ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 09:56

بودجه ۹۸ استان کرمانشاه و مطالبات منطقه اورامانات از آن/محمد آشنا عباس منش

بودجه ۹۸ استان کرمانشاه و مطالبات منطقه اورامانات از آن/محمد آشنا عباس منش

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:لایحه بودجه سال ۹۸ با همه حرف و حدیث هایی که داشت بالاخره در چند روز اخیر توسط رییس جمهور به مجلس ابلاغ شد. بودجه ای که همین ابتدای کار باعث استعفای وزیر بهداشت گردید ، وزیری که در چند سال اخیر کارنامه نسبتا قابل قبولی از خود بر جای گذاشته […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:لایحه بودجه سال ۹۸ با همه حرف و حدیث هایی که داشت بالاخره در چند روز اخیر توسط رییس جمهور به مجلس ابلاغ شد. بودجه ای که همین ابتدای کار باعث استعفای وزیر بهداشت گردید ، وزیری که در چند سال اخیر کارنامه نسبتا قابل قبولی از خود بر جای گذاشته بود اما با نارضایتی از بودجه پیشنهادی برای وزارت زیر مجموعه خود ناچار مجبور به استعفا شد.

 

بودجه سال آینده با توجه به تحریم های اقتصادی شدید و در شرایطی که هم اکنون مردم ما فشار مضاعفی را از تحریم ها و نابسامانی های بازار داخلی متحمل می شوند، توسط دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد.

 

در چند روز اخیر مسائل و صحبت هایی در مورد کاهش بودجه برخی استان‌ها مطرح شده است، اما بر اساس گفته‌های نمایندگان و مسئولان استان کرمانشاه ، در لایحه بودجه ۹۸ سهم استان ما در حوزه‌های عمرانی، هزینه‌ای و تملیکی رشد مثبتی را نشان می‌دهد. شواهد و نگاه های اولیه به بودجه حاکی از افزایش سهم بودجه استان در سال ۹۸ می باشد به طوری که حبیب الله وفایی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه رشد اعتبارات عمرانی کرمانشاه را از متوسط کشوری بالاتر دانست و گفت: متوسط رشد اعتبارات عمرانی استانی کشور معادل ۸٫۷۵ درصد است و کرمانشاه از نظر رشد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استانی در سال ۹۸ در جایگاه پنجم بین استانها قرار گرفته، در حالیکه سال ۹۷ جایگاه دهم را کسب کرده بود با این گفته وفایی به این نتیجه می رسیم که کرمانشاه رشد پنح پله ای داشته و رتبه آن نسبت به سال گذشته از رده دهم به رده پنجم ارتقاء یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمانشاه نیز در رابطه با بودجه سال ۹۸ گفت: اولویت بودجه در استان کرمانشاه متناسب با بودجه کشوری است و اشتغال مهم‌ترین اولویت استان در سال ۹۸ است. همچنین ثبات اقتصادی، معیشت مردم، تأمین کالاهای اساسی، مبارزه با تورم و مهار آن در استان مهم‌ترین اولویت‌های ما در بودجه سال ۹۸ می باشد.

 

با این وجود نگرانی هایی از سهم شهرستان های استان کرمانشاه در زمینه اختصاص بودجه به آنها وجود دارد به طوری که شهرستان های کرمانشاه بخصوص شهرستان های زلزله زده و منطقه اورامانات نیازمند بودجه بهتر و بیشتری نسبت به سال گذشته می باشند و بودجه استان در سال آینده سهم بیشتری را برای منطقه اورامانات می طلبد. به خصوص این منطقه مرزنشین بوده و با محرومیت هایی هم درگیر است.

 

اما در طول سالیان گذشته همواره منطقه اورامانات با محدودیت ها و کاستی هایی مواجه بوده و مسئولین توجه و نگاه کافی به این منطقه نداشته به طوری که از فقر راه های ارتباطی، صنعت و توریسم در خور شان مردمانش رنج می برد .

 

در این بحبوحه زمانی که بودجه در مجلس در دست بررسی نمایندگان قرار دارد، می طلبد که نماینده اورامانات حداقل تلاش خود را برای دریافت سهم به حق این منطقه از بودجه به کار گرفته و در اواخر دوره نمایندگی خود ، کمی از مطالبه به حق مردم اورامانات را بگیرد.

 

۲۲دی ماه ۱۳۹۷ . کرمانشاه

دکتر محمدآشنا عباس منش