ی 30 اردیبهشت 1403 ساعت 17:31

آغاز عملیات اجرایی سامان‌دهی بازار تاریخی نودشه پاوه

آغاز عملیات اجرایی سامان‌دهی بازار تاریخی نودشه پاوه

به گزارش سلام پاوه: مدیر پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان از آغاز عملیات اجرایی مرحله نخست مرمت بازار تاریخی شهر نودشه خبر داد. به گزارش سلام پاوه و به نقل از آریا، پویا طالب‌نیا گفت: بازار تاریخی شهر نودشه به عنوان شاخص‌ترین بازار تاریخی منظر فرهنگی هورامان / اورامانات دارای جایگاه ویژه‌ای است و […]

به گزارش سلام پاوه: مدیر پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان از آغاز عملیات اجرایی مرحله نخست مرمت بازار تاریخی شهر نودشه خبر داد.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از آریا، پویا طالب‌نیا گفت: بازار تاریخی شهر نودشه به عنوان شاخص‌ترین بازار تاریخی منظر فرهنگی هورامان / اورامانات دارای جایگاه ویژه‌ای است و این اداره کل از اعتبارات ملی پایگاه میراث جهانی هورامان / اورامانات مرحله نخست مرمت آن را در دستور کار قرار می دهد

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان / اورامانات، افزود: در مرحله نخست مرمت و احیای این بازار تاریخی ۳۵۲ میلیون تومان اعتبار هزینه می‌شود.

طالب‌نیا گفت: مرمت بازار تاریخی نودشه نیازمند همکاری بین نهاد‌هایی همچون شهرداری و شورای شهر و بازاریان منطقه است، تا بتوان بر اساس ضوابط میراث‌فرهنگی و سازمان جهانی یونسکو مرمت این بازار را به پایان رساند.

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان / اورامانات، افزود: مرحله نخست مرمت این بازار با سبک سازی و مرمت قسمت ساباط بازار که جزو عناصر اصلی و هویت بخش آن است آغاز شد و در مرحله‌های بعدی با همکاری شهرداری و سایر ارگان‌های شهری مرمت آن ادامه می‌یابد.

طالب‌نیا گفت: بازار نودشه به عنوان قدیمی‌ترین بازار در اورامانات استان کرمانشاه و همچنین شهر نودشه به عنوان شهر ملی کلاش، سبب شد تا این طرح اجرا شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان / اورامانات، افزود: مرمت این بازار برای ایجاد بازارچه دائمی صنایع‌دستی با محوریت کلاش‌بافی و ایجاد یک بستر اقتصادی و فرهنگی مناسب به عنوان جاذبه گردشگری برای این شهر و میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان / اورامانات در دستور کار پایگاه جهانی قرار گرفته است.

شهر نودشه به عنوان شهر ملی کلاش بافی در فهرست شهر‌های ملی صنایع‌دستی کشور به ثبت رسیده است.