ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 17:09

سرطان قابل پیش گیری ودرمان است با خود مراقبتی و امید/کیوان سامیان

سرطان قابل پیش گیری ودرمان است با خود مراقبتی و امید/کیوان سامیان

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اهمیت بهداشتی: طی سالهای اخیر، بیماریهای غیر واگیر به دلایل متعدد به مهترین علت مرگ و میر بشر در سطح جهان تبدیل شده اند. بطوری که بیش از دو سوم مرگ و میر مردم ایران ناشی از بیماریهای غیر واگیر است که در این بین سرطانها بعد از بیماریهای […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اهمیت بهداشتی: طی سالهای اخیر، بیماریهای غیر واگیر به دلایل متعدد به مهترین علت مرگ و میر بشر در سطح جهان تبدیل شده اند. بطوری که بیش از دو سوم مرگ و میر مردم ایران ناشی از بیماریهای غیر واگیر است که در این بین سرطانها بعد از بیماریهای قلبی و عروقی مهمترین علت مرگ ومیر در ایران هستند که در صورت تشخیص زودرس در بسیاری از موارد قابل درمان و یا کنترل می باشد.کیوان سامیان

علاوه بر بهبود امیدبه زندگی ،علت چنین افزایشی شیوه زندگی نامناسب وعوامل خطر محیطی است آمار وارقام آنقدر نگران کننده است که برخی از کارشناسان درباره وقوع سونامی سرطان در سالهای آتی هشدار داده اند .افزایش تعداد سالمندان که نتیجه تغییر هرم جمعیتی کشور است رواج زندگی کم تحرک و ماشینی که با تغذیه نا سالم و اضافه وزن همراه است افزایش استرس و آلودگی هوا مهم ترین عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان در ایران می باشد.

هم اکنون سالانه حدود ۲۷۰۰مورد ثبت سرطان جدید در استان و ۹۲ هزار مورد جدید در کشور داریم و حدود ۵۰۰ هزار بیمار سرطان در ایران زندگی می کنند. فراوانترین سرطان در زنان سرطان سینه (پستان) می باشد و در مردان ایرانی سرطان معده و پوست و در کودکان سرطان خون میباشد .که در ۷۰ درصد موارد سرطان کودکان درمان می شود .

با توجه به نبود سیستم ثبت سرطان در کشور و شهرستان آمار واقعی و صحیحی درباره تعداد مبتلایان به سرطان وجود ندارد و این افزایش سرطان در سطح شهرستان در مقیاس کشوری هم وجود دارد وافزایش مبتلایان نسبت به سالهای گذشته مربوط به افزاش طول عمر ونحوه تغذیه وفعالیت بدنی می باشد.

علامت اولیه و عمومی در سرطانها :

۱) تغییر در عادات دفع ادرار و مدفوع
۲) زخمی که بمدت طولانی بهبود نیافته است.
۳) خونریزی یا ترشح غیرطبیعی
۴) سفتی یا توده در پستان یا جای دیگر بدن
۵) سوء‌هاضمه یا مشکل در بلعیدن
۶) تغییرات آشکار در زگیل یا خال
۷) سرفه مزاحم یا خشونت صدا بیش از ۲ هفته
۸)خستگی غیر قابل توجیه و کاهش وزن بیش از۱۰درصد وزن بدن طی دوره ۳ تا ۶ ماهه

باید توجه نمود که مشاهده هر یک از علایم دلیل قطعی سرطان نمی باشد اما توصیه می شود جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کرد. مهمترین عوامل موثر در بروز سرطانها: سیگار و دخانیات، عوامل عفونی ،الکل ،تغذیه ،هورمونها ، امواج الکتریکی و مغناطیسی ، سابقه فامیلی وژنتیک ، مهمترین راه پیشگیری از سرطان خود مراقبتی به منظور تشخیص زودرس سرطان و اصلاح و بهبود رفتار و عاداتی که منجر به سرطان می شود ، تخمین زده میشود بیش از یک سوم تمامی سرطانها قابل پیشگیری و یک سوم دیگر به شرط تشخیص زود هنگام درمان پذیر میباشد.

(کیوان سامیان کارشناس مسئول مبارزه بیماریهای پاوه)