چ 26 اردیبهشت 1403 ساعت 02:34

نابودی شاهو در حرکتهای گام به گام / نادر نقشبندی

نابودی شاهو در حرکتهای گام به گام  / نادر نقشبندی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نابودی شاهو در حرکتهای گام به گام / قابل توجه دوستدارن محیط زیست و منابع طبیعی  شاهو عرصه‌ی عظیم، پهناور و تاریخی جلوه‌ی ذات خداوند، عرصه­ای طبیعی، زیبا و سحرآمیز با چشم­ اندازهای بی ­نظیر و توصیف ناشدنی که در جوار استانهای کردستان و کرمانشاه تجلی یافته است. انسان […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نابودی شاهو در حرکتهای گام به گام / قابل توجه دوستدارن محیط زیست و منابع طبیعی 

شاهو عرصه‌ی عظیم، پهناور و تاریخی جلوه‌ی ذات خداوند، عرصه­ای طبیعی، زیبا و سحرآمیز با چشم­ اندازهای بی ­نظیر و توصیف ناشدنی که در جوار استانهای کردستان و کرمانشاه تجلی یافته است. انسان به محض ورود بدان عرصه‌ی مخملی و زمردپوش به حیرت و تحسین خالق برانگیخته می‌شود. این منظومه دارای وسعتی گسترده با تنوع سرشار آب و هوایی، دارای گونه­ های مختلف نادر نقشبندیکمیاب و نایاب گیاهی و جانوری است که شاهو گل و گیاه دارویی و خوراکی قلب خود را نثار آدمیان می­ کند، بالاخص آدمیانی از تبار پاکی در حاشیه‌ی سیروان در پایتخت گرسنگی با زندگی خلاصه، مختصر و ساده و بی­ ریا چون رنگ سیروان، که آن قاطبه، شاهو رمز و راز نهفته در جانش را به خوبی می ­فهمند.

دختران دم بخت و هوارنشینان، این دیار سالیان سال است از سفیدی برف کوهساران سفیدبختی و پاکدامنی را با خود به ارمغان به خانه بخت می­ برند. قامت شاهو زیر پای مهمانان و دوستدارانش دامن گسترده است. تا چشم یارای دیدن دارد سبزه هست و گل، هر گلی با شمایل و بویی در انتظار نوازش آدمیان. آنجا آنقدر شفاف و زلال است اگر در چشم­ها خیره شوی گلی را که آرام می ­شکفد می ­بینی، آرام بنگری شقایقی را که در پناه سنگ می ­روید خواهی شناخت.

چنور، وه‌رکه‌مه‌ر، برزه‌لنگ، نرگس، سوسن، نیلوفر از یک سو و از آن سو بنفشه‌ی کوهی و زنبق های زیبا در شیار زمین که با عبور آب از سینه‌ها­یشان صدای قلبشان را می­ شنوی. پرندگانی زیبا با گونه­ های مختلف از جمله کبک­ها و بلبلان خوش آوا که با ترنم ترانه­ای زلال رشته رشته آوایی سر می ­دهند که توجه رهگذران عبور از دشتهای زندگی آن دیار را به خود جلب می ­نمایند. در این اقلیم عشق، هر پرنده­ای با آهنگی، هر گلی با رنگی، رنگها و صداهایشان را با کوه پیوند زده‌اند. آوای کوه، سرازیر شدن برف آبها به سوی یخچالهای عمیق در پا دشتهای شاهو سامفونیائیست بس زیبا که نویسنده از توصیف آن قاصر است. که همه و همه در انتظار دستی هستند که آینه دلشان در مدار قلبشان بنشانند اما در آن گوشه شاهو صدای سکوت غزالی هستی‌ات را فرا می‌گیرد، دریای دلت تبخیر می‌شود از زل چشمانش چکه چکه، که به دست صیادی قلبش سوراخ و در شیاری افتاده است. گاهی محبت آدمها به عمق یک دریاست اما غزال، کبک و کل و بز شاهو در انتظار یک لیوان محبت‌ند.

شاهو به عنوان منظومه زاگرس، اورامان و سنه دژ، می­توان گفت بخش اعظمی از سرزمین وسیع میز و پوتامی است که جغرافی دانان و تاریخ دانان، پیشینه و هویت تاریخی و جغرافیایی ارزشمندش را سنجیده‌اند که آگاهی درخصوص تاریخ و توپوگرافی شاهو در تعمیق ریشه های هویت فرهنگی و تاریخی ساکن در این منظومه ضروری و حائز اهمیت است. این منظومه با برف نشسته بر چهره‌اش که نقش قطب و رسالت خدمت به آدمیان در حریمش به او سپرده شده است. بی شک دخالت انسان در آن عرصه رویایی باعث نابودی بوته ­های جنگلی و مرتعی و گونه های مختلف گیاهی و جانوری خواهد شد. پس بیایید به نجات شاهو بشتابیم قبل از نابودی، پای عشایر ایلهای سنجابی، زنگنه، کلهر و قلخانی را که هر ساله به وسیله تعدادی افراد سودجوی محلی با اخاذی مبلغی پول به صورت غیرقانونی عشایر را به سوی آن عرصه‌ی عظیم هدایت می­کنند، قطع نمائیم. که مثل سالهای گذشته شاهد وجود ده­ها لاشه دام تلف شده الاغ و سگ عشایر آلوده به بیماری، در یخچالهای شاهو (نورها) که منبع تأمین آب آشامیدنی شهرستانها و روستاهای تابعه‌ی پاوه، روانسر، کامیاران و سروآباد هست، نباشیم. که مطمئناً این حرکت ضد انسانی در آینده‌ی نه چندان دور باعث بروز بیماریهای کشنده برای اهالی شهرستانهای پاوه- روانسر، سروآباد و کامیاران خواهد شد و از همه مهمتر عشایر با استفاده از اسلحه­ های خودکار و نیمه خودکار به شکار گونه ­های مختلف پرندگان و چرندگان مانند کبک- کل- بز و غزال و … و مبادرت به جمع‌آوری تخم کبک‌ها می‌نمایند که نسل این پرندگان و چرندگان وحشی در حال انقراض است. و از همه مهمتر احداث جاده­ای از شهرک سریاس به سوی ارتفاعات پیازدول بخش دیگری از این نابودی است که اینجانب دست کمک و یاری را به سوی دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی دراز می‌کنم که با جلوگیری از ورود دامهای عشایر و این تخریب فراگیر به این عرصه‌ی حیاتی قبل از نابودی جلوگیری به عمل آید. اگر باور ندارید بیایید و ببینید که گل و گیاه، لانه و پرنده قبل از چشم گشودن در زیر پای دامهای عشایر چگونه له می­شوند.

بیایید و ببینید که شاخه ­های سبز بوته­ های در دست خشن عشایر چگونه سر بر سینه سنگ می ­کوبند. بیایید و بشنوید ناله پرندگان قبل از چشم گشودن به جهان را، و نیز صدای شکستن استخوان بوته ­هایی که دستان پژمرده و خشک خود را به سوی آسمان بلند کرده‌اند که همه و همه در انتظار رهایی از چنگ عشایر و مخربین محیط زیست به همت توانمند دوستداران منابع طبیعی، محیط زیست و مسئولین ذیربط هستند.

عزیزان بیایید حرمت آب و خاک را (منابع طبیعی و محیط زیست) نگهداریم قبل از آنکه زمین، مادر شاهو بمیرد. مبارزه کنیم تا قبای زمین سرسبز بماند و لبان ترک خورده‌ی زمین التیام یابد، نسیم شاهو دوباره نغمه­ های زندگی سبزه زاران را به رقص درآورد و لحظه‌های خرم پرندگان را با یک لیوان محبت از میان تارهای آفتاب عبور دهیم و نگذاریم که چشمه­ های کوچک هه‌وار از رؤیای آب تهی شوند.

13 پاسخ برای “نابودی شاهو در حرکتهای گام به گام / نادر نقشبندی

  • شاهو وپيازدول در تاریخ اردیبهشت 31, 1393 گفت:

    باسلام وعرض ادب: خداشاهداست تمام حرفهاوگفته هاي جناب نقشبندي درست ودربعضي مواقع هم كم گفته چيزهايي كه شخص من درشاهوديده ام خيلي رقت بارترازاين بود. آدم دلش ميگيره ازكساني كه خودشان ……و…معرفي ميكنن هرروز به شكاركبك ،گرفتن شبانه كبكها به اصطلاح خودشان (شوچرا) كه باعث نابودي اگثرجانوران وكبكها شده اند .كاش كه حالا تمام تفنگها داراي جوازحمل هستنددولت براي مدت سه سال مبادرت به جمع آوري آنها مينمودتااگه كسي ميرفت مشخص ميشداسلحه قاچاق داردودرضمن ترس مردم ازاين نيروهاي مخرب ميريخت. متاسفانه هرسال مراتع اجاره داده ميشه آنهم توسط چندنفرسودجو متاسفانه شوراي اسلامي اين روستاها هم باوصف فرهنگي بودن اكثريت آنها خودشان هم موافق اندودربعضي مواقع هم بارفتن پيش ايلها وخوردن چندسيخ گوشت آنها هم راضي ميشوند. سوال اينست آيا بااجاره دادن شاهو به مبلغ 2 تا3 ميليون چه كارهايي را باآن انجام ميدهند . خريدآمبولانس يا ديواركشي قبرستان يا . … تا كي به خودنياييم تاكي

  • مه لی شاهو در تاریخ اردیبهشت 30, 1393 گفت:

    به سپاسیکی هه ره به رزو نه براوه له خزمه تی جه نابتان که بو پاراستنی ژینگه جوانه که ت چالا کیت نواند به هیوای گوی بیستی کار به دستان وچاره سه ر کردنی ئه م روداوه دل ته زینی

    ئه ی شاخی شاهو به برینداریت دل عاجز نه بیت چونکه هیشتا وه کو روله ی وریات زورن به کول بوت بگرین منیش له ناخه وه بوت ده گریم….

  • ابراهيم يوسفي در تاریخ اردیبهشت 30, 1393 گفت:

    براستي آنچه كه موجب تاسف و تاثر در مسائل اجتماعي و محيطي ما بچشم ميخورد بي تفاوتي و بي مسئوليتي در قبال مسائل پيراموني در حوزه هاي مختلف فرهنگي ،اجتماعي ،سياسي و….است . اگر ما اجزاء زنده وهوشمند ومخير در امور به اصل تاثيرات متقابل در روابط معتقد باشيم ،تاثيرات طبيعت سالم بر سلامت جسم وروان ،تاثير بكري وپاكي طبيعت در پاكي خلق وخوي ساكنين آن طبيعت وبه اصلاح تاثير سامفونيست زيبا در خلق وخوي زيباي آدمي ديگر نابودي مرتع هاي يادگار ماندگار اعصار كهن ،كشيدن جاده هاي غير ضروري و ومخرب به دل كوهستانهاي بكر و كمياب شاهو ،نابودي نسل حيوانات وپرندگان و گونه هاي نادر وداروئي گياهي ،شكستن تخم پرندگان وحشي و ساقه هاي درختان بومي و اتش سوزيهاي فصلي و… غير قابل تحمل و قابل اعتراض و چاره انديشي است . نگاهي بيافكنيم به فرهنگ هاي پيش رو و جوامع پيشرفته كه مردمان آن در قبال آب وهواي جهاني چقدر حساسند ، در قبال صلح وامنيت ديگر كشورها به خيابانها مي ريزند، كمك هاي مالي وعلمي جهت احيا ء و پاسداشت محيط زيست ديگر كشورهاارائه ميكنند ،در قبال طبيعت و محيط زيست وحيوانات و اكوسيستم ديگر كشورها احساس مسئوليت ميكنند تا برسد به امنيت و صلح و محيط زيست و آب وهواي كشور خود !! بياييم مقداري تامل كنيم .

  • ضیایی. در تاریخ اردیبهشت 29, 1393 گفت:

    بنده نیز به سهم خود از احساس نیکوی نویسنده محترم که منجر به نگارش چنین سطوری زیبا گردید سپاسگزارم؛
    هدف متعالی تان را ارج می نهیم و در راه حفظ محیط زیست دیارمان با شما همنوا و همراه می گردیم.

  • احمدی از مریوان در تاریخ اردیبهشت 28, 1393 گفت:

    دست مریزاد جناب آقای نقشبندی واقعا دلسوزانه همه چیز را بیان کردید امید وارم مسولین استانهای کردستان وکرمانشاه هم در این زمینه چاره ای بیندیشند تا شاهو همیشه سربلند بماند

  • ا- قادرپور در تاریخ اردیبهشت 28, 1393 گفت:

    چه سکوت تامل برانگیزی فراگرفته است همه ما را و ذهن های آشفته ما را …
    و تا به ناکجا آباد و به قیمت … .
    دست مریزاد استاد گرامیم جناب آقای مهندس نقشبندی .

  • س در تاریخ اردیبهشت 28, 1393 گفت:

    باتشکر عکس تهیه شده شاهدی برتمام این فرمایشات زیبای شماست همیشه موفق وپیروز باشید

  • شه ده لار در تاریخ اردیبهشت 28, 1393 گفت:

    واقعا من با این حرف آقای نقشبندی موافقم
    این ایلات که امده اند و در مه ران و گه زه نی ساکن شدن به دست بعضی افراد سود جو ( جالبه بدانید منطقه جزء منابع طبیعی حساب میشه اما برخی ان رو اجاره دادن به ایلات ) نه تنها باعث بوی بد و تعفن در منطقه شده اند بلکه گونه های جانوری و گیاهی رو هم در معرض خطر قرار داده اند. همچنین استفاده از آب چشمه گه زه نی واقعا با این شرایط غیر ممکن شده است.
    اقایان منابع طبیعی و محیط زیست هم انگار نه انگار. مردم هم با بی تفاوتی از این مسئله رد میشن و با نثار دو سه تا فوش به افراد تنها عکس العملی که نشان می دن

  • رستمی تبار در تاریخ اردیبهشت 28, 1393 گفت:

    از اینکه ما بعنوان انسان که امانتدار ای زیبایی ها و نعمات الهی هستیم پاسخگوی خدا خواهیم بود . روزی که لتسئلن عن النعیم.
    براستی حضور انسانهای بی مسئولیت که فقط در فکر چرای دامهای خویش هستند و یا حضور مسافرانی که نسبت به حفظ ارزش های کوهستان هیچ تعهدی ندارند مایه تاسف است. آقای نقشبندی کجا هستید که هرکسی که چشمه ای در مراتع و کوهستان یافته است و بدین دلیل که روزی اجدادش از آب آن نوشیده اند امروز در تملک بی چون و چرای خویش در آورده و حتی حق حیات وحش را هم رعایت نمی کند. بدتر از آن با احداث توالت در بالادست آن حتی به سلامتی خویش نمی اندیشد. به راستی اداراتی که مسئولیت قانونی و اجرایی دارند حداقل برای آموزش و تغییر نگرش مردم چه می کنند؟

  • مرادی در تاریخ اردیبهشت 28, 1393 گفت:

    با سلام دستمریزاد کاک نادر بسیار زیبا و دلسوزانه بیان کردید موفق باشید در بیان دیدگاه های صادقانه و خالصانه خود

  • محمدی در تاریخ اردیبهشت 28, 1393 گفت:

    با سلام از جناب آقای نقشبندی که با تمام عشق وعلاقه وبیانی شیوا ورسا دین خود را نسبت به حفظ محیط زیست ادا کرده اندو بادعوت از همشهر یان نسبت به حفظ وحراست از آن اطلاع رسانی نموده اند تقدیر وتشکر می نما ید کاش میدانستیم نقش اداره محیط زیست در این مو رد ودیگر موارد مثل آتش سوزی چیست

  • عبادي در تاریخ اردیبهشت 28, 1393 گفت:

    سلام
    روزتان خوش, من هفته ي قبل 27 ارىيبهشت همراه دوستان خود براي كوهنوردي و ديدار طبيعت زيبا و جادويي منطقه ي اورامان از خوزستان به ديار شما أمدم و با كمال تاسف صحنه هايي از تخريب و ألوده سازي محيط زيباي شاهو و ……را به عينه ديدم. جناب نقشبندي لطفا فريادتان را بلندتر كنيد تا مسةولين بشنوند و انشاالله مانع اين ويراني و تخريب شوند.

  • عبید فخرالدینی در تاریخ اردیبهشت 27, 1393 گفت:

    سلام و تشکر بی پایان از شما آقای نقشبندی
    بسیار بسیار زیبا و متعهدانه نوشته اید