ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36

پروژه تفکیک زباله از مبدا در روستای نسمه شهرستان پاوه کلید خورد/عکس

پروژه تفکیک زباله از مبدا در روستای نسمه شهرستان پاوه کلید خورد/عکس

به گزارش سلام پاوه:طی مراسمی به همت انجمن ژیوای، دهیاری و شورای روستای نُسمه  از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه و با همکاری تمام خانوارهای این روستا پروژه تفکیک زباله پس از مرور آموزش‌ های لازم تفکیک زباله خشک از تر و تحویل یک سطل مخصوص زباله خشک کلید خورد.   به گزارش خبرنگار سلام […]

به گزارش سلام پاوه:طی مراسمی به همت انجمن ژیوای، دهیاری و شورای روستای نُسمه  از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه و با همکاری تمام خانوارهای این روستا پروژه تفکیک زباله پس از مرور آموزش‌ های لازم تفکیک زباله خشک از تر و تحویل یک سطل مخصوص زباله خشک کلید خورد.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: در ادامه اجرای پروژه تفکیک زباله از مبداء در روستای نُسمه، طی مراسمی آموزشی در محل مسجد جامع روستای نُسمه و با شرکت قابل توجهی از ساکنان روستا ، بخشدار مرکزی پاوه و جمعی از اعضا و هیئت مدیره انجمن زیست محیطی”ژیوای پاوه، دهیار و اعضای شورای نُسمه، برخی فعالان زیست محیطی منطقه  پروژه تفکیک زباله از مبدا با  تحویل سطل مخصوص زباله خشک، بین همه خانوار های ساکن در این روستا شروع و اجرایی شد.سابق حسینی

 

سابق حسینی دهیار روستای نُسمه طی سخنانی ضمن ابراز تشکر از اعضای انجمن ژیوای بخاطر همکاری و همراهی در اجرای پروژه تفکیک، به وضعیت گذشته و حال این روستا اشاره نمود و خواستار مشارکت همه شهروندان در تبدیل روستای نُسمه به روستای سالم با همه شاخص های استاندارد بین المللی مربوط به توسعه پایدار شد.

 

وی با بیان اینکه ارتقای سطح آگاهی مردم نقش اساسی در این روند را دارد، افزود: تفکیک زباله از مبدا و مدیریت صحیح پسماند یکی از شاخص های روستای سالم بوده و اجرای این پروژه گامی در این راستا می باشد.

 

در ادامه دکتر برهان ولدبیگی از فعالان محیط زیستی نیز به مواردی از جمله زباله و خطرات ناشی از سوء مدیریت آن برای سلامت عمومی و سلامت محیط زیست، انتخاب نُسمه به عنوان روستای سالم وظایف مردم در این رابطه، ارائه گزارش اقدامات تاکنونی از جمله آموزش چهره به چهره همه خانوار ها، تهیه و آماده سازی سطل های مخصوص زباله خشک،پرداخت.

 

وی همچنین به انتخاب متولی جمع آوری زباله های خشک و… درخواست همکاری از همه حاضرین برای تفکیک و تحویل به موقع زباله های خشک فعلا ساعات بعد ظهر روزهای شنبه به متولی جمع آوری آقای دانا احمدی و معرفی رسمی او به جمع حاضر، کاهش حجم زباله های تولیدی با روش های مختلف از جمله عدم استفاده از وسایل یکبار مصرف پلاستیکی و جدا سازی پوست میوه و باقیمانده سبزیجات و خشک نمودن آنها و… جمع آوری سطل های مستقر در معابر عمومی به عنوان کانون آلودگی نقطه ای در یک بازه زمانی کوتاه مدت به همت همه مردم، اهمیت تدوین برنامه زمانبندی برای جمع آوری زباله های تر توسط متولیان، تعیین یک روز برای پاکسازی کل معابر و اطراف خانه ها از زباله های مانده را تشریح نمود.

 

دکتر ولدبیگی با تاکید بر اینکه هیچ کس و هیچ خانواری، شبانه زباله ها را بیرون نگذارد، کمک و دادن تغدیه به حیواناتی همانند گربه و سگ و جلوگیری از تغذیه آنها در سطل های زباله و خلاصه اینکه هیچ زباله ای به هدر نرود و هیچ زباله ای در معابر عمومی نُسمه باقی نماند حاضرین را به رعایت این موارد را ضروری برشمرد.

 

وی علاوه بر مطالب فوق به موضوع مهم هزینه انتخاب، خرید، حمل، نگهداری و آماده سازی سطل ها بالغ بر ۱۵ میلیون تومان نیز اشاره کرد و در این رابطه از همه حاضرین اعم از شهروندان و نهادهای دولتی) درخواست نمود تا هر کدام با توجه به ان و وسع مالی خود هزینه یک یا چند سطل را داوطلبانه متقبل شوند.

 

هوشیار عبدالله زاده بخشدار بخش مرکزی شهرستان پاوه نیز در ادامه طی سخنان کوتاهی ضمن ابراز خوشحالی از اجرای این پروژه و سپاسگزاری از همه دست اندرکاران، آمادگی خود را برای همکاری و همراهی این پروژه تا رسیدن به سرانجام مطلوب و تثبیت دستاوردی آن اعلام کرد.

 

هوشیار بهشتی رئیس مرکز بهداشت شهرستان پاوه نیز به اهمیت حفظ سلامت عمومی اشاره نموده و آمادگی شبکه بهداشت و درمان پاوه را عنوان متولی اصلی پروژه روستای سالم برای هر نوع همراهی اعلام کردند.

 

 

گفتنی است با اجرای این پروژه و حذف سطل‌ های زباله شهری، آلودگی‌‌ های ناشی از زباله‌ های خانگی که منبع تغذیه حیوانات غیر اهلی نیز می باشند به حداقل ممکن رسیده و حجم زباله به شدت کاهش می‌ یابد.

 

 

سابق حسینی