ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 16:40

بزرگترین دغدغه ی مسئولین همچنان تبعات کم بارشی و خشکسالی در شهرستان پاوه است

بزرگترین دغدغه ی مسئولین همچنان تبعات کم بارشی و خشکسالی در شهرستان پاوه است

به گزارش سلام پاوه : سرپرست فرمانداری پاوه در جمع اصحاب رسانه گفت :در اینجا قول می دهیم در صورتی که هنگام بهره برداری از این چاهها در بخش باینگان هر یک از منابع کنونی آب روستاهای اطراف این چاهها با کمبود استحصال مواجه شد قبل از هر مکان دیگری آب این روستاها از این […]

به گزارش سلام پاوه : سرپرست فرمانداری پاوه در جمع اصحاب رسانه گفت :در اینجا قول می دهیم در صورتی که هنگام بهره برداری از این چاهها در بخش باینگان هر یک از منابع کنونی آب روستاهای اطراف این چاهها با کمبود استحصال مواجه شد قبل از هر مکان دیگری آب این روستاها از این چاهها جبران شود و مازاد بر جبران به سایر نقاط دورتر انتقال یابد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه :مهندس جلیل بالایی  عصر روز جمعه در نشست با اصحاب رسانه ( رسانه های دارای مجوز رسمی- پاوه پرس ، سلام پاوه و هزار ماسوله ) گفت:بزرگترین دغدغه ی مسئولین همچنان تبعات کم بارشی و خشکسالی در شهرستان پاوه است.

وی در نشست با اصحاب رسانه که مظفر بهشتی و متین شهابی کارشناسان دفتر سیاسی و حقوقی فرمانداری نیز حضور داشتند هم چنین گفت :مردم پاوه در مراسم های مختلف دهه ی مبارک فجر امسال هر چند شرایط و محدودیت های کرونایی وجود داشت اما همراهی خوبی داشتند.

بالایی با اشاره به اینکه رسانه ها بعنوان بازوهای همراه و بی توقع در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی نقش بسیار مهمی در جامعه و ارتباط دو سویه ی جامعه با مسئولین دارندگفت:بخشی بزرگی از جهاد تبیین متعلق به رسانه ها است. آشکار سازی ، اطلاع بخشی و تحلیل نقدها اینها همه باهم تبیین را و جهاد تبیین را شامل می شود.

سرپرست فرمانداری پاوه افزود :در جهاد تبیین بنا بر برجسته نمودن فقط نقاط قوت نیست بلکه در جهاد تبیین نقاط ضعف نیز آشکار و برای عبور از آنها باز تعریف می شوند.

بالایی گفت :تقریباً در ده سال گذشته مردم شهرستان پاوه با کمبود و قطعی آب روبه رو بوده اند .شهر بانه وره برخی از روستاهای آن و برخی از روستاهای بخش نوسود نیز حتی در زمستان که مصرف آب در پایین ترین حد است از طریق تانکر سیار آب ، آب شربشان تامین می شود.

وی افزود :با پیگیری های مستمر انجام گرفته توسط مسئولین بیش از ۴۰ میلیارد تومان جهت آب رسانی شهر نوسود و روستاهای اطراف آن از خط لوله ی انتقال آب بل به نودشه و از آنجا به نوسود تامین شده و بزودی عملیات اجرایی آن توسط قرار گاه امام حسن مجتبی (ع) وابسته به سپاه پاسداران آغاز می شود آب بل تنها نقطه ی قابل اتکا برای آب رسانی به نوسود بوده و منابع دیگری در این خصوص و در نزدیکی این شهر و روستاها وجودندارد.

سرپرست فرمانداری پاوه گفت :از سریاس تا میوان ، دودان و خود شهرهای باینگان و بانه وره همچنان با کمبود تامین آب شرب مواجه هستند.

مهندس بالایی افزود :یکی از خواستهای مردم تامین آب شرب از مخزن سد داریان و هیروی است اما باید یاد آور شد که بر اساس کار کارشناسی کمبود آب شرب در منطقه ی باینگان از طریق منابع جدید قابل استحصال در همین بخش قابل جبران است.

وی با بیان اینکه جنس خاک ، شیب منابع زیر زمینی و نوع آبخوانهای زیر زمینی در شهرستان پاوه دلیلی شده است بر گمانه زنی های سخت و دقیق
بیش از ده سال و بیشتر است که در حدفاصل روستای لاران و میر عبدلی چاهی برای تامین آب حفاری گردیده تا بتوان در موارد اضطرار از آن بهره برداری نمود هم اکنون لازم است پس از بررسی از آن جهت تامین آب ابتدا روستاهای اطراف و مازاد بر مصرف روستاها برای شهر بانه وره از آن بهره برداری نمود.

بالایی ادامه داد و گفت :به دلیل عدم استفاده ی ده ساله از چاه آب فی مابین روستاهای میر عبدلی و لاران علیا باید از طریق ویدیو متری مشخص شود که آیا چاه مذکور همچنان دارای آب مورد نیاز هست یا خیر؟

وی افزود :کارشناسان خبره آب جهت تامین آب روستای ساتیاری و هم چنین روستاهای اطراف و بخشی از آب شهر بانه وره اقدام به گمانه زنی در اطراف شهر بانه وره نموده اند که این گمانه زنی ها در نقطه ایی فی مابین روستای ساتیاری و میوان به نتیجه ی پنجاه درصدی رسیده و مقرر است همزمان با انجام عملیات ویدیو متری چاه فی مابین لاران علیا و روستای میر عبدلی عملیات ایجاد راه دسترسی به نقطه ی مذکور جهت ادامه عملیات استفاده از ابزار برای گمانه زنی مذکور نیز آغاز شود.

سرپرست فرمانداری پاوه گفت :ما هم اکنون برای تامین آب بخش باینگان در مقطع گمانه زنی هستیم در صورتی که گمانه زنی ها منتج به نتیجه ی مثبت شوند و آب مورد نیاز استحصال شود ابتدا نزدیکترین روستاهای به چاههای مذکور از این آب بهره برداری خواهند نمود سپس از مازاد این آبها برای استفاده ی سایر نقاط استفاده خواهد شد.

بالایی افزود :کارشناسان گمانه زنی هیچکدام بومی شهرستان و در برخی مواقع استان نبوده و بصورت کاملاً کارشناسی و مهندسی مشغول بکار گمانه زنی ها هستند.

وی گفت :بیش از ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر با کمبود آب در بخش باینگان مواجه هستند و دولت مجبور است از محدوده های اراضی ملی و سایر نقاط که عموماً متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است آب را ابتدا برای شرب ، سپس مزارع کشاورزی و باغات و بعد آن ،صنعت تامین نماید.

بالایی افزود : در صورت نیاز مجتمع تامین آب بخش باینگان را راه اندازی خواهیم نمود که بصورت شبکه ایی تمام آبهای استحصالی را بهم متصل خواهد نمود.

سرپرست فرمانداری پاوه اظهار داشت :آب و بهره برداری از آب متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است و فقط دولت یا با مجوز دولت می توان آب لازم برای مصارف مختلف را استحصال نمود.

جلیل بالایی گفت :در اینجا قول می دهیم در صورتی که هنگام بهره برداری از این چاهها هر یک از منابع کنونی آب روستاهای اطراف این چاهها با کمبود استحصال مواجه شد قبل از هر مکان دیگری آب این روستاها از این چاهها جبران شود و مازاد بر جبران به سایر نقاط دورتر انتقال یابد.

وی افزود : مردم شهرستان پاوه به دینداری ، همدلی و همراهی مشهور هستند و مهمترین دغدغه ی مرم پاوه قبل از هر چیز امنیت اجتماعی است و سالم در کنار هم زندگی کردن است مردم نباید اجازه دهند در خصوص تامین آب شهرها و روستاها عده ایی دانسته یا ندانسته به عملکرد دولت جمهوری اسلامی و مشارکت مردم خدشه ایی وارد نمایند.

بالایی گفت : ما در تامین آب شرب مردم شهرستان بنا را بر بنیانی سالم و منطقی نهاده ایم لذا هیچ گونه خط کشی قابل قبول نیست و همه باید برای توسعه ی شهرستان بصورت کل نگر فعالیت نماییم.

سرپرست فرمانداری پاوه خطاب به اصحاب رسانه گفتند :امیدواریم رسانه ها در مقطع آغازین توسعه ی پاوه با مجموعه ی دولت همراهی داشته باشند و ضمن انتقال عملکرد دولت برای بهبود وضعیت و رسیدن به مطلوب نقدها و تحلیل های کارشناسان و سایر اقشار را به مجموعه ی دولت انتقال دهند در این میان نقش رسانه ها انتقال پیام دو سویه است و هم مسئولین و هم مردم باید به دلیل انتقال این پیام های سازنده ی بدون واسطه سپاسگزار رسانه ها که بدون چشم داشت در خدمت دولت و مردم هستند باشند.