ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 01:23

 امتحانات نوبت اول و نقش اولیاء در آموزش مجازی/سعدی فتاحی

 امتحانات نوبت اول و نقش اولیاء در آموزش مجازی/سعدی فتاحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: بیماری کرونا در یک سال ونیم اخیرتمام ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داده است که از نهادهای متاثراز آن آموزش وپرورش است .این بیماری سوای مشکلات ونارسایی هایی که در جامعه جهانی ایجاد کرده است باعث متحول شدن آداب ورسوم و قوانین نوشته و نانوشته زندگی انسانها شده است ومی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: بیماری کرونا در یک سال ونیم اخیرتمام ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داده است که از نهادهای متاثراز آن آموزش وپرورش است .این بیماری سوای مشکلات ونارسایی هایی که در جامعه جهانی ایجاد کرده است باعث متحول شدن آداب ورسوم و قوانین نوشته و نانوشته زندگی انسانها شده است ومی توان گفت مانند دیگر پدیده ها بیماری کرونا نه شر مطلق است ونه خیر مطلق است.

با این مقدمه به اصل موضوع که نقش اولیا درآموزش فرزندان در فضای مجازی وبستر شاد میپردازم.بی شک مدرسه محل آموزش رسمی فرزندان در هردو حوزه آموزشی وپرورشی میباشد اما قدر مسلم آن است که والدین حفظ سلامت فرزندان خود رابر آموزش آنها ترجیح میدهند.لذا در این صورت وظیفه سنگین آموزش بویژه در مقطع ابتدایی بیشتر برعهده والدین محترم به ویژه مادران است.که باید جهت بهره وری بیشتر اولیا از روشها وزمان مناسب استفاده نمایندوبه یاد داشته باشیم که آموزش فضای مجازی هرگز نمی تواند جایگزین آموزش حضوری و فیزیکی شود.

اما درزمان حاضر وشاید در آینده این نوع آموزش مکمل وضمیمه آموزش حضوری خواهد بود.در شرایطی مانند آلودگی هوا _بحرانهای طبیعی _ترافیک_بیماری های واگیر و…این نوع آموزش جایگزین خوبی خواهد بودهرچند در بعد پرورشی واجتماعی دارای مشکلاتی از جمله: ناتوانی در تامین رشد شخصیت اجتماعی وتعامل با دیگران میباشد.

بنابراین اولیاباید فضایی را فراهم نمایند تا فرزندان باهمسالان وهمکلاسان ارتباط هرچند کوتاه مدت با رعایت شرایط وپروتکلهای بهداشتی را فراهم نمایند تا فرزندان آمادگی انجام تکالیف وحضوردر کلاس درس را داشته باشند.نکته ضروری اینکه باتوجه به نزدیک بودن ایام امتحانات نوبت اول معلمین عزیز هم باید از سرعت تدریس کاسته وبیشتر به مرور دروس و رفع اشکال وایرادات بپردازند وبا ارایه نمونه سوالات متنوع وتلاش در حل آنها دانش آموزان را برای مرحله سنجش وارزشیابی آماده نمایند زیرا حاصل زحمات دانش آموزان اولیا ومعلمین در نتایج امتحانات نمود پیدا میکند.

لازم به یاد آوری مجدد استکه آموزش در فضای مجازی قدرت انتقال و ارتباط صد در صد را ندارد وهدف از این روش ونوع آموزش در درجه اول : ۱_به دانش آموزان مفاهیم اصلی آموزشی را یاد آوری نماییم ودر تحصیل ویادگیری وقفه تحصیلی اتفاق نیفتد ودر درجه دوم اساس یادگیری ویاد دهی که هدف آموزش وپرورش است تعطیل نشود.بااین توضیحات به جمع بندی موضوع میپردازم.

با توجه به نزدیکی امتحانات نوبت اول ونیز استفاده بهینه از آموزش غیر حضوری در فضای مجازی توجه والدین گرامی به نکات ذیل ضروری میباشد.
۱_ایجاد محیط امن وآرام وبدون استرس برای فرزندان
۲_فراهم نمودن ابزارهای مناسب
۳_ارتباط با معلمین ومشاورین ومدیران مدارس
۴_مراقبت دانش آموزان در فضای مجازی
۵_عدم حضور اولیا در کنار دانش آموزان باشرایط نگرانی عصبانیت واضطراب که قطعا تاثیر بسیار منفی بر یادگیری دارد .
۶_فراهم نمودن شرایط فیزیکی محل درس خواندن از جمله :
نور گرما آرامش وغیره….به این معنی در ساعاتی که دانش آموز مشغول درس خواندن است از گفتگوهای تلفنی _صدای بلند تلویزیون ومشاجرات پرهیز نماییم .
۸_دراین ایام دانش آموزان ساعات خواب وبیداری راتغییر داده اند والگوی حاکم دیر خوابیدن ودیر بیدار شدن است که این امر رشد جسمی وروانی فرزندانمان تاثیر بسیار منفی دارد