س 18 اردیبهشت 1403 ساعت 03:30

سخنی بی پرده با استاندار کرمانشاه و ارائه چند راهکار و پیشنهاد /غفار محمدی

سخنی بی پرده با استاندار کرمانشاه و ارائه چند راهکار و پیشنهاد /غفار محمدی

به گزارش سلام پاوه : غفار محمدی نائب رئیس صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و عضو هیات رئیسه اتاق تعاون استان کرمانشاه در نامه ای سرگشاده خطاب به دکتر صحرایی استاندار کرمانشاه معتقد است هدف گذاری و انتخاب استراتژی و سیاستگذاری برای استان باید را در راستای توسعه پایدار باشد. وی در این نامه […]

به گزارش سلام پاوه : غفار محمدی نائب رئیس صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و عضو هیات رئیسه اتاق تعاون استان کرمانشاه در نامه ای سرگشاده خطاب به دکتر صحرایی استاندار کرمانشاه معتقد است هدف گذاری و انتخاب استراتژی و سیاستگذاری برای استان باید را در راستای توسعه پایدار باشد.

وی در این نامه سرگشاده نوشت:

جناب آقای دکتر محمد طیب صحرایی استاندار محترم استان کرمانشاه

سلام علیکم

احتراما به بهانه  تبریک و انتخاب حضرتعالی به عنوان مدیر ارشد استان خارج از تعارفات معمول مطالبی را به استحضار می رساند. جناب استاندار هر انسانی آرزوی قلبی اش این هست که در هر موقعیتی که باشد بهترین باشد و این خصلت هر انسانی هست.اما با رصد منصفانه  عملکرد تمامی استانداران استان که تمثال آنها در استانداری در معرض دید هست در نقدی منصفانه و به دور از تعصب جناحی بعضی از این بزرگواران عملکرد موفقی نداشته اند و شرایط استان همواره رو به پس رفت بوده است. این امر نه ناشی از نیت سوء این عزیزان بوده و هست بلکه نتیجه انتخاب غلط هدفگذاری و استراتژی توسعه بوده است چرا که این عزیزان به جای هدف گذاری توسعه استان به سیاست ایجاد اشتغال در استان روی آورده اند غافل از اینکه عدم اشتغال یکی از بدترین و مهمترین پیامدهای عدم توسعه هست. بنابراین اشتغال هدف نبوده و نیست بلکه میوه و پیامد توسعه هست. اشتغال بدون ایجادتوسعه نه ممکن و نه میسر و نه  میسور هست.

اگر این مقدمه مورد پذیرش حضرتعالی و تیم همکارانتان هست ،پس هدف گذاری باید توسعه پایدار و سایه دار در استان باشدو انتخاب استراتژی و سیاستگذاری بایستی در راستای توسعه استان باشد.

به باور اینجانب بعنوان کسی که عمر خود را درخدمت به مردم  شریف استان و در تشکل‌های  بخش خصوصی سپری نموده ام پیشنهاداتی به شرح زیر به استحضار می رساند:

۱_ مع الاسف سند جامع توسعه ناقص و  قطعا بر اساس مزیت های استان تدوین نگردیده است اما بر اساس مجموعه پتانسیل های استان بخصوص تمرکز بر  توسعه صنعتی استان بدون توجه به پتانسیل های بالقوه استان ابتر بوده و نتیجه آن  تعطیلی واحدهای متعدد صنعتی هست.،  وبا ضرس قاطع میتوان گفت که کارگاه های صنعتی استان نزدیک به ۷۰ در صد راکت وتعطیل می باشند   اگر بنابر توسعه صنعتی باشد جنس و نوع صنایع استان بایستی از نوع صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری مرتبط با بخش کشاورزی بعنوان قابلیت قطب کشاورزی استان باشد. و لازم به ذکر است اگر نسخه فورس ماژور برای مداوای  صنعت دام و طیور با این تورم افسار گسیخته و بی ارزش شدن پول ملی پیچده نشود ، واین صنعت هم بطور کلی ورشکسته خواهد شد و از چرخه تولید خارج خواهد شد

۲_ استان کرمانشاه استان کشاورزی هست وجود چهار اقلیم و خاک و آب هوای مناسب و میزان بارندگی بالاتر از متوسط کشوری موجب گشته که استان بعنوان قطب کشاورزی به تصویب کشوری برسد پس اساس توسعه استان بایستی بر توسعه بخش کشاورزی استوار گردد. آنهم نیاز به تسهیلات ارزان قیمت و ردیف بودجه خاص دارد.

۳_ جاذبه های طبیعی و تاریخی و فرهنگی  فراوانی  در استان  وجود دارد و طبیعت  بکر و بوم گردی بستر بی بدیلی در جهت توسعه صنعت توریست و گردشگری و فرهنگی  برای استان هست با توجه به درآمد بالای صنعت توریست و توجیه بسیار قوی سرمایه گذاری در این صنعت اصلح هست اولویت دوم توسعه استان به توسعه بخش توریست باشد.

۴_ استان کرمانشاه با توجه به سابقه تاریخی آن در مسیر جاده ابریشم این قابلیت را دارد تا با فراهم نمودن زیر ساخت های مواصلاتی از جمله راه آهن غرب کشور  واتصال آن به کشور عراق و  با عنایت به زیر ساخت مناسب و دسترسی به بازار اصلی صادراتی غیر نفتی کشور به کشور عراق و بازار بزرگ عرب از طریق  کشور عراق هست اصلح هست کرمانشاه را  به عنوان سکوی پرتاب و توسعه صادرات غیر نفتی کشور نقش و جایگاه اصلی را ایفا نماید این امر یکی از ارکان اصلی توسعه استان هست. در این رابطه توسعه همه جانبه بازارچه های مرزی استان از اهمیت والایی برخوردار هست احداث مناطق ویژه تجاری در اورامانات و بویژه منطقه آزاد قصرشیرین و راه اندازی بازارچه های مرزی از جمله مرزشوشمی را به عنوان مرز رسمی گردشگری و راه اندازی مرز تیله کو در شهرستان سر پل ذهاب و رفع کلیه موانع آن مطلوب هست.

۵-فراهم نمودن زیر ساخت های لازم جهت بخش خصوصی و مشوق های صادراتی منجمله حذف تعهد ارزی بانک مرکزی برای صادر کنندگان ،
۶- علیرغم قریب به چهار دهه گذشته، کرمانشاه بعنوان استانی با بالاترین شاخص بیکاری در منطقه مطرح بوده که تبعات آن بصورت پدیده کولبری که علیرغم مسئولین کشوری در موجهه با موضوع کولبران منجر به خدشه دار شدن اعتماد عمومی مرزداران گردیده که طی هشت سال دفاع از اب و خاک و با جان و مال خود حافظ مرز بوده اند ، که مستدعیست در قالب طرح جامع امنیت پایدار مرزها با استقرار مردم شریف و افراد بومی که صرفا بخاطر تامین معیشت و ارتزاق اقدام به کولبری می نمایند این موضوع ساماندهی گردد ،تا از استفاده ابزاری از مرزنشینان با شرافت بمنظور انتقال کالای یقه سفیدان جلوگیری شود

۷-یکی از موانع جدی و اساسی مانع توسعه استان نگاه امنیتی به استان هست بایستی این نگاه برای همیشه از استان برداشته شود.
۸_ توسعه صنایع دستی و مشاغل خانگی در استان سابقه ای به قدمت تاریخ کهن دارد اصلح هست این صنعت در استان در اولویت های توسعه استان باشد.
۹_ بخشی از جمعیت استان را عشایر غیور کوچ رو تشکیل می دهد در شرایط سخت فعلی کشور و استان این فعالیت فاقد توجیه اقتصادی و زیست بومی برای این قشر زحمت کش می باشد اصلح هست عشایر در نقطه ای ثابت مستقر شوند و فعالیت آنها در بخش پروار بندی علمی دام سبک و جذب توریست تغییر یابد.

یک پاسخ برای “سخنی بی پرده با استاندار کرمانشاه و ارائه چند راهکار و پیشنهاد /غفار محمدی

  • عبدالله زاده هوشیار در تاریخ دی 30, 1401 گفت:

    با سپاس از کاک‌غفار محمدی فرد با تجربه استان در حوزه تجارت مرز نشینی و این صحبتها چه بسیار آشنا و تکراری است شاید بیش از سه دهه است این خواسته های بحق مرز نشینان به مقامات استانی و کشوری مکتوب و حضوری و شفاهی تقدیم‌میگردد اما در عمل شاهد اقدام‌موثر سازنده و پایداری نیستیم به امید اقدام از سوی استاندار محترم جناب آقای دکتر صحرایی و قطعا” یکی از برنامه های اولویت دار و شاید اولویت اول فرمانداران شهرستان‌مرزی خدمت استاندار محترم خواهد بود ، بنا بر این است پیشنهاداتی در راستای حل مشکلات شهرستانها و مردم داده شود که نیاز به اعتبار ندارد و در عین حال منشا تحول و اثر برای شهرستان و مردم باشد . ان‌شا الله عبدالله زاده هوشیار