ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 18:54

پروژه آب هانی کوان نماد بی مدیریتی و عدم صداقت مسئولان/ نذیر دولتخواه

پروژه آب هانی کوان نماد بی مدیریتی و عدم صداقت مسئولان/ نذیر دولتخواه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نذیر دولتخواه * آب بعد از هوا مهمترین ماده ی مورد نیاز موجودات زنده است آب از منابع مهم محیط زیست است و زندگی و سلامت همه ی موجودات زنده به وجود آن بستگی دارد. برای کشورهایی مانند ایران که به لحاظ اقلیمی و موقعیت جغرافیایی در منطقه ی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نذیر دولتخواه * آب بعد از هوا مهمترین ماده ی مورد نیاز موجودات زنده است آب از منابع مهم محیط زیست است و زندگی و سلامت همه ی موجودات زنده به وجود آن بستگی دارد. برای کشورهایی مانند ایران که به لحاظ اقلیمی و موقعیت جغرافیایی در منطقه ی خشک و نیمه خشک کره ی زمین قرار دارند طی دو دهه ی آینده ” آب”عامل بروز بحران خواهد بود. آلودگی یک عامل مهم در کاهش و تباه سازی منابع آب شیرین در جهان می باشد. آب عامل کلیدی توسعه ی پایدار به حساب می آید و امروزه مهمترین مولف قدرت اقتصادی و سیاسی است و آلوده شدن آب توسط عوامل زیادی از جمله فاضلاب های خانگی، سلامت انسان و دیگر موجودات زنده را به خطر می اندازد.

تاخیر و تا حدودی شکست یا نرسیدن به اهداف پروژه طرح آبرسانی چشمه هانی کوان به شهر پاوه دلایلی همچون؛ عدم دقت در طرح توجیهی پروژه، عدم مدیریت مناسب، عدم انتخاب مناسب پیمانکاران پروژه، عدم دقت در تعیین محدودیت ها و فرضیات پروژه، در نظر نگرفتن محدودیت های زمانی، عدم دقت در تخمین مدت زمان اجرای فعالیت ها و تخمین منابع مورد نیاز آن، از همه مهمتر در نظر نگرفتن شرایط اجتماعی و فرهنگی مانند انتظارات مردم، معارضات و… می باشد.

از وعده های کذب اجتناب کنیم، با مردم صادق باشیم و وعده های دروغین توهین به شعور جامعه است، پروژه انتقال آب چشمه هانی کوان به پاوه نماد بی مدیریتی و عدم صداقت مسئولان مرتبط با این مهم می باشد.

تشخیص و پیش بینی آلودگی فاضلاب رودخانه فصلی پاوه رود و روستای دشه قبل از اجرای طرح باید صورت می گرفت و این دلایل قابل توجیه نیست. شکست طرح تفکیک و انحراف آب آلوده رودخانه پاوه رود از آب چشمه هانی کوان بعد از صرف هزینه زیاد و چرا کسی صدای آن را در نیاورد و با نظرات غیرکارشناسی و غیرموجه آهکی بودن مسیر رودخانه به قول معروف ماست مالی و توجیه شد، آیا آهکی بودن مسیر پاوه رود در نزدیکی چشمه هانی کوان را نباید پیش بینی می کردند؟

درخواست مردم از مدعی‌العموم جهت ورود به علل هدر رفت بیت المال توسط مجریان طرح و جبران خسارت وارد شده بعد از سالها توسط آنها می باشد تا هزینه بی مدیریتی آنها از جیب مردم پرداخت نشود.

عدم حفاظت از سرچشمه اصلی چشمه هانی کوان و رو باز بودن آن و خطر آلودگی شدید میکروبی و شیمیایی با خرابکاری های انسانی و سر و سامان دادن به فاضلاب خانگی روستای دشه چیست؟

عدم فعالیت تمامی پمپ‌های ایستگاه های پمپاژ در هر چهار ایستگاه که هر ایستگاه چهار الکتروپمپ دارد و ظاهراً فقط یک یا دو عدد از آن‌ها کار می‌کنند که مابقی مشکلات فنی دارند!

عدم تامین برق پایدار در جلسه دادستانی که بحث بر حل آن گردید که مدیریت پروژه مشکل آن را قطع چندین شاخه درخت و وصل شدن آن در آینده نزدیک خبر داد که ۱۰ روز به بالا برق ایستگاه های پمپاژ قطع می باشد و با این رویه وعده اول اردیبهشت که مجریان طرح قول داده بودند کم‌کم به جزء وعده های کذب گذشته می‌پیوندد و در این بین فقط مردم متضرر خواهند شد!

به خاطر یک واشر یا سنسور در این ایام شاهد معطل شدن فرایند انتقال آب گشته‌ایم در صورتی که تصفیه خانه نیاز مداوم به آب برای رشد لایه بیولوژیکی دارد، با اینکه مدیران پروژه ادعا تکمیل شدن آن را تا مرز ۸۵ درصد می‌دانند و این کاملاً به دور از واقعیت می باشد و با بازدید میدانی توسط مهندسان و کارشناسان متخصص یقیناً شاهد این گزارش خلاف واقع خواهیم بود و باید به مسئولان آب منطقه‌ای گفت ماه پشت ابر نمی ماند و آیا زیرساختهای ایستگاههای پمپاژ مهیا شده است؟ پیمانکار که با معطل نمودن کار در نصف راه به دلیل بی مدیریتی مجریان طرح، آیا هیچ وقت بازخواست شد؟

تامین آب پایدار برای شهر پاوه با ملحق شدن چهار روستای دوریسان، چورژی، سرکران و نسمه همت جهادی و عاری از وعده های دروغین می‌خواهد و با این رویه لاکپشت گونه باید گفت سال‌های دیگر منتظر به سرانجام رسیدن آن باشیم و دیگر مردم خود کاغذ سفید می خوانند و به وعده های پوچ و توخالی اعتماد و باور ندارند.

مدیران پروژه بحث عدم بودجه را مطرح نمودند ولی اظهار نمی کنند که این بودجه ای که طی سالیان گذشته تزریق شد آیا به درستی مصرف گردید؟

آیا برای پیمانکاران متخلف که قطعات بدل و غیر استاندارد نصب کرده بودند و سبب ضرر به بیت المال و تأخیر در اجرای پروژه شدن مجازاتی تعیین شد؟میزان سنجش قدرت و اهرم فشار آب منطقه‌ای در مقابل تخلف پیمانکار چه بوده است؟ مردم در جریان اتفاقات گرو کشی پیمانکار از آب منطقه‌ای به علت بی مدیریتی و عدم تزریق بودجه هستند و اگر هم نباشند بیشتر در جریان شان قرار خواهیم داد و به طور قطع اگر لازم باشد به جزئیات بیشتری اشاره خواهیم نمود تا شفافیت کامل صورت گیرد.

آیا تعطیل نمودن ایستگاه ها و قفل کردن آنها در این ایام کم آبی و کرونایی به دلیل عدم پرداخت حقوق پیمانکار صحیح می باشد؟لطف کنید همیشه تقصیرات را گردن عوامل بیرونی، بودجه و … نگذاریم و به جای بهانه دنبال رفع نواقص و اصطلاح مدیریت باشیم.

تصفیه خانه تعبیه شده در تپه کوله را چرا در تابستان راه اندازی نکردید که در زمستان با این مشکل مواجه نگردید؟ آیا رشد لایه بیولوژیکی در سرما مقدور می باشد؟ زمانی که تصفیه خانه عاری از هر گونه امکانات اولیه و برق می باشد نباید انتظار تحقق اهداف مان را داشته باشیم و باور کنید با یک سیم سیار آن هم به صورت امانی که ظاهرا قطع گردیده است، آب شرب یک شهر تصفیه وتامین نخواهد شد.

تاخیرات ۴۵ روزه خود را در برهه ای از زمان به مدیران مسکن مهر ربط دادید با اینکه برق و جاده خود را از آنها تامین می‌کردید و از اموال بیت المال برای جبران بی مدیریتی شما بزرگواران پشت میز نشین استفاده می کردید و به جای سپاسگزاری توپ تقصیرات و کم کاری خودتان را در زمین آنها انداختید.

بر اساس مطالعات میدانی مشخص گردید که حتی توافق خود را با مدیران مسکن مهر برای پرداخت عوارض استفاده از امکانات آنها که همانا پول مردم می باشد را انکار کرده‌اید و حتی پول بدهی برق را پرداخت ننموده اید، دوران مظلوم نمایی و سفسطه‌بازی به پایان رسیده است و قصورات خود را جبران نمایید که به راستی مردم شریف مظلوم و مرزدار پاوه سزاوار این خدمات کند و دروغ های مستمر نیستند و در یوم الحساب مجازات خواهید شد.

مسیر لوله گذاری در بسیاری از مکان‌ها دچار نقص و نشتی شده است و با طرحی روبه‌رو هستیم که در این میان فقط مردم حق شان تضییع شده است و آیا مسئولان پشت میز نشین توانایی تحمل بی آبی در این ایام سخته کرونایی را دارند؟ با بی مدیریتی و خلف وعده مردم را به نظام بدبین نکنید و سبب نارضایتی نشوید که همین مردم با تقدیم صدها شهید و جانباز برای حفظ آن جان خود را فدا کرده اند، وارثان و ولی نعمتان اصلی نظام مردم می باشند و امیدواریم با فرجه ای که مدعی‌العموم محترم به مدیران پروژه داده است هر چه زودتر در اسرع وقت این معمای پیچیده را حل نمایند که باز هم تا پلک به هم بزنید دبی مخازن و چاه های تامین آب شرب شهر کم خواهد شد و این بار نعمتهای خدادادی و بارش های آسمانی حلال مشکلات نخواهد بود!

مردم آب سالم می خواهند و با افزایش جمعیت، کاهش نزولات جوی، پایین آمدن منابع آب زیرزمینی و تغییرات اقلیمی در آینده نزدیک شهر با مشکل جدی و گریبانگیر مواجه خواهد شد و چاه های بید میری، سرکران، چشمه سراب هولی و… جوابگوی نیاز مردم را نخواهند داشت و اقتضا می کند مسئولان امر تعارف را کنار گذاشته و با واقعیت و خداگونه روند آبرسانی به شهر را از چشمه هانی کوان تسریع ببخشند و مشکل مردم این شهر را در یابند و در آینده نزدیک اگر مدیران پروژه به جد پیگیر نباشند بازهم از سهل انگاری و کوتاهی آنها در عدم تحقق این پروژه بدون‌پرده و رسا خواهیم گفت که همانا نزدیک بیش از ۱۰ روز عملیات آبرسانی به پاوه قطع گردیده و طبق شواهد دلیل آن را قطعی برق و اختلاف پیمانکار با کارفرما اعلام نموده اند که در ادامه امیدواریم مدیران پروژه بهانه کرونا، تردد و مسکن مهر را پیش نکشند چون آب در هاون کوبیدن می باشد.

در خاتمه ۱۳ اسفند روز ملی آب را گرامی می داریم و ان شاا… با مصرف بهینه، این نعمت الهی را مدیریت نمائیم تا شهرمان هیچ وقت در این شرایط سخت بی آبی قرار نگیرد.

*دانشجوی دکترا تخصصی علوم و مهندسی آب

یک پاسخ برای “پروژه آب هانی کوان نماد بی مدیریتی و عدم صداقت مسئولان/ نذیر دولتخواه

  • ناشناس در تاریخ اسفند 15, 1399 گفت:

    عالیست جناب دولتخواه گرامی در سراسر این پروژه خیانت و سوء مدیریت دیده می‌شود به خصوص ………. فاقد صلاحیت و سواد علمی جای تأسف دارد که ایشان ………… هستند و پروژه های آبی شهرستان و نیز پروژه بل به نودشه را به ……. کشیدند انصافا باید جوابگوی ملت و خداوند متعال باشند