چ 19 اردیبهشت 1403 ساعت 18:01

گزارشی از عملکرد اداره امور آب و فاضلاب شهری پاوه/عکس

گزارشی از عملکرد اداره امور آب و فاضلاب شهری پاوه/عکس

به گزارش سلام پاوه:رئیس اداره اب و فاضلاب شهری پاوه در گزارشی گوشه ای از فعالیت و خدمات ارائه شده آبفای شعری را تشریح نمود. سالم مرادی در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه،اهم اقدامات انجام شده توسط امور آب و فاضلاب پاوه را در دو بخش آب و فاضلاب عنوان نمود و افزود:وظیفه اصلی آب و […]

به گزارش سلام پاوه:رئیس اداره اب و فاضلاب شهری پاوه در گزارشی گوشه ای از فعالیت و خدمات ارائه شده آبفای شعری را تشریح نمود.

سالم مرادی در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه،اهم اقدامات انجام شده توسط امور آب و فاضلاب پاوه را در دو بخش آب و فاضلاب عنوان نمود و افزود:وظیفه اصلی آب و فاضلاب ؛ ذخیره و توزیع آب شرب، جمع آوری و تصفیه فاضلاب می باشد.

وی افزود:در آبرسانی، هدف ذخیره و توزیع عادلانه آب شرب، بهداشتی، بافشار و دبی مناسب است، ولی در این فرایند از مرحله تولید، انتقال، ذخیره و توزیع آب متاسفانه مقداری از آن به هدر می رود و یکی از وظایف آبفا کاهش این هدر رفت است.

مرادی با بیان اینکه پرت آب مختص به پاوه و یا کشور ایران نیست،افزود:در تمام دنیا درصدی از آب شرب هدر می رود و این هدر رفت به دلایلی از جمله تراکم حوادث، فشار نامتعادل شبکه، فرسودگی و قدمت شبکه، کارگذاری نا مناسب لوله ها درهنگام اجرا، عدم مرغوبیت لوله ها، طراحی نامناسب، انشعابات غیر مجاز و عملیات عمرانی سایر دستگاه ها و یا عملیات ساختمانی مردم با ماشین آلات مختلف صورت می گیرد.

وی ادامه داد:کل شبکه توزیع آب پاوه ۸۹ کیلومتر است که تاکنون ۸۵ کیلومتر آن همراه با استانداردسازی انشعابات اصلاح و بازسازی شده است. متوسط سالانه حدود دو کیلو متر لوله گذاری در توسعه و اصلاح شبکه صورت گرفته است که شامل محلات: زمین شهری، محله سرباور، شهرک نهضت، شهرک ظفر، تپه کوله و محله جهاد می باشد.که علاوه بر موارد مذکور تعداد زیادی از کروکی های متفرقه در سطح شهر نیز انجام گرفته است.

رئیس امور آبفای شهری پاوه افزود:در تعدیل فشار شبکه، تعداد ۶ دستگاه فشارشکن در آدرس های: سنگ فرش، زمین شهری دو مورد، خیابان ارشاد، جاده نوسود، محله جهاد نصب شده اند که با این کار از تراکم حوادث در مناطق مذکور بشدت کاسته شده و از هدر رفت آب جلوگیری شده است.

مرادی افزود:علاوه بر نصب شیرهای فشارشکن، بیش از ۱۰ عدد شیرفلکه نیز در نقاط دیگری از شهر به منظور مدیریت برشبکه نصب شده اند. هدف از نصب این شیرالات توزیع عادلانه آب در هنگام نوبت بندی و جلوگیری از هدر رفت آب در هنگام وقوع حادثه است.جانمایی مناسب و موثر شیرآلات مذکور کاری سخت و نیاز به تجربه و کارشناسی خبره دارد که این مهم خوشبختانه توسط همکاران واحدهای بهره برداری و فنی صورت گرفته است.

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته در بخش آب؛ جمع آوری آب های ریزه هواله جاری محوطه سراب هولی و چشمه پایین دست مشهور به چشمه صالحی می باشد که بهسازی، ساخت حوضچه بمنظور بهداشت آب، لوله گذاری، ونصب دو دستگاه الکترو موتور، صورت گرفته که جمعا ۱۰ لیتر در ثانیه به آب تولیدی اضافه شده است.

مرادی تجهیز مجدد چاههای بیدمیری، سرکران و بندره که جمعا” ۴ حلقه چاه می باشند نیز از اقدامات دیگر بخش اب است که الکتروپمپ ها بدلیل اتمام عمر مفیدشان تعویض شدند و چاهها بازسازی، تجهیز و راه اندازی مجدد گردیدند.چاه بندره دو بار تجهیز شد، بار دوم علاوه بر الکترو پمپ، لوله های داخل چاه بطول ۲۵۰ متر نیز تعویض شدند. ایستگاه پمپاژ میان راهی بندره به پاوه نیز از مدارخارج گردید و مقدار آبدهی چاه ۱۲ لیتر در ثانیه نیز افزایش یافت.

مرادی یادآور شد:با اقدامات مذکور، هم هدر رفت آب کاهش یافت و هم ۲۲ لیتر در ثانیه به آب تولیدی اضافه شد که نتیجه آن کاهش تعداد روزهای قطعی آب در هنگام نوبت بندی اب شد تا آنجا که درسال ۹۶ قطعی آب محسوس نداشتیم.

وی در ادامه به فعالیت های بخش فاضلاب اشاره کرد و گفت:لوله گذاری فاضلاب بطول ۱۶ کیلو متر،ساخت ۵۳۵ عدد منهول و استانداردسازی ۹۰۰ فقره انشعاب صورت گرفته است. مقدار ۲ کیلومتر لوله گذاری خط انتقال به طرف تصفیه خانه بوده است.در سنوات گذشته محلاتی از شهر چاه جذبی و یا شبکه فرسوده داشتند و فاضلاب، بهداشت مردم را تهدید می کرد، که این روند تاحدودی باعث نارضایتی تعدادی از مردم محلات شهر شده بود.بعنوان نمونه می توان به محلات ذیل که مشکل آنها حل شده است اشاره کرد: فاضلاب جاده نوسود نرسیده به دو راهی معاینه فنی، محله ضلع غربی دانشگاه پیام نور، شهرک کارگاهی، فاضلاب مسکن مهر تپه کوله، تمامی کوچه های بالا دست خیابان مرکزی، اکثر کوچه ها ی بالادست خیابان های امام شافعی و امام خمینی، کوچه های حدفاصل خیابان انقلاب و جاده تکیه، شهرک نهضت و بسیاری از کروکی های متفرقه در سطح شهر می باشد.

وی افزود:علاوه بر لوله گذاری فاضلاب روستاهای دوریسان(سرباور) و دره بیان و همچنین بخشی از خط انتقال آب روستای چورژی نیز توسط آبفا شهری پاوه انجام گرفته است.خط انتقال فاضلاب نیز در سه مسیر انجام گرفته است. یک مسیر از مسکن مهر تپه کوله تا سه راهی اداره محیط زیست بطرف تصفیه خانه فاضلاب شماره یک، مسیرهای دوم و سوم بطرف تصفیه خانه فاضلاب شماره ۲ می باشند ازشهرک ظفر بطرف شهرک کارگاهی و از آنجا با خط اصلی شهرک های زمین شهری، نهضت، دره یل و…. جمع شده و بطرف تصفیه خانه انجام گرفته است.


مرادی در ادامه افزود:بخش فاضلاب؛ احداث تصفیه خانه فاضلاب شماره ۲ ازسال ۹۱ شروع شده و با هزینه ۵۴ میلیارد ریال به اتمام رسیده است. فرایند تصفیه خانه از سه ماه پیش بصورت آزمایشی در مدار بهره برداری قرار گرفته است. محوطه سازی و جاده دسترسی آن نیز درحال اتمام است که ان شا الله درآینده ای نزدیک افتتاح آن صورت می گیرد.ضمنا تمامی اعتباراتی که تخصیص,یافته جذب شده است و علاوه بر آن بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال اضافه هزینه شده که پرداخت آن بصورت اوراق در سال های آینده می,باشد.

 

مرادی در پایان افزود:این گزارش صرفا مربوط,به شهر پاوه بوده و شهرهای تابعه نوسود نودشه باینگان و بانه وره را در بر نمی گیرد.شهر بانه وره در ابتدای سال ۹۷ از,ابفای,روستایی تحویل گردید و در سنوات قبل شهرک سی ان جی که با کمبود شدید اب مواجه بود تحویل این امور گردید که از ان تاریخ به بعد مشکل قطعی اب نداشته وبعنوان یک محله پاوه محسوب شده است.