ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 23:01

گوشه گیری قانون در انجمن نمایش شهرستان پاوه / آکو مرادی

گوشه گیری قانون در انجمن نمایش شهرستان پاوه / آکو مرادی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : انجمن نمایش شهرستان پاوه که زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کند سال هاست که دچار تنش هایی بین پیشکسوتان و هنرمندان است که تاکنون علاوه براینکه راهی برای درمانش پیدا نکرده اند بلکه روز به روز شکافش بیشتر می شود . با قاطعیت می توان […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : انجمن نمایش شهرستان پاوه که زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کند سال هاست که دچار تنش هایی بین پیشکسوتان و هنرمندان است که تاکنون علاوه براینکه راهی برای درمانش پیدا نکرده اند بلکه روز به روز شکافش بیشتر می شود .

با قاطعیت می توان گفت انجمن نمایش شهرستان پاوه یکی از معدود انجمن هایی است که پیرو قانون خاصی نبوده و نیست . در زیر چند بند از اساسنامه ی انجمن هنرهای نمایشی را که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با التزام به رعایت مقررات موضوعه کشوری و ضوابط حاکم بر تاسیس موسسات و مراکز فرهنگی و هنری است را بیان و مقایسه میکنم :

قبل از هر چیز طبق این اساسنامه منابع درآمد انجمن جذب منابع مالی از تمامی نهاد های دولتی و غیر دولتی است که متاسفانه در انجمن نمایش شهرستان پاوه این کمک ها توسط بعضی از سرپرست گروه های نمایشی از ارگان ها جذب و جهت صرف هزینه های گروه نمایشی خود استفاده میکنند .

اما بند های اساسنامه :

الف ) حمایت از هنرمندان خلاق در عرصه هنر نمایش از طریق اعطای کمک های مالی و یا جوایز به منظور ایجاد انگیزه برای تلاشی مضاعف و خلق آثار نمایشی قابل اعتنا و ارزشمند .

این بند در انجمن های ادبی و موسیقی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه صورت گرفته و بارها از هنرمندان ، پیشکسوتان و فعالان عرصه تقدیر شده اما هیچ وقت این واقعه در قالب مراسمی رسمی در انجمن نمایش پاوه رخ نداده که باعث دلسری روز افزونی هنرمندان و پیشکسوتان هنر نمایش شده است .

ب ) اعطای کمک های مادی و معنوی به هنرمندان ، مترجمان و مولفانی که آثار مکتوب در زمینه هنر نمایش عرضه می کنند.

در انجمن نمایش و تئاتر شهرستان پاوه بجز اینکه هیچ گونه کمک مالی توسط انجمن ارائه نمی شود بلکه در بیشتر اوقات باید از جیب خود خرج کرده و دچار ضرر های مالی زیادی در طول یک اجرا شد .

همچنین این انجمن عاری از کمک های معنوی می باشد که می توان در تمامی هنرمندان عرصه نمایش این مورد را احساس کرد.

ج ) حمایت از برگزاری جشنواره ی داخلی و بین المللی تئاتر و کمک به تامین هزینه اعزام گروه های تئاتری جهت حضور در جشنواره های معتبر کشوری و بین المللی

فرهنگ غنی هنر در شهرستان پاوه از دیر باز تاکنون بوده و هست اما این شهر با چنین تاریخچه هنری فاقد یک جشنواره حتی منطقه ای است در حالیکه بیشتر شهرهایی که اکنون جشنواره های کشوری و بین المللی در آن در حال اجراست از نظر قدمت هنری نسبت به شهرستان پاوه ضعیف ترند اما شاید مسئول انجمن نمایش آنها از نظر مسئولیت پذیری و پیگیری مطالبات هنرمندان و مردم قوی تر باشد !!!

 

د ) گسترش و توسعه فضاها ، کلاس های آموزش بازیگری ، تالار های نمایشی و ارائه خدمات تخصصی وفنی

 

در زمان تاسیس کلاس های تمرین و آکسسوار و … تاکنون هیچ گونه تغییرات کوچکی اعم از موکت کاری هم انجام نشده چه برسه به گسترش و توسعه آنها ، چند باری هم از طرف شورای مردمی دور قبل وعده فراهم کردن موکت را دادند اما با عدم پیگیری انجمن نمایش ایین کار هم صورت نگرفت.

و اما چندین بی نظمی در انجمن نمایش شهرستان پاوه که باعث رنجش و دوری بسیاری از هنرمندان شده را به صورت خلاصه بیان میکنم :

۱) عدم عقد قرارداد بین انجمن و کارگردان ، کارگردان و بازیگر که در دوره مسئولیت قبلی انجمن مورد استفاده قرار می گرفت اما اکنون به دلیل عدم استفاد موجب تشنج زیادی بین کارگردان و انجمن و هنرمندان شده

۲) عدم مجوز اجرا برای گروه های مستقل از انجمن ( که متشکل از پیشکسوتان هنر تئاتر و کارگردانی هستند )

۳) بر طبق مراد و میل معرفی کردن افراد برای برگزاری جنگ های شادی و فعالیت های هنری به اداره ارشاد جهت اخذ مجوز

۴) نبود پست روابط عمومی در انجمن جهت اطلاع رسانی اخبار و رویداد های نمایشی شهرستان به سایت های خبری و مردم که در اینجا لازم است از رسانه سلام پاوه برای حمایت های همیشگی از نمایش و تئاتر پاوه تشکر کرد.

۵) همچنین به واضح می توان نبود هئیت مدیره ای متشکل از افراد متشخص هنری را جهت بررسی و نظارت بر کار رئیس انجمن نمایش احساس کرد که چندین بار طرح تشکیل هئیت به رئیس انجمن نمایش ارائه شد اما هیچ وقت اجرایی نشد .

و آخرین مورد هم اشاره به شرط عجیب انجمن نمایش پاوه با کارگردان های گروه نمایشی است که در هر شب اجرا باید ۱۰ الی ۱۵ صندلی خالی جهت دعوت مهمانان انجمن رزرو شود که این کار باعث ضربه زدن به بلیط و درآمد کارگردان می شود .

در پایان امیدوارم با درایت و تلاش همیشگی ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب دکتر هدایت محمودی این قضایا حل شوند که کمتر شاهد دوری هنرمندان و پیشکسوتان از عرصه تئاتر باشیم که امید است در آینده این شکاف ها پر شوند و چندگانگی به یک دسته ای بودن هنر نمایش بینجامد

نویسنده: آکو مرادی

4 پاسخ برای “گوشه گیری قانون در انجمن نمایش شهرستان پاوه / آکو مرادی

  • اروین در تاریخ آذر 14, 1397 گفت:

    کاش همه هنرمندانی که در طول مسئولیت رییس انجمن نمایش حال اجرای نمایش داشته اند بیایند وبدون تعارف نظر بدهند تاشفاف سازی شود و معلوم بشه که در طول این مدت چی گذشته ومسئول انجمن نمایش چه افتضاحی به بار آورده تا شاید آقای محمودی بالاخره فکری به حال هنرمندان وانجمن نمایش بکند.رییس انجمن نمایش

  • مرادی در تاریخ آذر 13, 1397 گفت:

    شما اگر زحمت بکشید یک راه ارتباطی بیان کنید قطعا از مطالبتون استفاده خواهیم کرد

  • رحمانی در تاریخ آذر 13, 1397 گفت:

    سلام بنده نویسده این مطلب رو نمی شناسم شاید اصلا تئاتری هم نباشه اما مطالبی که نوشته کاملا صحت داره.متاسفانه انجمن نمایش الان پاوه با حمایتهای عجیب و نابجای رئیس ارشاد علاوه بر ترد نمودن افراد شایسته وصاحب نظر، مسئول انجمن با کارها وحرکات غیر حرفه ای خود باعث منفور شدن انجمن در میان هنرمندان وسایر انجمنها گردیده که درصورت لزوم حاضرم همه اتفاقاتی را که از آن باخبرم در همین سایت منعکس کنم.باتشکر

  • احمدی در تاریخ آذر 13, 1397 گفت:

    چقد ادبیاتش ضعیفه