ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 02:43

به یاد جانباختگان طبیعت پاوه/علی حسین رضایی

به یاد جانباختگان طبیعت پاوه/علی حسین رضایی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:عزیزان اورامانات دگر بار عزادار و سیاه پوش شد.مردمان پاک سرشت و مصیبت دیده این خطه از کشور پهناور با افتخار اهل شهادت و عاشقان خانواده، سرزمین، فرهنگ، هنر و محیط زیست خود هستند که از مصادیق بارز آن می توان به شهدای دفاع مقدس، شهدای نان(کولبران) و شهدای محیط زیست، […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:عزیزان اورامانات دگر بار عزادار و سیاه پوش شد.مردمان پاک سرشت و مصیبت دیده این خطه از کشور پهناور با افتخار اهل شهادت و عاشقان خانواده، سرزمین، فرهنگ، هنر و محیط زیست خود هستند که از مصادیق بارز آن می توان به شهدای دفاع مقدس، شهدای نان(کولبران) و شهدای محیط زیست، شهدای عرصه بهداشت و درمان و شهدای عرصه تعلیم و تربیت و غیره اشاره کرد آنان همیشه در برابرمصیبت ها و مشکلات ایستادگی کردند و پیروز بودند.

 

عزیزان:به نظر، مردمان این خطه باید عادت کنند که هربار مصیبتی عظیم را تجربه کنند مصیبت جاده های نااستاندارد و کشته شدگان جاده، مصیبت بیکاری و نبود شغل؛ شهدای کوله بری و مصیبت سوختن جنگل ها و مراتع بکر اورامانات؛ شهدای محیط زیست این مصیبت ها دامنگیر و مهمانان ناخوانده فصلی و شاید همیشگی ساکنان محروم و مظلوم اورامانات می باشند.قانوان گذاران، مجریان قانون و دولتمردان بیدار باشید و دریابید.

 

درختان در آتش، گیاهان در آتش خبر ترسناک است، جانداران در آتش خبر تلخ و سنگین، خبر سرد و غمگین دوستداران طبیعت سوختند در آتش حادثه غم انگیز و بسیار دردناک شهادت سه نفر از دوستداران و فعالان عرصه طبیعت، منابع طبیعی و زیست محیطی، عالی مقامان (آقایان یاسین کریمی، بلال امینی و مختار خندانی) در جریان آتش سوزی منابع طبیعی مرخیل و بوزین بسیار باعث تأسف و تأثر فراوان شد.

 

یقینا مرگ ایثارگونه و قهرمانانه این عزیزان،عاشقان محیط زیست هر چند بسیار تلخ و دردناک بود، اما نشان از مسئولیت پذیری، حس دلسوزی، علاقه وافر و عشق به طبیعت مردمان سخت کوش و رنج پیشه¬ی اورامانات دارد.بی شک طبیعت دوستی و عشق به حفظ جنگل ها و مراتع و ارتقای سطح پوشش درختی وگیاهی، ایمنی زندگی جانوری و درکل نگهداری میراث طبیعی اورامانات به عنوان حس میهن دوستی ساکنان، به ویژه جوانان دلاور منطقه اورامانات به شمار می رود.

 

بدانیم: جنگل ها و پوشش گیاهی در هر کشوری جزء سرمایه ها و ثروت غنی آن مملکت به حساب می آید، بنابراین مهم، حفاظت از این گنجینه گرانبها در توسعه و آبادانی کشور بر کسی پوشیده نیست. جنگل ها نقشی انکار ناپذیر در جلوگیری از فرسایش خاک، ایفا می کنند. همچنین نقشی مهم در سلامت و بهداشت جسم و روان آحاد آن جامعه دارد. پس وجود جنگل ها و مراتع یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی به شمار می رود. حق استفاده از این منابع باید برای نسل های آینده محفوظ و مورد توجه باشد، این حق موروثی است و نیازمند حفاظت حرفه¬ای، تخصصی است. که از وظایف دولتها و ملت هاست.

 

به عنوان مددکار اجتماعی عرض می کنم: با توجه به اهمیت و ضرورت وجود جنگلها و مراتع و زندگی جانوری در زندگی مردم و اینکه مردم در آن باید حیات رو به رشدی را تجربه کنند اولاٌ از مردم فهیم و شریف اورامانات خواستارم بیشتر قدرشناس نعمت جنگل (درختان بلوط ، بنه) و پوشش گیاهی و جانوری منطقه باشند و کوششی مضاعف در حفظ و نگهداری آن داشته باشند،در سفرهای گردشی و طبیعت گردی از رها کردن زباله در جنگل جداٌ خودداری نمایند به خصوص در جمع آوری شیشه ها و بطری های نوشیدنی که مانند ذره بین در انعکاس نور خورشید عمل می کنند حساسیت بیشتری به عمل آورند، از خاموش بودن آتش بعد از استفاده کاملاٌ مطمئن باشند، برای این مهم همیشه توصیه ها و تذکرات لازم را اجرا و انتقال دهند.

 

ثانیاٌ از نمایندگان محترم مناطق زاگرس در مجلس شورای اسلامی به ویژه نماینده محترم اورامانات درخواست دارم اقدامات لازم را در وضع قوانین خاص و یا نظارت بر حسن اجرای قوانین موجود را در اولویت کاری خود قرار دهند، و تذکرات قانونی خود را به موقع به مجریان قانون یادآورشوند و از دولتمردان و مسئولین امر کشوری خواستارم اجرای درست قوانین را در این خصوص سرلوحه کار خود قراردهند و بودجه لازم را به موقع تخصیص داده و عملیاتی نمایند و از مجریان قانون و مسئولین منطقه نیز خواهانم قبل از هر عملی، پایش کارشناسی به موقع از جنگل ها و منابع طبیعی منطقه را هر ساله در دستور کار خود قرار دهند و مطابق نتایج پایش، اقدامات کارشناسی را به عمل آورند.

 

لازم می دانم مشکلات جنگل ها و مراتع زیست محیطی منطقه را حسب تجربه به شرح زیر یادآور شوم.

۱- پوشش گیاهی و درختی وسیع چراگاه ها (به دلیل کمبود و یا نبود صنعت دامداری سنتی)
۲- کم آبی (کمبود چشمه آب در جنگل های منطقه) معمولاٌ چشمه های مناطق کوهستانی با توجه به جغرافیای منطقه در پایین دست جنگل ها و مراتع قرار دارند و آن رشته از چشمه ها که در دل جنگل ها و مراتع هستند کم آب و فصلی می باشند.
۳- صعب العبور بودن کوهستان¬ها (وجود کوه ها و تپه های سخت و خشن در منطقه)
۴- نبود و یا کمبود جاده در مراتع و جنگل ها در جهت استفاده از ماشین های آب پاش
۵- وجود مین های به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی که باعث ترس مردم از انفجار آنها و امکان صدمات جسمی و جانی می رود

۶- کمبود منابع انسانی آموزش دیده و توانمند که تأمین آن نیازمند بودجه و قوانین خاص خود هست
۷- کمبود و یا نبودامکانات سخت افزاری اطفای حریق (لباس مخصوص، دستگاه های آب پاش و خاموش کننده های دستی و سایر ملزومات)
۸- ضرورت و الزام وجود بالگرد مجهز اطفای حریق با توجه به صعب العبور بودن منطقه
۹- خطر انقراض گونه های مختلف و یا نادر جانوری و گیاهی که حفاظت از آنان امری انکار ناپذیر و حتمی است.

 

به منظور رفع مشکلات، نیازها و پیشگیری از آتش سوزی و تسریع در اطفای حریق موارد زیر پیشنهاد میگردد:

۱- تخصیص بودجه کارشناسی و کافی و عملیاتی کردن آن
۲- همکاری بین بخشی شامل( منابع طبیعی، محیط زیست و نیروی نظامی) در راستای اطفای حریق و آماده باش با شروع گرمای هوا و در فصل تابستان
۳- ضرورت جلب همکاری و مساعدت اورژانس و شبکه بهداشت و درمان به منظور حضور در محل در راستای امداد رسانی به موقع به آسیب دیدگان احتمالی( سوختگی، صدمات جسمی مانند شکستگی ها و یا گزش مارها، عقرب و …)
۴- ساماندهی و آموزش نیروی های بومی دوستدار طبیعت و محیط زیست
۵- استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های انجمن ها و NGO های زیست محیطی مردم نهاد در منطقه
۶- بکارگیری نیروهای بومی و تجهیز آنان به امکانات دیده بانی و ارتباطی در مراتع و جنگلهای در معرض خطر آتش سوزی به منظور اطلاع رسانی به موقع در راستای حفاظت از مراتع.

 

در نهایت ضمن ابراز تأسف و تألم فراوان از این مصیبت، مراتب تسلیت و تغزیت خود را به مردم طبیعت دوست اورامانات، فعالان محیط زیست و خانواده های داغدیده این عزیزان عرض می نمایم. از درگاه پروردگار خواهانم که روح بلند این عزیزان را قرین رحمت و مغفرت واسعه خود قرار دهد و با اولیاء خویش محشور فرمایند. و صبری جمیل و اجری عظیم به داغدیدگان و بازماندگان عطا فرمایند.ان¬شاءالله که جنت مکان باشند.

 

مددکار اجتماعی
علی حسین رضائی تهران– ۱۳۹۹/۰۴/۱۰