ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 17:49

افتتاح بیمارستان جدید پاوه با حفظ ظرفیت بیمارستان فعلی، انقلابی در حوزه بهداشت ودرمان شهرستان به وجود می آورد

افتتاح بیمارستان جدید پاوه با حفظ ظرفیت بیمارستان فعلی، انقلابی در حوزه بهداشت ودرمان شهرستان به وجود می آورد

به گزارش سلام پاوه؛ رئیس بیمارستان قدس پاوه در نشست با اصحاب رسانه ضمن تشریح وضعیت موجود و تلاش در جهت بهبود کیفیت ارائه خدمات مطلوب به همشهریان و بررسی حالات مختلف بهره وری از بیمارستان جدیدالاحداث قدس پاوه، بر ضرورت برقراری کانال ارتباطی بیمارستان قدس پاوه با شهروندان شهرستان تاکید ورزید. به گزارش سلام پاوه […]

به گزارش سلام پاوه؛ رئیس بیمارستان قدس پاوه در نشست با اصحاب رسانه ضمن تشریح وضعیت موجود و تلاش در جهت بهبود کیفیت ارائه خدمات مطلوب به همشهریان و بررسی حالات مختلف بهره وری از بیمارستان جدیدالاحداث قدس پاوه، بر ضرورت برقراری کانال ارتباطی بیمارستان قدس پاوه با شهروندان شهرستان تاکید ورزید.

نشست با رئیس بیمارستان پاوه

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پاوه پرس: دکتر ستار سهرابی در این نشست شرایط بیمارستان پاوه را تاریخی عنوان نمود وافزود: بگذریم که جانمایی آن در اول اشتباه بود وباید سالهای سال به جهت این اشتباه  پذیرای حرف وحدیث های متواتری در این راستا باشیم، علی ایحال دراین برهه زمانی در مرحله تغییر وتحول هستیم، تغییری که می تواند شرایط تاریخی را برای بیمارستان پاوه رقم زند.

وی افزود: سالها انتظار درنهایت با مساعی معمول کارگزاران دلسوز به بار نشست و بزودی با واگذاری این ظرفیت، انقلابی در حوزه بهداشت ودرمان شهرستان به وجود می آید، دو نگاه متفاوت که می تواند سیستم سلامت شهرستان را تحول آفرین و یا درخلاف جهت آن به سوی قهقرایی سیر نماید درپیش روی ماست؛ بدیهی است این نگاه تصمیم سازان است که می تواند مسیر تاریخی را برای مردم این شهرستان در این خصوص رقم زند.

رئیس بیمارستان قدس پاوه افزود: اگر هدف تنها  انتقال به بیمارستان جدیدالاحداث باشد، این یک بحث غیرمنطقی خواهد بود، چرا که دراین شرایط تنها فضای اتاق ها جابجا می شود بدون آنکه ظرفیتی به ظرفیت موجود افزوده شود. قبلاً همین ظرفیت بوده واینک نیز در همان حد ۶۴ تختخوابی خواهد ماند و توفیر چندانی به وجود نمی آید. بنابراین می طلبد با حفظ بیمارستان فعلی ظرفیت توسعه ای بیمارستان قدس پاوه را فزونی بخشیم.

دکتر ستار سهرابی تصریح نمود: سالها انتظار مردم از بیمارستان جدیدالاحداث تغییر در رویکردهاست، بطوریکه با جذب امکانات بیشتر بهره وری آن فزونی یابد، در شرایطی امکان توسعه در پاوه محقق می گردد که بیمارستان فعلی با تجهیزات مورد نظر به صورت مکمل بیمارستان جدیدالاحداث به ادامه فعالیت بپردازد، اگرچه از نظر چارت سازمانی نیرویی تخصیص نمی گردد ولیکن با نیروهای موجود نیز می تواند به استمرار فعالیت در این مرکز درمانی پرداخت وبتوان در سایه امکانات دراختیار تخصص های بیشتری جذب نمود.

سهرابی افزود: مجموعه ی مدیریتی شهرستان به خدمت دکتر مرادی ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی استان رسیدیم ودغدغه ی مورد نظر را خدمت شان یادآور شدیم وخوشبختانه پذیرای دلایل ارائه شده بودند و در ادامه با توجه به ارائه مطلوب فعالیت های کارکردی به حفظ بیمارستان فعلی در کنار بیمارستان جدیدالاحداث نیز موافقت فرمودند، این دغدغه امروز با حضور تنی چند از کارشناسان دانشگاه به پاوه تشدید گردید، عزیزان  خواستار انتقال تجهیزات فعلی بیمارستان به ساختمان جدید الاحداث بودند که موجبات نگرانی مجموعه را به دنبال دارد ، چرا که بارها تاکید گردیده بود تجهیزات روزآمد برای این بیمارستان خریداری گردیده است .

وی گفت: قرار است سی تی اسکن داده شود هرچند که تاکنون به مرحله ی عملیاتی نرسیده است، خوشبختانه رئیس محترم دانشگاه انسانی فوق العاده وارد وکاری است و محبت فرمودند وتمهید مقدمات را با عنایت خویش ممکن ومیسر نمودند، اگر ما بتوانیم بیس کار را فراهم نمائیم  به عبارتی بیمارستان فعلی را حفظ نمائیم وسی تی اسکن را جذب نمائیم خیلی از متخصصین که عموماً از دوستان اینجانب می باشند وعده داده اند که حتماً به پاوه می آیند ارتوپد، چشم پزشک، نورولوژی ، اورولوژی، … در همین راستا ظرفیت مسئولین (فرماندار محترم، امام جمعه محترم، نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی ومسئولین محترم دانشگاه علوم پزشکی استان) را به مدد می گیریم تا همزمان با افتتاح این مرکز درمانی در سایه ی همراهی مجموعه دلسوزان بتوانیم خدمات بیشتری به همشهریان ارائه دهیم.

دکتر ستار سهرابی دربخش دیگر از سخنان خویش به تشریح تراکم کار وتناسب آن با ارائه خدمات مطلوب پرداخت وافزود: با علم براین واقعیت که تنها بخش اورژانس بیمارستان قدس پاوه ماهیانه بالغ بر ۲۰ هزار بیمار پذیرش می نماید واین تعداد با همراهان بیمار جمعیتی فراتردو ویا سه برابر را نشان می دهد وطبعاً این حجم تراکم ارباب رجوع به تنهایی بسیار بیشتر از مراجعین دستگاههای مختلف شهرستان می باشد.

رئیس بیمارستان قدس به تشریح رابطه ی تراکم کار ونیز کثرت مراجعین از یکطرف وحدود انتظارات برحق شهروندان از سوی دگر پرداخت وافزود: قطعاً نمی توانیم جوابگوی همه ی انتظارات باشیم، بخشی از مشکلات کشوری است وشمه ای نیز متوجه منطقه واستان است، بیمارستان پاوه جزء فقیرترین بیمارستان های استان بوده است، بالغ بر۴۰ سال از قدمت آن می گذرد اما متناسب با دوره ی زمانی سپری شده، تغییرات آنچنانی باتوجه به نیاز شهرستان صورت نگرفته است، باید بپذیریم اینجا جهان سوم است وطبعاً مشکلاتی وجود دارد و مردم نباید انتظار داشته باشند که بیمارستان آنها جهان سومی نباشد. به هرحال فاصله هایی وجود دارد که به تعدیل انتظارات منتهی میگردد.

وی گفت: علیرغم اینکه معترف ایم نواقصی وجود دارد، اما پرسنل این بیمارستان ایثارگرانه به انجام وظیفه اهتمام می ورزند،برای مثال پزشکان بطور متوسط در روز بالغ بر ۱۵۰ بیمار را ویزیت می نماید این درحالی است که استاندارد مورد نظر ۳۰ نفر است ، متاسفانه بیشترین هجمه ها را نیز پذیرا هستند، زیرسوال رفتن خدمات همکاران تبعات منفی به همراه دارد و اولین پیامد آن کاهش انگیزه ی همکاران خواهد بود.

دکتر سهرابی افزود: آنچه خلاء آن با تمام وجود احساس می گردد ، عدم اطلاع رسانی مناسب است، علیرغم جمعیت کثیر نیروهای متخصص در بهداشت ودرمان شهرستان خیلی از شبهات بدون پاسخ مانده واین در ادامه ذهنیات منفی را به دنبال داشته است ، ما این نقیضه را پذیرا هستیم ودرتلاش خواهیم بود با ایجاد کانال های ارتباطی ( کانال وسایت) دیالوکی را به وجود آوریم واین امر درصورت انجام نه تنها پاسخگویی سوالات همشهریان خواهیم بود بلکه فضایی برای آگاهی بخشی ( کلیپ، مقاله و…)  به وجود می آوریم تا به ارتقای سطح دانش همشهریان در قبال بیماری ها و… بینجامد.

رئیس بیمارستان قدس پاوه به شیوع فراونی بیماری های منطقه پرداخت و سنگ های کلیوی، کم کاری تیروئید و بیماری قلبی … برشمرد وافزود: قطعاً پیام های هشدار دهنده وتوصیه های عملیاتی در ادامه می تواند موثر واقع شود وبه تعدیل بیماری بینجامد. در این خصوص نیز با پزشکان ومتخصصان به رایزنی نشسته ایم وامیدواریم از طریق کانال های ارتباطی دانش عزیزان را به خدمت گیریم.

دکتر ستار سهرابی خطاب به اصحاب رسانه افزود: کاری که شما انجام می دهید، از منظر مادی ومعنوی قطعاً متضرر می شوید، نه تنها درآمدی ایجاد نمی شود بلکه ارائه هر مطلبی نیز بدون بازخورد نخواهد بود وجمعی را به مقابله خواهید داشت .. اما بدانید زحمت شما بدون جواب نخواهد ماند، هیچکسی نمی تواند اثرگذاری شما را داشته باشد، همین اثرگذاری سبب گردید تا از محضرتان بخواهیم  همراهمان باشید ودراین راه به ما یاری رسانید.

هوشیار بهشتی زاده معاون شبکه بهداشت ودرمانن شهرستان به تاثیرگذاری فضای مجازی پرداخت و افزود: بسیاری از ذهنیت های به وجود آمده ناشی از داده هایی است که رسانه ای می گردد واگر انعکاس مطلبی منطبق بر واقعیت نباشد ، می تواند به نوبه ی خود پیامد منفی به دنبال داشته باشد، که زدودن این اثر به آن آسانی ممکن ومیسور نگردد ، برای مثال برای اعزام گروه پزشکی به روستاهای دورافتاده ومرزی هانی گرمله ممکن است تشخیص داده شود چون امکان دسترسی مردم دوریسان به مراکز درمانی همجوار فراهم است پزشک روستا راهی روستاهای صعب العبور منطقه گردد، اما مشاهده ی عدم حضور پزشک در دوریسان وانعکاس در کانال های خبری خود می تواند مسئله ساز گردد ، شاید از منظر خیلی ها تخطی وقصور در انجام وظیفه صورت گرفته این درحالی است که درعمل چیز دیگری را حکایت می نماید.

وی رژیم  غذایی را عاملی درجهت بروز بیماری های متعدد نظیر افزایش وزن، قندخون، چربی خون ، کبد چرب و… عنوان نمود وافزود: چه بسا رژیم غذایی یک منطقه نیز به نوعی پیامد خود را نشان دهد، برای مثال بیماری قلب وعروق درخانقاه وبانه وره از دیگر مناطق شهری وروستایی شهرستان بیشتر است واین نمی تواند بدون علت باشد، وقتی مردم خانقاه هر پنجشنبه و جمعه کباب (کفته) صرف می نمایند ، طبیعی است مصرف زیاد چربی گوشت سفت شدن رگ ها ویا ازبین رفتن خاصیت ارتجاعی رگ ها را در پی داشته باشد.

بهشتی زاده دربخش دیگری از سخنان خویش به خود درمانی ونیز تجویز گیاهان داروی توسط افراد غیر مسئول  اشاره نمود وگفت: متاسفانه در بیشتر موارد مصرف چنین گیاهانی بدون عوارض نبوده ودر ادامه منجربه تشدید بیماری گردیده است.

وی با ذکر نمونه های متعدد که با سلامت مردم در تضاد وچالش است پرداخت وافزود: آگاهی بخشی می تواند بازدارنده تلقی گردد وسایت وکانال های ارتباطی درصورت استفاده بهینه به نوبه ی خود ظرفیت وبستری مفیدی را در جامعه فراهم می آورد وانتظار دارد که اصحاب رسانه شهرستان به کمک شبکه بهداشت ودرمان آمده وبا انتقال آگاهی زمینه بیداری مردم در جهت داشتن جامعه ای سالم وتندرست فراهم نمائید .

محمدفاروق یوسفی (مدیرمسئول پاوه پرس) وفرهاد صالحی (مدیرمسئول سلام پاوه) به نقش مدیر وتاثیرگذاری مدیریت در روند اجرایی فعالیت های کارکردی مجموعه پرداختند و از اینکه بیمارستان قدس پاوه پس از سالها مدیری توانمند و… را به خود دید ابراز خشنودی نمودند و قطعاً این امیدواری وجود دارد در سایه چنین نگرشی روند رو به جلویی را در سطح بیمارستان قدس پاوه شاهد باشیم.

آنان در ادامه خدمات کادر درمان شهرستان را مورد تحسین قراردادند ورضایت عمومی نیز حول این امر متمرکز است، اگرچه ماهیانه ۲۰ هزار بیمار تنها در بخش اورژانس بیمارستان جذب می شود ، طبیعی است که صد نفر نگرانی هایی در این رابطه داشته باشند. اگرچه نقدهایی واصل می گردد ولیکن به تعداد انگشتان یک دست نیز رسانه ای نمی گردد ، در بسیاری از موارد ،توضیحات لازم از طریق پی وی به مخاطب منعکس می گردد واقناع صورت می گیرد، بنابراین اگر بیمارستان ویا شبکه بهداشت ودرمان خویش پیشقدم شود رضایمتندی را دربین افکار عمومی بیشتری ایجاد می شود.

یوسفی و صالحی به رشد بیماریان سرطانی درسطح منطقه اشاره نمودند ودر صورت امکان خواستار تمهیداتی جهت انجام شیمی درمانی در سطح شهرستان شدند تا هزینه های وارده برای قشر آسیب پذیر به حداقل ممکن رسد.

دکتر سهرابی نیز به رشد سرطان در منطقه اذعان نمود و افزود: ۶ ماهه اول سال گذشته ۶ نفر ودر شش ماهه امسال ۱۴ نفر سرطان سینه تنها در مطب شخصاً شناسایی وتشخیص نمودیم که بیانگر رشد قابل ملاحظه ای است، ضمن تائید افزایش تعداد بیماران سرطانی باید عرض نمائیم شیمی درمانی نیاز به تجیزات ومتخصص دارد واین درپاوه وجود ندارد ومی توان از ظرفیت جناب نماینده دراین خصوص بهره گرفت تا بصورت منطقه ای این ظرفیت تخصیص یابد، ما پذیرای هرنوع همراهی هستیم اما انجام این مهم نیاز به دیگر همراهی ها دارد.

اصحاب رسانه شهرستان مراتب آمادگی خویش را در جهت هرنوع حمایتی اعلام داشتند ودرخاتمه برای متولیان امر سلامت شهرستان سعادت وبهروزی مسالت نمودند.