ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 09:43

دورخيز براي حذف «آنروا» (UNRWA)/ حیدر غلامی

دورخيز براي حذف «آنروا» (UNRWA)/ حیدر غلامی

چهارماه و دو روز از تجاوز ددمنشانه ي رژيم اشغالگر صهيونيستي با حمايت و همراهيِ همه جانبه ي آمريكا و متحدان غربي اش  به غزه وي گذرد. اين درندگانِ انسان نما ( البته اگر توهين به حيوانات درنده نباشد)2 توحشي را به نمايش گذاشته اند كه هر انسان آزاده اي با ديدن و شنيدن آن، دلش به درد آمده و اشك ماتم بر گونه هايش جاري مي شود. سكوتِ شرم آورِ اكثريت مطلق كشورهاي جهان ( به خصوص كشورهاي عربي و اسلامي)، سازمان ملل و سازمان هاي منطقه اي در برابر اين نسل كشي، به عنوان لكه ي ننگي بر جبينِ آنان باقي خواهد ماند. 

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: چهارماه و دو روز از تجاوز ددمنشانه ي رژيم اشغالگر صهيونيستي با حمايت و همراهيِ همه جانبه ي آمريكا و متحدان غربي اش  به غزه وي گذرد. اين درندگانِ انسان نما ( البته اگر توهين به حيوانات درنده نباشد)2 توحشي را به نمايش گذاشته اند كه هر انسان آزاده اي با ديدن و شنيدن آن، دلش به درد آمده و اشك ماتم بر گونه هايش جاري مي شود. سكوتِ شرم آورِ اكثريت مطلق كشورهاي جهان ( به خصوص كشورهاي عربي و اسلامي)، سازمان ملل و سازمان هاي منطقه اي در برابر اين نسل كشي، به عنوان لكه ي ننگي بر جبينِ آنان باقي خواهد ماند.

 

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه شانزدهم بهمن ماه در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک گفت که: اسرائیل ادعا كرده 12 کارمند آژانس آنروا (از 13 هزار كارمند آن در غزه) در حمله جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در هفتم اكتبر دخالت داشته اند؛ و مدعی شده که حماس از زیرساخت های آژانس برای انجام حملات استفاده می کند. در پیِ اعلان اين ادعا «آنروا» کارکنانِ متهم شده را اخراج کرد؛ و روز جمعه اعلان کرد که تحقیقات مفصلي در اين باره را آغاز کرده است؛ و در صورت اثبات اقدامات قانونی را انجام خواهد دهد.

 

با مطرح شدن اين ادعا بلافاصله 10 کشور غربي ( در راس آنها آمريكا) کمک هاي مالی خود به «آنروا» را به حالت تعلیق درآوردند. اقدام اين كشورها ساعاتی پس از آن انجام شد که «دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه» با رد درخواست‌های اسرائیل مبنی بر انصراف از شکایت نسل‌کشی غزه توسط آفریقای جنوبی، به طور موقت تل‌آویو را ملزم به اتخاذ تدابیری برای توقف نسل‌کشی و اجرای آن کرد.

 

در رابطه با ادعاي رژيم صهيونيستي عليه «آنروا» و اقدام كشورهاي غربي نكات ذيل قابل توجه مي باشند:

 

1ـ اتهامات رژيم اشغالگر علیه «آنروا» تازگي ندارد؛ و سالهاست كه عليه آن شايعه پراكني و اتهام زني مي كند؛ اما در جريان نسل كشي جديد اين اتهامات به شدت افزايش يافته است؛ چرا كه اين آژانس بارها اقدامات غير انساني و ضد حقوق بشري اين رژيم را محكوم كرده است. رژيم آپارتايد صهيونيستي با طرح چندين باره ي اين اتهامات علاوه بر اينكه به صورت ضمني در پيِ توجیه کشتار کارکنان «آنروا» و بمباران ساختمان های آنها است، هيچگاه رابطه خوبی با اين آژانس نداشته است؛ زيرا وجودش را در تضاد با سياست هاي آپارتايدي خود مي بيند و بر اين باور است كه «آنروا» به حفظ و تداوم مساله ي آوارگان و حق بازگشت آنان به فلسطين کمک می کند. اين رژيم پس از اشغال 80 درصد از خاك فلسطين، با حذف «آنروا» علاوه بر فشار جانكاه بر آوارگان فلسطيني مي خواهد با ادغام پناهندگان در کشورهای همسایه، مساله ي آوارگان فلسطيني و بازگشت آنان به خانه و كاشانه ي غصب شده ي خود را تمام شده قلمداد نمايد؛ خواسته اي كه پدر خوانده اش (آمريكا) نيز سالهاست به طرق مختلف در پيِ تحقق آن است.

 

2ـ بنا به اظهار سازمان ملل رژیم اشغالگر هنوز اسناد و مداركي مبنی بر اثبات ادعاهای خود علیه کارکنان آنروا ارائه نکرده است؛ و اقدام كشورهاي غربي قبل از اثبات هرگونه ادعايي، قصاص قبل از اثبات جرم و اقدامي سياسي در حمايت از رژيم صهيونيستي مي شود.

 

3ـ زمانی که از سوی دولت اشغالگر اتهامي بدون مدرک مطرح شد، کشورهاي غربی برای قطع کمک مالی به UNRWA هجوم آوردند؛ در حالی که وقتی نوبت به جنایات اشغالگری می رسد، به درخواستِ بررسي و تحقيق بيشتر و در بهترین حالت و با وجود اثبات آن، به ابراز نگراني و لزوم رعايت قوانين بسنده می كنند.

 

4ـ جالب توجه اينكه واکنش سریع اين کشورها همزمان بود با صدور حکم دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر محتمل بودن وقوع نسل کشی در غزه و درخواست ارائه کمک های بشردوستانه به آن؛ كه به گفته ي گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین( فرانچسکا آلبانیز) تصمیم این کشورها برابر است با: نافرمانی آشکار از تصمیم دیوان بین المللی دادگستری لاهه. «کنت راث» مدیر اجرايي سابق دیده بان حقوق بشر نيز  اتهامات ناگهانی رژيم اشغالگرصهيونيستي علیه (آنروا) را محکوم کرد و بيان كرد: “آیا اسرائیل از اینکه دیوان بین المللی دادگستری در حکم خود درباره نسل کشی به گزارش هاي «آنروا» استناد کرده ناراحت است؟ وي همچنين اظهار داشت: ای کاش دولت ایالات متحده بر اساس حکم دیوان بین المللی دادگستری لاهه به سرعت کمک های نظامی به اسرائیل [سالانه بيش از سه ميليارد دلار كمك علني] را تعلیق می کرد3.

 

5ـ این کشورها نسبت به کشته شدن بیش از 150 کارمند آژانس «آنروا» (که این بیشترین تعداد كشته شدگان در میان کارکنان سازمان ملل در یک جنگ از زمان تأسیس آن است؛) و تخريب مدارس و مراكز بهداشتي و درماني و حمله به آمبولانس هاي آنها ؛ و كشته و زخمي شدن  بيش از يكصد هزار انسان مظلوم و بي دفاع و همچنين  ممانعت از ورود آب، مواد غذايي ، سوخت و تجهيزات پزشكي و دارويي به مردم غزه

 

آنروا از حمایت مالی تمام کشورهای عضو سازمان ملل، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای منطقه‌ای برخوردار است و این کمک‌ها حدود 92 درصد از بودجه‌اش را تشکیل می‌دهد. این نهاد همچنین با تعدادی از موسسات و شرکت‌‌ها همکاری می‌کند. جان دیویس آمریکایی، مدیر UNRWA، در سال 1959 به درستي دیدگاه خود را از نقش این آژانس به عنوان “هزینه پایینی که جامعه بین المللی در ازای حل نکردن مشکلات سیاسی پناهندگان فلسطینی پرداخت می کند” بيان کرد.

2ـ چون تاكنون چنين توحشي از سوي هيچ درنده اي يا درندگاني سابقه نداشته است.

3ـ آمريكا علاوه بر تمام كمك هاي آشكار و پنهان به رژيم صهيونيستي اين روزها در حال تصويب ارسال كمك نظامي 14 ميليارد دلاري فوق العاده به اين رژيم است.

4ـ خدايي كه تاثير حضورش در زندگي واضح باشد

5ـ عمو سام  نماد شخصیتی ایالات متحده آمریکا است و از سال ۱۸۱۲ میلادی تا کنون مورد استفاده بوده است. مشهورترین تصویر عموسام مربوط به جنگ جهانی اول است که روی آن نوشته شده :من به تو نیاز دارم. (I WANT YOU)و در واقع پوستری بود که برای جذب نیرو و استخدام در ارتش به کار رفت. این پوستر توسط جیمز مونت گومری (James Montgomery) در ۱۹۱۷-۱۹۱۶ کشیده شد.به جاي قطع ميلياردها دلار كمك هاي نظامي و اقتصادي خود به اين رژيم، سكوت اختيار كرده و با تمام قد همراه و پشتيبان آن هستند.

 

6ـ تصميم كشورهاي غربي به دليل اتهام وارد شده به 12 نفر از 30000 کارمند «آنروا» به عنوان بهانه ای برای قطع کمک های نجات بخش به بيش از چند ميليون فلسطيني آواره نه تنها هيچ گونه توجيه اخلاقي و قانوني ندارد. بر اساس قانون در صورت اثبات اتهامات وارد شده به اين افراد، مجازات آنها به صورت فردي است؛ نه اينكه مجازات را به تمام كاركنان و خود آژانس و مردم آواره و مظلوم فلسطين تسري داد. پذيرش اين منطق بسان اين است كه این دولت ها در صورت متهم شدن تعدادي از کارکنان سازمان ملل متحد، حمایت هاي مالي خود را به آن قطع کنند.

 

7ـ كشورهاي غربي بازهم در اين زمينه دچار تناقض موضع گيري شده اند؛  زیرا از یک سو از نیاز فوری افزايش كمك ها و اقدامات بشردوستانه در غزه سخن مي گويند ؛ و از سوي ديگر علاوه بر مانع تراشي و ممانعت از ورود اين كمك ها به غزه،  بودجه «آنروا» را که اصلي ترين ارائه دهنده ي این کمک ها در محل است قطع مي كنند. علاوه بر اين ضربه زدن به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی(آنروا) با آنچه دیوان بين المللي دادگستري لاهه توصيه كرده است مغایرت دارد.

 

8ـ روسای کمیته بین سازمانیِ سازمان ملل اعلام کردند که تصمیمات برای توقف کمک مالی به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی(آنروا) عواقب فاجعه باری برای ساکنان غزه خواهد داشت؛ و به فروپاشی سیستم بشردوستانه در غزه منجر می شود. در این بیانیه تاکید شده است که هیچ نهاد دیگری وجود ندارد که توانایی آژانس برای ارائه کمک های مورد نیاز بیش از دو میلیون نفر در غزه را داشته باشد.

 

حقيقت تلخ اين است كه آمريكا و متحدان غربي اش به خلاف ادعاهايِ پرطمطراقشان از صميم قلب به خدا4، كرامت ذاتي انسان، حقوق بشر، آزادي، عدالت طلبي، اخلاق در سياست و … باور ندارند؛ و به عنوان ابزاري براي دستيابي به اهداف خود از آنها استفاده مي كنند. مشاركت و همراهيِ اين كشورها به رهبريِ «عمو سام»5 با قصابانِ غاصبِ صهيونيستي در نسل كشي غزه و اقدام براي حذفِ «آنروا» و مساله ي ميليون ها آواره ي فلسطيني، جديدترين گواه صدق اين ادعا مي باشد.

 

1ـ آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی. در اينجا به صورت اختصار تاريخچه و هدف شكل گيري اين آژانس را ذكر خواهم كرد. پس از اشغال مناطق وسیع فلسطین در سال 1948 و اعلام تشکیل دولت اسرائیل، موضوع آوارگان فلسطینی مطرح شد که اکثر آنها به سمت کرانه باختری و نوار غزه و همچنین کشورهای همسایه در اردن، لبنان و سوریه آواره شدند. برای کاهش عواقب تراژدی پناهندگان، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه شماره 302 را در دسامبر 1949 صادر کرد و آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای پناهندگان در خاور نزدیک (UNRWA) را تأسیس کرد.

 

UNRWA در واقع کار خود را در سال 1950 با یک دوره کاری تا 3 سال قابل تمدید، با مأموریت خود شامل ارائه کمک و برنامه های اشتغال برای حدود 700000 پناهنده فلسطینی در 5 مکان از جمله نوار غزه، کرانه باختری، اردن، سوریه و لبنان آغاز كرد. UNRWA گزارش های خود را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه می کند که توسط معاون دبیر کل سازمان ملل متحد اداره می شود و مأموریت آن هر 3 سال یک بار با تصمیم مجمع عمومی تجدید می شود.

 

وظایف آنروا شامل ارائه خدمات در زمینه بهداشت، آموزش، خدمات اجتماعی، زیرساخت ها و کمک های اضطراری مانند چادر، پتو، آب و غذا در شرایط سخت زمستانی و زمان جنگ بود. آنروا تنها نهاد تضمین کننده وضعیت بین المللی پناهندگان فلسطینی شده است، که نشان می دهد تعداد کارمندان این آژانس 30000 نفر است که 13000 نفر از آنها در نوار غزه، بین بیش از 300 تاسیسات توزیع شده است. تعریفی که آنروا برای آوارگان فلسطینی ارائه می‌دهد این است: «هر فردی که در فاصله زمانی ژوئن 1946 تا می 1948 در فلسطین اقامت داشته و منزل و تمام املاک خود را به دلیل نزاع عربی-اسرائیلی در سال 1948 از دست داده است؛ و اگر آواره‌ای در این نهاد ثبت‌نام نکرد باشد، خدمات آنروا به وی اختصاص پیدا نخواهد کرد.

 

خدمات آنروا فقط ویژه‌ آوارگان فلسطینی است، این نهاد به چهار نسل از آوارگان کمک کرده و بارها و بارها برنامه‌های خود را متناسب با نیازهای آوارگان تغییر داده است. این نهاد در ابتدا به 750 هزار آواره فلسطینی خدمات ارائه می‌کرد اما امروز به دلیل اعطای وضعیت پناهندگی به فرزندان و نوه های پناهندگان، این تعداد به بیش از پنج میلیون نفر رسیده است.