س 29 اسفند 1402 ساعت 06:42

در پیچ و خم امورات در ادارات دولتی ! / شادمان میرصاحب

در پیچ و خم امورات در ادارات دولتی ! / شادمان میرصاحب

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : یکی از اصول اساسی توسعه در هر جامعه ای سیستم اداری و مدیریت صحیح و کارآمد آن است . پر واضح است که یک سیستم اداری مطلوب و کارآمد می تواند تسهیل کننده و تسریع دهنده تحقق هدف های برنامه های توسعه قرار گیرد ، موضوع بسیار مهمی که […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : یکی از اصول اساسی توسعه در هر جامعه ای سیستم اداری و مدیریت صحیح و کارآمد آن است . پر واضح است که یک سیستم اداری مطلوب و کارآمد می تواند تسهیل کننده و تسریع دهنده تحقق هدف های برنامه های توسعه قرار گیرد ، موضوع بسیار مهمی که همواره و متاسفانه از سوی دولتمردان و مسئولین مورد غفلت قرار گرفته است .شادمان میرصاحب

بدون شک ‌، هر کدام از ما جهت انجام کار اداری به یکی از ادارات دولتی مراجعه نموده ایم و کمتر پیش آمده است که با رضایت مندی و آرامش خاطر و روانی آسوده از اداره ی مربوطه بهره گرفته باشیم و حق به حق دار رسیده باشد! نارضایتی مردم از کیفیت خدمات دولتی در عصر ارتباطات واقعا روز افزون است و باید به آنها حق داد .
تفکر و تعقل در این خصوص ما را در بُهتی عجیب فرو می برد که این چه حکایتی است که چنین ما را متحیر و متعجب می کند و علت این همه تنگ نظری چیست ؟

همواره پیچ و خم های اداری و دیوان سالاری در حاشیه ی امن قرار گرفته اند و کمتر بدان ساخته و پرداخته شده است فی الواقع اصل را رها کرده وبه فرع روی نهاده اییم ! در پاسخ به این پرسش ها مقدماتی را ذکر خواهم نمود که در تبیین شرایطی که اسیر آنها هستیم می تواند راهگشا باشد :

عاداتی که امروزه تقریباً به یک قانون نانوشته در سیستم های اداری در مراجعاتمان به ادارت دولتی پیش می آید، عدم حضور به موقع و یا سر موقع کارمندان و مسئولین در محل کار خود ، دیدن کارمندان در حال صرف صبحانه ، صحبت کردن با تلفن و اختلاط های غیر ضروری و رفت و آمد در پیچ و خم طبقات و دفاتر ادارت و ….از جمله معضلاتی است که اکثریت ادارات با آن دست و پنجه نرم می کنند . همچنین عدم انعطاف در قوانین و مقررات اداری و وجود قوانین متکثر ناسخ و منسوخ و کاغذ بازی ادارات که هر کس به هر اداره ای مراجعه کند باید بنچاقی پر از اوراق و اسناد مربوط به هویت و موضوع درخواست به همراه داشته باشد و این پایان ماجرا نیست در باب صحت آنها نیز باید تحقیق شود !

بازخورد این نوع رفتارها و مشاهده چنین وضعیتی باعث سلب روحیه و انگیزه در به سرانجام رسیدن امورات ارباب رجوع خواهد شد ، نتیجتاً برای پیشبرد و درست شدن کارهایمان به دنبال کسی می گردیم که سفارشی برای ما کند بلکه زودتر و راحت تر کارمان پیش برود !

متاسفانه مشاهده گردیده و می شود افراد و مراجعه کننده گان حتی کار قانونی شان نیز بدون پارتی و سفارش انجام نمی شود ، و این ناسلامتی در سیستم‌ اداری نه تنها در شهرستان و استان در مرکز هم وجود دارد و به تناسب و در نظر گرفتن تنگ نظری ، این تنگ نظری در درجه ی اول در سطح مدیران شهرستان و در درجه ی دوم در سطح استان پر رنگ تر می باشد البته از جانب انصاف باید با احتیاط عبور کرد و تکریم و تعظیم به ارباب رجوع در مرکز و سطح وزارت خانه ها به مراتب بهتر و منظم تر رعایت می شود .

تکرار و تاکید در اذهان عمومی که مردم از آن در رنجند که اگر آشنا و پارتی نداشته باشند کارشان راه نمی افتد یا خیلی دیر راه می افتد موجب ضربه ی سنگین روحی و تحقیر شخصیت افراد می شود ! با یک استعلام و نگاهی به آرشیو دفاتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وضوح پی خواهیم برد که حتی ارباب رجوع برای انجام کار قانونی خود دست به دامان نمایندگان می شوند و اصرار به مکاتبه و مکالمه تلفنی با آن مسئول مربوطه را دارند که دلیل آن برخورد نادرست و عدم همراهی و راهنمایی مسئولین و کارکنان دولتی است که بسیاری از مردم را روانه ی استان و تهران می کنند ! در صورتیکه پاسخگویی و همراهی مسئولین باید به گونه ای باشد که حتی در مواقع گفتن واژه “نه” به مردم با ملایمت ، مشایعت کنند .

وقتی مسئولین رسالت واقعی خود را درست انجام نمی دهند و سفارشات را مقدم بر اصل تکریم ارباب رجوع می دانند و اساساً این جریان نیز به یک موضوع دو طرفه تبدیل گشته است ، هم مردم عادت به دنبال پارتی رفتن و سفارش کردن هستند و هم مسئولین دستگاه ها منتظر تماس و سفارش هستند !

در لابه لای یادداشت لازم است گریزی به امهال وام ها در قضیه ی اخیر فاجعه ی زلزله زد :

در جریان امهال وام های مناطق زلزله زده با وجود تاکیدات و تهدیدات استاندار و نمایندگان حوزه های زلزله زده شاهد بودیم که برخی بانک ها علیرغم دستورات این مقامات و بدون کوچکترین توجهی به فرمان نماینده عالی دولت در استان ، از حساب صاحبین وام اقدام به برداشت مبلغ وام می نمودند ! که به راستی بانک ها عملاً و علناً اَبُهتِ استاندار و نمایندگان را زیر سوال بردند ! و برخی از وام گیرنده گان کماکان در تنگناهای بانک ها گرفتار هستند و در بلاتکلیفی به سر می برند که بخشی از این تنگناها همان پیچ و خم هایی هستند که مردم گرفتار آن هستند و بخش دیگر به عدم کارآمدی و کارآیی مسئولین دولتی از جمله رییس کل بانک مرکزی و مجموعه دولتی بر می گردد که مخالف شعارهای دولت تدبیر و امید در حال حرکت هستند ! بخش مهم و اساسی تر آن بر می گردد به عدم انتخاب مدیران بر اساس علم و تخصص و این انتخابات بیشتر از آن از کانال های سفارش و توصیه انجام شده است .

در پایان برای اصلاح و سیستم اداری و رهایی از پیچ و خم های آن باید نگرش ها و باورهای فرهنگی و ارزشی از جمله خدا محوری ، مسئولیت پذیری و صداقت سرلوحه ی کار تمامی مسئولین دولتی باشد و تسهیل در وضع نمودن قوانین و مقررات اداری و نه به معنای نقض قوانین ، شاکله و شاخصه ی اساسی ادارات گردد .

والسلام علی من اتبع الهدی

شادمان میرصاحب

9 پاسخ برای “در پیچ و خم امورات در ادارات دولتی ! / شادمان میرصاحب

  • کارمند در تاریخ بهمن 2, 1396 گفت:

    اقای دانشجواینوراست میگی همه میدانند که یک سری ادارات که تعدادانها هم کم است رانباید بابقیه ادارات وکارمندان خدومشان مقایسه کردزیرا یکسری اداره ذاتا مانندیکسری ازپزشکان نه همه انها عادت ومزه نان وروزی حرام رفته زیر دهنشان ونمیتوانند ترک کنندتوهین به هیچ اداره ای نباشه وحاضرند خودرابرای رفاه زندگی دنیوی اخرت رافداکنند کارانها هم مثل سایرادارات هست وشایدراحتتراما کارشان رامهمتر جلوه میدن ومردم راباسرمیگردانن که مانندیکسری ازپزشکان حق دست ویژه میگیرن خارج از هزینه بیمارستان که خداراشکردر شهرما چنین پزشکانی نیستن اما درهیچ اداره ای بدونه اطلاع رییس کاری انجام نمیشه

  • دانشجو در تاریخ بهمن 2, 1396 گفت:

    در جواب کارمند : اگر کارت به ثپت اسناد بیفده بجز رییس که واقعا لیاقت داره میفهمی که چطور کارها را میپیچانند که انجام نشود

  • کارمند در تاریخ بهمن 1, 1396 گفت:

    درجواب اقای وقع بین باید گفت که نباید درنظردادن کلی نگری کرد اگه شما کارتان به یک کارمنددراداره افتاده بهحق وناحق کارد انجام نشده نبایدبه همه کارمندان توهین کرد وبی ادبانه نظرداد ‌وهمه کارمندان رابی عرضه وبی سواد خطاب کردچراهمیشه طلبکاریم وحتما اگر به اداره ای مراجعه کردیم کارمان درهرصورتباید انجام شوداگربااین ادبیات شیرینت به اداره ای مراجعه کرده ای معلومه که برخور کارمندان باتو چگونه باید باشه این توخین ها راتونوعی به کارمندان نکردی بلکه اقای صالحی کرده که هرمطلبی راانتشارمیده اقای صالحی لطف کن سانسور نکن

  • دانشجو در تاریخ بهمن 1, 1396 گفت:

    باید آقای ایده پور یک خانه تکانی در شورای اداری انجام دهد بعضی فسیل شدند بعضی خود را………دیگر مردم کیلویی چند؟

  • ناشناس در تاریخ بهمن 1, 1396 گفت:

    ممنون
    ابتدا باید از نگاه روان شناختی بدان پرداخت.
    ما در بخش اداری یک چالش داریم و بعد از عبور متاسفانه چالشهای بعدی را برای ارزیابی خود مشاهده نمی کنیم. بقول معروف چالش آب و رودخانه و الاغ و عبور……
    مقصر کیست که چالشهای بعدی وجود ندارند….؟
    نظام غیر پرسشگری که بر سیستم ادارات حاکم است. مجلس فقط بودجه تصویب می کند و علیرغم قوانین موجود نحوه مصرف را بررسی نمی کند…..
    مدیران خسته، ناکارامد، صرفنظر گر و …. که اصل مدیریت و مشتری مداری بلد نیستند.
    کارکنانی که خرشان از پل گذشته و چالشی دیگر خویش نمی شناسند….
    مردمی که که تنبل پرور، رشوه گیر پرور و بی تفاوت هستند …..
    بهرحال نظام اجتماعی و اداری ما فاقد وجدان کاری و انضباط اجتماعی است و قوانین مراعات نمی گردند….
    خدا نکند کار مردم بدست ناکارامدهای، مغرور بیفتد……

  • سلیمی در تاریخ دی 30, 1396 گفت:

    مطلب خوبی بود. خدا کند آدم کارش به کارمندی در ادارات پاوه نیفتد.خدایا خودت به این مردم بیچاره کمک کن. هر کسی به جایی وصله و نمی شود به کسی هم انتقاد کرد.
    فریاد از این بی کسی فریاد

  • زهرا در تاریخ دی 30, 1396 گفت:

    کارمندای ادارات پاوه خیلی مغرور و متکبر و فخرفروشانه با ارباب رجوع برخورد می کنند انگار اداده ارث باباشونه

  • واقع بین در تاریخ دی 30, 1396 گفت:

    با سلام و تشکر از مطلب خوب شما آقای میرصاحب. باور بفرمایید دلیل اصلی اینه که ۹۰ درصد کارکنان ادارات با شایستگی خود وارد ادارات نشده اند و اکثرا نالایق و بی سواد و بی عرضه هستند. کاش شرایطی فراهم می شد که هر کس شایسته تر است براساس توانایی و شایستگیخود و با رقابت این مسئولیت ها را بر عهده بگیرد.

    • شوان ویسمرادی در تاریخ بهمن 1, 1396 گفت:

      ای که خودت را واقع بین می دانی: خودت لایق و با سواد و با عرضه هستی خواهشا اسم خودت را بنویس. نگارنده مطلب خودش نمی داند دنبال چی هست. آدم باید به عمل و با کردار بزرگی خودش را ثابت کند نه با فکر پوچ و آرزو های دست نیافتنی آقای میر صاحب!