ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 03:37

تصاویر زیبا و دیدنی از شهر کوچک نودشه

تصاویر زیبا و دیدنی از شهر کوچک نودشه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :شهر نودشه از مناطق زیبای طبیعی استان کرمانشاه است ودر ۳۲ کیلومتری شمال غرب شهرستان پاوه قرار دارد. نودشه در میانه کوه‌هایی بلند، دره‌هایی عمیق و تنگ واقع شده و اطرافش را جنگل‌های بلوط، ون (گیاه) و درختان میوه و چشمه‌های زلال فراگرفته است. خانه‌هایش پله پله و به سمت […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :شهر نودشه از مناطق زیبای طبیعی استان کرمانشاه است ودر ۳۲ کیلومتری شمال غرب شهرستان پاوه قرار دارد. نودشه در میانه کوه‌هایی بلند، دره‌هایی عمیق و تنگ واقع شده و اطرافش را جنگل‌های بلوط، ون (گیاه) و درختان میوه و چشمه‌های زلال فراگرفته است. خانه‌هایش پله پله و به سمت کوه‌ها قرار دارند.

«نودشه» از سابقه تاریخی طولانی برخوردار است. واژه «نودشه» به معنی «نودژ» یا «دژنو» است.

شهر نودشه در مسیر سلسله جبال زیبای زاگرس شمالی قرار گرفته است. یکی از زیباترین چشم انداز‌های کوه شاهو با ارتفاع ۳۴۱۰ متر از سطح دریا در شرق نودشه دیده می‌شود. کوه دربن در شمال شرق شهر دارای دیواره‌های بلند و چاله‌های عمیقی است که این چاله‌ها در فصل زمستان پر ازبرف شده و تا اوایل پاییز سال بعد در این چاله‌ها برف باقی می‌ماند.

تفرجگاه دالانی در ۱۳ کیلومتری شهر نودشه واقع است این تفرجگاه بیش از ۱۶۰۰ متر ارتفاع داشته به دلیل وجود چشمه سار‌های فصلی پر آب در این ارتفاع هرساله دریاچه کوچک دالانی پر آب شده چشم اندازی دلفریب و پرطراوت را می‌آفریند.

یکی از زیباترین و منحصر به‌ فردترین صنایع دستی شهر نودشه ساخت زیر گیوه و گیوه بافی است. مردان هنرمند این دیار کهن در ساخت زیر گیوه‌های عالی متبحر می‌باشند. پس از آن که زیر گیوه ساخته و تهیه گردید زنان شهر نودشه با دستان و انگشتان هنرمند خویش ماهرانه صد‌ها گره را در کنار هم می‌چینند تا سرانجام یکی از بهترین پا افزار‌های جهان را تولید نمایند. اولین جایی در جهان که گیوه در آن ساخته شد شهر نودشه بوده و بعد از آن به شهر طویله کردستان عراق، کوسه هجیج در اطراف نودشه و بعد از آن به روستای دل و دیگر مناطق هورامان رفته‌است.

سوغات شهر علاوه بر صنایع دستی شامل انواع میوه‌های تابستانی و پاییزی اعم از انگور نوع بسیار مرغوب دیمی، گردو، انار، توت و انجیر است.

ارسالی :شهروندخبرنگار