ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 01:49

طرح انتقال آب هانه کوان به پاوه ۸۵ درصد پیشرفت داشته است/تکمیل پروژه نیازمند ۶۰ میلیارد تومان اعتبار

طرح انتقال آب هانه کوان به پاوه ۸۵ درصد پیشرفت داشته است/تکمیل پروژه نیازمند ۶۰ میلیارد تومان اعتبار

به گزارش سلام پاوه :مجری طرح آبرسانی به شهر پاوه از شرکت آب منطقه ای کرمانشاه گفت: پروژه انتقال آب هانه کوان ۸۵ درصد پیشرفت داشته است و برای تکمیل آن ۶۰ میلیارد تومان دیگر لازم است . به گزارش خبرنگار سلام پاوه : مجری طرح آبرسانی به شهر پاوه از شرکت آب منطقه ای […]

به گزارش سلام پاوه :مجری طرح آبرسانی به شهر پاوه از شرکت آب منطقه ای کرمانشاه گفت: پروژه انتقال آب هانه کوان ۸۵ درصد پیشرفت داشته است و برای تکمیل آن ۶۰ میلیارد تومان دیگر لازم است .

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : مجری طرح آبرسانی به شهر پاوه از شرکت آب منطقه ای کرمانشاه در نشست تعیین تکلیف وضعیت پروژه آب چشمه هانی کوان به تشریح تاریخچه این پروژه و گزارش عملکرد پرداخت و گفت: وضعیت پروژه از لحاظ اجرایی سال ۱۳۸۸ استارت خورده و از نظر گزارش مشاورین پروژه و ناظر پروژه تا دو سال پیش حدود ۵۵ درصد و کمتر پیشرفت داشته است و از دو سال پیش تا به الان نزدیک به ۳۰ درصد پیشرفت داشت است.و حالا پیشرفت کلی پروژه تا مرز ۸۵ درصد می باشد .مهندس یاری

مهندس یاری افزود : دو سال پیش خیلی از مولفه‌های پروژه اصلاً مشخص نبود و چیزی به اسم مخازن در سراب هولی تعریف نشده بود، ایستگاه پمپاژ سراب هولی در طرح اصلاً قید نگردیده بود. این کار اجرایی و وضعیت آن موقع اجرا مشخص می شود، آلترناتیوها زمان اجرا مشخص می باشد.

وی ادامه داد و گفت : از ابتدای سال ۱۳۹۸ باقیمانده پروژه شناسایی شد و اسناد مناقصه آن تهیه و روند مناقصه انجام گردید.

یاری با اشاره به طولانی شدن پروژه به دلایل آن در دو سال اخیر پرداخت و گفت :در ابتدای سال ۹۸ به مدت ۶ ماه عملیات تکمیلی تصفیه خانه را به مناقصه گذاشته بودیم که هیچ پیمانکاری به خاطر تورم و … در مناقصه شرکت نکرد و در انتهای سال ۹۸ کل مولفه ها را صاحب پیمانکار کردیم و از ابتدای سال ۹۹ عملیات اجرایی در تمام قسمت ها شروع شد و یک سری پیمانکاران تخطی کردند و در قالب یک نامه محرمانه عواملی که باعث کندی کار شدند و پیمانکاری که تخطی کرده است را به دادستانی معرفی خواهد شد.

مجری طرح آبرسانی به پاوه افزود : این پروژه را با تمام مشکلات به مرز بهره‌برداری رساندیم در حالی که ۳۹ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که از این اعتبارات یک ریال نمانده و حتی منفی داریم و مطالبات پیمانکاران به مرز ۵ میلیارد تومان رسیده است و ۶۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل پروژه پول نیاز داریم.

مهندس یاری به مولفه های طرح اشاره کرد و گفت: ۱۶/۳ کیلومتر خط انتقال برق و ۱۴/۷ کیلومتر خط انتقال آب و ایستگاه های پمپاژ چهارگانه که اگر با پول الان بسازیم حداقل ۱۰۰ میلیارد هزینه می خواهد که انجام شده است و به خاطر مشکلات مالی پیمانکار را تعیین تکلیف نکرده ایم و پولی نداریم و پیمانکار را بدون پول فعلا متقاعد کرده‌ایم که ایستگاه ها را فعال کند، عملیات اجرای تصفیه خانه به صورت کامل انجام شده است و سازه فرایندی ما هیچ کار باقیمانده ای ندارد. فیلترها، ساختمان کولر زنی و مخازن ذخیره آب همه اجرا گردیده است، خط انتقال برق به سمت ایستگاه کولرزنی اجرایی گردیده است.

وی افزود :پروژه در دو قسمت تقسیم بندی شده است که فاز اول پروژه قرار است ۸۰ لیتر بر ثانیه آب تحویل مردم شهر داده شود و فاز دوم ۸۰ لیتر بر ثانیه بعدی که مجموعاً ۱۶۰ لیتر بر ثانیه می باشد که برای ۸۰ لیتر در ثانیه بعدی ۸۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم داریم و کار ما این است که به صورت علی الدوام و تضمین شده آب تحویل مردم شهر بدهیم.

یاری با بیان اینکه شهریور ماه امسال با دستور استاندار در جلسه ای که در فرمانداری پاوه برگزار شد ما قول دادیم انتهای مهر ماه آب وارد مدار سراب هولی شود که باید گفت در این بین چه اتفاقاتی افتاد که این تاخیر بوجود آمد؟

وی گفت :کار باید به صورت جمعی و مشارکتی انجام شود و انتظار داشتیم تمام دستگاه‌ها حساسیت موضوع را درک کنند و ۱۵ مهرماه در اوج کاری ما در فرصت طلایی که داشتیم مسکن مهر شهر پاوه پروژه ما را متوقف کرد و ورود به مجموعه تصفیه‌خانه کاملاً ممنوع بود.

مجری طرح آبرسانی به پاوه افزود :به دلیل ممانعت مدیریت مسکن مهر پاوه که ادعا داشتند جاده اختصاصی می باشد و تا زمانی که شما خسارتی که در آینده ممکن است به جاده ما وارد کنید را باید متحمل شوید که به مدت ۴۵ روز کار ما را تعطیل کردند و ما نامه به استانداری دادیم و آنها نامه را به فرمانداری ارجاع دادند و بالاخره با وساطت فرماندار موضوع حل شد و از ۱۵ آذر تا ۱۵ آبان مشکلات منع تردد بخاطر کرونا داشتیم و برای کارهای اجرایی نیاز به پول بود و این مشکلات پروژه را به عقب انداخت و بعد از عدم منع تردد از ۲۶ آذر ماه انتقال آب را به سرانجام رساندیم و آب در سراب هولی بود و ۷ دی ماه بر اساس صحبت های دکتر پیر صاحب که گفتند که ۳تا ۴ روز فرایند گندزدایی و شستشو انجام می‌شود ما قول دادیم یک‌هفته‌ای آب را تحویل بدهیم. اما ایشان توضیحاتی دارند کاملا به جا، منطقی و فنی می باشند در کمتر از ده روز (۱۵ دی ماه) آب را به صورت کامل انتقال دادیم و مکاتبات انجام شده و رونوشت به رئیس دادگستری و فرماندهی سپاه ارائه شد که از ۱۷ دی ماه آب کاملا در مدار بوده است .

یاری افزود : تا به امروز که بیش از یک ماه می باشدو به کیفیت لازم نرسیدیم یک سری مباحث فنی دارد که آلودگی آب در سال گذشته در محل چشمه هانی کوان معادل ۵ppm بوده الان بر اساس سازه که اجرا شده و چشم انداز ما این بود که فیلترها به تنهایی این ۵pm را تسویه می کنند ولی آن چیزی که آزمایشات امسال نشان می دهد آلودگی امسال به ۵۰ppm رسیده و این موضوع غیر قابل پیش بینی بوده است و کار ما را سخت تر کرده است تمام کارهایی که وظیفه آب منطقه‌ای بوده  انجام شده است. از نظر اجرا و انتقال ما هیچ موضوعی نداریم که بلاتکلیف باشد .ایستگاههای پمپاژ به صورت ۱۲ ساعت در شبانه روز فعال هستند و کار انتقال آب انجام می دهند و آب هم به طول ۱۴.۷ کیلومتر در حال انتقال و تحویل در تاسیسات سراب هولی میباشد.

مجری پروژه آبرسانی به پاوه به موضوعات فنی این پروژه اشاره کرد و گفت : به کرات نامه نگاری کردیم (سه بار) و به دوستان در مرکز بهداشت و آب و فاضلاب استان، که نتیجه آنالیز آزمایشات را تحویل دهند که حداقل بدانیم چه کاری انجام می دهیم که تغییرات حاصل شده یا خیر؟

یاری ادامه داد و گفت : از روز اولی که شرح اقداماتی که فرستاده شده است چه چیزی می باشد؟ چند روز یکبار آزمایش گرفته‌اید؟ آنالیز آزمایشات چی می باشد؟ آیا تغییری داشته است؟ سیستم تصفیه خانه آیا موثر بوده است که بتوانیم پاسخگوی این جلسه باشیم؟ و هیچ آنالیزی تحویل من تا به این لحظه داده نشده است و آخرین نامه‌ای که درخواست جواب آنالیز نتایج به شبکه بهداشت و آب و فاضلاب دادیم تاریخ ۵ /۱۱ /۱۳۹۹ بوده و رونوشت به ریاست دادگستری و فرماندهی سپاه و مرکز بهداشت شهرستان پاوه داده‌ایم.

وی به موضوع آلودگی آب پرداخت و گفت: از اقدامات شبکه بهداشت و آب و فاضلاب تقدیر داریم که هر موقع خواستیم برای آزمایش و نمونه برداری اعلام آمادگی کرده‌اند و زحمت خودشان را کشیده اند،اما باید عرض کنیم تشکیل لایه بیولوژیک دست هیچ کدام از عوامل اجرایی نیست و تابع شرایط محیطی از جمله دما و پارامترهای فیزیکی و شیمیایی خود آب می‌باشد و زمان مشخصی ندارد.

یاری افزود : در خصوص معارضین و مشکلات موجود قطعا نامه‌نگاری با داستانی می‌کنیم که رفع گردد و انتظار داریم بحث اعتبار جلسه امروز لطفاً منعکس گردد.