س 29 اسفند 1402 ساعت 12:37

اندر اوصاف امتحان، تقلب و نمره

اندر اوصاف امتحان، تقلب و نمره

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هرجا و هر وقت که پای امتحان وسط می آید، تقلب هم کنارش می نشیند, کمتر کسی را می شود پیدا کرد که دوره مدرسه و یا دانشگاه را گذرانده باشد و حداقل یک بار مزه تقلب را نچشیده باشد. این تقلب ها چه موفق و چه ناموفق، خاطرات […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هرجا و هر وقت که پای امتحان وسط می آید، تقلب هم کنارش می نشیند, کمتر کسی را می شود پیدا کرد که دوره مدرسه و یا دانشگاه را گذرانده باشد و حداقل یک بار مزه تقلب را نچشیده باشد. این تقلب ها چه موفق و چه ناموفق، خاطرات جالبی پدید می آورد که سال ها بعد در لیست بهترین خاطره های دوران تحصیل قرار می گیرند!

دست های عرق کرده، چهره رنگ پریده و قلبی که هر لحظه ممکن است از حلقتان بیرون بجهد، تاپ تپ تاپ تپ… صدای قلب تان را می شنوید؟ همه می شنوند؟ تاپ تپ تاپ تپ… این صدا در تمام سالن پیچیده؟ گوش ها سرخ شده اند واقعا؟ چه کسی حواسش به من است؟ همه حواس شان به من است؟ صدای قلب… عرق کف دست… عرق پیشانی… سایه روی برگه امتحان… بله. من دارم تقلب می کنم.

خونسردترین و بی خیال ترین آدما هم با استرس قبل از امتحان آشنایی دارند, خب هرکس یک جور با این اضطراب کنار می آید, اما آخرین راه، راه در رو است, آخرین راه در رو راهی مشترک است بین همه آنها که درس نخوانده اند یا درس خوانده اند و استرس دارند؛ تقلب کردن پیر و جوان هم ندارد. همه آن را می شناسند و تا حرفش پیش می آید با لبخندکی گوشه ی لب یک خاطره از تقلب روزهای دور و نزدیک رو می کنند.

تقلب کردن سر جلسه امتحان یکی از بخش های جدائی ناپذیر تحصیل در مدرسه یا دانشگاه محسوب می شود, بسیاری از دانشجوها بدون مطالعه درس ها و آمادگی سرجلسه حاضر شده و به امید امدادهای غیبی یا کمک گرفتن از تقلب هایی هستند که روی برگه، کف دست یا روی لباس خود نوشته اند.

هرجا و هر وقت که پای امتحان وسط می آید، تقلب هم کنارش می نشیند, کمتر کسی را می شود پیدا کرد که دوره مدرسه و یا دانشگاه را گذرانده باشد و حداقل یک بار مزه تقلب را نچشیده باشد. این تقلب ها چه موفق و چه ناموفق، خاطرات جالبی پدید می آورد که سال ها بعد در لیست بهترین خاطره های دوران تحصیل قرار می گیرند!

خاطرات تقلب همیشه خاطرات شیرینی نیست, تقلب های ناموفق و یا لو رفته جزئی انکارناپذیر از خاطرات متقلب هاست, یکی از این خاطرات تلخ به این شکل نقل می شود: برای امتحان آن روز هیچی نخوانده بودم و امیدم به آن نصف برگه آچهاری بود که ریز ریز توش تقلب نوشته بودم. همیشه برگه های کوچکتری انتخاب می کردم اما این بار چون اطلاعات خودم از درس به صفر میل می کرد، مجبور شده بودم کاغذ بزرگتری بردارم و پشت و رویش را حسابی بنویسم, کاغذ نسبتا بزرگ را چند تا کرده بودم و گذاشته بودم جیبم. وسط امتحان چندباری درآوردمش و البته منتظر فرصت بودم تا با خیال راحت بتوانم از آن استفاده کنم که به یکباره و با لو رفتن تقلب یکی از بچه ها، مراقب اعلام کرد که می خواهد روی میز، زیر میز و جیب هایمان را بگردد,مستاصل شده بودم. نمی دانستم باید آن کاغذ را کجا قایم کنم تنها چیزی که به ذهنم رسید این بود که کاغذ را مچاله کنم و در دهانم بگذارم و آن را با مکافات قورت بدهم!علاوه بر این که امتحان را بد دادم، تا چند روز می ترسیدم بلعیدن کاغذ بلایی سرم بیاورد. این تقلب، تلخ ترین تقلب عمرم بود

یکی دیگر از دانشجویان می گوید: بعضی از دوستان مطالبی را بسرعت روی نیمکت و دیوار کلاس ها و راهروها یادداشت می کنند به طوریکه نیمکت و دیوار ها دایرهالمعارف خفنی خواهد بود, آن چنان که دایرهالمعارف های عمومی و تخصصی مقابل آن دیوار و نیمکت کم می آوردند.

ادامه می دهد: همیشه تا ۴۵ دقیقه اول همه مسالمت آمیز آنچه از پاسخ سوالات می دانستند، می نوشتند و اصطلاحاً سرها توی برگه ها بود… بعد از ۴۵ دقیقه حواشی امتحان هم شروع می شود مثل  کش آمدن ها، نرمش کردن ها، قولنج گردن شکستن ها، نرمش چشم ها و …البته دقایق اخر امتحان که همه دانشجویان تمام تلاش های مثبت و منفی شان را انجام میدهند و از انجام نتیجه راضی نیستند شروع میکنند به عریضه نویسی  که خیلی وقت ها هم دل استاد به رحم میاید مثل

استاد گرامی سلام

الهی من به قربانتان گردم و دور سرتان بچرخم

مادر بزرگم دیروز فوت کرد، پدرمان مریض بود، نمی دانم در اخبار شنیدید یا نه، ولی دار و ندارمان را طوفان کاترینا از بین برد، دود آتش سوزی جنگل های آمازون را که نگو… چشم هایمان را می سوزاند.

به جمیع علت های بالا و برخی علل دیگر نتوانستم درس بخوانم.

استاد عزیز, جان مادرت نمره بده وگرنه مشروط می شوم و دیگر زن بهم نمی دهند.

 چاکر جان نثارتان

یکی از دانشجویان که به گفته خودش کوله باری از خاطرات مربوط به تقلب دارد خاطرات یکی از تقلب های خود را اینطور بیان کرد: درسش خوب بود اما تقلب نمی رساند! هر وقت لازم داشت از دیگران تقلب می کرد اما وقتی نوبت به خودش می رسید، خساست به خرج می داد. یک بار تصمیم گرفتیم حالش را بگیریم. سر امتحان اقتصادسنجی، همه مان می دانستیم که فقط اوست که روی درس تسلط دارد و بقیه مان چیزی بارمان نبود. توی ردیف کناری، دو تا صندلی پشت سرش نشسته بودم. می دیدمش که از وقتی برگه ها پخش شده چطور تند و تند دارد می نویسد. چند بار از غفلت مراقب استفاده کردم و با خودکار زدم پشتش. محل نداد. یک بار هم که جوابم را داد گفت خودم هم چیزی بلد نیستم! ولی برگه اش این را نشان نمی داد. پیش خودم گفتم: «تقلب نمی رسانی؟ حالت را جا می آورم» و تصمیم بزرگم را گرفتم!به محض این که مراقب پشتش را کرد سریع رفتم بالای سرش و برگه را از روی میزش برداشتم. بهتش زد. چیزی نمی توانست بگوید. همه را نوشته بود! سریع هر چه می توانستم از برگه اش نوشتم و برگه را دست به دست بین بچه ها چرخاندم. وقتی برگه به خودش رسید دیگر آخرهای وقت بود.

یکی دیگر از دانشجویان می گوید: تکنیک تقلب دیوارنویسی هم اکنون بهترین شیوه تقلب شده به طوری که برای نشستن کنار دیوار بین دانشجویان دعواست، بر روی این دیوارها از فرمول های پیچیده فیزیک تا نظریه های محققان و نخبگان سیاسی مختلف وجود دارد البته این شیوه تقلب ضعف هایی هم دارد که ممکن است یکی از مراقبین پی به نیت خصمانه شما ببرد و جای صندلی شما را  جا به جا که با این کار همه آرزوها و برنامه های شما به این طریق بر باد می رود, البته در بیشتر موارد این روش برای من بسیار خوب جواب داده و امیدوار هستم بتوانم تمام امتحاناتم را با این روش با موفقیت پشت سر بگذارم. هر چند ممکن است این روش هم تا چند سال دیگر منسوخ می شود و دانشجویان نسل جدید مطمئنا روش های جدیدتری جایگزین خواهند کرد, هر چند بزرگان تقلب هیچ کدام عاقبت به خیر نشدند که هیچ، در عرصه فلاکت (و شاید هم موفقیت!) زبانزد خاص و عام شدند والبته تقلب را هم بی خیال شوید که آخر و عاقبت ندارد.

یکی از دانشجویان گفت: من همیشه از همان روش های قدیمی که همه با آن آشنایی دارند استفاده می کنم گریه کردن و تو دفتر استاد رفتن و مخ استاد رو زدن, از طریق پیدا کردن ایمیل استاد و ابراز اینکه پدر بزرگم فوت کرده و عمم زیر تریلی رفته و داداش نداشتم تصادف کرده  و تو کماست و… البته توصیه من به سایر دانشجویان این است که اگر از روش مرگ اقوام برای نمره گرفتن استفاده میکنید باید حواستان باشد که برای یک استاد یک بار بیشتر نمیتوانید از این روش استفاده کنید و فک و فامیل خود خود را به روش های مختلف بکشید, البته برای بعضی از اساتید هم ضرب المثل نرود میخ آهنین در سنگ کاملا صدق میکند و تلاش شما به هیچ وجه ممکن فایده ای نداره.

یکی دیگر از دانشجویان ادامه داد:  خیلی وقت ها برنامه ریزی و تدارک یک تقلب از پیش تعیین شده آن قدر وقت گیر می شود که اگر همان زمان را مثل بچه ی خوب درس می خواندیم مطمئنا نتیجه دلچسب تر می شد, البته تقلب به این راحتی ها هم که فکرش را می کنید نیست, تا به درس تسلط نداشته باشی نمی توانی متقلب خوبی باشی. تا ندانی جواب هر سوال مربوط به کدام فصل و بخش است نمی توانی جواب درست را لای کتاب پنهان کرده ی، زیر میز پیدا کنی و امتحان موفقی داشته باشی.

البته یکی دیگر از روش ها نوشتن التماس نامه های انتهای برگه امتحان است سالهاست باب شده دانشجویان از این شیوه نمره گرفتن دست برنمی دارند و این ماجرا همچنان ادامه دارد. البته خودشان هم می دانند که استادان در ۹۹ درصد مواقع نه تنها توجهی به این نامه ها ندارند بلکه شاید تنها با یک لبخند ساده یا تکان دادن سری از روی تاسف از کنار این نامه ها بی توجه بگذرند و تنها بر اساس پاسخ های سئوالات به دانشجویان نمره بدهند.

به راستی دلیل شیوع این التماسهای بی پاسخ چه می تواند باشد؟ تنبلی تحصیلی که بیماری مسری در میان دانشجویان است، اشتغال همزمان با تحصیل، ظهور پدیده “شب امتحانی”، افزایش مشکلات و دغدغه های دانشجویان نسبت به گذشته، مدرک گرایی و اعتقاد به این موضوع که تنها مدرک مهم است و یا از همه اینها مهمتر کاهش انگیزه برای کسب نمرات بالا پیشرفت یا موفقیت تحصیلی؟

منبع: کُرددانش

3 پاسخ برای “اندر اوصاف امتحان، تقلب و نمره

  • ناشناس در تاریخ بهمن 3, 1395 گفت:

    تقلب روی درس مربوط به درس مکانیک خاک میباشد.

  • فرزاد در تاریخ بهمن 3, 1395 گفت:

    باسلام درمملکتی که مدرک وتجربه و شایستگی ولیاقت جای خود را به پارتی پارتی بازی بیسوادی وعدم تجربه داده است تقلب ونمره دادن به عنوان هنجا ردرجامعه درنظر گرفته خواهد شد .سپاس

  • ناشناس در تاریخ بهمن 3, 1395 گفت:

    هه ل قورین کولیان ره نگینه…..
    دی پول بخون…
    اعتبار بخون…..
    بارکج به مقصد نرسد…..