د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 06:07

جواهری در دل کوه…/مهناز همتی

جواهری در دل کوه…/مهناز همتی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :همه دغدغه هایمان را دور بریزیم و با هم همراه شویم ، چشم‌هایمان را ببندیم و تا می توانیم نفس عمیق بکشیم ، شاید بتوانیم هوای پاکش را به سینه های پر از آلودگیمان وارد کنیم تا هر چند کوچک سالم زیستن را تجربه کنیم. از میان کوه‌های سر به […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :همه دغدغه هایمان را دور بریزیم و با هم همراه شویم ، چشم‌هایمان را ببندیم و تا می توانیم نفس عمیق بکشیم ، شاید بتوانیم هوای پاکش را به سینه های پر از آلودگیمان وارد کنیم تا هر چند کوچک سالم زیستن را تجربه کنیم.

از میان کوه‌های سر به فلک کشیده اش که می گذریم به جایی می رسیم که تاریخ و طبیعت و فرهنگش در هم تنیده و هر گوشه اش رازی در سینه پنهان کرده است.
از بلندیهای پراو و بیستون سلام به شاهو ، ماکوان ، آتشگاه و کزان و به دره های پرپیچ و خم و مارپیچش ، از کنار سیمریه پرخروش سلام‌ من‌ به سیروان و لیله و چم مره گلال و آب خلیفه و آب مروان ، سلامی از شکوه و قدمت طاق وسان به عمق غار قوری قلعه ، از بلندای ویس قرنی درود می فرستم به هورامان ، از کنار سراب آرام نیلوفری سلام من به بل ، هولی و سپیا همان که در مجاورت هجیج به یکی از خدایان بابل منصوب است.

راهی شهر هزار ماسوله می‌شویم مهد شگفتی های طبیعت با معماری بومی و شگفت انگیز خاص خودش ، خانه هایی که پشت بام خانه های پایین تر حیاتش می‌شود.

وارد بزرگترین شهر پلکانی ایران یعنی پاوه می‌شویم . شهری در دامنه کوه شاهو با سراب مشهورش هولی که زبانزد خاص و عام است.

مقصد زیبای هزارماسوله ما را به دور از شهرهای بزرگ و آلوده به اعماق دره های پر از آرامش و لذت وصف ناپذیرش خواهد برد . طبیعت دست نخورده در اعماق این دره ها ما را ناخودآگاه به یاد فیلم های مستند حیات وحش می اندازد.باغ ها و طبیعت شگفت انگیزش که قبای زیبایی را بر تن شهر کشیده و تصویر دیدنی را به شما هدیه می دهد.

پاوه با مردمانی مهربان به خوبی از شما میزبانی می‌کنند و هم صحبتی با این مردم خاطره ای ماندگار برایتان به یادگار خواهد گذاشت .پاوه درگذشته نه محله داشته و ساکنان اصلی شهر در این قسمت ها ساکن بودند که عبارتند از : میرائاوا _ شه خه لیان _ سه ردی _ قدیم شار _ئاسنگران _ پشته _ قلاخوان _ فیض ئاوا _ سواره یا زواره .

در لغت نامه دهخدا پاوه به شستن و پاکیزه کردن و ایستاده بر پاهای خود معنی شده است .پوشش مردان شامل چوخه و رانک ، شالو میزره ( سربند ) ، تاقیله ( کلاه ) ، پوزه وانه ( ساق‌بند ) ، گوری وی ( جوراب ) فه قیانه ( مچ بند ) کلاش ( گیوه ) است.

پوشش زنان شامل : فیس ( کلاه زری ) ، سه لته ، سخمه ، کوا ، گجی ، چه فته ، لچک ، مشکی و هه وری است.

از جمله آثار هنری و صنایع دستی این دیار گلیم ، جاجیم ، سجاده نماز ( مازلوخ ) لباس های مردانه و زنانه ، کلاش ، سبد های ارغوانی و …. می‌باشد.از سوغات می‌توان به محصولات باغی ، کشاورزی و لبنی شامل ” توت ، انار ، انجیر ، انگور دیم ، رب انار ، سقز کردی ، روغن حیوانی و کشک اشاره کرد.

خوراکی های محلی مانند : دوخوا ( آش دوغ ) شه له مین ( آش شلغم ) دویینه ( ترخینه )گیته مه ژ گه ( نان گردویی ) کلانه ( نان مخصوص با پیاز و روغن حیوانی ) نه رمه فیس ( یک نوع نان که با مغز گردو درست می شود.

شهر پاوه میلکان شیرمردان و شیرزنان و پهلوان و سرداران گرانسنگی بوده است . پاوه مهد پرورش علما ، عرفا ، شعرا و ادیبان بزرگ و شهیر بوده ،وجود آثار و کتابهای خطی قدیمی که دست به دست و از نسلی به نسل دیگر از پدران و نیاکان این مردم به جا مانده نشانگر این واقعیت است.

از علمای معروف نامی این دیار می‌توان علامه محمد زاهد ضیائی پاوه ای ، حاج ملا صلاح الدین پاوه ای و چندین عالم دیگر ، از شعرا و ادیبان بزرگ میتوان میرزا عبدالقادر پاوه ای ، میرزا شفیع پاوه ای ، جهان آرا خاتون ، شمس قریشی را نام برد.

وجود صدها جاذبه دیگر تاریخی و فرهنگی در کنار طبیعت بکر و بی نظیر ساعات بسیار شاد و متنوعی را برای گردشگران فراهم کرده طوری که دل کندن از آن را برایشان بسیار سخت کرده می کند.

و در پایان به این شعر در وصف پاوه از شاعر ( روح الله امیری ) بسنده می کنم :

لاله زاریست پر از سنبل و ریحان پاوه
یا که چشم افکنی از روزه و رضوان پاوه
باغ گل ، کاخ ادب ، مرکز ایمان پاوه
جلوه‌گاه شرف و غیرت و وجدان پاوه
سد استوار وطن بیشه شیران پاوه
دارم از شهر خود و مردم وی بر تو پیام
شعر من پیک درود است و تحیت

یک پاسخ برای “جواهری در دل کوه…/مهناز همتی

  • فرهنگی در تاریخ بهمن 26, 1400 گفت:

    با سلام خدمت کاربران ارجمند
    وارد بزرگترین شهر پلکانی ایران ???
    خانه هایی که پشت بام خانه های پایین تر حیاتش می‌شود???
    سراب مشهورش هولی که زبانزد خاص و عام است???
    فکر می کنم این خانم محترم، پاوه را ندیده و شاید در نوشته ها و خیال خام خودش پاوه را دیده است.