چ 19 اردیبهشت 1403 ساعت 23:44

یادداشتی به بهانه تجلیل از رتبه های برتر کنکور ۹۷ در اورامانات/فرهاد صالحی

یادداشتی به بهانه تجلیل از رتبه های برتر کنکور ۹۷ در اورامانات/فرهاد صالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : حضور در مراسم تجلیل از رتبه های زیر هزار اورامانات که به همت کانون قلم چی برگزار شد . و معرفی این نخبگان و پخش تصاویر و رتبه آنها در پروژکتور سالن و تجلیل از این عزیزان مایه خوشحالی و افتخار و به نوعی غرور و سرافرازی حاضران در […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : حضور در مراسم تجلیل از رتبه های زیر هزار اورامانات که به همت کانون قلم چی برگزار شد . و معرفی این نخبگان و پخش تصاویر و رتبه آنها در پروژکتور سالن و تجلیل از این عزیزان مایه خوشحالی و افتخار و به نوعی غرور و سرافرازی حاضران در سالن شد. و این باعث شد چند خطی را در خصوص نخبگان دیار اورامانات و فرزندان این دیار بنویسم.فرهاد صالحی

 

بی شک سالها است که اورامانات با تمام کم و کاستی های خود شاهد درخشش فرزندانش در عرصه های علمی و کنکور می باشد . نخبگانی که مارتن کنکور را با رتبه های تک رقمی و دو رقمی و سه رقمی با بهترین شیوه ممکن سپری می کنند و وارد مراکز عالی علمی و دانشگاه ها می شوند. دانش آموزان مدرسه های فرسوده و کلاسهای گرم و سرد مدارس اورامانات از دل کوهستان های زاگرس و شاهوی سربلند محکم و استوار می ایستند و پله های شکوفایی و رکورد های کنکور را به نام خود ثبت می کنند.

 

رتبه هایی که اگر به سالهای دور برگردیم و تا به امروز به محاسبه و معرفی آنها بپردازیم شاید یک کتاب چند صد صفحه ای را بتوان در این خصوص نوشت که اگر فقط به یک مورد آن اشاره کنیم باید نام رستگار رحمانی دانش آموز جوانرودی را نام ببریم که در کنکور سراسری سال ۱۳۸۸ رتبه اول رشته علوم تجربی و زبان خارجه و رتبه ۴۴ گروه هنر را کسب کرد و این خود گویای همه چیز است.

 

بی شک درخشش این نخبگان اورامانات بر هیچ کسی پوشیده نیست و تمامی مسئولان منطقه ای و حتی استانی و کشوری خود معترف اند که جوانان پاوه ، جوانرود ،روانسر و ثلاث باباجانی همیشه در مارتنهای علمی حرفهای زیادی برای گفتن دارند. و همیشه افتخار آفرین بوده اند.

 

اما روی سخن نگارنده با مدیران استانی است که هیچگاه نخبگان این دیار را ندیدند و نشناختند و همیشه لابی ها و جریانها اجازه نداده است که نخبگان این دیار بتوانند در عرصه مدیریت کلان استان حضور داشته باشند و برای آبادانی این دیار محروم و بیکار کشور گام بردارند.

 

براستی سهم نخبگان اورامانات در مدیریت استان و حتی خود اورامانات چیست ؟ چرا نباید به مدیران و جوانان بومی این دیار توجه ویژه نشود و آن ها را در سطح مدیران کل و… بکارگیری کرد.

 

رکورد شکنان کنکور در اورامانات پس از چند سال تحصیل کم کم توانایی هایشان در مراکز و سازمانهایی که جذب شده اند بدون بالفعل شدن به هدر می رود و کسی نیز به این موضوع توجه نمی کند. شاید از لحاظ اقتصادی و شخصی برای خود این نخبگان با توجه به توانایی هایی که دارند صاحب مشاغلی شوند و تا حدی مفید باشد اما هرگز مشاهده نشده است از این نیروهای توانمند در سطوح کلان مدیریت استان و حتی شهرستانهای اورامانات( به ندرت ) استفاده شود.

 

متاسفانه شاهد هستیم معدود افرادی بومی  و تنگ نظر و تاریک اندیش در خود شهرستانهای اورامانات چشم بر روی مدیران بومی توانمند و جوانان شایسته و تحصیل کرده این دیار می بندند و مهندسان و نخبگان دلسوز و کاربلد شهرستانهای اورامانات را نمی بینند و حتی باعث حذف آنها در پروسه مدیریت می شوند و دست به انتخاب افرادی غیر متخصص و ناتوان می زنند.

 

بهتر این است وقتی دانش آموزی در چندین سال پیش رتبه تک رقمی کنکور را از این دیار کسب کرده است و حالا فارغ تحصیل شده و حتی در شهرهای دور از منطقه مشغول به کار است نهادهای فرهنگی و انجمنهای مردمی پیگیر وضعیت این نیروی مفید انسانی شوند و برای بهره مندی از توانایی هایش با وی ارتباط گرفته و از ثمره تحصیل و تلاشش برای توسعه و آبادانی هرچه بهتر این دیار بهره ببرند و وی را فراموش نکنند.

 

امروزه کسی منکر تلاش مدیران دلسوز و توانمد غیر بومی در شهرستان های اورامانات نیست و همیشه مردم این دیار قدردان چنین مدیرانی هستند و بوده اند اما ضرب المثلی هست که می گوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است . یعنی وقتی در اورامانات جوانان و مدیران متعهد و متخصص و دلسوز بومی وجود دارد چه ایرادی دارد از این نخبگان در همین دیار استفاده شود.

 

بدون هیچ تعصبی مردمان شهرستانهای اورامانات همیشه شایسته سالاری را بر هر چیزی مقدم دانسته اند و برای مثال اگر نگاهی به پنج شهرداری شهرهای شهرستان پاوه( پاوه ، نوسود ، نودشه ، باینگان و بانه وره) داشته باشیم متوجه می شویم از میان این پنج شهر دو شهردار که با رای شورای انتخاب شده توسط همین مردم انتخاب شده اند غیر بومی هستند. ( هرچند عوامل بیرونی در تعیین شهردار غیربومی در این شهرها نقش بسزایی دارد) و این نشان از عدم تعصب و … مردمان اورامانات دارد اما متاسفانه در شهرستانهای دیگر استان کرمانشاه نسبت به نخبگان اورامانات چنین نگاهی نیست. و هرگز شورای این شهرها اجازه نمیدهد شهرداری غیر بومی و بخصوص از اورامانات انتخاب شود .

 

بهتر این است نگاه ویژه ای به جوانان شایسته خطه محروم و اینک زلزله زده اورامانات داشته باشیم و کمک کنیم آب تخصص و تعهد و دلسوزی نیروهای بومی بر جوی مدیریت و هدایت پستهای کلیدی استان و بخصوص شهرستانهای اورامانات جاری شود. و به تحصیل و درخشش جوانان این دیار و کسب موفقیتهای علمی بیشتر با انتخاب و به کارگیری درست نیروهای انسانی بومی انگیزه دوچندان بخشید .

 

اجازه دهیم مدیران بومی و توانمندمان رشد کنند و حتی در سطوح کلان کشوری از آنها استفاده شود و تنگ نظری ها را کنار گذاشت و عرصه را برای نخبگان و رتبه های برتر دیروز و نیروهای انسانی توانمند امروز مهیا کنیم و برای جذب آنها در دیارمان فرش قرمز پهن کنیم و به آنها میدان دهیم تا در فصل محصول دهیشان اورامانات سربلند نیز از محصول آنها بهره ببرد.

 

لازم است در پایان به تمامی قبول شدگان کنکور ۹۷ اورامانات و بخصوص رتبه های برتر این مارتن سخت تبریک ویژه ای داشته باشیم و برای آنها آرزوی موفقیت داشته باشیم و امیدوار باشیم روزی شایستگان بومی این دیار نیز بتوانند در جایگاه در خوری از آنها استفاده شود تا انگیزه موفقیت بیشتر و دوچندان تری در بین دانش آموزان و جوانان این دیار برای درخشش چندین باره در عرصه های مختلف بخصوص علمی بوجود آید.

 

 

2 پاسخ برای “یادداشتی به بهانه تجلیل از رتبه های برتر کنکور ۹۷ در اورامانات/فرهاد صالحی

  • سبحانی در تاریخ شهریور 16, 1397 گفت:

    دیدگاه تان قابل تقدیر است امیدواریم این نکته مد نظر باشد واقعا تا کی باید تنگ نظری مایه عدم پیشرفت جوانان متخصص ما باشد این افراد را مردم شناسایی کرده و به موقع جوابشان را خواهند داد

  • عدنان مرادی در تاریخ شهریور 16, 1397 گفت:

    به نکته بسیار دقیقی اشارە کردەاید اما چند درصد از مدیران بر اساس لیاقت کاری انتخاب شدەاند کسانی که نه تنها افراد موفق را خار چشم خود می بینند بلکه از وجود افراد توانا و خلاق در کنار خود واهمه دارند مدیرانی که حسب سفارش به تولید موجوداتی بدون مایە علمی و تجربه کاری مدیرهای زیر دستی انتخاب می نمایند و از همه مهمتر پاسخ گوی کم کاری خویش نبودە و تنها کارشان چیدن بادمجان دور قاپ است