ی 23 اردیبهشت 1403 ساعت 15:56

وضعیت پیاده روی در شهر پاوه و راه های ترویج آن/آریا سلیمانی

وضعیت پیاده روی در شهر پاوه و راه های ترویج آن/آریا سلیمانی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:مفتخر هستم که حدود دو دهه در شهرستان پاوه زندگی میکنم و تا حدودی با معضلات اجتماعی و فرهنگی این دیار آشنا هستم. با پیدایش معضل ترافیک شهری از یک طرف و افزایش بیماری های قلبی و عروقی از طرف دیگر بر خود لازم دانستم نوشته ای در رابطه با فرهنگ […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:مفتخر هستم که حدود دو دهه در شهرستان پاوه زندگی میکنم و تا حدودی با معضلات اجتماعی و فرهنگی این دیار آشنا هستم. با پیدایش معضل ترافیک شهری از یک طرف و افزایش بیماری های قلبی و عروقی از طرف دیگر بر خود لازم دانستم نوشته ای در رابطه با فرهنگ پیاده روی بنویسم که امیدوارم گام مهمی در کاهش ترافیک و همچنین بیماری های قلبی و عروقی برداشته باشم.

 

 

اخیرا که به پاوه برگشتم هر دو مسیر خیابان اصلی پاوه و جاده کمربندی را با پای پیاده قدم زدم. به جرات می توان بگویم وضعیت پیاده روی در پاوه به چند دلیل بسیار تاسف بار است:عدم وجود پیاده رو های مناسب،عدم تقاضای پیاده روی مردم،عدم شناخت فواید پیاده روی بر جسم و روان بدن،عدم برگزاری برنامه های پیاده روی دسته جمعی،افزایش فرهنگ اتومبیل رانی یا ماشین سواری.

 

وضعیت پیاده رو های شهر اصلا مناسب نیست در تصاویر زیر قسمت هایی از پیاده رو های خیابان اصلی و کمر بندی شهر می بینید که به دلیل عدم تقاضای مردم برای پیاده روی و دلایل دیگر نمی توان نام پیاده رو را برای آن گذاشت.

 

 

پیاده روی از ساده ترین ورزش هایی است که راحت و پر بازده است. پیاده روی به بهبود سلامت قلب کمک می کند. دانشمندان ایرلندی گزارش داده اند که راه رفتن بهترین ورزش برای افراد بی تحرک به خصوص بزرگسالان، برای کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی است. مردان و زنان ۶۵ ساله یا مسن تر که حداقل ۴ ساعت در هفته راه می رفتند، کمتر در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند . بنابراین، مطمئن شوید که ۴ ساعت در هفته پیاده روی کنید تا از بیماری های قلبی و عروقی در امان باشید.

 

 

 

اگر از پیشینان و بزرگانمان که بپرسیم که چرا میزان مرگ و میر در گذشته کم بوده؟ قطعا یکی از جواب های آنان فعایت زیاد آنان بوده است که پیاده روی هم یکی از زیر شاخه های آن است.

 

تاثیر پیاده روی بر معضل ترافیک پاوه ؟

 

اگر با دقت به ترافیک پاوه نگاه کنیم بیشتر اتومبیل ها تک سر نشین هستند …بسیاری از مردم فقط برای گذراندن اوقات فراغت وارد ترافیک می شوند البته شاید خنده دار باشد اما واقعیتی است تلخ…در تصاویر زیر ، خیابان پر از ماشین و پیاده روی کاملا خلوت در هوای لطیف بعد از بارش بارن را میبینید که نمایان گر فرهنگ اتومبیل رانی است به جای پیاده روی .

یادمان باشد ما الگوی نسل آینده خواهیم بود پس بهترین الگو باشیم ، کاری نکنیم که نسل آینده از بعضی از ما به عنوان نسلی یاد کنند که برای انجام کار های ساده روزمره که با پای پیاده یا تاکسی پنج دقیقه بیشتر راه نیست از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کنیم…امیدوارم این فرهنگ را از فضای خانواده و مدرسه و بالتبع در جامعه شروع کنیم که فرزندان ما با پیاده روی پیوند دوباره برقرار کنند و شهروندان آشتی دوباره…

 

پیشنهاد و راه کار؟

 

برگزاری کارگاه های سلامت و تاثیر پیاده روی بر سلامت مردم به خصوص سالمندان توسط متخصصان سلامت،افزایش تقاضای پیاده روی توسط مردم و اقدام شهرداری برای بهود و گسترش پیاده رو ها،برگزاری همایش های پیاده روی در شهر پاوه با همکاری سازمان ها و موسسات مربوط به سلامت،در حد امکان آسفالته کردن جاده بید میر و خانقاه و سر دره و ایجاد جو مناسب پیاده روی در این مسیرها.

 

برای کاهش معضل ترافیک و افزایش فرهنگ پیاده روی باید در این پرسش ها تامل کنیم:

 

راستی من و شمای شهروند چقدر در راستای افزایش فرهنگ پیاده روی و کاهش ترافیک قدم برداشته ایم؟

راستی هر روز که با ماشین شخصی به سر کار می رویم هزینه استهلاک و تعمیر به جدا از تلفات را برآورد کرده ایم؟

از همه مهمتر آمبولانس های اورژانس و ماشین های آتش نشانی با این وضع ترافیک می توانند به مشکل شهر وندان برسند؟

و چندین پرسش دیگر که جز با کمک و چاره اندیشی من و توی شهروند هیچ راه حل دیگری ندارد…

البته باید این نکته را اضافه کنم تا زمانی که شهروندان خواهان ترویج پیاده روی ، افزایش سلامتی خود و خانواده ، کاهش معضل ترافیک و … نباشند هیچ اقدامی عملی نخواهد بود.

 

آریا سلیمانی  دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ایران