چ 19 اردیبهشت 1403 ساعت 20:25

آئین بزرگداشت عثمان هورامی،اسطوره آواز هورامان در پاوه برگزار شد/گزارش تصویری

آئین بزرگداشت عثمان هورامی،اسطوره آواز هورامان در پاوه برگزار شد/گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه: همه آمده بودند از نسل جوان و غریب با موسیقی اصیل هورامی تا پیرمردانی که با ملودی سنگ و صوت داودی ماموستا عثمان موهایشان سفید شده بود . حکایت تجلیل از یک هنرمند بود که یک الگوی اخلاقی و یک سنبل برای یک تمدن و یک تاریخ است . علاقمندان کیپ […]

به گزارش سلام پاوه: همه آمده بودند از نسل جوان و غریب با موسیقی اصیل هورامی تا پیرمردانی که با ملودی سنگ و صوت داودی ماموستا عثمان موهایشان سفید شده بود . حکایت تجلیل از یک هنرمند بود که یک الگوی اخلاقی و یک سنبل برای یک تمدن و یک تاریخ است . علاقمندان کیپ تا کیپ به سالن کوچک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هجوم اورده بودند نه کسی آنها را دعوت کرده بود و نه حتی صندلی برای نشستن آنها وجود داشت. فارغ از انتقادهای همیشگی به نبود سالن مناسب برای شهر فرهنگی باوه این بار اگر سالنی چند برابر بزرگتر هم بود بازهم به عشق ماموستا عثمان هورامی لبریز از جمعیت می شد.

 

حنجره طلای هورامان (به نقل از استاد شجریان ) علی رغم از دست دادن حنجره طلائیش، داشتن تعهد در هنر ، اخلاق در رفتار و تدینش شاخصه هایی است که پس از مدتها دوری از موسیقی و آواز خواندن هنوز به صورتی غیر قابل تصوری در بین مردم جایگاه و محبوبیت دارد. ماموستا عثمان هورامی سنبلی از مردم نجیب و پاک هورامان است که ضمن حفظ اصالتها در ترویج فرهنگ هورامان نیز نقش بسزایی دارد.

 

 

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: به همت خانه موسیقی آوای هورام پاوه و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  و همراهی موسسه نسیم فرهنگ هورامان عصر دیروز مراسم نکوداشتی به پاس نیم قرن فعالیتهای هنری ماموستا عثمان هورامی با حضور ادیبان،شاعران، هنرمندان و… استقبال بی نظیرعلاقه مندان به این هنرمند محبوب در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد اسلامی پاوه برگزار شد.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه در سخنانی با گذری بر زندگی ماموستا عثمان هورامی به معرفی شخصیت وی از دیدگاه اخلاقی ، انسانی و هنری پرداخت.

 

دکتر هدایت محمودی وجود شاخصه های اخلاقی و تدین ماموستا عثمان هورامی را راز محبوبیتش دانست و به تمجید از وی پرداخت.

 

دکترهدایت محمودی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه ضمن عرض خیر مقدم از حضور پرشور و چشمگیر مردم دراین مراسم تشکر نموده و اظهار کردند این نشان از عشق و محبت قلبی مردم به ماموسا عثمان هورامی است.

 

وی گفت:ماموسا عثمان اسطوره بلامنازع سیاچمانه و استاد ادب و متانت است و حتی رقبای فنی و حرفه ای ایشان هم براین خصایص ارزنده ماموستا صحه می نهند.

 

دکتر محمودی در بخش دوم سخنان خود از همراهی چهل ساله سه نفر از دوستان و دوستداران قدیمی و صمیمی ماموسا یعنی آقایان محمد هورامی مازیبنی ،محمد غفاری دشه ای و کاک طاهر ولدبیگی نوریابی با ذکر مصادیقی یاد کردند.

 

بخش سوم سخنان دکتر محمودی به موضوع جدیت بیشتر موسسات و انجمن ها در گزینش کسانی که پشت تریبون حاضر می شوند اختصاص داشت و افزود نباید به افرادی که شناخت کامل از آنها نداریم اجازه سخنرانی و اظهار نظرهای شخصی داده شود.

 

مظفرتیموری معاون مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ماموستا عثمان هورامی را یکی از هنرمندان مطرح و بی نظیر در عرصه موسیقی هورامان دانست و از وی به نیکی یاد کرد.

 

وی افزود:با توجه به حضور امثال ماموستا عثمان هورامی همواره شهرستان پاوه نگین هنر و تمدن ایران اسلامی بوده است.

 

تیموری افزود:با توجه به سفر چند سال گذشته مقام معظم رهبری که دو مدال و خصوصیت روشنگفری و مذهبی بودن را به شهر پاوه لقب دادند که به حقیقیت این دو خصلت برجسته لایق مردم نجیب و با فرهنگ شهرستان پاوه می باشد.

 

وی عثمان هورامی را نماد برجسته فرهنگ اصیل هورامی دانست و افزود:آوازهایی که این هنرمند برجسته سینه به سینه انتقال داده  است خود باعث زنده نگهداشتن فرهنگ اصیل هورامی می باشد.

 

تیموری هدف از رسالت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را زنده نگهداشتن آئین های سنتی دانست و اعلام کرد:شهرستان پاوه همواره به عنوان بازوی توانمند استان در این جایگاه مقام نخست را کسب نموده است.

 

وی در پایان افزود امید است همانطور که خانه دف هورامان در شهرستان فعالیت میکند امید است روزی خانه سیاچمانه هم در پاوه با حضور اساتید و بزرگان موسیقی سیاچمانه افتتاح و شروع به فعالیت کند.

 

 

وقتی اشکها در فراغ مادر و خاموشی طنین یک اسطوره جاری شد

 

در ادامه این برنامه که سرشار از شور و عشق به هنرمندی ناب و دوستداشتی بود همراه با تبادل احساس بود. پخش فیلم کوتاهی از زندگی نامه ماموستا عثمان هورامی اثر هنرمند پرویز رستمی کارگردان سرشناس کرد که صاحب عناوین کشوری و بین المللی می باشد فضای سالن را متحول کرد . فیلمی که به شرح حال رشد و ترقی هنرمند عثمان هورامی از کودکی تا بزرگسالی همراه بود .

 

وقتی مادر مهربان و مرحوم ماموستا عثمان هورامی به وصف شخصیت اخلاقی این هنرمند می پرداخت و از خصوصیات خوب وی می گفت که بیانگر احترام ویژه این هنرمند به پدر و مادرش بود تنها چیزی که می توانست وصف موضوع و این حس و حال باشد اشکهای هنرمند عثمان هورامی در فراغ مادرش بود.

 

 

لحظه تلخ نمایش فیلم کوتاه استاد پرویز رستمی زمانی بود که مادر ماموستا عثمان هورامی از آسیب تارهای صوتی حنجره این هنرمند گفت و به تشریح دلایل آن پرداخت که ناخودآگاه بازهم این اشکهای حاضرین و غم و غصه علاقمندان به این صوت داودی بود که باری دیگر فضای سالن را متحول کرد.

 

 

این برنامه که لبریز از عشق و تبادل احساس از هنرمندی از جنس مردم بود فاضل حاتمی مدرس دانشگاه و نوازنده نی در خصوص زیباشناسی موسیقی در سیاچمانه خصوصیات ماموستا عثمان هورامی توضیحاتی ارائه نمود. سپس دکلمه و قرائت اشعاری از شاعر خوش ذوق اکرم ولدبیگی در ستایش و مقام هنری ماموستا عثمان ادامه دهنده برنامه بود . اجرای سیاچمانه کاک سعدی نوسودی و کاک صدیق نوسودی از دیگر قسمتهای برنامه بود.

 

 

سخنان نغز و زیبا و علمی استاد ارشد یامولا در رابطه با تاثیر رابطه سیستم موسیقی کردستان از مقام تا دستگاه و تشریح علمی صدا و موسیقی هنرمند عثمان هورامی و همچنین اجرای بسیار شنیدنی وی با شعری از شاعرخوش ذوق حکمت محمدی حس تازه دیگری را به سالن بخشید و حاضران را وادار به تشویق از این هنرمند کرد.

 

نوازندگی و اجرای هنرمند ایرج کریمیان ، مقاله ابراهم شمس در خصوص آسیب شناسی در موسیقی هورامی از دیگر بخشهای برنامه بود.

 

حسی دیگر از حافظ حسن عمرانی سالن را تحت تاثیر قرار داد

 

قرائت اشعاری بصورت حفظی از ماموستا حسن عمرانی که اصالتا اهل روستای کمینه می باشد با همان نجابت و پاکی مردمان مرزنشین و جنگ زده خطه نوسود با آغاز سخنانش با نام خدا و چند صلوات بر پیامبر در وصف هنرمند عثمان هورامی احساسی تازه را به سالن بخشید . شاعر حسن عمرانی با همان روحیه و فرهنگ اصیل هورامی بصورت حفظی شعر سرود و جایی که حافظه اش یاری نمی داد صلوات می فرستاد و دوباره شعرهای زیبایش را برای حاضرین می خواند و همه را تحت تاثیر قرار داد.

 

این بارحکایت عشقی بود که با گوش دادن به یک صدا آغاز شد

 

ادامه برنامه پخش فیلیمی بود از کاک طاهر ولدبیگی که توسط هنرمند عادل بابایی تهیه شده بود این فیلم حکایت یک عاشق بود که صدای هنرمند عثمان هورامی را در سالهای دور می شنود و شیفته این صدا می شود و عاشقانه شروع به جمع آوری کاستها و صداهای این هنرمند می کند.

 

کاک طاهر ولدبیگی که شیفته صدا و شخصیت هنرمند عثمان هورامی می شود بیش از ۱۰۰۰ کاست از این هنرمند را از سالهای بسیار دور که امکانات صوتی و تصویری به این گستردگی وجود نداشت جمع آوری می کند و هنوزکه بیش از نیم قرن از فعالیت ماموستا عثمان هورامی می گذرد با این صداها و کاستها عشقش روز به روز دوچندان می شود .

 

اشعار ماموستا ولی فتاحی و ارائه مقاله توسط هنرمند محمد نجیب حسنی ، قرائت دو قطعه شعر از آقای عدنان مرادی هم از دیگر برنامه های این مراسم پرشور بود.

 

اجرای بی نظیر و بسیار زبای هنرمندان خانه موسیقی پاوه با نوازندگی و صدای زیبای هنرمند فرهاد سلیمی نیز حس زیبایی به سالن بخشید.

 

اهدای لوح سپاس از طرف معاون مدیرکل ارشاد اسلامی کرمانشاه اهدای تابلوی نقاشی توسط هنرمندخانم تابان ولدبیگی از شاگردان استاد آلان رئوفی ، اهدای کتاب چریکه اهورایی اثر ماموستا ولی فتاحی ، اهدای کتاب زبان هورامی در گویش پاوه ای اثر کاک منصور سلیمی به هنرمند عثمان هورامی نیز از دیگر قسمتهای برنامه بود.

پایان بخش برنامه نیز تقدیر و اهدای لوح سپاس به پاس نیم قرن فعالیت هنری ماموستا عثمان هورامی توسط برگزار کنندگان برنامه بود .

لازم به ذکر است باید تقدیر ویژه ای داشت از هنرمند سیامک رحیمی مدیرعامل خانه موسیقی آوای هورام پاوه که نزدیک به شش ماه است شبانه روزی برای اجرای این برنامه ماندگار تلاش کرد و خود و خانواده و همچنین برادرانش بدون هیچ چشم داشتی به بهترین نحو این پاسداشت را برگزار کنند .

گفتنی است عثمان هورامی (عوسمان هه ورامی) هنرمند مشهور کُرد و استاد سیاچمانهٔ هورامان است، او در سال۱۳۱۴ در روستای کیمنه از توابع شهرستان پاوه چشم به جهان گشود، از همان دوران نوجوانی علاقهٔ خاصی به خواندن آوازهای کردی داشت، پدر و مادرش و همچنین عموهایش از خواننده‌های مشهور ان زمان بودند. عثمان اورامی به‌طور گسترده از سال۱۹۶۵میلادی شناخته شد آنگاه که اولین اهنگ‌های خود را در رادیو کرمانشاه پخش کرد و پس ان در شهرهای مختلفی من جمله سنندج، سقز، کرکوک عراق و حلبچه به هنر نمایی پرداخت، از تعداد آثاری که برجای گذاشته است هنوز امار دقیقی در دسترس نیست، اما گفته می‌شود که قریب به۱۷۰۰کاست از او موجود می‌باشد این هنرمند تا اواخر دههٔ ۸۰میلادی به خوانندگی مشغول بود تا اینکه دچار عارضه‌ای حنجری شد که نتوانست به خوانندگی ادامه دهد او اکنون۸۲سال سن دارد و در شهر مریوان زندگی می‌کند. گویا استاد شجریان وی را مردِ حنجره طلایی خوانده است.

 

گزارش : فرهاد صالحی ، صهیب زربان

 

گزارش تصویری پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه از این مراسم 

 

یک پاسخ برای “آئین بزرگداشت عثمان هورامی،اسطوره آواز هورامان در پاوه برگزار شد/گزارش تصویری

  • حاتم حكيمي در تاریخ شهریور 10, 1397 گفت:

    با عرض سلام وادب
    سپاس از برگزارکنندگان این مراسم به امید آن که دیگر هنرمندان در عرصه های مختلف هم مورد تجلیل و قدر دانی قرار بگیرند واین برنامه ها ومراسم یاد بود هاتا هنرمندان در قید حیات هستند برگزار شوند
    وبه هنر وموسیقی اصیل وشعر وادبیات کوردی توجه بیشتری شود به راستی هنر وموسیقی غذای روح آدمی است.وبه روح و جسم انسان آرامش میبخشد.
    به امیدتداوم این گونه برنامه ها بهروز وموفق باشید .