ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 16:15

روستایی پر آب اما بی آب!/ دشه تنها ۴ ساعت آب در طول شبانه روز دارد!/ قباد فرجی

روستایی پر آب اما بی آب!/ دشه تنها ۴ ساعت آب در طول شبانه روز دارد!/ قباد فرجی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :روستای دشه از توابع بخش مرکزی پاوه در حالی یکی از پرآب ترین روستاهای پاوه با داشتن آبشار ها و چشمه سارها و چشمه خروشان و پرآب هانه کوان می باشد که می تواند آب شهر پاوه را تامین کند خود بی آب است و در طول شبانه روز ۴ […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :روستای دشه از توابع بخش مرکزی پاوه در حالی یکی از پرآب ترین روستاهای پاوه با داشتن آبشار ها و چشمه سارها و چشمه خروشان و پرآب هانه کوان می باشد که می تواند آب شهر پاوه را تامین کند خود بی آب است و در طول شبانه روز ۴ ساعت آب دارد و نارضایتی اهالی این روستا را از این موضوع در پی داشته است . 

مهندس قباد فرجی مسئول شورای دشه و عضو شورای بخش مرکزی پاوه در یادداشتی خطاب به مدیر اداره آب و فاضلاب روستایی ، بخشداری مرکزی ، فرماندار شهرستان پاوه با انتقاد از وضعیت نبود آب در روستای دشه بدلیل زیر ساختی نوشت :

شاید با آمدن اسم دشه فورا چشمه خروشان هانه کوان در ذهن هر کسی تداعی شود، روستایی سرشار از آب و بی دغدغه اما واقعیت چیست؟

روستایی تنها با ۴ ساعت آب در طول شبانه روز

،روستایی که  آب شهر پاوه و قطعا متعاقبش جاهایی دیگر را تامین می کند و خود بی آب است، آب خیلی از روستاهای منطقه دوآب از دشه تامین میشود اما خود روستای دشه فراتر از مشکل و با فاجعه کم آبی روبروست . و در حالی که در پربارش ترین سالهای بارانی منطقه هستیم دشه آب ندارد!!!

از سال ۷۰ که سیستم لوله کشی آب روستا اجرا شده است وضعیت همین بوده و همچنان هست . تا سال ۹۲ فقط و فقط روزهای دوشنبه و جمعه آب در شبکه لوله کشی روستا جاری بود بعد ما به اصلاح پیشرفت کردیم و در طول شبانه روز ۴ ساعت آب داریم !

علت کم آبی، حذف هوارنشینی و یکجا نشین شدن، افزایش جمعیت، افزایش سطح بهداشت عمومی، کم آبی های اخیر و … اما منبع تامین آب روستا همچنان همان چشمه “سرتاویران” در مرکز روستاست که آبدهی آن کمتر هم شده است .

چشمه و منبع آب دشه

امسال به لطف بارش های فراوان می توانست وضعیت خیلی بهتر شود اما نشد که نشد !!!!! و هیچ نشانه ای از این که در آینده هم بهتر شود نیست . امسال آب بهتر بود اما مخزن آب همان مخزن سنگی کوچک سال ۶۵ است و فضای کافی برای ذخیره آب ندارد و هر لحظه امکان دارد بر سر ۲۰ خانوار پایین دست فرو بریزد ، لوله کشی فرسوده است و دائما دچار اتفاقات است، از سال ۹۴ تاکنون لوله ۱۶۰ انتقال آب از چشمه به ایستگاه پمپاژ که بعلت رانش دیوار قطع شد موقتا با لوله ۱۱۰ وصل شد و هنوز به این شکل می باشد و ظرفیت و کشش  آب کمی دارد.

لوله ۱۶۰ همان موقع تامین و در محل قرار داده شد اما ۴ ساله پیمانکار اتفاقات” آبفار” قرار شد وصل کند و با ۲۰۰۰ بار مراجعه به ایشان و اداره، قول های مطمئن که میداد اما هنوز این اقدام، عملی نشد.

می دانم الان جواب شما این است که بستر آماده نیست بله ۴ ساله کاری نشده الان ۱۰ روزه دیوار قراره بازسازی شود و شرایط مهیای کار نیست اما ۴ سال گذشته چطور ؟ اگر قبلا وصل می شد الان براحتی لوله پلی اتیلن جابجا می شد .

اما این را چه جوابی دارید؟

شبکه آبرسانی روستا یک فلکه قطع کن دارد ۷ تای دیگر زیر خاک مدفون و آسفالت شدن در حالیکه توسط شورا تمیز و آماده اجرای دیوارچینی و نصب دال شد اما هیچگاه این کار نشد و الان با هرگونه اتفاق در هر نقطه از سطح روستا باید آب کل روستا قطع شود .

هانه کوان

نمایی از آب جاری چشمه هانه کوان

توجه

الان ۲۴ ساعت است آب کل روستای دشه بعلت شکستگی یک لوله قطع است اگر برنامه ریزی قبلی و ساماندهی می شد این اتفاق نمی افتاد!

مخاطبان گرامی شما قاضی، آیا بهسازی چند ولف و تعویض ۵۰ متر لوله ۱۶۰ نیاز به بودجه دارد یا برنامه ریزی ؟ چندبار هم گفتیم هزینه اش با ما اجرا از شما ….

قراره از خط انتقال هانه کوان به پاوه انشعابی به دشه داده شود، پروژه پاوه آماده بهره برداری و افتتاحه آیا انشعاب ما که باید اتاقک کلرزنی در ورودی آن نصب شود و ۵۰۰ متر شبکه اجرا شود شده است؟ اصلا طراحی و تامین اعتبار شده است؟ چند روز پیش جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان بود اصلا بعنوان پروژه تعریف شد؟ یا حتما باید به یک مشکل اجتماعی مبدل گردد ؟

آیا برنامه ای برای بزرگ کردن مخزن ذخیره ،ایمن سازی و انتقال آن به محل دیگر شده است؟قطعا خیر و قطعا مشکل بودجه هم نیست چون بودجه برای سایر جاها بوده .

چندساله شورا با مشارکت مردم ۴۰۰ متر خط ۲۵۰ اجرا کرد و از تعاونی باغات آب می خرد و وارد شبکه میکنه تا ۱۰ درصد مشکل برطرف شود، آبفار آب بها می گیرد.

از شروع دوره چهارم شورا تاکنون در روستای دشه در بیشتر زمینه ها عمرانی و …. پیشرفت داشتیم اما در زمینه کم آبی روزنه امیدی دیده نشده و موارد فوق بارها و بارها مکتوب اعلام شده است .هر سال تا پاییز اعلام میشود امسال تا سال آینده خدا بزرگه اما واقعا در بر همان پاشنه می چرخد.

جناب آقای مهندس ایده پور، فرماندار محترم و دلسوز شهرستان انتظار داریم در این خصوص دستورات عاجل را صادر و برای حل مشکل تشکیل جلسه اضطراری جهت هم اندیشی، مطالعات، برآورد اعتبار صادر فرمایید ، چون قطعا طبیعت از حرکت نمی ایستد و دوباره بهار می آید اما آیا مشکل حل می شود یا این داستان ادامه می یابد؟

گفتنی است دشه با ۲ هزار نفر جمعیت در ۷ کیلومتری شهر پاوه می باشد.

چشمه ها و آبشارهای پرآب دشه

 

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : امیدواریم مسئولان تدبیر و چاره اندیشی کنند و همانند موضوع آب روستای خانقاه بجای فشار بر سلام پاوه و حذف موضوع و پاک کردن صورت مسئله عملا چاره اندیشی کنند و در پربارش ترین شهرستان استان و در روستایی که چشمه هایش توان تامین آب شهر پاوه را دارد ما شاهد بی آبی نباشیم.