ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 23:32

تغییر دین علنی ناصر رزازی و اعلام تنفر از اسلام / هادی محمودی

تغییر دین علنی ناصر رزازی و اعلام تنفر از اسلام / هادی محمودی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: ناصر رزازی خواننده، شاعر، سیاستمدار و نویسنده کورد اهل کردستان است که علاوه بر کار خوانندگی به تدریس زبان کوردی و ترجمه و تألیف نیز می‌پردازد. وی که بیشتر زندگی خود را در خارج از ایران و در کشور سوئد گذرانده یکی از استادان بزرگ موسیقی کوردی به شمار می […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: ناصر رزازی خواننده، شاعر، سیاستمدار و نویسنده کورد اهل کردستان است که علاوه بر کار خوانندگی به تدریس زبان کوردی و ترجمه و تألیف نیز می‌پردازد.

وی که بیشتر زندگی خود را در خارج از ایران و در کشور سوئد گذرانده یکی از استادان بزرگ موسیقی کوردی به شمار می رود و نیز به تمام لهجه های کوردی تسلط دارد و ترانه های زیادی را اجرا کرده است.

کاک ناصر رزازی در سال ۱۳۳۴ در محله «کانی کمیز» سنندج متولد شد و دو فرزند پسر به نامهای ماردین و کاردو و یک دختر به نام دلنیا دارد, همسر ناصر رزازی که او نیز خواننده عرصه موسیقی کردی بود در تابستان ۱۳۸۴ در یک سانحه پزشکی در استکهلم سوئد درگذشت که چندی پس از مرگ فریقی با ایران نسیمی که همچون فریقی اهل مریوان است ازدواج کرد.

ناصر رزازی در در سالهای اخیر در مصاحبه ها تمامی احزاب مسلح کُردی را زیر سوال برد و گفت گروههایی از جمله کومله و دمکرات به بیراهه رفته اند وآنها نتوانسته اند فرهنگ کُرد را به دیگران نشان دهند وی در بیان مطالب خود اظهار داشت که این گروهها با استفاده از زور و سلاح می خواهند قدرت را در کردستان بدست بگیرند اما سلاح در کردستان چاره نیست و بایستی از راه گفتمان مسئله حل شود.

ناصر رزازی در بخش پایانی صحبتهای خود با اظهار نظر جالبی خواستار الحاق کُردهای ترکیه ، سوریه و عراق به خاک ایران شد و گفت کُرد در اصل ایرانی بوده و هست وباقی خواهد ماند و هیچگاه کردهای ایران از خاک ایران جدا نخواهد شد و جدا شدن کردستان از خاک ایران برای مردم ایران پذیرفته شدنی نیست. من خودم را کُرد می دانم ولی ایرانیم.

در ۲۳ دی ۱۳۹۳، آلبوم مشترک ناصررزازی و زکریا یوسفی به نام چیاوان از سوی شرکت آوای ماد در تهران با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد, صدور این مجوز و انتشار این آلبوم, سبب واکنش‌های متفاوتی در میان رسانه‌ها شد. محمدحسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشستی خبری، مبنای صدور مجوز برای آثار موسیقی را محتوای اثر اعلام کرد و از این عمل حمایت کرد.

ناصر رزازی خواننده مشهور و معروف کورد گه به یقین میتوان گفت کسی نیست که او را نشناسد و با ترانه های مشهور و نوستالژیک وی آشنا نباشد و رشد نکرده باشد؛ اخیرا در یک فایل صوتی که با یکی از بزرگان یارسان منطقه سرپل ذهاب داشته است به صراحت اعلام نمود که:

“من ابلاغ میکنم که یارسان هستم و مسلمان نیستم” و در ادامه اعلام میکند که “تا زمانی که زنده هستم با آئین اسلام جنگ میکنم و اجازه نمیدهم این دین در میان ملت کورد بیشتر ریشه پیدا کند” وی در ادامه سخنانش اظهار مینماید که “منطقه یارسان برای من از از مکه و مدینه و عربستان چرکین و کثیف, پاکتر و مقدس تر است” وی در ادامه سخنانش اظهار میدارد که “در میان تمامی کوردها تنها کوردهای کلاردشت مرد هستند زیرا که مسلمان نیستند و بر آئین یارسان مانده اند”

این اظهارات ترانه سرای مشهور کورد با شدت و بازتاب گسترده ای در فضای مجازی منتشر به حدی که در اندک زمانی سخنانش بازتاب گسترده ای داشت و صفحه های فراوانی از وی حمایت کردند و پس از مدتی تنی چند از روحانیون به شدت به وی و سخنانش واکنش نشان دادند.

اظهارات ناصر رزازی به این علت که قبلا ترانه هایی در وصف بزرگی شخصیت های برجسته مسلمانی نظیر روحانی برجسته قاضی محمد داشته بود سبب حیرت بسیاری از طرفداران وی و نیز مردم گردید که چگونه این شخص با آن بیوگرافی ای, چنین از اسلام اعلام بیزاری نموده است.

این سخنان ناصر رزازی سبب منقلب شدن بسیاری از روحانیون و حتی برخی ائمه جمعه اهل سنت مناطق کورد نشینی نظیر بانه و سنندج و … گردیده و این روحانیون در واکنش به سخنان وی ؛ او را با الفاظ زشتی چون “ملعون” , “معتاد” , “بیچاره” ، “بدبخت” و “پست” خطاب کردند و بجای دقت در کلام و پاسخ علمی و منطقی به سخنانش, نوارها و کاست ترانه های وی را تحریم کرده و بر روی تریبون ها دستور به آتش زدن کاست های ترانه وی نمودند.

پرواضح است که طرز برخورد این روحانیون در خصوص این موضوع تا چه حد نادرست  و غیر منطقی بوده و جای سوال  است که علت چنین عکس العملی توسط این روحانیون چه بوده است, زیرا پیامبر اکرم(ص) در برخورد با مخالفین و دشمنانش هیچگاه چنین شیوه ای نداشت .

پیامبر(ص) حتی کسانی را که نزدیکانش را شکنجه نموده و کشتند، هیچگاه تحریم ننمود.

پیامبر(ص) حتی به کسانی که آن تهمت زشت فحشا را به همسرش را دادند(حادثه اِفک)؛ از الفاظی نظیر “ملعون” , “بیچاره” ، “بدبخت” و “پست” استفاده ننمود.

شیوه پیامبر و مسلمانان راستین در خصوص چنین مسائلی پاسخ منطقی و علمی دادن به مسائل مطرح شده است (ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ)؛ اما متاسفانه این روحانیون شیوه اهانت و تحریم را انتخاب نمودند .

در نهایت این موضوع مطرح شده از سوی ناصر رزازی و موضع گیری ناصواب این روحانیون سبب چرخش مردم به سوی ناصر رزازی گردید .

در ادامه ناصر رزازی با انتشار مجدد یک پست و مطرح نمودن موضوعات دیگری در خصوص آئین اسلام و اینکه مطالعاتش درخصوص اسلام بیشتر از همه روحانیون است, ضدیتش را با اسلام بیشتر آشکار کرد و سپس مظلوم نمایی زیرکانه اش سبب گردید که مردم دفاع های جانانه ای از وی بنمایند.

اهم مسائل مطرح شده توسط ناصررزازی موضوعات ذیل بودند:

موضوع اول: ناصر رزازی ادعا دارد که آیین یارسان قدیمی ترن و کهن ترین آئین در مناطق کرد نشین بوده و دین اجدادی کردها آئین یارسان است و تنها یارسان ها دارای اصالت  هستند چون دین اجدادی اشان را حفظ کرده اند.

در پاسخ به این اظهارات باید گفت که یک انسان عاقل و کسی که معنی زندگی را خوب دریافته باشد, روش زندگی و دین اش را بر اساس آنچه که صحیح تر است انتخاب میکند نه آنچه که قدیمی تر است.!!!

از نظر اسلام ادیان یهودیت و مسیحیت و … بسیار قدیمی تر از اسلام است ولی چون اسلام کاملترین دین است , خدا آن را برای مسلمانها برگزیده است .

پس این فرض که دین یارسان چون قدیمی تر است باید کوردها آن را انتخاب کنند چنان کودکانه است که حتی با فرض درست بودن آن؛ از نظر منطق باطل است.

موضوع دوم: اینکه آئین یارسان آئینی قدیمی است و اینکه ناصر رزازی اظهار میدادرد که وی نیز از این به بعد یارسان است .

اولا آئین یارسان آئینی نژادی است و پیروان این آئین نمی توانند کسی را در دین خود بپذیرند, بلکه طبق معتقدات این آئین، این دین از طریق پدر به پسر منتقل میگردد.

متاسفانه ناصر رزازی به حدی در خصوص این آئین اطلاعات کم و محدودی دارد که نمیداند که این آئین, دینی نژادی است و بجز خودشان کسی نمیتواند وارد این دین گردد و به این دلیل, این صحبت ناشیانه را مطرح نموده است.

جالب این است که کاک ناصر در این سخنان اظهار میدارد که مردم یارسان از دین خود نمیدانند و باید تلاش میکردند آئینشان عمومی شود!!!

ثانیا درخصوص قدمت آئین یارسان؛ نتایج پژوهشگران تاریخ ادیان در خصوص این دین ثابت کرده کرده است که این آئین ملغمه ای از یهودیت, مسیحیت,تشیع , مانویت, میترائیسم و… هستند و صورت بندی اصلی آن در سده های پس از اسلام صورت گرفته و نقطه عزیمت این آئین هم غالبا طریقت تصوف بوده است.

بطور خلاصه اینکه دین زرتشتی که اساسا تا زمان ساسانی هیچی مکتوباتی نداشت و تنها شفاهیاتی بی پایه در میان مردم ایران در این خصوص وجود داشت و در زمان شاپور ساسانی به منظور جلوگیری از نفوظ مسیحیت امپراطوری بیزانس در قلمرو ساسانیان؛ اصولی برای این دین زرتشتی به نگارش در آمد و در واقع این دین توسط شاپور ساسانی تدوین شد و هیچ ربطی به آموزهای زرتشت پیامبر نداشت.

در دوران بعد از شاپور ساسانی, مغان زرتشتی و حکومتی, اصول غیر انسانی فراوانی به این دین اضافه نمودند تا اینکه انشعابی در این دین به وجود آمد که زروانیان نام گرفتند .

آیین زُروانی دینی مشتق شده از دین زرتشت است که با آموزه های یهودیت و مسیحیت ترکیب گشته است و در دوران ساسانیان در ایران اهمیت زیادی داشت اما پس از ظهور اسلام پیروان این دین آموزه های آئین زروان را با ابتدا با برخی آموزه های اسلامی ترکیب نمودند و سپس در دوره مغولان برخی آموزه های بودائیان نظیر حلول و تناسخ را با معتقدات این دین ترکیب نمودند و آئین اهل حق را به وجود آوردند و سپس در دوران پس از صفویه برخی از اعتقادات تشیع را با این آئین ترکیب نمودند که در نهایت آئین یارسان از دل این ملغمه متولد گردید.

همانطور که تحقیقات تاریخی ثابت کرده است این آئین با این معتقدات قدمتی بیشتر از ۴۰۰ سال ندارد  اگر چه برخی از معتقدات آن, ریشه در آئین های کهن یهودیت , میترائیسم و هندو و … دارد.

جالب این است که کاک ناصر در این سخنان اظهار میدارد که این آئین, دین امپراطوری ماد بوده است و این نشان میدهد که تا چه حد سطح مطالعات و دانش این شخص پایین است !!!

موضوع سوم : اینکه این شخص اظهار داشت اسلام به زور شمشیر وارد مناطق کردنشین شده است و کردها با زور شمشیر مسلمان شده اند .

در خصوص رابطه کوردها و اسلام مطالب فراوانی نگاشته شده شده و پرواضح است که این اظهارات کاک ناصر صحیح نسیت و پژوهش های تاریخی به وضوح ثابت کرده است که کوردها با آغوش باز و میل باطنی به اسلام گرویده اند و کتب فراوانی در این خصوص به رشته تحریر در آمده است.

متاسفانه کاک ناصر رزازی حتی اگر زحمت یک تحقیق میدانی کوچک در فضای اینترنت را به خود میداد چنان ناشیانه اظهار نمیکرد که کوردها با زور به دین اسلام در آمده اند.

سایر مسائل مطرح شده توسط کاک ناصر رزازی نیز مطالبی بود که حتی کسانی که سطح مطالعاتی بسیار اندکی نیز داشتند میدانند این صحبت ها تا چه اندازه نادرست است نظیر اینکه روحانیون مناطق کردنشین متعه و صیغه را به وجود آورده اند در حالی که کوردها اهل سنت هستند و بر مذهب اهل سنت، اما متعه و صیغه مربوط به مذهب شیعه است و هیچ ربطی به اعتقادات کوردهای اهل سنت ندارد.!!!

بگذریم از آمار عجیبی که کاک ناصر ارائه داد و ادعا کرد که حساب کرده است که از ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایران ۵۰ میلیون نفر آن کورد است !!!

از همه جالبتر اینکه کاک ناصر رزازی در آخر کلیب تصویری دومش ادعا میکند که قران شناس است و از تمامی علما و روحانیون قران را بهتر میشناسد و توصیه میکند که علما قران را بخوانند؛در حالی که کاک ناصر اظهار داشت در قران آمده است که رباخواری برابر هفتاد بار زنا با مادر است درحالی که در هیچ کجای قران چنین آیه ای وجود ندارد!!!

پایان :

پرواضح است که موضع گیری های اخیر کاک ناصر رزازی درخصوص اسلام و آئین یارسان تا چه حد غیر علمی و غیرمنطقی است اما اهانت هایی که توسط برخی از روحانیون کورد بانه و مریوان و سنندج و … به وی شد سبب گردید در کانون توجه مردمی واقع گردد و مردم به شدت از او طرفداری کنند.

اما علت مطرح نمودن این صحبتها و موضع گیری کاک ناصر رزازی در خصوص ضدیت و دشمنی با اسلام چه بوده است؟

به نظر می رسد که در سالهای گذشته با ظهور خوانندگان بااستعداد که در مناطق کردنشین ظهور کرده اند ظاهرا افراد پیشکسوت و قدیمی تری چون کاک ناصر رزازی رو به فراموشی رفته اند و این صحبتهای کاک ناصر رزازی  تنها ترفندی زیرکانه برای جلب توجه عمومی و افتادن دوباره نامش در میان مردم کورد بوده است.

یعنی همان ترفندی که سلبریتی های مشهوری نظیر ریحانه پارسا و بهاره رهنما و صدف طاهریان و… گاها از آن استفاده می کنند و با مطرح کردن موضوعاتی توجه عمومی را به خود جلب می کنند، ترفندهایی نظیر توهین به یکی از قومیت ها یا لخت شدن و برهنه کردن خود در فضای مجازی.

کاش کاک ناصر رزازی بجای این صحبت ها برای مطرح کردن خود جهت پنهان کردن ترس خود از فراموش شدن و تلاش برای بازگشت دوباره به میان مردم؛ حداقل مثل این سلبریتی ها خودش را برهنه میکرد زیرا حداقل این سلبریتی ها شرافتشان بسیار بیشتر از اشخاصی است که آخرت خود را برای این دنیا میفروشند.!!!

کاش کاک ناصر رزازی همان خواننده محبوب قدیمی باقی میماند و اینگونه صحبت ها مطرح نمی کرد…

18 پاسخ برای “تغییر دین علنی ناصر رزازی و اعلام تنفر از اسلام / هادی محمودی

  • طه سلیمی در تاریخ فروردین 4, 1401 گفت:

    رزازی دیگه محبوب نیست

  • هادی محمودی در تاریخ بهمن 25, 1400 گفت:

    کاک اشکان عزیز سلام.

    متن کوتاهی بود و وقت تنگ بود و اگر باید بهتر مینوشتم.

    سپاس از حسن نظر شما.

  • هادی محمودی در تاریخ بهمن 25, 1400 گفت:

    برادر عزیز “مسلمان و بنده خدا” سلام .

    لفظ کاک به معنای برادر نیست و لفظ احترام است .

    البته که بنده به عنوان شخصی مسلمان که اعتقاد عمیقی به اسلام دارد و تعلق قلبی عمیقی به مذهب اهل سنت دارد ، هیج گونه برادری ای با اشخاصی چون کاک ناصر رزازی ندارم.

    اما معلم و استاد ما که شخص رسول خدا(ص) است به مخالفان فکری و حتی اهانت کنندگان احترام میگذاشت ، ما نیز باید به شخصی چون کاک ناصر رزازی احترام بگذاریم (هرچند که ایشان بی حرمتی کرده و زبان درازی نموده است).

    هر زمان که کاک ناصر رزازی دست به اسلحه برد و با ما جنگید بنده نیز دست به اسلحه میبرم و با انها خواهم جنگید.

    اما در حال حاضر ایشان فقط اهانت نموده و ما حق نداریم به ایشان حمله کنیم .

  • اشکان در تاریخ بهمن 25, 1400 گفت:

    سلام.ممنون آقای محمودی برای این متن زیبا و منصف

  • مسلمان و بنده خدا در تاریخ بهمن 25, 1400 گفت:

    از ناصر رزازی که علنا مرتد شده و به اسلام توهین کرده نفرت و انزجار خود به عنوان مسلمان اعلام می کنم ولی از اقای محمودی نیز که ناصر رزازی را با عنوان کاکه یعنی برادر نامبرده ناراحتم که مسلمان با کافر هیچگونه نسبت عاطفی و برادری ندارد و ایشان باید یاد بگیرد

  • هادی محمودی در تاریخ بهمن 24, 1400 گفت:

    آقای ولدبیگی عزیز سلام.

    ممنون از لطف و محبت شما .

  • هادی محمودی در تاریخ بهمن 24, 1400 گفت:

    آقای شهریاری عزیز سلام.

    بنده موافق نظر شما نیستم .

    کاک ناصر رزازی مهره دست کسی نیست و خاندان بارزانی هم مهره دست کسی نیستند.

    کاک ناصر رزازی شخصی مستقل میباشد و نظر شخصی اش را بیان نموده و از کسی خط و نشان نگرفته و طبیعتا هم باید عواقب صحبتهایش را بپذیرد.

    خاندان باررانی خاندانی بزرگ و روحانی و اهل دین و ایمان بوده و هستند و اگر تاریخچه این خاندان را بخوانید خواهید دانست چه انسانهای بزرگی بوده اند .

    ضمنا این خاندان اصالتا عالمان دین بوده اند که بعدها مبارزات ازادی خواهانه را شروع کرده و به ابن شکل درامده اند وگرنه اجدا انها مسلمانهای با ایمان و مععتقد بوده و هنوز هم هستند.

  • هادی محمودی در تاریخ بهمن 24, 1400 گفت:

    کاک شاهوی عزیز سلام.

    کسی به کاک ناصر رزازی حمله نکرده ، بلکه ایشان سر خود را صخره زده و با این صحبتهایش خیل عظیمی از کسانی را که ایشان را دوست داشته اند از خود رنجانده و پس از آن همه سال حاصل زحمات خود را بر باد داده.

    سخنان ایشان همچون کف روی آب بود و با این استدلال های ضعیف میخواست خودش را بزرگ کند ولی خودش را کوچک کرد.

    اگر این متن را کمی با دقت مطالعه فرموده بودید نمیگفتید که به کاک ناصر رزازی حمله شده .

    متاسفانه کاک ناصر رزازی، اشخاص ساده دلی همچون شما را به حدی تحت تاثیر قرارداده که شما بدون خواندن این متن فکر میکنید به او حمله شده .

  • هادی محمودی در تاریخ بهمن 24, 1400 گفت:

    برادر گرامی آقای معین سلام

    البته که برای هیچکس اهمیت ندارد که کاک ناصررزازی چه دینی دارد .

    مسئله این است که ایشان به خیل عظیمی از مسلمانها توهین نموده و استدلالهای ضعیف انسانهای ساده دلی چون آقای شاهو را تحت تاثیر قرار داده .

    این مسئله مهمه نه تغییر دین ایشان.

    مسئله که

  • معین در تاریخ بهمن 24, 1400 گفت:

    به درک که دین شو عوض کرده
    فک کردی خیلی برام مهمه دینش چیه

  • شاهۆ در تاریخ بهمن 24, 1400 گفت:

    حمله به ناصر رزازی سر بر صخره کوبیدنه. نام او دریا است و جاودان و منتقدینش همچون کف روی آب. با حمله به ناصر رزازی هیچ کوچکی بزرگ نخواهد شد.

  • شهریاری در تاریخ بهمن 23, 1400 گفت:

    ناصر رزازی مهره و آلت دست بارزانیه و دستورات حکومت اقلیم را جابجا میکند و بارزانی هم آلت دست اسراییل و یهود می‌باشد و کاش روحانیون اهل سنت جواب و موضع قویتر و شدیدی درقبال این حرفهای ضد دین ناصر رزازی اتخاذ و بیان می‌کردند.یاحق

  • شایان در تاریخ بهمن 23, 1400 گفت:

    من دیگه آهنگهای ناصر را گوش نمیکنم و تمام آهنگهایش را حذف کردم
    اسلام خط قرمزه

  • ولدبیگی در تاریخ بهمن 23, 1400 گفت:

    سطح نازل دیدگاه نویسنده مطلب در بیان علت و چگونگی و دیدگاههای نویسنده انسان را مجبور به پاسخ گویی نمیکند همانطور که در نوشته های قبلیش به وضوح هویدا است . فقط افسوس که فضا بشدت متشنج است والا تو آنی نیستی که تساهل و تسامح را شعار بزنی لیکن در کنه فکریت عکس آن باشی

  • هادب محمودی در تاریخ بهمن 22, 1400 گفت:

    برادر گرام سلام .

    آیه “ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ…” به این معنا نیست که بدی را با خوبی جواب بده .

    این آیه به این معنی است :
    بدی را به بهترین شیوه پاسخ بده .

    کاک ناصر رزازی در سخنان مطرح شده اش اولا با استدلال های ضعیفش انسانهای نا آگاه را تحت تاثیر قرار داده و سپس شروع به فحاشی هایی نظیر “مکه و مدینه چرک و کثیف” ، “مسلمانهای قاتل” و … استفاده نمود .

    متاسفانه اکثر روحانیون تنها با فحاشی جواب وی را دادند .

    اما شیوه صحیح این بود که اولا به استدلال های ضعیفش پاسخ داده و سپس برگرداندن فحاشی هایش به خودش میباشد که بنده این کار را انجام دادم .

    اگر دقت بفرمائید در پایان مقاله فحاشی هایش را به خودش برگرداندم تا دیگر اشخاصی چنین، جسارت چنان اهانت هایی را پیدا ننمایند .

  • هادب محمودی در تاریخ بهمن 22, 1400 گفت:

    و جزاک الله خیرا

  • ناشناس در تاریخ بهمن 21, 1400 گفت:

    جزاک الله خیرا

  • سیروان فرهادی در تاریخ بهمن 21, 1400 گفت:

    این مقاله بسیار خوب تدوین شده است، جز چند جمله پایانی آن که بسیار توهین آمیز است و متأسفانه باعث می گردد تمام سخنان منطقی نویسنده نیز در سایه قرار گیرد. نویسنده آیه ای از قرآن را ذکر کردند که بدی ها را با نیکی پاسخ دهید. کاش خودشان به حرمت همین آیه نوشته خود را اصلاح کنند.