ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 08:44

اجرای مراسم فرهنگی و هنری به مناسبت هفته عفاف و حجاب / گزارش تصویری

اجرای مراسم فرهنگی و هنری به مناسبت هفته عفاف و حجاب / گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه :به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه مراسم فرهنگی و هنری زیبایی به مناسبت هفته عفاف و حجاب در پاوه برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : با حضور مسئولان و مردم مراسم فرهنگی و هنری زیبایی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه در آمفی ئتاتر این […]

به گزارش سلام پاوه :به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه مراسم فرهنگی و هنری زیبایی به مناسبت هفته عفاف و حجاب در پاوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : با حضور مسئولان و مردم مراسم فرهنگی و هنری زیبایی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه در آمفی ئتاتر این اداره به مناسبت هفته عفاف و حجاب برگزار شد.

* حجاب خط مقدم فرهنگی و میراث ارزشمند مادران و زنان این مرز و بوم است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه در این برنامه فرهنگی و هنری ضمن خیرمقدم و تقدیر از مساعدت و همراهی گروه های مختلف بخصوص حوزه بسیج روستایی حضرت صدیقه کبری (س) به موضوع پر اهمیت حجاب و عفاف اشاره ای داشت و گفت: هر شیئی جهت سالم ماندن و ماندگار شدن نیازمند پوشش است. انسان هم با پوشش مناسب ، خود را در برابر ناپاکی ها حفظ کرده و به جایگاه رفیع و والای انسانی می رساند.

آرتان فتح الهی با بیان اینکه یکی از مهمترین ابزارهای آشنایی با فرهنگ مردمان یک کشور ، منطقه و یا قوم ، لباس ساکنین آنجاست. با مطالعه و بررسی لباس های محلی و تغییرات آن در طول زمان، اطلاعات تاریخی و شناخت مناسبی از فرهنگ یک قوم به دست می آید.

وی افزود: نوع پوشش و فرهنگ مردم اورامانات نشان می دهد حجاب و عفاف از دیرباز جزو اعتقادات و سنت های ارزشی مردم این دیار بوده است .

فتح الهی حجاب را خط مقدم فرهنگی ، یادگار و میراثی ارزشمند از مادران و زنان این مرز و بوم دانست و گفت :حجاب همواره در طول تاریخ ایران اسلامی دارای اهمیت خاصی بوده و می باشد.

* اصالت و محجبه بودن همیشه به عنوان یک اصل لباس کردی است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه با اشاره به پوشش لباس و حجاب آن در مناطق کردنشین گفت: در این مناطق مردم با پوشش مناسب کردی حجابشان را رعایت کرده و این لباس ها بنا به تغییرات اقلیمی و مناظر زیبا ، کوه ، دشت و دمن های رنگاو رنگ آن دارای تنوع و قابلیت به روز بودن و دستخوش تغییرات بوده اما همواره اصالت و عفیف بودن و محجبه بودن را به عنوان یک اصل با خود حمل کرده است.

فتح الهی با خطیر دانست وظایف امروز ما در حفظ و هویت بخشی و ارج نهادن به این میراث فرهنگی بزرگ گفت: ابتدا باید برای تغییر جامعه باید از تغغیر در رفتار و اخلاق خود آغاز کنیم. صیانت از رفتار با عدم دروغ و تکبر در مواجه با مردم به کلام و رفتار انسان اعتماد می دهد.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) تغییر در فرهنگ غالب جاهلی را با اخلاق و منش خود در سخت ترین شرایط انجام داد و آنها را به عنوان مسلمان با فرهنگ جدید اسلامی تغییر داد. پس ماهم تنها با داشتن اخلاق اسلامی ، قادر به اجرایی کردن امر به معروف و نهی از منکر خواهیم شد. در غیر اینصورت اثر منفی خواهد داشت. پس برای تاثیر گذاری در عرصه عفاف و حجاب باید ابتدا خودسازی ما بین جوانان و سپس انتظار تاثیر گذاری را داشت.

فتح الهی در پایان با اشاره به برگزاری ۶ کارگاه مد و لباس با محوریت لباس پوشیده کردی اهم فعالیت عملی ارشاد اسلامی در زمینه عفاف و حجاب نیز گزارشی ارائه داد .

* هیچ مسلمانی برهنگی را نمی‌پذیرد

فرمانده سپاه ناحیه پاوه در همایش فرهنگی هنری عفاف و حجاب این شهرستان، اظهار کرد: پوشش زنان و مردان در هر جامعه‌ای علاوه بر اینکه به وضعیت ملی اجتماعی بستگی دارد؛ تابع جهان‌بینی و تفکر افراد نیز است.

سرهنگ مسعود دوستی به پوشش مناسب کشورهای اسلامی اشاره و بیان کرد: لباس‌های راحت،گشاد و غیر بدن نما و در شان جهان اسلام است که استفاده از این نوع پوشش نشان از درایت و نزدیکی کشور مربوطه به اسلام را به جهانیان نشان می‌دهد.

فرمانده ناحیه سپاه پاوه اضافه کرد: در اسلام بسیار به حفظ حریم تن و بدن توجه شده، لذا مسلمانان و کشورهایی که به اسلام اعتقاد دارند از لباس‌های بدن‌نما و تنگ استفاده نمی‌کنند.

وی با تأکید بر داشتن سواد رسانه‌ای در استفاده از فضای مجازی، خاطرنشان کرد: امروز فضای مجازی متاسفانه به جهت نفوذی که در تمام خانواده‌ها داشته، افراد را به سمت و سوی تغییر ظاهری سوق داده است، که لازم است والدین نسبت به فرزندان خود بسیار مراقب باشند.

دوستی یادآور شد: امروزه غرب به دلیل منافع اقتصادی، تسخیر سایر جوامع و افزایش حاکمیت در جهان چه در عرصه اقتصادی، اجتماعی و چه در عرصه سیاسی به دنبال بازار فروش تولیدات خود و سوءاستفاده از سواد رسانه‌ای ما هستند تا به منافع خود برسند.

وی در پایان متذکر شد: باید بسیار مراقب باشیم، جامعه ما مبتنی بر شرم، حیا ، انسانیت و اسلام است، معطوف بر برهنگی و جهان بینی مادی نیست. نوع رفتار، شان و منزلت و نگاه اجتماعی جلوه‌گر تفکری خانواده‌ای‌ست که در آن بزرگ شده است.

اجرای یک میان پرده طنز زیبا با موضوع حجاب که بسیار مورد توجه حاضران سالن قرار گرفت ، اجرای مولودی خوانی توسط گروه خانه دف هورامان با صدای زیبای هنرمند سوران فیضی ، پخش دو کلیپ کوتاه و جذاب در خصوص حجاب و عفاف و مراسم تجلیل از بانوان منتخب حوزه عفاف و حجاب پایان بخش این مراسم زیبای فرهنگی و هنری بود.