د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 00:34

تربیت و آموزش مقدم بر برخورد خشن باشد

تربیت و آموزش مقدم بر برخورد خشن باشد

به گزارش سلام پاوه : حاج ماموستا ملا قادر قادری در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان پاوه گفت: اینکه در سایت‌ها بگردیم ببینیم چه کسی جوانان مردم را به انحراف می‌کشاند، کار بنده و آقای فرماندار نیست ولی پلیس می‌تواند این کار را انجام دهد و با ما مشورت کند؛ البته باید تربیت […]

به گزارش سلام پاوه : حاج ماموستا ملا قادر قادری در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان پاوه گفت: اینکه در سایت‌ها بگردیم ببینیم چه کسی جوانان مردم را به انحراف می‌کشاند، کار بنده و آقای فرماندار نیست ولی پلیس می‌تواند این کار را انجام دهد و با ما مشورت کند؛ البته باید تربیت و آموزش مقدم بر برخورد خشن باشد.

حاج ماموستا قادری در شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان پاوه با اشاره به دو نوع جرم در این شهرستان گفت :ما در شهرستان پاوه دو نوع جرم داریم. جرائم فیزیکی مانند درگیری، نزاع، حمل کالای قاچاق و مشروبات الکلی و جرائم فکری و فرهنگی و اخلاقی.

وی افزود : در پاوه شاید از نظر جرائم فیزیکی و تهاجمی کمترین جرائم را نسبت به شهرهای دیگر داریم ولی مشکلات فکری، فرهنگی و اخلاقی زیاد است و همین مشکلات دارد بچه‌های ما را به انحراف می کشاند.

امام جمعه پاوه اظهار داشت :دیروز به من اطلاع دادند که دو خانم که بنده خانواده هایشان را می‌شناسم به ترکیه رفته و در کنار سواحل آنجا برای دوستان خود در پاوه تصاویر قبیح و بی‌حجاب فرستاده‌ و در فضای مجازی منتشر کرده اند؛ این نوع مسائل برای نسل جوان خطرناک و فرهنگ خانواده‌ها را تهدید می‌کند.

وی افزود : مطلب دیگری که باعث نگرانیست، موضوع سگ گردانی است که بنده در روز جمعۀ گذشته در این خصوص مفصل صحبت کردم و الحمدلله نیروی انتظامی هم با دادگستری هماهنگی کرده و دارند در خصوص این مسئله کار می‌کنند.

ماموستا قادری با اشاره به موضوع ثبت جهانی اورامانات گفت : از سوی دیگر منطقۀ اورامانات بیش از یک سال است ثبت جهانی شده و چون منطقۀ بکری است هر نوع افرادی وارد منطقه می‌شوند. متأسفانه بنده بارها گفته‌ام گردشگری منطقۀ ما متولی ندارد و تعبیر عامه هم از گردشگری این است که بیایند و برقصند و بروند.اگر واقعاً پیام ثبت جهانی تنها رقص و پای‌کوبی است، ما مردم اورامانات قبل از ثبت جهانی هم رقص و پای‌کوبی بلد بوده‌ایم و عملاً گردشگری دستاورد جدیدی برای ما نداشته است.لذا توقع این است مسئولان محترم استان تذکرات لازم را به گردشگری پاوه بدهند که برای منطقه متولی داشته باشد.

وی افزود : مردم ما متدین هستند، نگفته‌ایم و نخواهیم گفت مشکلات در شهرستان ما نیست. ما فرشته نیستیم ولی جرائم سازمان‌دهی شده نداریم. جرائم ساده‌ای مانند تخلف رانندگی، تعرض به اراضی منابع طبیعی و کشاورزی و امثال این‌ها وجود دارد.

امام جمعه پاوه یکی از مصائب و مشکلات در منطقۀ ما رشد فکر تندروی دانست و گفت : این مسئله برای آیندۀ ما خطرناک است و باید چاره جست. فراموش نکنیم در ۸ سال دولت آقای دکتر روحانی توجهی به کارهای اصلاحی و فرهنگی نشد و در دولت جناب آقای دکتر رئیسی هم تا حال کار فرهنگی مطابق خواست مردم نیست.

ماموستا قادری افزود : حکومت‌داری باید با پول و تشویق همراه باشد؛ دیروز با آقای دکتر رستمی تماس گرفتم و عرض کردم همین‌که شما به میان مردم می‌روید و حرف آن‌ها را می‌شنوید، کار پسندیده‌ای است. ما خودمان کورد هستیم و فرهنگ خود را می‌دانیم. کورد تنها با زندانی کردن تنبیه نمی‌شود جریمه مالی و زندانی کردن کم مدت عیبی ندارد ولی زندان مدت‌دار برای بعضی جرائم در مناطق کردنشین مؤثر نیست هم به ضرر دولت است و هم تحمل آن برای مردم سخت و هزینه‌بردار است.

وی ادامه داد و گفت : امروز پلیس فتا خیلی می‌تواند به مردم شهرستان کمک کند چون کاملاً به فضای مجازی و بداخلاقی‌ها مسلط است. ما نمی‌خواهیم همه را دستگیر و زندانی کنیم ولی با یک تلفن می‌شود تذکر داد و در صورت تکرار برخورد قانونی نمود.

امام جمعه پاوه افزود : به نظر بنده این‌گونه افراد ساده و جاهل‌اند و با یک تذکر قابل اصلاح‌اند. کل کسانی که سبب بداخلاقی در شهرستان هستند، به ۵۰ نفر هم نمی‌رسند ولی سیمای شهر را خراب کرده‌اند و هر کس وارد شهر می‌شود از وضعیت بدحجابی گله می‌کند. لذا اگر پلیس جدیت خود را بیشتر کند، خیلی از مشکلات ما حل می‌شود.

ماموستا قادری گفت : در تفسیر کشاف آقای زمخشری ذیل وَلَا تَفَرَّقُوا در آیۀ «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» می‌فرماید: بعضی زمانها پیش خواهد آمد عامل بدبختی جامعه بد صحبت کردن است. قسمتی از مشکلات ما فضای مجازی است، قسمتی از جرائم را خودمان درست می‌کنیم و قسمتی را هم برایمان درست می‌کنند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) گفت :پیامبر بزرگوار ما (ص) در حدیثی می‌فرمایند: در آینده دشمن بر شما غلبه خواهد کرد یک نفر سؤال کرد آیا در اثر ضعف و کمیت و عده و عدۀ ماست. حضرت فرمودند نخیر شما دچار وهن می‌شوید. عرض کردند وهن چیست؟ حضرت فرمودند: «حب الدنیا و کراهیه الموت» علاقمندی به دنیا و مادیات و غفلت از مرگ. واقعاً امروز ما از مرگ غافلیم و در اثر همین غفلت است که فلان خانم بی‌ادبی می‌کند و فلان روحانی بد صحبت می‌کند و به مقدسات یک جامعه اهانت می‌شود.

حاج ماموستا ملا قادر قادری اظهار داشت : دوستان متولی سعی کنید روی جرائم فکری و فرهنگی و اخلاقی برنامه‌ای را برای ما تدوین کنید که در آینده استفاده کنیم و پلیس هم ان شاء الله من‌بعد بیشتر حرکت کند. اینکه در سایت‌ها بگردیم ببینیم چه کسی جوانان مردم را به انحراف می‌کشاند، کار بنده و آقای فرماندار نیست ولی پلیس می‌تواند این کار را انجام دهد و با ما مشورت کند؛ البته باید تربیت و آموزش مقدم بر برخورد خشن باشد.

وی افزود : امروز اخلاق، ایمان به قیامت و غیرت در ما ضعیف و کمرنگ شده است. ما کردها اهل غیرت بوده‌ایم ولی یک مقدار این فضای مجازی غیرت ما را هم زیر سؤال برده است. باید هشیار باشیم. بعضی از مشکلات فقر و نداری و بعضی هم لجاجت علیه جمهوری اسلامی است و بعضی هم از آن‌طرف مرز مأموریت دارند که مسیر جامعۀ ما را تغییر دهند.

امام جمعه پاوه در پایان گفت : مجدداً از جناب آقای دکتر ساوری و دکتر عباسی تقدیر و تشکر دارم که شهر ما را برای این برنامۀ پسند انتخاب کردند.