوب منطقه ایحاد شودکه نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین دغدغه و احساس مسولیت داشته باشند.

 

 

سالم مصطفایی افزود: همه ما انسانها در قبال محیط زیست پیرامونی که از آن استفاده میکنیم به ویژه جای جای این شهرستان که از موهبت الهی برخوردار و شرایط ممتاز گردشگری برخودار است مسولیت داریم .فرد فرد مردم جامعه باید همکاری کنند که کمترین آلودگی در طبیعت داشته باشیم.

 

 

 

وی گفت:اکنون تا حدودی در شهرها تفکیک زباله های خشک از دیگر زباله ها انجام میشود اما جایگاههای زباله های شهری و روستایی کانونهای آلودگی و بحران ساز و لازم است تا بیشتر مورد توجه و پیگیری اداره محیط زیست و شهرداریها و دهیاریها قرار گیرندکه از آلودگی محیطهای طبیعی و مراتع اطراف جلوگیری شود.این فرهنگ باید در جامعه ما نهادینه شود که در عمل همه پای کار باشند خوشبختانه در شهرستان پاوه انجمنهای مردم نهاد برای حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی فعال و همیشه پای کار هستند و از همه این عزیزان نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

 

 

 

 

در این مراسم دوستداران طبعیت اقدام به جمع آوری زباله نمودند و سید آزاد حسینی نائب رئیس شورای شهر پاوه و رئیس کمسیون فرهنگی اجتماعی شورای  نیز با پرسش چند سوال محیط زیستی از دانش آموزان به آنها هدایایی اهدا کرد.