ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 02:04

قاچاق ریه‌های کرمانشاه برای یک مشت ریال!

قاچاق ریه‌های کرمانشاه برای یک مشت ریال!

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : مسئله قاچاق درختان بلوط در کرمانشاه جدی شده است. به طور میانگین هر درخت بلوط بین ۲۰ الی ۵۰ سال طول می‌کشد تا بارور شده و جایگزین درختان قطع شده شود.   قاچاق تبدیل به معضل بزرگی شده است، هر روز در لابه‌لای اخبار، حتما چند خبر مربوط به […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : مسئله قاچاق درختان بلوط در کرمانشاه جدی شده است. به طور میانگین هر درخت بلوط بین ۲۰ الی ۵۰ سال طول می‌کشد تا بارور شده و جایگزین درختان قطع شده شود.

 

قاچاق تبدیل به معضل بزرگی شده است، هر روز در لابه‌لای اخبار، حتما چند خبر مربوط به قاچاق انواع و اقسام کالاهای مختلف است که ذهن هر کسی را پریشان می‌کند.

 

عمدتاً زمانی که از قاچاق نام برده می‌شود ذهن مخاطبین به قاچاق سوخت آن هم از مرزهای شرقی کشور رهنمون می‌شود و همیشه هم کشف و خروج این سرمایه ملی هم در صدر اخبار شنیده شده است.

 

این نوع از قاچاق قطعاً ضرر هنگفتی به اقتصاد کشور میزند و لازم است که حتما تدابیری در این خصوص اندیشیده شود؛ اما وضعیت قاچاق در همه استان‌های کشور به یک شکل نیست.

 

چند سالی هست که کرمانشاه نیز درگیر قاچاق شده اما جنس آن بیش از آنکه سرمایه‌ای باشد، حیاتی است. قاچاق چوب بلوط از جنگل‌ها و اراضی کرمانشاه شدت گرفته و این همین امر موجب ایجاد نگرانی‌های زیادی شده است.

 

هم اکنون حدود ۸۰ هزار خانوار دامدار در استان به پوشش گیاهی زاگرس وابسته هستند که اگر این موضوع به درستی مدیریت نشود می‌تواند یک تهدید برای ادامه حیات جنگل های زاگرس باشد.

 

طبق آمارهای موجود ۵۳۰ هکتار مجموع جنگل‌های استان کرمانشاه است و به نوعی ۶۵ درصد مساحت کرمانشاه را جنگل و مرتع تشکیل می‌دهد.

 

طبق گفته‌های مراد شیخ ویسی هم اکنون حدود ۸۰ هزار خانوار دامدار در استان به پوشش گیاهی زاگرس وابسته هستند که اگر این موضوع به درستی مدیریت نشود می‌تواند یک تهدید برای ادامه حیات جنگل های زاگرس باشد.

 

این مسئله در کنار زنجیره غذایی و زیست بوم جانوری است که حول جنگل‌های زاگرس ایجاد شده است.

 

بافت عمده جنگل‌های کرمانشاه از بلوط است که نوع ساختار این درخت موجب شده که مورد طمع قاچاقیان چوب قرار گیرد. بر اساس آمار موجود، چوب بلوط با چگالی در حدود ۰٫۷۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب از سختی و استحکام بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل داشتن مقادیر «تانن» بالا در برابر حشرات و حملات قارچ‌ها بسیار مقاوم است.

 

از طرف دیگر چوب این درخت از مرغوب‌ترین چوب‌هاست و زغال آن نیز مرغوب است. این موضوع یکی از دلایل قطع بی‌رویهٔ این درختان است و بقای این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

 

طبق آمارهای ارائه شده به طور میانگین از سوختن هر سه تا شش کیلو چوب یک کیلو زغال به‌دست می‌‌آید. به طور مثال زغال درخت مرکبات از هر سه کیلو و ۵۰۰ گرم چوب، یک کیلو زغال به دست می‌آید و زغال راش از هر پنج کیلو یک کیلو زغال می‌دهد!

 

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی پلیس هر ۲ تن چوب قاچاق درخت بلوط ۲۵ میلیون تومان ارزش دارد و همین مسئله موجب وسوسه بیشتر قاچاقچیان چوب بلوط در کرمانشاه شده است.

 

به طور میانگین هر درخت بلوط ۲۰۰ سال عمر خواهد کرد و بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی هم میوه می‌دهد، یعنی برای احیا و جایگزینی هر درخت قطع شده‌ی بلوط حداقل ۲۰ سال زمان نیاز است.

 

حال با توجه به اهمیت این درختان و میزان پایین جنگل‌های موجود در استان کرمانشاه قاچاقچیان چوب چندسالی است که به جان این درختان با ارزش افتاده‌اند.

 

آمار دقیقی در خصوص میزان قاچاق چوب در استان کرمانشاه وجود ندارد اما قاچاقیان اکثراً با قطع درختان بلوط آنها را تبدیل به ذغال می‌کنند، در واقع برای آتش زدن بهتر تنباکو و یا پخت یک کباب، حیات استان را دود می‌شود.

 

برای یک مشت ریال!

 

قیمت زغال‌ها اما در خلأ آمار میزان مصرف خیلی هم به روز است. زغال‌ها در بازار امروز از هر کیلو ۹۳۵ تومان آغاز تا هرکیلو ۹۰۰۰ تومان هم ادامه دارد و بازارش سرخ سرخ است. اقبال شهروندان بویژه جوانان به قلیان در چند سال اخیر نسل بسیاری از درختان جنگلی ایران را منقرض کرده و حتی باعث افزایش چشمگیر کوره زغال‌های غیر مجاز در شهرهای مختلف ایران شده است. قیمت زغال را معیارهای زیادی تعیین می‌کند؛ معیارهایی که بر اساس خواسته مشتریان، اولویت‌هایشان تغییر می‌کند.

 

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی پلیس هر ۲ تن چوب قاچاق درخت بلوط ۲۵ میلیون تومان ارزش دارد و همین مسئله موجب وسوسه بیشتر قاچاقچیان چوب بلوط در کرمانشاه شده است.

 

قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور هم در ارتباط با بازار خرید زغال در ایران در گفت‌وگویی می‌گوید: قیمت زغال بر‌‌اساس معیارهایی است که زغال شناس‌ها می‌دانند؛ به عنوان مثال، ماندگاری و نوع زغال‌ها در قیمت آنها تاثیر دارد. برای من و شما، زغال چوب باغی و چوب جنگلی تفاوتی نمی‌کند، اما چوب باغی وقتی زغال می‌شود خیلی زود هم خاکستر می‌شود، در صورتی که چوب‌های جنگلی و تاق ماندگاری بهتر و بیشتری دارند و همین نکته قاچاقچیان را وسوسه می‌کند برای از بین بردن چنین چوب‌هایی.

 

عمده قاچاق صورت در این خصوص هم در استان کرمانشاه به صورت زغال است، بر اساس اخبار منتشر شده از سوی پلیس هر ۲ تن چوب قاچاق درخت بلوط ۲۵ میلیون تومان ارزش دارد و همین مسئله موجب وسوسه بیشتر قاچاقچیان چوب بلوط در کرمانشاه شده است.

 

این مشکل آنقدر بزرگ شده که دادستانی کرمانشاه را هم وارد میدان کرده است. انشاالله کولانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه چهارم مهر ۹۷ در پاسخ به پیگیری دادستان کرمانشاه در باره تخریب جنگل های بلوط در منطقه بوژان عثمانوند و مقابله با کوره های زغال عنوان کرد: ۲٫۵ میلیارد تومان با هدف تسهیل گری و اجرای طرح های مختلف اشتغالزایی در این مناطق اختصاص داده ایم که همین موضوع سبب کاهش گرایش مردم منطقه به درآمدزایی از راه کوره های زغال شده است.

 

دادستان هم در واکنش به این موضوع دستور داد که زمینه بازدید اصحاب رسانه از اقدام های مسئولان مربوطه در این منطقه فراهم شود تا واقعیت ها بیشتر مشخص شود.

 

مشکل کوره های تولید زغال شهرستان کرمانشاه بیشتر در بخش سرفیروزآباد (مناطق عثمانوند و جلالوند) بویژه دهستان بوژان با حدود ۱۵ روستا دیده می شود.

 

نبود بودجه و نیروی کافی برای مقابله با پدیده قاچاق، ضعف در اطلاع رسانی در خصوص ارزش این جنگل‌ها، مسائل اقتصادی و بیکاری و بخصوص نبود قانون بازدارنده از عواملی است که موجب شده روز به روز بر حجم قاچاق چوب در این استان افزوده شود.

 

فرسایش خاک، ایجاد ریزگردها، از بین رفتن زیست بوم جانوری و صد البته تغییرات آب و هوایی از کمترین مشکلات ایجاد شده در پی تخریب و قاچاق چوب جنگل‌های زاگرس است.

 

حال باید دید که آیا اراده‌ای برای مقابله با این پدیده شوم هست یا خیر!

منبع : خبرگزاری فارس کرمانشاه

گزارش از محسن نیک پی