ج 28 اردیبهشت 1403 ساعت 13:36

روایتی از ورود به عرصه معلمی با معرفی دانشسرای مقدماتی پسران سنندج/محمد غریب معاذی نزاد

روایتی از ورود به عرصه معلمی با معرفی دانشسرای مقدماتی پسران سنندج/محمد غریب معاذی نزاد

محمد غریب معاذی نژاد از معلمان و فرهنگیان خوشنام پاوه به مناسبت روز معلم خاطراتی از دوران ورود به عرصه معلمی و یادآوری خاطرات آن زمان را بازگو نموده است که خواندن آن خالی از لطف نیست

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: محمد غریب معاذی نژاد از معلمان و فرهنگیان خوشنام پاوه به مناسبت روز معلم خاطراتی از دوران ورود به عرصه معلمی و یادآوری خاطرات آن زمان را بازگو نموده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

 

سالهای 55 و 56 است و هنوز آثاری از حمام های قدیمی و دست به آب های خوفناک مساجد در بالا دست شهر. کارکرد خود را از دست نداده اند، صدای دلنشین اذان در تکیه و نگهبانی و گشت  پاسبانها و کوه نگاره قلادزی و بنا و معماریهای یکدست اینها گوشه ای از عناصر موجود در فضای پاوه در آن ایام بشمار می آیند..سال دوم رشته تجربی دبیرستان  محمدرضا شاه بودم، ابهت،عظمت و نگاه نافذ مدیران و معلمان آن زمان وصف ناشدنی و همه چیز در سر جای خود و انضباط حرف اول را در دبیرستانها میزد.

 

در میان بچه های دبیرستانی زمزمه ای پیچیده بود براین اساس که دانشسرای مقدماتی پسران سنندج دانش آموز معلم می پذیرد.رویاهای کودکی و نوجوانی و محیط بسته و محدود پاوه و هیجان فیلم های دهه پنجاهی آن دوران زمینه را برای گریز و رسیدن به محیط متنوع و فضاهای مفرخ تر فراهم کرده بود.

 

 

برای شهرستان پاوه هم سهمیه سی نفری را تعیین کرده بودند،بعد از یک سال اضطراب و دلهره با شرکت در امتحان ورودی به دانشسرا قبول و با رفتن به کرمانشاه و سوار شدن با مینی بوسهای دهه پنجاه و گوش دادن به آهنگهای حسن زیرک در گردنه های تند در کنار سربازان هم مسافر،وارد دانشسرای مقدماتی سنندج شدیم.ثبت نام و ورود به دانشسرا منوط به یکسری سازوکار لازم از جمله تهیه کت وشلوار سرمه ای یک دست و یکرنگ و بعضی از قوانین و مقررات نه چندان مرتبط در همان ابتدای شهر دور از فضای شهری مشغول به تحصیل شدیم سنندج همیشه مرکز علم و ادب و هنر بوده است.

 

 

 

مراکز و موسسه های خاص فرهنگی آن زمان که در شهرهای مختلف ایران بنیان نهاده شدند،هر کدام به نحوی کارکرد و نقش مهمی را در دانش افزایی و توسعه فرهنگی مناطق  جغرافیایی ایران ایفا نمودند این نهادها یادگارانی مثبت و مانا در طول تاریخ و دهه های گذشته  به شمار رفته و هیچگاه فراموش شدنی نیستند در این میان دانشسرای مقدماتی سنندج  ودانشسراهایی همانند دانشسرای مقدماتی شاه آباد در دهه های سی به بعد یکی از مهم ترین فاکتورهای پرورش معلم در استان کردستان و کرمانشاه به شمار میرفتند که با بهترین امکانات رفاهی و آموزشی در اذهان ما معلمین باقی مانده و خواهند ماند.
جاذبه بسیار بالای آن مراکز بالاخص  سنندج به خاطر حقوق ماهیانه بسیار خوب در کنار دوستان صمیمی  شهرستانهای استان حس ماندگاری را فزون  بخشیده بود، از مهم ترین افراد شاخص در مدیریت دانشسرا می توان به آقای پشانی و ارغوانی اشاره نمود بعد از فراز و نشیبهای زیاد و دوره تکمیلی قروه در پاییز شصت وارد عرصه معلمی در آموزش و پرورش شهرستان پاوه شدیم. الحمدالله در جهت دانش افزایی و به روز شدن اطلاعات و بهره مندی هر چه بیشتر دانش آموزان ..تحصیلات تکمیلی در زمینه جغرافیا رشته ژئومرفولوژی و هیدرولوژی هم پشت سر گذاشتم.
با چشیدن تلخی ها و نارسائیهای فراوان و گاها تبعیض های انکار نشدنی در ایام خدمت مخصوصا در اوایل کار در مدارس دور دست و محروم و جنگی و در کنار آن عشق و علاقه به کار وخاطرات ایام در جغرافیا های متفاوت،با گذر روزگار و استمرار زمان و چرخش دوران و مهمتر از همه بر جای گذاشتن جوانی و سپیدی موی، وارد فضای نسبتا آرام باز نشستگی  شدیم.
آری لحظه به لحظه آن ایام خاطره و بیاد ماندنی بود و با توجه به وجدان کار ،توانمندی ،ظرفیت و قابلیتی که در وجودمان بود روزگاران را به سر رسانیده و هر آنچه که باقیست وجدانی راحت و نیمه احترامی ازجانب محصلین آن دورانهای  سپری شده ….. وقتی که محصلین  به ثمر رسیده آن روزگاران را می بینم،خوشحال و به خود می بالیم که معلمی نقش تاثیر گذاری در جامعه داشته و در واقع معلمی زیر بنا و زیرساخت همه نهادها و سازمانها و قشرهای تحصیل کرده جامعه قلمداد  و می بایست از هر نظر در جایگاه بهتری قرار می گرفت.
شاخصه های زیادی در رتبه بندی کشورها برای نشان دادن وضعیت توسعه یافتگی و رفاه حال عمومی ساکنین هر کشور در نظر گرفته می شود وبر اساس آن می توان رشد و شکوفایی همه کشورها را انداره گیری نمود یکی از ان شاخصه ها،وضعیت اقتصادی و سلامت و طول عمر وب یمه کارآمد میباشد.در شهر ما به شوخی می گویند بازنشسته ها ی آموزش و پرورش آسیب پذیر و اگر یک سال از عمر آنها بعد بازنشستگی بگذرد و سلامتی قرین حالشان باشد دیگر مشکلاتی تا اخر عمر دامنگیرشان نخواهدشد.
هنگامی که به درجه بازنشستگی نائل آمدیم کارتی را تحت عنوان کارت منزلت و اعتبار اجتماعی به بازنشسته های آموزش وپرورش هدیه دادند و قرار بر این بود از مزایای آن در بیشتر حوزه ها ی خدماتی ،رفاهی ،اجتماعی و……………بهره مند شویم این قدردانی مایه خوشحالی و مباهات همه بازنشسته ها بود و مرتبا در آن اوایل این طرف و آن طرفش را نگاه می کردیم و در جای معتبری قرارش می دادیم که مبادا مفقود گردد وخدای ناخواسته از مزایایش بهرمند نگردیم، بعد از گذشت  سالها از ان کارت…بود و نبودش هیچ تاثیری در  سلامت روانی و آرامش بازنشسته ها نداشت و هیچ جایی از آن سراغی نگرفت که نگرفت.