د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 17:53

۶۰۷ راس دام در قربانگاه “بانه وره” قربانی شد

۶۰۷ راس دام در قربانگاه “بانه وره” قربانی شد

به گزارش سلام پاوه : به مناسبت عید سعید قربان، مردم شهر کوچک بانه وره در شهرستان پاوه به رسم سال‌های گذشته و طی مراسمی که به ثبت ملی رسیده ۶۰۷ راس دام را قربانی کردند. وفا فتح اللهی از فعالین رسانه ای این شهر در جمع خبرنگاران گفت، بااشاره به برگزاری مراسم بزرگ روز […]

به گزارش سلام پاوه : به مناسبت عید سعید قربان، مردم شهر کوچک بانه وره در شهرستان پاوه به رسم سال‌های گذشته و طی مراسمی که به ثبت ملی رسیده ۶۰۷ راس دام را قربانی کردند.

وفا فتح اللهی از فعالین رسانه ای این شهر در جمع خبرنگاران گفت، بااشاره به برگزاری مراسم بزرگ روز عید قربان در شهر بانه وره، اظهار کرد: این مراسم هرساله به مناسبت عید سعید قربان با مشارکت مردم و خیرین در شهر بانه وره برگزار می شود.

وی ادامه داد: برای مراسم عید قربان امسال شاهد یک رکورد شکنی در تعداد دام های قربانی بودیم و ۶۰۷ راس دام طی مراسمی قربانی شد و ۱۱۰ راس دام زنده را نیز به روستاهای اطراف فرستادیم تا در آنجا قربانی و بین نیازمندان توزیع شود.

این شهروند بانه وره ای با بیان اینکه از حدود یک ماه پیش برنامه ریزی برای برگزاری این مراسم انجام شده بود، گفت: باتوجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو و لزوم رعایت مسائل بهداشتی، هماهنگی هایی با شبکه دامپزشکی و بهداشت شهرستان انجام شد و نظارت کاملی روی سلامت دام ها و ذبح آنها صورت گرفت.

وی اضافه کرد: مراسم قربانی بانه وره از ساعت هفت صبح شروع شد و چهار گروه دامپزشکی همزمان روی ذبح دام ها نظارت داشتند.

فتح اللهی یادآورشد: ۳۷۰ نفر از مردم شهر در قالب گروه هایی کار قصابی، تکه کردن، بسته بندی، توزیع، پذیرایی و انتظامات را در این مراسم انجام دادند.

عضو گروه رسانه ای مراسم قربانی بانه وره در پایان گفت: ۱۰ تن گوشت حاصل از ۶۰۷ دام قربانی بین ۱۲۵۰ خانوار در شهر بانه وره توزیع شد که به طور متوسط به هر خانوار حدود ۷.۵ کیلوگرم گوشت نذری رسید.

آیین ثبت ملی شده قربان در بانه وره، در سایر مناطق الگو برداری شد

عزیز مصطفایی کارشناس میراث ناملموس میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: آیین قربانی بانه وره از آیین های اسلامی است که مسلمانان هرساله آن را برگزار می کنند.

وی قدمت مراسم قربانی بانه وره را ۷۰ سال دانست و افزود: در این مراسم تمام خیرین و مردم شهر که قربانی دارند، دام هایشان را به یک محل می آورند و با یک هماهنگی خاص و با نظم گروهی کار قربانی دام ها را انجام می دهند.

این کارشناس میراث ناملموس میراث فرهنگی استان بااشاره به شاخص بودن مراسم قربانی بانه وره، افزود: در سال ۱۳۹۶ باتوجه به ویژگی های خاصی که در این مراسم بود و تقسیم کار خوبی که بین مردم شهر وجود داشت، تصمیم به ثبت ملی این مراسم گرفتیم، چراکه ذبح حدود ۶۰۰ دام در یک روز هماهنگی بزرگی می خواهد.

وی با اشاره به ثبت ملی آیین قربانی بانه وره در سال ۱۳۹۶، عنوان کرد: پس از ثبت آیین بانه وره، اکثر شهرها و روستاهای اطراف هم آن را الگو برداری کردند که نشان می دهد که این آیین در اجتماع هم اثر گذار بوده است.

مصطفایی یادآوزشد: مردم شهر پس از ذبح دام های قربانی، آنها را بسته بندی و بین مردم شهر توزیع می کنند که به هر قسمت که به یک خانواده می رسد “کو” می گویند.

وی به مشارکت همه اهالی شهر در این آیین اشاره کرد و گفت: این مسئله باعث می شود که اگر هم کدورتی بین دو نفر باشد، بخاطر این مراسم آن را کنار بگذارند.

این فعال میراث فرهنگی در پایان گفت: از آنجایی که هر خانواده سهم خود را برای این قربانی می دهد و همه قربانی ها یک جا جمع و دوباره بین همه مردم توزیع می شود، بنابراین همه به اصطلاح نمک گیر هم می شوند و این مسئله در حل اختلافات و کدورت ها بسیار اثر گذار است.