پ 20 اردیبهشت 1403 ساعت 17:00

آیین رونمایی از لوح ثبتی مسجد حضرت عبدالله بن عمر (رض) روستای گلال پاوه برگزار شد+ عکس

آیین رونمایی از لوح ثبتی مسجد حضرت عبدالله بن عمر (رض) روستای گلال پاوه برگزار شد+ عکس

با حضور مسئولان ، فعالان فرهنگی و هنری و مردم روستای گلال پاوه آیین رونمایی از لوح ثبتی مسجد حضرت عبدالله بن عمر (رض) این روستا رونمایی شد.

به گزارش سلام پاوه: با حضور مسئولان ، فعالان فرهنگی و هنری و مردم روستای گلال پاوه آیین رونمایی از لوح ثبتی مسجد حضرت عبدالله بن عمر (رض) این روستا رونمایی شد.

 

 

قدمت مساجد مصداق دینداری و حفظ عقیده مردم هورامان است

 

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری پاوه در آیین رونمایی از لوح ثبتی مسجد حضرت عبدالله بن عمر (رض) روستای گلال پاوه ضمن تقدیر از بانیان برگزار کننده این مراسم معنوی گفت: امروز شاهد ثبت ملی مسجد حضرت عبدالله روستای گلال هستیم و این سند افتخاری برای اهالی خوب و متدین این روستاست. افتخار مردم هورامان این است که در خدمت اسلام و قرآن بوده و هویت و فرهنگ غنی خود را تا به امروز حفظ کرده اند.

 

سالم مصطفایی افزود: همه روستاهای هورامان هرکدام حداقل یک مسجد دارند و اکثر مساجد قدمت دارند و این از شواهد و مصداق دینداری و حفظ عقیده همین مردم بوده است.

 

 

وی گفت : تا کنون ۵ مسجد شهرستان ثبت ملی شده اند (مساجد گلال ، شرکان ، نودشه ، هجیج و خضر زنده پاوه)در کنار اکثر مساجد روستاهای هورامان حجره هایی برای تدریس و تعلیم علما و تقویت باور و ایمان وجود داشته تا این دین و آئین پاک اسلام را حفظ کنند.

 

 

معاون عمرانی فرمانداری پاوه افزود: در هورامان هرجا چشمه آبی وجود داشته محلی با سنگ برای ادای نماز، کنار آن ساخته شده و عقاید و باورهای دینی مردم این دیار مایه افتخار همه ماست.

 

 

مصطفایی گفت : روستای گلال مانند سایر روستاها و شهرهای شهرستان از ظرفیت های خوب گردشگری برخوردار است از این ظرفیتها باید به نحو مطلوب استفاده نمود و در کنار بهره بردن از این شرایط حفظ عقاید و بتورهای دینی و فرهنگ غنی این سرزمین ضروری است و نباید هجمه ها و صنعت گردشگری پوشش اصیل و باورهای دینی ما را مورد هجمه قرار دهد.

 

در این آیین برنامه هایی از جمله شعر خوانی ، دف نوازی گروه خانه دف هورامان پاوه ، ارائه تاریخچه ای از روستای گلال پاوه توسط دهیار اسبق این روستا و… ارائه شد.

 

2 پاسخ برای “آیین رونمایی از لوح ثبتی مسجد حضرت عبدالله بن عمر (رض) روستای گلال پاوه برگزار شد+ عکس

  • گرالی در تاریخ اردیبهشت 14, 1403 گفت:

    اهالی گلال(گراله) به زبان گورانی و گویش گرالی تکلم میکنند.
    زبان گورانی(هورامی) یکی از زبانهای کهن ایران بوده که دارای دستور زبان و واژگان اصیل و همچنین ادبیات غنی و متون قدیمی می‌باشد.
    شاهنامه گوران و متون یارسان و تمام اشعار و نوشته های کلاسیک غرب ایران به زبان گورانی نوشته شده است.
    روستای گلال بر دامنه دومین آتشکده مقدس ایران باستان یعنی آتشگاه بنا شده و محصول انجیر ان نیز در منطقه منحصر بفرد می‌باشد.
    آب معدنی و شفابخش تاویر نیز از چشمه های مشهور و زیبای گلال است.

    • ناشناس در تاریخ اردیبهشت 18, 1403 گفت:

      گرالی گویش نیست، بلکه زبان این روستا هورامی می باشد نباید زبان هر روستا با روستای دیگری را گویش دیگری نام بگذاریم .