د 24 اردیبهشت 1403 ساعت 10:33

مشکلات و خواسته های مطرح شده در دیداربا دستیار ویژه ی ریاست جمهوری/ حیدر غلامی

مشکلات و خواسته های مطرح شده در دیداربا دستیار ویژه ی ریاست جمهوری/ حیدر غلامی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : به گفته ی بزرگان ما در مملکت اسلامی بیان مشکلات و نقد از مسئولین بدون ترس و لکنت زبان در برابر آنان باید امری طبیعی باشد. بیان رنجها، مشکلات و مطالبات مردم نزد مسئولین ـ در هر سطحی ـ  و پیگیری جدی آنها، از امور بدیهی در مملکت داری و حق […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : به گفته ی بزرگان ما در مملکت اسلامی بیان مشکلات و نقد از مسئولین بدون ترس و لکنت زبان در برابر آنان باید امری طبیعی باشد. بیان رنجها، مشکلات و مطالبات مردم نزد مسئولین ـ در هر سطحی ـ  و پیگیری جدی آنها، از امور بدیهی در مملکت داری و حق طبیعی مردم است؛ و خلعتی نیست که فردی آن را به مردم عطا کرده باشد؛ و به واسطه ی آن بر مردم منت نهد.

 صبح روز شنبه مورخ ۲۴/۳/۱۳۹۳ جمعی از اهل سنت استان کرمانشاه با آقای یونسی دستیار ویژه ی ریاست جمهور ی در امور اقوام و مذاهب دیدار کردند؛ که نقل حیدر غلامیخلاصه ای از گفته ها و مطالبات مطرح شده در آن را خالی از لطف نمی دانم.

ـ زمانی که ایران در انزوای سیاسی قرار داشت و تورم و بیکاری روز به روز بیشتر می شد و … انتخابات ریاست جمهوری فرا رسید. آقای روحانی با شعار دولت تدبیر و امید و ادعای همراه داشتن کلید رفع مشکلات، وارد عرصه ی رقابت های انتخاباتی شد. کردها و اهل سنت نیز همگام با سایر اقوام و … به برنامه های ایشان ( به خصوص در زمینه ی اقوام و مذاهب) رای گسترده و معنا داری دادند.

 ـ علی رغم وجود مشکلات و کمبودها در تمام ایران، برخی بی مهریها ، تبعیض ها و ناعدالتی ها نسبت به اهل سنت وجود دارد؛ که با شعارهای اساسی انقلاب مردم ایران مغایرت داشته و زیبنده ی نام جمهوری اسلامی ایران نمی باشد. شعارهای انتخاباتی آقای روحانی و تعیین دستیار ویژه ی ریاست جمهوری در امور اقوام و مذاهب، دال بر صدق این مدعاست و بیانگر مشکلات و کمبودهای ویژه ی آنهاست. انتخاب نام جمهوری اسلامی ایران توسط بنیانگذار انقلاب و اکثریت مردم، دقیق و حساب شده بود. بر این اساس اسلام محصور در یک مذهب خاصی نیست و در ایران، اسلام یعنی شیعه و سنی، نه یکی از آنها.  ایران نیز از آن همه ی ایرانیان است، نه یک قوم یا مذهب مشخصی. پس جمهوری اسلامی ایران ملک قوم یا مذهب مخصوصی نبوده و نیست؛ بلکه از آن تمام ایرانیان می باشد.

ـ عدم تطبیق و اجرای مواد و بندهایی از قانون اساسی در رابطه با اقوام و مذاهب ( تدریس زبانهای قومی در مدارس و آزادی برگزاری مراسم و اعیاد مذهبی و …).

ـ وجود تبعیض و عدم استفاده از نیروهای شایسته و متخصص اهل سنت در پست ها و مناصب مدیریتی در سطوح میانی ( استاندار و …) و سطوح بالاترـ حداقل تا سطحی که قانون اساسی اجازه داده است ـ.

ـ وجود تفتیش عقاید و فیلتر گزینش در استخدامی ها؛  و محروم کردن عده ای از افراد متخصص و متعهد از حق خود.

ـ وجود نگاه امنیتی و بی اعتمادی در اکثر مناطق سنی نشین.

ـ عدم اختصاص چند دقیقه در صدا و سیما به اهل سنت.

ـ توهین به مقدسات و رموز اهل سنت توسط عده ای افراطگرا و تندرو.

ـ تلاش گروهی تفرقه افکن و مخالف وحدت در راستای معرفی اهل سنت به عنوان افراط گرا، خشونت طلب و تروریست؛ و ترویج نوعی سنی ستیزی. در حالی که اکثریت مطلق اهل سنت میانه رو و مخالف تندروی و افراط گرایی اند.

ـ عدم نقش تاثیرگذار اهل سنت در شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت( از یازده نفر عضو این شورا تنها سه نفر از آنان اهل سنت می باشند).

ـ ممهور کردن کتب نویسندگان اهل تسنن به مهر « ویژه ی اهل سنت »؛ جهت برحذر داشتن اهل تشیع و دیگران از مطالعه ی این گونه کتب.

ـ عدم مشارکت مردم در انتخاب امامان جمعه و جماعات.

ـ و …

با آگاهی از وجود مشکلات و موانع داخلی و خارجی انتظار می رود که دولتمردان جهت اجرایی کردن منشور حقوق شهروندی و بیانیه ی ده ماده ای آقای روحانی در زمینه ی اقوام و مذاهب برنامه ریزی کرده و گام های عملی بیشتری بردارند.

حیدر غلامی 25 خرداد 1393

یک پاسخ برای “مشکلات و خواسته های مطرح شده در دیداربا دستیار ویژه ی ریاست جمهوری/ حیدر غلامی

  • سعدی سپنجی در تاریخ تیر 2, 1393 گفت:

    کاک حیدر عزیز خسته نباشید امیدوارم که این جلسه مثمر ثمر واقع شود و مردم ما بتوانند به حق خود برسند چرا که شایسته احترام هستند .