س 29 اسفند 1402 ساعت 07:56

پرسنلی که کمبودها را جبران می کنند/کوثر فخری

پرسنلی که کمبودها را جبران می کنند/کوثر فخری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شهرستان پاوه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت دارای بیمارستانی با قدمت بیش از ۴۸ سال است که یکی از قدیمی ترین بیمارستان های اورامانات و استان کرمانشاه محسوب می شود. این بیمارستان تاریخی که دوران های مختلف و سختی مانند انقلاب و جنگ را در کارنامه خود […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شهرستان پاوه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت دارای بیمارستانی با قدمت بیش از ۴۸ سال است که یکی از قدیمی ترین بیمارستان های اورامانات و استان کرمانشاه محسوب می شود. این بیمارستان تاریخی که دوران های مختلف و سختی مانند انقلاب و جنگ را در کارنامه خود دارد، بیش از آنکه به امکانات و تجهیزات خود تکیه کند به پرسنل زحمتکش و کادر پزشکی خود متکی است.

کوثر فخری
جامعه پزشکی کشور باید بر خود ببالد که پرسنلی زحتمکش و متخصص مانند کادر متخصصین شهرستان پاوه و کارمندان بخش آی سی یو را به پشتوانه دانایی و توانایی به کار گرفته و مشغول خدمت رسانی به مردم کرده است. این متن بدلیل تلاش های بی دریغ پرسنل زحمتکش بخش آی سی یو و سی سی یو بیمارستان قدس پاوه برای یکی از بیماران نزدیک ما بنام «ماه‌جمین محمودی» بهانه‌ای شد که ضمن تشکر از آنان که تلاش هایشان واقعا ستودنی بود، به کمبودها گریزی کوتاه زده شود، شاید به همت مسئولین مربوطه و مردم مرهمی بر زخم های کهنه بی امکاناتی و بی تجهیزاتی اش گردد…

بیمارستان دولتی قدس شهرستان پاوه که زمانی تنها بیمارستان اورامانات به شمار می آمد دارای امکانات و کمبودهایی است که عمر برخی از این امکانات و من جمله خود ساختمان به دهه ها پیش باز می گردد. به همین دلیل چندین سال است که دستور ساخت بیمارستان دیگری با امکانات ویژه و بروز در برنامه دولت و دانشگاه علوم پزشکی استان قرار گرفته است.

بیمارستان جدید شهرستان که دیگر حتی فکر کردن به افتتاحش قدیمی شده است، هنوز نیز بعد از سال ها راه‌اندازی نگردیده و بیمارستان قدیمی(قدس پاوه) همچنان با برخی از امکانات و تجهیزات مستهلک به مردم خدمت رسانی می کند.

افتتاح بخش آی سی یو و سی سی یو بیمارستان در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ و طرح تحول سلامت و افتتاح کلینیک تخصصی شهرستان در سال ۱۳۹۴ موجب تغییری هر چند کوچک اما موثر در روند درمانی مردم شهرستان گردید. اگرچه این تغییرات از لحاظ مقیاس کوچک و از نظر نوبت دهی و کمبود متخصصین و امکانات بسیار کمتر از درخواست مردم برای درمان است، اما باز هم التیامی بود بر آلام مردم…

کارمندان، پرستاران و متخصصین بخش آی سی یو کمبودها را با تجربیات، دلسوزی ها و تلاش های فراوان تا حدودی جبران کرده‌اند. اما وجود تنها چهار تخت برای این تعداد جمعیت، یک اتاق برای هر دو بخش آی سی یو و سی سی یو، نبود سی تی اسکن، مکان نامناسب این بخش و … موجب شده است که تلاش های این پرسنل چند برابر گشته و با وجود این تلاش ها باز هم تعداد اعزامی ها از این بخش به مرکز استان همچنان بالا باقی بماند.

اگر اینگونه کمبودها را تحریر کرده ایم و از تلاش های پرسنل آن آگاهی داریم به دلیل لمس زحمات فراوان پرستاران این بخش و دیدن کمبودهاست که بصورت تجربی بیش از ۱۵ روز در بخش آی سی یو بیمارستان قدس پاوه شاهد آن بوده‌ایم. قصد داشتیم از طریق این متن تشکری ویژه از زحمات این تلاشگران داشته باشیم و البته مشکلاتی را بازگو کردیم که بارها در همین پایگاه‌های محلی شهرستان به آنها اشاره شده است.

متاسفانه بیمارستانی که بگفته پایگاه رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان باید در سال ۱۳۹۰ کار افتتاح و راه‌اندازی‌اش به اتمام می رسید و کلنگ زنی آن در سال ۱۳۸۸ بصورت رسمی انجام شد، همچنان در دی ماه ۱۳۹۶ نیز شاهد افتتاحش نبودیم و امیدی به راه اندازی آن در سال کنونی نیست. شاید اگر مردم نیز همت کرده و با خرید بیشتر تجهیزات به بیمارستان کنونی شهرستان کمک کنند، کمتر شاهد اعزام بیماران بدحال به مرکز استان باشیم. خرید بیشتر را به این دلیل اظهار کردیم زیرا خیرین و مردم شهرستان تاکنون در اهداء امکانات و تجهیزات مورد نیاز همت داشته‎اند، اما با وجود همه این تلاش هایی که مردم داشته‌اند، امکانات و تجهیزات بیمارستان کنونی شهرستان پاوه نیازگوی خیل عظیم بیماران نیست…

امیدواریم اگر کمپین های مردمی کمک به بیمارستان ها یا همت خیرین می تواند یاری دهنده خوبی باشد، اگر مسئولین را تلنگری نیاز است و اگر این متن ها موجب مرتفع شدن کمبودی است، اینگونه باشد. در مجموع بعد از دعای خیر برای پرسنل و کادر پزشکی بیمارستان قدس پاوه، که تلاش می کنند کمبودها را خود جبران کنند، دعا کنیم کسی نیازمند درمان های سخت با امکانات بروز نگردد مبادا برای ساده ترین و ضروری ترین امکانات مانند سی تی اسکن روانه مرکز استان گردد.

کوثر فخری
سی ام دی ماه ۱۳۹۶

2 پاسخ برای “پرسنلی که کمبودها را جبران می کنند/کوثر فخری

  • ناشناس در تاریخ بهمن 1, 1396 گفت:

    خانم فخری بنابراین برای نوشتن یک مطلب منصفانه و یک نقد صحیح حداقل باید دوهفته با آن موضوع در تماس بود و دردها و رنج ها و زحمات قابلیت ها و محاسن و معایب و کمبودها و توانایی ها را با چشم دید و با تن حس کرد.
    متاسفانه اکثر ما در خانه و پشت رایانه در باره همه چیز قضاوت می کنیم……

  • زهره وند در تاریخ دی 30, 1396 گفت:

    بیمارستان کجا بود از یه درمانگاه خصوصی کرمانشاه هم افتضاح تره این بیمارستان کوچولوی بی امکانات