س 25 اردیبهشت 1403 ساعت 21:51

طلاق عاطفی؛مرگ خاموش روابط زوجین/صدیق اسدی

طلاق عاطفی؛مرگ خاموش روابط زوجین/صدیق اسدی

طلاق عاطفی اولین مرحله در فرآیند طلاق و بیانگر رابطه زناشویی روبه زوال است که احساس بیگانگی جایگزین آن می شود.زن و شوهر اگر چه ممکن است با هم بودن را مانند گروه اجتماعی ادامه دهند،اما جاذبه و اعتماد آنها نسبت به یکدیگر از بین رفته است .طلاق عاطفی به عنوان یک انتخاب نفرت انگیز بین تسلیم ونفرت از خود تجربه می شود.که در آن هریک از زن و شوهر، به دلیل احساس غمگینی و ناامیدی دیگری را آزار می دهند.طلاق عاطفی متضمن فقدان احترام،اعتماد و محبت به یکدیگر است.

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: طلاق عاطفی اولین مرحله در فرآیند طلاق و بیانگر رابطه زناشویی روبه زوال است که احساس بیگانگی جایگزین آن می شود.زن و شوهر اگر چه ممکن است با هم بودن را مانند گروه اجتماعی ادامه دهند،اما جاذبه و اعتماد آنها نسبت به یکدیگر از بین رفته است .طلاق عاطفی به عنوان یک انتخاب نفرت انگیز بین تسلیم ونفرت از خود تجربه می شود.که در آن هریک از زن و شوهر، به دلیل احساس غمگینی و ناامیدی دیگری را آزار می دهند.طلاق عاطفی متضمن فقدان احترام،اعتماد و محبت به یکدیگر است.صدیق اسدی

 

با نگاهی به آمار رسمی طلاق و ازدواج شهرستان در ۶ ماهه اول سال جاری و مقایسه آن با دو سال گذشته بیانگر این واقعیت هست که هم تعداد موارد طلاق افزایش داشته و هم تعداد ازدواجهای صورت گرفته روندی کاهشی را نشان می دهد. به طوری که در ۶ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سالهای (۱۴۰۰-۱۴۰۱)به ترتیب ۵۲و۸۵ مورد ازدواج کمتر ثبت شده،و این در حالی است که درصد نسبت طلاق به ازدواج در ۶ ماهه سالهای (۱۴۰۰-۱۴۰۱-۱۴۰۲)به ترتیب (۳۰%-۳۵%-۳۷%)می باشد.

 

عوامل متعدد زیادی در طلاق نقش دارند که بررسیهای آماری مراجعین به دادگستری شهرستان پاوه در خلال سالهای (۹۲الی ۹۴)تعداد ۲۲۵ پرسشنامه تحلیل شده نشان دهنده۹۴%از طلاقها به علت فقدان مهارتهای ارتباطی بیشترین مورد را به خود اختصاص داشته و موارد دیگر سطح تحصیلات دیپلم و کمتر از دیپلم با ۸۸% ،درآمد پایین و همچنین سابق زندگی مشترک(۶ سال)در رتبه های بعدی بودن.

 

امّا در کنار آمار رسمی که از طریق تحلیل آن می توان درصد طلاق به ازدواج را استخراج نمود هیچوقت ما قادر به سنجش کیفیت زندگی افراد جامعه که به ظاهر زیر یک سقف زندگی می کنند ورسماً اقدام به طلاق قانونی نکردن نیستیم!یعنی پرسش اینجاست که درصد طلاق عاطفی در جامعه ما چقدر می باشد؟

 

دو فاکتور خیلی مهم در ازدواج یعنی (پایداری و رضایتمندی)مورد توجه است.پایداری به دوام ازدواج در طول زمان اشاره دارد اما رضایتمندی به کیفیت زندگی در طول زمان.اینکه یک زوج با چه کیفیتی باهم زندگی می کنند خیلی اهمیت دارد .شاید یک زوج ۵۰ سال باهم زندگی مشترک داشته باشند بدون ارتباط کلامی وبا بد ترین کیفیت ولی بنا به دلایلی اقدام به طلاق قانونی نکرده باشند! که البته نتیجه تحقیقات متعدد نشان می دهد تاثیرمنفی زندگی با رضایت پایین بر روی اعضای خانواده (مخصوصاً کودکان)بدتر از مرگ یکی از والدین می باشد،ودر آینده احتمال گرایش به انحرافات اجتماعی در این دسته از کودکان محتمل تر خواهد بود.

در ادامه به چند مورد از نشانهای طلاق عاطفی اشاره خواهد شد.
۱.زوجین هر کدام در تنهایی احساس آرامش می کنند.
۲.عدم توجه به گفتگو و بی توجه به صحبت های همدیگر
۳.زوجین خیلی راحت احساسات منفی (توهین وتحقیر) رانسبت به همدیگر بیان می کنند.
۳.رابطه جنسی زوجین به شدت کاهش می یابد.
۴.صمیمیت و محبت در روابط زوجین وجود ندارد.
۵.زوجین برای همدیگر وقت نمی گذارندو در طول شبانه روز کمترین ارتباط کلامی را دارند.

سئوال؛ در شش ماهه اول سال جاری در صد میانگین طلاق به ازدواج شهرستان۳۷%بوده طلاق عاطفی چند درصد؟؟؟

2 پاسخ برای “طلاق عاطفی؛مرگ خاموش روابط زوجین/صدیق اسدی

  • ناشناس در تاریخ مهر 25, 1402 گفت:

    نارضایتی های جنسی عامل اصلی طلاق می باشد بخصوص در شهرستان پاوه
    بی تحرکی ، شب نخوابیدن ، مواد غذایی ناسالم ، سطح پایین هورمون تستوسترون بخصوص در آقایان

  • ناشناس در تاریخ مهر 22, 1402 گفت:

    سلام. اصل مطلب زیبا، به‌جا و مفید بود. منتهی ادبیات و قدرت نوشتار و در واقع فن نوشتار، در حد یک فرد تحصیلکرده، آن هم قاعدتاً در یکی از زیرگروه های علوم انسانی نیست. مشکل بزرگی که امروز با آن روبه‌رو هستیم، سیل به اصطلاح «کارشناسانی» است که هنوز بر قواعد انشای فارسی تسلط ندارند و همین موضوع، اصل و جانِ کلام آنان را زیر سوال می‌برد. دانشگاه‌های پولی و شهریه‌ای، پدر این مملکت را درآوردند!