س 29 اسفند 1402 ساعت 10:17

تولید بیش از ۲۰ تن عسل در سال گذشته در شهرستان پاوه/ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی عسل در این شهرستان

تولید بیش از ۲۰ تن عسل در سال گذشته در شهرستان پاوه/ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی عسل در این شهرستان

به گزارش سلام پاوه:عسل پاوه به عنوان بهترین و مرغوبترین عسل استان در حالی بی نام و نشان به استانهای همجوار ارسال می شود که نبود صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول سبب شده عسل پاوه با برند سایر استانها به نقاط محتلف کشور صادر شود. به گزارش سلام پاوه و به نقل از هزارماسوله:شهرستان […]

به گزارش سلام پاوه:عسل پاوه به عنوان بهترین و مرغوبترین عسل استان در حالی بی نام و نشان به استانهای همجوار ارسال می شود که نبود صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول سبب شده عسل پاوه با برند سایر استانها به نقاط محتلف کشور صادر شود.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از هزارماسوله:شهرستان پاوه با داشتن مواهب طبیعی و تنوع آب و هوایی و منطقه ای کوهستانی پوشیده از گل و گیاه،دارای ظرفیت بالقوه ای برای توسعه صنعت زنبورداری و تولید عسل در استان و حتی غرب کشور است.

علاوه بر طبیعت متنوع از درختچه ها ، بوته ها و گونه های درختی وجود چشمه ساران پر شمار و رودخانه ها و وجود طبیعت سرسبز تا نصفی از سال با وجود کوههای مرتفع و پوشیده از برف، بر کیفیت طعم عسل این منطقه افزوده است و به بستر مطلوبی برای تولید عسل در این شهرستان زیبا و چهار فصل تبدیل شده است.از دیگر مزایای این حرفه قرار گرفتن و جریان داشتن این چرخه تولید در کنار دیگر مشاغل نظیر باغداری توسط مردم منطقه است.

عسل پاوه به عنوان بهترین و مرغوبترین عسل استان می تواند از سوغاتی های معروف شهرستان باشد تا مسافران و گردشگرانی که در طول سال از این شهرستان و جاذبه های مختلف آن دیدن می کنند را به خود جذب کند اما متأسفانه تا کنون بعلت آنکه برند معرفی برای آن مشخص نشده و از وجود صنعت بسته بندی محروم است ناشناخته مانده و عسل مرغوب بدون برند به استانهای همجوار منتقل می شود و با برند سایر استانها به فروش می رسد.این در شرایطی است که شهرستان پاوه دارای پتانسیل های بالا برای تولید عسل طبیعی بوده و در صورت احداث صنایع جانبی می تواند اولین قطب تولید عسل استان باشد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پاوه در خصوص تولید این محصول در این شهرستان در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: بر اساس سرشماری زنبور عسل در مهر ماه سال گذشته، تعداد کندوهای مدرن شهرستان ۱۰۲۳۱ فروند و تعداد کندوهای بومی شهرستان نیز ۵۹۴ فروند شناسایی شده است.

مهندس صفیعی با بیان اینکه در مهر ماه هر سال،اقدام به سرشماری و یا مشخص نمودن میزان تولید عسل می شود افزود:میزان تولید این محصول نیز بر اساس آمار همین سال، ۲۰۳۹۱ کیلوگرم برای کندوهای مدرن و ۹۲۹ کیلوگرم برای کندوهای بومی ثبت شده است.

وی گفت:با توجه به گرمای شدید تابستان در سال جاری و کم بودن شهد گل ها، پیش بینی می شود میزان تولید امسال نسبت به سال گذشته با افت همراه باشد.

یکی از زنبور داران شهرستان اعلام کرد:گرد و غبار که از کشورهمسایه به ایران وارد می شود، خشکسالی و نبود برند مشخص شهرستان از عوامل اصلی مشکلات زنبورداران در امر تولید عسل در این شهرستان است.

محمد ازکات افزود:تولید عسل طبیعی در این شهرستان و در زمانی که از شکر در فصل وجود شهد طبیعی استفاده نشود،در درمان بیماری ها می تواند بسیار موثر باشد.

وی که دارای کندوهای بومی می باشد گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان پاوه با وجود منطقه کوهستانی و طبیعت سرسبز تا نصفی از سال، ما زنبورهای خود را به ارتفاعات شاهو که دارای گل و گیاه فراوان و به دور از گرمای شدید تابستان خواهند بود، انتقال می دهیم.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان به عسل تولیدی ما، شکر اضافه نشده است گفت: در زمان برداشت این محصول در مهر و یا آبان ماه، عسل تولیدی ما در کمترین زمان ممکن به دیگر شهرستان های اطراف بدون برند مشخصی صادر می شود.

2 پاسخ برای “تولید بیش از ۲۰ تن عسل در سال گذشته در شهرستان پاوه/ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی عسل در این شهرستان

  • رحمانی در تاریخ شهریور 30, 1396 گفت:

    بیشتر عسل های تقلبی موجود در بازار دارای برند و بسته بندی جالب هستند. به نظر من ظاهر ساده و سنتی عسل های منطقه ما بهتر است.

  • ناشناس در تاریخ شهریور 30, 1396 گفت:

    طبعا جایی که محصولی به وفور یافت می‌شود باید قیمت آن محصول در آنجا نسبت به جا های دیگر کمتر باشد اما ما اینجا اصلا عسلی نمی بیینیم تا به ارزش آن توجه کنیم