ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:48

به مناسبت راه افتادن پویش سه شنبه های بدون خودرو در جوانرود/عطاالله قادری

به مناسبت راه افتادن پویش سه شنبه های بدون خودرو در جوانرود/عطاالله قادری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: ۴۹% از آلودگی هوای تهران سهم خودروهای شخصی است که در شهرهای کوچک از جمله جوانرود این سهم بیشتر و شاید از ۷۰% هم بالاتر باشد. هر کدام از ما اگر یک روز در هفته از خودرو شخصی استفاده نکنیم، آلودگی و ترافیک شهر به میزان یک هفتم یعنی حدود […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: ۴۹% از آلودگی هوای تهران سهم خودروهای شخصی است که در شهرهای کوچک از جمله جوانرود این سهم بیشتر و شاید از ۷۰% هم بالاتر باشد. هر کدام از ما اگر یک روز در هفته از خودرو شخصی استفاده نکنیم، آلودگی و ترافیک شهر به میزان یک هفتم یعنی حدود ۱۵درصد کاهش می یابد. شهرهایی مثل جوانرود و پاوه بواسطه وضعیت توپوگرافیکی که دارند و تمرکز فعالیتهای خدماتی در مرکز شهر، با معضل ترافیک دست به گریبان هستند و شهروندان هزینه های زیادی رو از این بابت متحمل می شوند و اگر نباشد همت جمعی در راستای کاهش ترافیک، خیابانهای مرکزی این شهرها تبدیل به پارکینگ خواهد شد.

 

دلایل دیگری که باید هر فرد حداقل یک روز در هفته از خودرو شخصی استفاده نکند:۱- هر خودرو در ۱۰۰کیلومتر حرکت، اکسیژن مورد نیاز یکنفر در سال و یا ۳۶۵ نفر در یک روز را مصرف می کند.۲-مصرف سوخت فسیلی باعث انتشار بنزن و انواع هیدروکربنها،مونواکسید کربن،دی اکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن که ناشی از احتراق ناقص سوخت هستند می شود.

 

۳- مقدار زیادی سوخت روزانه در ترافیک شهری مصرف شده و هدر می رود که هزینه ناخواسته ای را متوجه خانواده ها می کند.۴-ساعتها از وقت مفید و موثر شهروندان در ترافیک تلف می شود که خود موجب بروز استرس و بی حوصلگی و همچنین استنشاق گازهای منتشره که در بالا ذکر شد، می شود.۵- آلودگی صوتی شهری و خیابانی.

 

۶- استهلاک لاستیک،لنت و سایر ملزومات مصرفی خودرو نیز باعث آلودگی هوا می شود.۷-صرفه جویی در هزینه،سوخت و استهلاک خودرو.۸-هر فردی که توانایی راه رفتن داشته باشد لازم است در روز حداقل ۶هزار قدم پیاده روی کند.۹-در نتیجه کاهش ترافیک، خدمات رسانی توسط ارگانهای امدادی و خدماتی سریع و بموقع خواهد بود.

 

۱۰-در شهر جوانرود درآمد حداقل ۳۰۰خانوار بطور مستقیم از طریق تاکسیرانی و به همین تعداد از طریق آژانس تاکسی های تلفنی تامین می شود. ضمن اینکه استفاده از تاکسی به صرفه تر است،کمکی هم به اقتصاد این خانواده ها کرده ایم.۱۱-نبود پارکینگ در سطح شهر موجب شده که در صورت استفاده از خودرو شخصی،برای پارک آن در سطح شهر دچار مشکل شویم و گاها آنقدر درگیر جای پارک خودرو هستیم که به کار و هدف خود نمی رسیم مگر اینکه مزاحم دیگر شهروندان شویم.

 

پس انتظار اینست که شهروندان بیشتری به این پویش بپیوندند تا شهری با حداقل ترافیک داشته باشیم.

عطاالله قادری//رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جوانرود ۱۹مهرماه ۹۷