ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 18:03

جاذبه های هفت گانه گردشگری بخش مرکزی پاوه

جاذبه های هفت گانه گردشگری بخش مرکزی پاوه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بخش مرکزی پاوه یکی از بخشهای سه گانه شهرستان پاوه استان کرمانشاه، از شمال به استان کردستان، از شرق و جنوب به بخش باینگان پاوه و از غرب به بخش نوسود منهتی میشود که دارای دو دهستان شمشیر و هولی با ۱۸ روستای دارای سکنه با جمعیتی قریب ۱۷ […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بخش مرکزی پاوه یکی از بخشهای سه گانه شهرستان پاوه استان کرمانشاه، از شمال به استان کردستان، از شرق و جنوب به بخش باینگان پاوه و از غرب به بخش نوسود منهتی میشود که دارای دو دهستان شمشیر و هولی با ۱۸ روستای دارای سکنه با جمعیتی قریب ۱۷ هزار نفر میباشد. مرکز شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد.

بخش مرکزی پاوه جاذبه های گردشکری بینظیری دارد که جذابیت و زیبایی آنها در فصل بهار و ایام عید نوروز دو چندان میشود، که خاطره سفر را برای هر گردشگری ماندگار میکند، در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود.

 

 

۱٫ روستای هدف گردشگری و دارای بافت با ارزش “شمشیر”
۲٫ روستای هدف گردشگری “نسمه”
۳٫ روستای هدف گردشگری و دارای بافت باارزش “خانقاه”
۴٫چشمه خروشان “هانی کوان” در روستای دشه
۵٫”تکیه عرفانی طریقت قادری” در روستای نجار
۶٫روستای هیروی و دریاچه “بند هیروی”
۷٫روستای داریان و دریاچه “سد داریان”

 

۱٫ روستای هدف گردشگری و دارای بافت با ارزش “شمشیر”

 

روستای شمشمیر از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه به مرکز دهستان شمشیر باجمعیتی بالغ بر ۲۲۰۰ نفر با مساحت ۱۹۷۶ هکتار که ۴۵۰هکتار آن جنگل وبقیه را مرتع تشکیل میدهد ،در فاصله ۴ کیلومتری شهر قرارگرفته است. جاده پاوه – کرمانشاه از وسط این روستا گذشته و موقعیت آن رادو چندان نموده است . آب وهوای ممتاز و باغات گردوی آن چهره ی زیبایی به روستا بخشیده است و چشم هر بیننده ای را نوازش میدهد.

 

روستای شمشیر در دامنه بسیار زیبای رشته کوه شاهو آرمیده واین رشته کوه همچون مادر مهربان روستا را درآغوش گرفته واز تراوش سیل اشکهای مهر انگیز خود صفایی وصف ناپذیر به آن بخشیده که دراذهان مردم به هزارچشمه موسوم است،بیشترین برف منطقه اورامانات در این روستا می بارد و چهره ای دیگر به آن می بخشد،چشمه شارا ، هلیل و چشمه های فراوان درک،تاوگ،و… هر بیننده ای را به وجد می آورد ، به طوری که آرزو می کندبارها و بارها در کنارآنها بیارامد واز طبیعت زیبا و دلکش آن بهره جوید. بلند ترین قله رشته کوه شاهو ، موسوم به حوضی خانی مشرف به روستای شمشیر بوده ودارای ارتفاعی بیش از ۳۳۹۰ متر میباشد.

 

 

 

۲٫ روستای هدف گردشگری “نسمه”

 

روستای نسمه یکی از روستاهای دهستان شمشیر از بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است که در فاصله ۴ کیلومتری از مرکز شهرستان است که سالانه پذیرای گردشگرران بسیاری از داخل و خارج از کشور است. این روستا از شمال به جاده ارتباطی پاوه ـ کرمانشاه و کوه های شاهو، از جنوب به کوه آتشگاه، از شرق به روستای دره بیان و باغات آن روستا و از غرب به روستاهای «چورژی» و «سرکران» و «تپه لاقلعه» محدود می شود. روستای نسمه یکی از روستاهای هدف گردشگری است با کوه‌های سنگی، مناظرسرسبز، چشمه‌های خروشان و مسیر پرپیچ و خم که چشم هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند، درختان بلند پیرامون روستا همراه با گیاهان خودرو و گل‏های رنگارنگ دامنه‏ها، به خصوص در بهار و تابستان چشم‏اندازهای طبیعی بسیار زیبایی را پدید می‏آورند. ارتفاعات شاهو که بخشی از رشته کوه‏های زاگرس به شمار می‏رود، طبیعت زیبا و بکری دارد که همراه با مراتع و چراگاه‏های سرسبز و نیز انواع گونه‏های گیاهی در زمره زیباترین نواحی استان کرمانشاه به شمار می ‏آید.

 

 

۳٫روستای هدف گردشگری و دارای بافت باارزش “خانقاه”

 

روستای خانقاه از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه، در ۲ کیلو متری مرکز شهرستان و ۱۲۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. روستای خانقاه به عنوان یکی از روستاهای ۱۴ گانه هدف گردشگری و همچنین یکی از ۴ روستای دارای بافت باارزش استان کرمانشاه است که سالانه پذیرای گردشگرران بسیاری از داخل و خارج از کشور است.

 

از نظر آب و هوا خانقاه چون در بین کوه‌های شاهو با ارتفاع ۳۴۹۰ متر از سطح دریا و آتشگاه با ارتفاع ۲۵۰۰ متر قرار گرفته و کوهپایه‌ای است آب و هوای آن در زمستان سرد و در بهار و تابستان معتدل و فرحبخش است. این روستا از شمال به شهر پاوه و باغات آن، از جنوب به کوه آتشگاه، از شرق به شهر پاوه و باغات روستای دوریسان و بندره و از غرب به روستای گلال محدود می شود. . روستای خانقاه درمحدوده کوهستانی استقرار یافته وبافتی متمرکز دارد.خانه های این روستا در شیبی ملایم وبه شکل پلکانی ساخته شده اند.کوچه باغهای روستا با درختان سرسبز و بلند بویژه در فصول بهار وتابستان مسیرهای دلگشایی هستند که عبور از آنها خستگی را می زداید و نشاط و شادابی را جایگزین می سازد. روستای خانقاه به دلیل برخورداری ازآب وهوای معتدل، معماری پلکانی، خانه های سنتی، مناظرو چشم اندازهای کم نظیر، دارای پتانسیل های مناسبی در زمینه گردشگری بخصوص گردشگری سلامت و طبیعت گردی می باشد.

 

از جمله پتانسیلهای گردشگری روستا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– واقع شدن روستا در قلب گردشگری اورامانات و امکان بازدید گردشگران از جاذبه های طبیعی و تاریخی منطقه
– امکان صعود کوهنوردان به ارتفاعات روستا
– وجود بافت پله ای و منطبق بر بستر طبیعی زمین و به وجود آمدن سیمای منحصر به فرد
– استفاده غالب از سنگ و و چوب(دیمک) به عنوان ماده اصلی ساختمان در ساخت و ساز روستا
– ترکیب باغات و فضای سبز اطراف رویتا با بافت کالبدی
– وجود مناظر زیبا و بدیع از داخل و خارج بافت
– وجود معابر کم عرض و پیچ در پیچ در داخل بافت و وجود پله های فراوان و سطوح شیب دار باعث زیبایی مناظر درون بافت شده است دید ناظر از داخل به خارج بافت افزوده به طوری که با چرخشی در درون بافت مناظر اطراف نیز دائما در حال تغیر بوده و به حس کنجکاوی در بافت جهت جستجو افزوده است.

معماری پلکانی این روستا از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این روستا به شمار می‌رود که مانند مامنی دنج وآرام در میان درختان بلند و باغات انبوه وگسترده قرار گرفته است. خانقاه یکی از روستاهای دارای بافت با ارزش است با معماری ویژه است که مناظر طبیعی و چشم‏اندازهای منحصر به فردی دارد.

 

 

• حوضخانه قدیمی و موزه گردشگری

از دیگر بنا های ارزشمند روستای خانقاه حوض قدیمی است که از دلیل ساخت و قدمت آن اطلاعات دقیقی در دست نیست. همچنین چندی است به همت برخی از جوانان فعال گردشگری موزه گردشگری زیبایی دایر گردیده است.

 

 

 

۴٫چشمه خروشان “هانی کوان” در روستای دشه

 

روستای دشه در شهرستان پاوه قرار دارد و با شهر پاوه ده کیلومتر فاصله دارد. دراین روستا، قلعه هایی وجود دارد که مهمترین آنها، قلعهٔ پاسکَه (همان پاسگاه) واقع درخاور (شرق) روستا باشد که در بالای ان قلعه یک فرورفتگی که شبیه به حوض است وجود دارد که قدمت تاریخی دارد که این خوصچه سنگی مردمان گذشته توسط نای خشک وگل رس اب چشمه هیلاو وارد این حوضچه کرده اند خودش نشان دهنده فرهنگ منطقه می باشد.

از مکانهای ممتاز این روستا می توان به قهوه خانهٔ سنتی هانه‌کوان اشاره کرد. این مکان در جنب چشمه‌ای است از بزرگ‌ترین چشمه‌های منطقهٔ اورامان، این مکان هر ساله شاهد گردشگران زیادی از سراسر ایران و حتی خارج از کشور است. در حال حاضر نیز پروژه انتقال آب این چشمه برای تامین آب شرب ساکنین شهر پاوه در حال اجرا است. و ایجاد باغهای جدید انار با ۱۳ هکتار می باشد که بهترین نوع انار منطقه می باشد.

 

 

 

 

۵٫”تکیه عرفانی طریقت قادری” در روستای نجار

 

هورامان مرکز دیانت و تدین بوده و هموراه مورد توجه و محل پرورش عرفا و اندیشمندان بوده است. روستای نجار واقع در ۱۲ کیلومتری غرب شهر پاوه محل زندگی عرفا و خاندان طریقت قادری بوده که همواره مورد توجه خاص اهالی منطقه اورمانات و سایر پیروان مذهب شافعی میباشد.

این روستا درمنطقه کوهستانی ودر میان کوهها قرار دارد وزمین آن بیشتر جهت باغداری استفاده می شود.بیشتر باغات روستا شامل .باغ انار-گردو-توت-…میباشد این روستا دارای چشمه های فروان می باشد.که نمای زیبا و پر جاذبه ایی به این روستا داده است.

 

 

۶٫روستای هیروی و دریاچه “بند هیروی”

 

روستای هیروی بخش مرکزی پاوه باجمعیتی بالغ بر ۱۲۰ نفر و ۳۰ خانوار همچنین داری زندگی فصلی ودائمی می باشد و در ضلع جنوبی رودخانه سیروان در هفت کیلومتری مرز عراق وبا پوشش جنگلی انبوه از درختان بلوط و وبنه …ودارای باغات اناروزیتون بصورت عمده ودیگر اشجار بصورت جزیی مانند انجیر،مو،پرتقال،لیموترش وغیره می باشد. این روستا به علت داشتن هوای گرم و مرطوب برای کاشت زیتون از بهترین مناطق استان بوده و زیتون آن شهرت کشور دارد وجود باغ های انار و گردو و نیز شیلات آن باعث جذب گردشگران می باشد همچنین بقعه متبرکه سلطان اسحاق قطب طریقه اهل حق نیز در این منطقه واقع شده است این روستا شرف به رودخانه سیروان بوده و هر ساله در فصل بهار شاهد حضور هزاران گردشگر می باشد.

اخیرا بعد از احداث بند هیروی و ایجاد دریاچه زیبایی دوچندانی در این روستا ایجاد شده است که بدون شک خاطره سفر ماندگاری در ذهن هر گردشگر باقی خواهد گذاشت.

 

 

۷٫روستای داریان و دریاچه “سد داریان”

 

روستای داریان یکی قدیمی ترین و زیبای‌ترین روستاهای هورامان واقع در ۲۸کیلومتری پاوه واز توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه می باشد که به خاطر طبیعت بکر وزیبایش وهمچنین انارستان‌های بی نظیرش شهرت دارد. این روستا در دامنه کوه شاهو و در کنار رودخانه سیروان قرار گرفته که به خاطر این دو ویژگی از طبیعتی بسیار زیبا وپوشیده از پوشش جنگلی برخورد دار است . کوه نور در منتهی الیه شاهو که یکی از بلندترین قله‌های هورامان وشاهو می باشد در راس این روستا قرار گرفته است.

 

قدمت این روستا به سده های قبل برمیگردد. مردمان خونگرم و مهمان نوازی دارد که غالب آنها به دامداری ، پرورش آبزیان و باغداری مشغول هستند. انار روستای داریان جزء بهترین و با کیفیت ترین انارهای ایران هست. در کنار این روستای زیبا ، مناظر طبیعی دریاچه سد داریان قرار دارند که چشم هر بیننده ای رو مسحور خود میکند. کوچه باغ های این روستا خصوصا در فصل پاییز و بهار بسیار زیبا و چشم نواز هستند و گردشگران زیادی را به خود جذب میکنند. اماکن تفریحی و استراحت گاه های زیادی در کنار استخرهای پرورش ماهی ایجاد شده اند که پذیرایی مهمانان زیادی هستند.

 

یک پاسخ برای “جاذبه های هفت گانه گردشگری بخش مرکزی پاوه

  • محمدی در تاریخ اسفند 25, 1397 گفت:

    ولی فک نمیکنین که روستای هجیج و کانی بل و. امام زاده سید عبداله کوسه هجیج بیشتر از داریان و….گردشگر داشته باشه؟؟؟اگه شک دارین به این موضوع گزارش پارسال سایت خودتون رو در تاریخ ۸فروردین ببینین