د 24 اردیبهشت 1403 ساعت 19:42

بازیگر باشیم، نه تماشاگر/ حیدر غلامی

بازیگر باشیم، نه تماشاگر/ حیدر غلامی

به گزارش سلام پاوه : حیدر غلامی نوشت :بازیگر باشیم، نه تماشاگر( به بهانه اتفاقات اخیر در شورای شهر پاوه ) فعالیت اجتماعی در هر محیطی، مستلزم شناخت کافی آن ( فرصتها، تهدیدها و …) و برنامه ریزی بر مبنای آن است. کار و فعالیت اجتماعی در جامعه ما نیز بری از این قاعده نمی […]

به گزارش سلام پاوه : حیدر غلامی نوشت :بازیگر باشیم، نه تماشاگر( به بهانه اتفاقات اخیر در شورای شهر پاوه )

فعالیت اجتماعی در هر محیطی، مستلزم شناخت کافی آن ( فرصتها، تهدیدها و …) و برنامه ریزی بر مبنای آن است. کار و فعالیت اجتماعی در جامعه ما نیز بری از این قاعده نمیحیدر غلامی باشد. برخی از صفات و ویژگیهای جامعه ما عبارتند از:

رواج این باور اشتباه که: هیچ کس صادق نیست؛ و به کسی نباید اعتماد کرد. بنابراین اعتماد ( سرمایه اجتماعی ) در آن به شدت لطمه دیده  و بسیار کمرنگ است.

ضعف شدید کار گروهی و جمعی؛ و کمبود انجمنها، سندیکاهها، سازمانهای مردم نهاد، جمعیتها ، … و حتی وجود دیدگاه منفی نسبت بدانها و اعضایشان. کار به جایی رسیده که به عکس جوامع پیشرفته و مدرن، اگر کسی در هیچ تشکل گروهی و جمعی حضور نداشته باشد، آن را سند افتخارخود می داند.

اکثر افراد جامعه از بروز دیدگاه و نظر خود به صورت شفاف واهمه دارند؛ و به جای نقد صریح و مستند، غالبا با ادب و ادبیات خاصی به نقدهای محفلی مشغول اند؛ یا در دنیای مجازی به نامهای مستعار، قلم فرسایی می کنند.

اکثر افراد به خاطر حفظ یا افزایش منافع خود و یا ترس از دست دادن آنها، حاضر به حق گویی یا جانبداری صریح از حق نیستند.

شایعه پراکنی و برچسب زنی امری رایج می باشد. متاسفانه اکثر افراد بدون تامل درباره شنیده ها و بررسی دقیق آنها و همچنین طلب دلایل متقن از گویندگان ـ به خصوص در موارد مهم و حیاتی ای که به آبروی افراد و خانواده ها و مسئولین مربوط می شود ـ، آنها را به راحتی پذیرفته و خود نیز پخش می کنند.

جایگزینی روابط به جای ضوابط، در بسیاری از امور و کارها.

عدم وجود نقد و نقد پذیری؛ و چشم پوشی و دم فرو بستن در برابر کارهای غیر قانونی و حتی خلاف قانونی همدیگر.

بی تفاوتی اکثر مردم نسبت به مسایل و قضایای جامعه.

واسطه شدن مردم و در برخی موارد افراد وجیه و دارای مسئولیت، جهت چشم پوشی و جلوگیری از برخورد قانونی با متخلفین در زمینه های مختلف.

10ـ ضعف شدید فرهنگ اختلاف، تمرین دمو کراسی، مدارا و رواداری ( تسامح).

فعالیت اجتماعی و خدمت در چنین جامعه ای نیازمند دردمندی و دلسوزی، کاردانی، حکمت، صداقت در قول و شجاعت در عمل، نفس طویل و آمادگی پرداخت هزینه است.

معقول و منطقی این است که کاندیداهای محترم شورا با علم به وجود چنین ویژگیهایی در جامعه و با آمادگی، به عرصه رقابت انتخاباتی وارد شده باشند. بنابراین انتظار می رود این عزیزان با مشاهده کارشکنی ها، سنگ اندازیها، نامهربانیها و بی مهریهای برخی از مردم و حتی ـ گاهی ـ مسئولین، دلسرد نشده و دست از کار نکشند؛ و در راستای خدمت و بهره مند کردن مردم از حقوق خود یا استیفای آن، در حد وسع و توان، تلاش نمایند.

در شرایط فعلی پیشنهادهای ذیل را جهت این عزیزان، خالی از لطف نمی بینم:

بهره گیری از راهنمایی و مشاوره ی افراد متخصص و متعهد در زمینه های مختلف.

آگاه کردن مردم از روند امور و افزایش فرهنگ شهروندی آنان با اطلاع رسانی دقیق و فعال نمودن کمیسیونهای مربوطه.

شرکت دادن خبرنگاران در جلسات شورا ـ به خصوص جلسات تصمیم گیری درباره موضوعات مهم مربوط به شهر ـ ، مطابق ضوابط و مقررات.

4 ـ پیگیری جدی و قانونی پرونده فساد اقتصادی شورا و شهرداری و … ـ در صورت وجود آن ـ وپرهیز از پیشداوری و اعلام نظرهای غیرمستند.

قربانی کردن منافع و مصالح فردی در پای منافع و مصالح جامعه؛ و خارج کردن شورا از حالت دو قطبی.

عدم غفلت از وظیفه ی اصلی خود ( برنامه ریزی و اقدام عملی در راستای عمران و آبادانی شهر و … )، به علت پرداختن به مسایل فرعی و حاشیه ای.

امید که مردم نیز نسبت به جامعه و مسائل و قضایای اطاف خود بی تفاوت نبوده و در حد توان جهت اصلاح آن گام بردارند.از قالب تماشاگری بیرون آمده و بازیگر شوند؛ و دنیای خود را حداقل به اندازه ی جامعه خود، گسترش دهند؛ زیرا به گفته یکی از بزرگان: دنیای هر کسی به اندازه ی بازیگری اوست، نه تماشاگریش.

آرزومند خدمت دلسوزانه ی نمایندگان شورای شهر پاوه 

حیدر غلامی  30/9/1392  

 

5 پاسخ برای “بازیگر باشیم، نه تماشاگر/ حیدر غلامی

  • هدایتی در تاریخ دی 4, 1392 گفت:

    عرض سلام و خدا قوت خدمت مدیر محترم سلام پاوه.
    بنظر بنده گزینه مناسبی که کمتر بحث شده جناب مهندس فرامرز رشیدی مدیر جسور . پر انرژِی و تلاشگر بارتباطات خوبی در استانداری و سازمان شهرداریهاش کشور و دارای سابقه کاری مرتبطی با شهرداری منجمله : مجری چندین پروژه در سطح استان کرمانشاه و دستگاه نظارت صنایع پتروشیمی کرمانشاه . معاون عمرانی اداره کل کانون پرورش فکری استان . شهردار سابق نودشه و معاون عمرانی منطقه سه شهرداری کرمانشاه که هم اکنون مشغول به خدمت میباشند و رد فعالیتهای مهندس رشیدی را میتوانید در شهرکهای کیانشهر . سجادیه . بهار آزادگان . جعفر آباد . ملا حسینی و خیابانهای رشیدی . جم خانه . شهید واخدی و حداد عادل و…مشاهده نمود که در یک سال اخیرو باعث آبادانی و شکوفایی منطقه سه گردیده و خبر موثق داریم در دو ماه اخیر سه تا شهر در اورامانات و یکی از شهرهای توابع شهرستان کرمانشاه بجهت تصدی شهرداری یکی از شهرهای مذکور ازایشان دعوت کردند اما بنا به دلایلی نپذیرفتند. و بنده اطمینان دارم در صورت دعوت شورای شهر از جناب رشیدی بشرط پذیرفتن ایشون اتفاق مبارکی در حوزه شهری و شهرداری پاوه رخ خواهد اداد.

  • دوست در تاریخ دی 3, 1392 گفت:

    با سلام
    با توجه به ترکیب شورای شهرمان که اکثرا فرهنگی بوده و متاسفانه متاسفانه افراد فنی و یا مهندس در بین آنها کمتر دیده می شوند پیشنهاد می گردد که این افراد وقت و توان خود را بر روی مسایل فرهنگی معطوف نموده و به مواردی از جمله ساخت و ساز، ترافیک و … با اینکه از معضلات فعلی شهر می باشند نپردازند. زیرا تخصص و توان آنها بیشتر در امور فرهنگی است.
    لازم است چاره اندیشی و حل مشکلات عمرانی شهر را که کم هم نیستند به شهرداری فنی (مهندس)،متعهد و توانمند بسپارند که ایشان (شهردار) هم با استفاده از مشاوره نیروهای متخصص، مجرب و دلسوز که در سطح شهرستان به وفور دیده می شوند در جهت فایق آمدن بر حل آنها حرکت نمایند.
    به امید آن روز که مطمئناً به مصلحت دیارمان خواهد بود.

  • جمشید ولدبیگی در تاریخ دی 2, 1392 گفت:

    با تشکر از بیان نکاتی که آقای غلامی تذکر دادند این نکات و توجه و رعایت آن برهمه ی کسانی که دستی در قلم و حرفی برای گفتن دارند. لازم و ضروری می نماید. چرا که هدف اصلاح امور جامعه است نه اخلال و آتش بیار معرکه .زمانی گوشی شنوا برای خواست ها و نقد ها پیدا می شود که نقاد آن فقط گوینده یا نویسنده بی نام و نشان نباشد. چرا که با همان بی نام و نشانی نقد آن اگر چه مفید و به جا باشد به بی نام و نشانی ذهن سپرده می شود. لذا ضروری می نماید که با اعتماد به نفس بالا و بایقین به این که آنچه که می گوییم واقعیت است و قصد تخریب و اخلال نداریم و فقط جهت اصلاح امور جامعه و رفاه و آسایش همشهریان بیان می گردد. با نام و هویت مشخص به ابراز نظر بپردازیم.

  • شمس الدین در تاریخ آذر 30, 1392 گفت:

    از آقای غلامی به خاطر بیان این نکات که نکاتی واقعاً ضروری هستن ممنون ولی چه فایده کو گوش شنوا من واقعاً تأسف می خورم که اعضای شورا به هیچکدام از انتقاد ها وپیشنهاد ها توجه نمی کنندوبی خیال به برنامه های خودشان ادامه می دهند ومن به این نتیجه رسیدم که در این شهر همه کس به این سایت در روزحداقل یکبار سری زده ومطالبی را که در آن هست مطالعه می کند ودر بیشتر موارد نظر خود را اعلام می کند ولی افسوس که تا الان کمترین واکنش از جانب اعضای شورا می باشد که این ……………………………………….

  • فروزان رسولی در تاریخ آذر 30, 1392 گفت:

    نکات برشمرده شده توسط آقای غلامی همان درد پنهان جامعه ماست و چه خوب که در این فرصت آنان را به بحث بگذاریم. البته با بازیگر شدن مردم موافق نیستم، جامعه از بازیگر بودن ها، لطمه ها دیده. معتقدم مردم باید کنشگر باشند. نسبت به اطراف خود مسوولیت پذیر باشند. بازیگر بودن به نوعی دروغ است اما کنشگر فعال اجتماع، نسبت به رویدادهای پیرامونش واکنش نشان می دهد. در تعریف خود، واژه کنشگر اجتماعی به معنای هر فردی است که در مجموعه ای از روابط اجتماعی با افراد دیگر قرار می گیرد و از طریق حضور اجتماعی خود، به نظام اجتماعی امکان وجود و تداوم یافتن می دهد. پس «کنشگر» باشیم نه «بازیگر».