س 29 اسفند 1402 ساعت 09:04

انتخابات شوراها و آفتی بنام قوم گرایی/سراج الدین قیطولی

انتخابات شوراها و آفتی بنام قوم گرایی/سراج الدین قیطولی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:براساس اصل یکصدم قانون اساسی،شوراها برای‏ پیشبرد سریع برنامه‏ های‏ اجتماعی‏،اقتصادی‏، عمرانی‏،بهداشتی‏،فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ مشارکت و همکاری‏ مردم‏ تشکیل گردید و با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.فصل هفتم قانون اساسی بار مسئولیت نظارتی برتمام فعالیت های اجتماعی و خدماتی که توسط نهادهای دولتی و نیمه […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:براساس اصل یکصدم قانون اساسی،شوراها برای‏ پیشبرد سریع برنامه‏ های‏ اجتماعی‏،اقتصادی‏، عمرانی‏،بهداشتی‏،فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ مشارکت و همکاری‏ مردم‏ تشکیل گردید و با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.فصل هفتم قانون اساسی بار مسئولیت نظارتی برتمام فعالیت های اجتماعی و خدماتی که توسط نهادهای دولتی و نیمه دولتی صورت می گیرد را بر عهده شوراهای شهر گذاشته است که درک و شناسایی اهمیت این موضوع جایگاه مردم و تصمیمات محلی مردم را بر سیاست گذاری های اتخاذ شده از طرف ارگان های رسمی و نیمه رسمی را روشن می کند.

بنابراین شوراهای اسلامی به عنوان یکی از نهادهای تصمیم گیرنده و نظارت کننده بر امور شهری می تواند تاثیرگذاری مثبتی در توسعه حقوق شهروندی داشته باشد.در حالی که انتخابات شورای شهر همانند ریاست جمهوری با تمام حاشیه ها و گمانه زنی هایش به پایان رسید آنچه که پس از اعلام نتایج توجه اهل تفکر و افراد دلسوز را به خودش جلب میکند معظل قوم گرایی در این انتخابات است

در جوامع دموکراتیک مردم از طریق مطالعه و تحقیق دست به انتخاب نماینده می زنند.اصولاَ در این جوامع میزان مشارکت مردم در انتخابات پایین است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته گاهاَ میزان مشارکت زیر ۵۰ درصد است.اما این مشارکت حداقلی منجر به آسیب زدن به سیاست، اقتصاد و سایر جنبه های زندگی این کشورها نشده است.چرا که همین میزان افرادی که در انتخابات شرکت می کنند بر مبنای تفکر، تعقل، تحقیق و مطالعه انتخاب می نمایند و با این عمل کم کاری و بی تفاوتی دیگران را جبران می کنند.

سیستم حزبی نیز به مردم این کشورها کمک می کند تا انتخابی منطقی داشته باشند، چرا که این مسئله باعث می شود تا آنها به حزب و برنامه رای دهند نه به شخص،بنابراین نمایندگان نه تنها از طرف اذهان عمومی و رسانه ها تحت نظر هستند، بلکه منافع حزبی آنها ایجاب می کند تا با فعالیت ها و اقدامات خود مانع از کاهش اعتماد مردم به حزب خود و در نتیجه مورد بازخواست قرار گرفتن توسط سران حزب خود شوند.

اما در کشور ما میزان مشارکت مردم در انتخابات بالاست و میانگین حضور مردم در انتخابات همواره بالای ۵۰ درصد بوده است که این مسئله نشان دهنده علاقه مردم به مشارکت سیاسی و نقش آفرینی برای آینده شهر و کشور می باشد. این مسئله در استان ها و شهرهایی که فرهنگ انتخاباتی مردم مبتنی بر ایل و طایفه است بیشتر بوده و ما شاهد این مسئله بودیم که میزان مشارکت در پاوه ۷۶ درصد بود.اما متاسفانه این کمیت بالا به معنای کیفیت بالا در انتخاب نیست و ما شاهد غلبه نگرش های قومی،طایفه ای و خویشاوندی بر نوع انتخاب مردم هستیم.

در عصر کنونی که فرهنگ مقوله اول آن است معظلی به نام نگاه قومی و قبیله ای دامن گیر شهر پاوه  شده است.متاسفانه نگاه طایفه‌ای و قومی یکی از مهم ترین و اساسی ترین معیار در انتخابات و بخصوص انتخاب اعضای شورای اسلامی بوده است. تفکرغلط و نابجایی که نه تنها هیچ کمکی به توسعه وعمران شهری نکرده است بلکه ضربات جبران ناپذیری وارد نموده است. برای ریشه کن کردن این فرهنگ ناصحیح و غلط،  تلاش گسترده ای از طرف نخبگان و سیاسیون در جهت از بین بردن فرهنگ انتخاب شورای طایفه ای و رواج شایسته سالاری لازم و ضروری است.

تازمانی که شهروند منتظر معرفی کاندیدا از طرف طایفه، قوم و ایل و تبار خود است ما نمی توانیم شاهد رشد و شکوفایی شهر خود باشیم چرا که انتخاب فامیلی و طایفه ای در مقابل شایسته سالاری قرارمی گیرد و در نتیجه باعث حضور افرادی ضعیف و ناتوان در شورا و نهایتا درشهرداری می شود، بنابراین مردم باید در انتخاب شورا از نگاه طایفه ای و قومی خارج شده و به کسانی رأی دهند که توانایی اداره شهر در ابعاد مخلتف فرهنگی- اجتماعی، عمرانی و مدیریتی را داشته باشند.

بنابراین انتخاب براساس تعصب و  قوم گرایی اول اینکه حق یک کاندید لایق را غصب می کند که شایستگی بهتری داشته است دوم اینکه حق شهروندان را ضایع کرده که ازانتخاب فرد مثمر ثمرتری جلوگیری نموده ایم سوم  اینکه بر اساس آیات متعدد قرآن کریم، تعصب به خرج دادن در هر کاری گناه نا بخشودنی محسوب می شود . چرا چون تعصب وجهالت یکی از ویژگی های عصر جاهلیت می باشد که قرآن آن دوره را عصر سفاهت نامید واعمالی را که ریشه در تعصب و جهالت داشته باشند محکوم کرده است

بدیهی است که انتخاب حق مردم است اما متاسفانه اکثراً این حق را در جهت نگرش قومی وقبیله قربانی میکنیم.کاندیدایی که از طریق تعصبات گوناگون وارد شورای شهر شود، ناچاراً  باید از منافع قوم و قبیله اش دفاع کند. چون خود را وامدار آنها می داند . لذا بجای اندیشیدن درباره منافع و مشکلات شهر، بیشتر به فکر تأمین منافع طایفه خود می باشد.مشکلات هر شهر در سه حوزه می باشد:۱-حوزه مهندسی و عمرانی۲-حوزه فرهنگی اجتماعی۳-حوزه بر نامه ریزی و عملیاتی

یک کاندید شورا اول باید توانمندی های خودش را برای کار در یکی از این حوزه ها بسنجد بعد به عنوان نامزد درانتخابات شرکت نماید. حال اگر این کاندیدا، در هیچ کدام از حوزه های نامبرده تخصصی نداشته باشد ،چه لزومی دارد که صرفاً به دلیل وجود طایفه و  تعصبات قومی و قبیله ای وارد صحنه انتخابات شود.؟باید ملاک و معیار انتخاب اعضا شورای شهر عوض شوند دوستی،قوم گرایی،پول و هدایای مختلف،دعوت به تک رای دادن باید حذف شوند و مدیریت،تخصص،دانش و کارایی ،تعهد و دلسوزی،صداقت و درستی و خدمت و تلاش جایگزین آنها شود.

سراج الدین قیطولی

 

6 پاسخ برای “انتخابات شوراها و آفتی بنام قوم گرایی/سراج الدین قیطولی

  • Shahryar در تاریخ خرداد 6, 1396 گفت:

    ۱۰۰ درصد درسته انتخابات شده طائفه گرایی و .. و دادن تک رای های لامصب

  • کاروان در تاریخ خرداد 4, 1396 گفت:

    با سلام
    از مطلب شما ممنون و سپاسگزاریم . اما مشکل ما این است که اینها را همه می دانیم ولی باز هم رعایت نمی کنیم .
    البته مشکل از سوی کاندیداها شروع می شود که هر کسی خودش را شایسته منتخب مردم می داند و با هر مدرک و تخصصی کاندیدای شورای شهر می شود . آیا واقعا شورای شهر شدن ارزش آن را دارد که دختران خود را بفرستیم داخل شهر و رای جمع بکنیم . آیا با قسم و سوگند خوردن مردم را ملزم به رای و کارهای ناشایستی دیگر ……..
    بعضی ها به شعور مردم توهین میکنند و خودشان را تایید می کنند و مردم را ملزم , به رای دادن به خودشان می دانند .
    انسان هایی هستند که سه یا چهار پست و شغل دارند و پا به عرصه ی انتخابات می گذارند و فضا را شلوغ می کنند . کسانی داریم که در شغل و رشته ی خودشان می توانند بیشترین خدمت به مردم بکنند ( البته اگر هدفشان خدمتگزاری است ) کسانی هستند که سی سال در پست های مختلف شهرستان بوده اند و خدماتی از ایشان ندیده ایم و برای شورای شهر چه تلاشها که نمی کنند . خلاصه اگر از روند انتخابات شورا هر چه بگوییم باز بیشتر ناراحت میشیم ……….

  • پاوه ای در تاریخ خرداد 4, 1396 گفت:

    با سلام واقعا بعضی از کاندید ها دوباره رای اوردند من ناراحت شدم دو نفر از کاندیدها فقط از روی طایفه ی بزرگی که داشتند انتخاب شدند و هیچ کارنامه ی موفقی در شورا ها ندارند
    شانس که باشد همه چیز به نفعت است با تشکر از اقای قیطولی واقعا راست گفتی

  • شهروند در تاریخ خرداد 4, 1396 گفت:

    اگر چنین می بود که شما می فرمایید حالا ما هم می بایست سالانه هزاران مهاجر را از اروپا و آسیا می پذیرفتیم ،

  • عادل در تاریخ خرداد 4, 1396 گفت:

    دسو وشبو واقعا راستن

  • رحمانی در تاریخ خرداد 4, 1396 گفت:

    این نوشته بیانگر واقعیت های تلخ موجود در شهر ما و منطقه ماست. تا زمانی که شوراها صرفا براساس تعصبات قومی و قبیله ای انتخاب شوند، وضعیت نامناسب شهرها و روستاهای ما نیز ادامه خواهد داشت. حقا و انصافا زندگی در شهری مانند پاوه بسیار مشکل بوده و تحمل آن صبر زیادی را می طلبد. امیدوارم مردم ما معیارهای بهتری را برای انتخاب شوراها لحاظ کنند.