ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 17:45

هشدار رئیس مرکز بهداشت پاوه /بصدا درآمدن زنگ خطر کرونای جهش یافته انگلیسی

هشدار رئیس مرکز بهداشت پاوه /بصدا درآمدن زنگ خطر کرونای جهش یافته انگلیسی

به گزارش سلام پاوه: رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان پاوه با اعلام هشدار از بصدا درآمدن زنگ خطر کرونای جهش یافته انگلیسی و رعایت بیش از پیش پروتکل های بهداشتی توسط شهروندان تاکید کرد. حشمت کریمی در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه با اعلام این مطلب افزود: با مرگ نخستین فرد مبتلا به کرونای […]

به گزارش سلام پاوه: رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان پاوه با اعلام هشدار از بصدا درآمدن زنگ خطر کرونای جهش یافته انگلیسی و رعایت بیش از پیش پروتکل های بهداشتی توسط شهروندان تاکید کرد.

حشمت کریمی در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه با اعلام این مطلب افزود: با مرگ نخستین فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در ایران در شهر آبیک قزوین زنگ خطر کرونای جهش‌یافته انگلیسی بیش از پیش به صدا درآمد خبر مرگ یک نفر بر اثر ابتلاء به کرونای انگلیسی، نگرانی‌ها در این باره را زیاد کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه شیوع کرونا در استان های مجاور رو به افزایش است احتمال ابتلاء به گونه انگلیسی کرونا در آینده نزدیک در استان و شهرستان بسیار بالاست و بهترین راهکار پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

کریمی خاطرنشان کرد: در مقایسه نوع قبلی کرونا، ویروس جهش یافته انگلیسی از شدت علائم و شیوع بیشتری برخوردار است، لذا مراقبت‌های بیشتری را می‌طلبد. متاسفانه با فروکش کردن پیک بیماری در مناطق پرجمعیت، بازار و بازارچه ها مانند شرایط عادی شده و این وضعیت بسیار نگران‌کننده است و از شهروندان انتظار داریم ویروس را جدی بگیرند و با شدت بیشتری پروتکل‌ها را رعایت کنند.

رییس مرکز بهداشت پاوه گفت: اگر بیماری در شهرستان بیشتر شود محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها به طور کامل بازخواهد گشت و مدیریت سخت خواهد شد، لذا امیدواریم خانواده‌ها مراقب خود و فرزندان‌شان باشند و از حضور در مراکز پرجمعیت و دورهمی جدا خودداری کنند.

کریمی افزود: کرونای انگلیسی بیشتر افراد زیر ۶۰ سال را درگیر می‌کند؛ این جدیدترین نکته‌ای است که از کرونای انگلیسی منتشر شده و نگرانی‌ها را بیشتر کرده است. کرونایی انگلیسی هم بیماری‌زایی بالاتری دارد و هم مرگ‌ومیر آن بیشتر می باشد و می‌تواند ما را غافلگیر کند. کادر بهداشت و درمان واقعاً خسته‌اند و فشار زیادی را در ۱۱ ماه گذشته تحمل کرده‌اند.

وی به تشریح علائم آن پرداخت و گفت : از نظر علایم بیماری مبتلایان به این گونه جدید، علائمی مشابه ویروس قبلی دارند. یعنی ابتلاء به ویروس انگلیسی هم با تب، سرفه، سردرد، بدن درد و اختلال گوارشی همراه است. تنها تفاوت گونه جدید «کووید -۱۹» سرعت سرایت آن است که گفته می‌شود ۴۰ تا ۷۰ درصد بیشتر از گونه قبلی است و فقط از انسان به انسان منتقل می‌شود.

رییس مرکز بهداشت پاوه همچنین گفت از همه شهروندان محترم می خواهم در چنین شرایطی نباید نسبت به این مهم بی‌توجه شوند و با کم شدن آمار مرگ‌ومیر کرونایی در شهرستان نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کم‌توجه شوند.

حشمت کریمی در پایان با بیان اینکه آرزوی ما سلامت شما همشهریان گرامی است گفت: از همه شهروندان گرامی خواست با بروز اولین علایم بیماری به مراکز جامع سلامت در سطح شهرستان مراجعه کنند تا همکاران ما با انجام تست سریع در عرض ۳۰ دقیقه، جواب آزمایشی را که به صورت رایگان انجام می شود به اطلاع آنها خواهند رساند.