چ 19 اردیبهشت 1403 ساعت 06:22

تعرفه گاز در شهر پاوه بر اساس داده های هواشناسی و مقایسه آن با سایر شهرها/آیا مبنای تعرفه های دریافتی صحیح است!!

تعرفه گاز در شهر پاوه بر اساس داده های هواشناسی و مقایسه آن با سایر شهرها/آیا مبنای تعرفه های دریافتی صحیح است!!

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: با توجه به این واقعیت که داده ها و آمار گردآوری شده از سازمان ها و نهادهای دولتی اساس تجزیه و تحلیل و تصمیم سازی در خصوص بسیاری از مسایل اجتماعی و اقتصادی می باشند، بر خود لازم دانستیم که در خصوص یکی از مواردی که ممکن است در آینده […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: با توجه به این واقعیت که داده ها و آمار گردآوری شده از سازمان ها و نهادهای دولتی اساس تجزیه و تحلیل و تصمیم سازی در خصوص بسیاری از مسایل اجتماعی و اقتصادی می باشند، بر خود لازم دانستیم که در خصوص یکی از مواردی که ممکن است در آینده سبب خسارت جملگی ساکنین شهرستان پاوه گردد مطلب کوتاهی را جهت اطلاع افکار عمومی بنگاریم. از مهم ترین این موارد که ممکن است در آینده سبب ضرر مادی همه ساکنین شهرستان شود تعرفه محاسبه انرژی (به ویژه قبض گاز مصرف خانگی) است.

شهر پاوه فاقد ایستگاه هواشناسی سینوپتیکی (همانند روانسر و مریوان) و یا سینوپتیکی تکمیلی (همانند جوانرود، کامیاران، تازه آباد) می باشد و تنها یک ایستگاه اقلیم شناسی در سطح شهرستان  وجود دارد که آن هم چند سالی است به نوع خودکار تبدیل شده است.

ابتدا بایستی متذکر شویم که ایستگاه های خودکار، به طور طبیعی، معایبی همانند نقصان داده ها دارند که اتفاقا عمدتا این نقایص در شرایط حدی آب و هوایی نیز رخ می دهند: همانند یخبندان و یا بارش شدید، نمونه نزدیک آن بارش  های آبان ماه بود که در روزی که تقریبا کل استان بارش داست ایستگاه پاوه فاقد آمار بود (۱۳ آبان ماه). افزون بر این، جانمایی درست ایستگاه یکی از ابتدایی ترین اصول راه اندازی ایستگاه هواشناسی می باشد. ایستگاه شهر، متاسفانه، در اداره راه و شهرسازی شهرستان مستقر شده است، که سبب دو نوع خطا در داده ها شده است. اولا این اداره در حال حاضر به طور کامل توسط بافت شهری محاصره شده است که این خود سبب افزایش دما خطای اندازه گیری بارش و …. می شود. عمده این خطا نیز در دمای حداقل گزارش شده رخ می دهد.

نکته دیگر ارتفاع ایستگاه است. شهر پاوه یک شهر کاملا کوهستانی است که اختلاف ارتفاع درون خود شهر بسیار زیاد (حدود ۲۰۰ متر) است به طوری که ارتفاع مرتفع ترین مناطق مسکونی منطقه شمال شهر تقریبا ۱۶۳۰ متر (مناطق بالادست محله سرده و میرآوا در پایین دست جاده گردشگری) و منطقه غربی شهر ۱۴۳۰ متر (مجاور ترمینال نوسود) می باشد. جالب اینکه ایستگاه شهر که در واقع بایستی نماینده اقلیم شهر باشد در یکی از پست ترین نقاط شهر در ارتفاع ۱۴۶۰ متری واقع شده است. این مساله به این دلیل دارای اهمیت است که از لحاظ علمی اثر ارتفاع بر دما ثابت شده است و به طور تخمینی درهوای خشک تقریبا به ازا هر ۱۰۰ متر افزایش ارتفاع ۱ درجه سانتیگراد دما کاهش می یابد (داده های ارتفاعی از گوگل ارث). یعنی همواره دمای گزارش شده از ایستگاه حدود ۲ درجه از مناطق شمال شهر کمتر است.

پس هر دو عوامل بررسی شده در جهت بالاتر نشان دادن دمای شهر عمل خواهند کرد. بنابراین داده های گردآوری شده توسط ایستگاه پاوه فاقد اعتبار کافی برای نمایندگی کردن خود شهر پاوه هستند چه رسد به کل شهرستان! تصور کنید که حتی ساکنین روستای شمشیر نیز بر اساس اقلیم غرب شهرستان بایستی تعرفه گاز پرداخت کنند.

البته داده های بلند مدت اقلیمی هم که هر ساله در اداره کل هواشناسی استان تهیه می شود و در اصل ملاک اقلیم بندی مورد نظر است و خواننده علاقه مند می تواند از سایت این اداره آنها را مشاهده کند نیز همانند این چند روزه نشان دهنده خطاهای فوق الذکر می باشد.

برای مقایسه در جدول ذیل آمار چند روز گذشته ایستگاه های استان کرمانشاه و ایستگاه های شهرستان های مجاور استان کردستان آورده شده است (منبع سازمان هواشناسی کشور).

۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
نام دمای حداقل دمای حداکثر نام دمای حداقل دمای حداکثر نام دمای حداقل دمای حداکثر
پاوه ۸٫۶ ۱۶٫۵ پاوه ۸ ۱۶٫۵ پاوه ۶٫۴ ۱۷٫۲
جوانرود ۲٫۳ ۱۱٫۳ جوانرود ۲٫۷ ۱۴٫۴ جوانرود ۱٫۸ ۱۶٫۴
روانسر ۱۰ روانسر -۱٫۴ ۱۴٫۴ روانسر ۱۵٫۴
تازه آباد ۷٫۵ ۱۵٫۲ تازه آباد ۷ ۱۷٫۸ تازه آباد ۵٫۶ ۱۹٫۲
سرو آباد -۰٫۶ ۱۱٫۷ سرو آباد -۱٫۳ ۱۵٫۶ سرو آباد -۱٫۱ ۱۶٫۶
مریوان -۳٫۲ ۱۱٫۵ مریوان -۳٫۲ ۱۵٫۶ مریوان -۳٫۲ ۱۸٫۱
کامیاران -۲٫۷ ۱۱٫۹ کامیاران -۳٫۵ ۱۶٫۹ کامیاران -۳٫۵ ۱۶٫۵
موچش -۳٫۹ ۱۰٫۷ موچش -۴٫۵ ۱۴٫۱ موچش -۴٫۹ ۱۴٫۴
سنندج -۳٫۳ ۹٫۷ سنندج ۱۳٫۷ سنندج -۳٫۹ ۱۴٫۶
کوزران -۵٫۳ ۱۰٫۵ کوزران -۵٫۶ ۱۵٫۴ کوزران -۵٫۶ ۱۶٫۹
اسلام آباد غرب -۳٫۲ ۱۳٫۲ اسلام آباد غرب -۳٫۶ ۱۶٫۶ اسلام آباد غرب -۳٫۴ ۱۶٫۸
حمیل -۴٫۴ ۱۰٫۵ حمیل -۴٫۹ ۱۸٫۸ حمیل -۴٫۱ ۱۸٫۷
سرآرود -۲٫۴ ۱۴٫۸ سرآرود -۱٫۶ ۱۴٫۸ سرآرود -۱٫۴ ۱۴٫۸
سرپل ذهاب ۴ ۱۹٫۶ سرپل ذهاب ۳٫۹ ۲۲ سرپل ذهاب ۳٫۴ ۲۱٫۸
سنقر -۴٫۵ ۱۲٫۱ سنقر -۵٫۱ ۱۵٫۳ سنقر -۵٫۱ ۱۵٫۲
سومار ۱۰٫۷ ۲۰٫۴ سومار ۱۱ ۲۲٫۴ سومار ۱۱٫۲ ۲۲٫۸
صحنه ۰٫۳ ۱۳٫۴ صحنه ۰٫۵ ۱۶٫۹ صحنه ۰٫۷ ۱۷٫۱
قصرشیرین ۸٫۶ ۲۲٫۸ قصرشیرین ۸٫۸ ۲۳٫۲ قصرشیرین ۸٫۶ ۲۳٫۴
کرمانشاه -۲٫۸ ۱۱ کرمانشاه -۳٫۲ ۱۵٫۲ کرمانشاه -۲٫۷ ۱۴٫۷
کنگاور -۵٫۲ ۱۳٫۶ کنگاور -۴٫۸ ۱۳٫۶ کنگاور -۴٫۸ ۱۴٫۲
گهواره ۰٫۷ ۱۳٫۵ گهواره ۰٫۱ ۱۶٫۲ گهواره -۰٫۳ ۱۶٫۴
گواور -۰٫۵ ۱۴٫۷ گواور -۰٫۶ ۱۹ گواور -۰٫۹ ۱۷٫۸
گیلانغرب ۹ ۱۹ گیلانغرب ۹٫۴ ۲۳٫۶ گیلانغرب ۷٫۹ ۲۲
هرسین ۰٫۹ ۱۳ هرسین ۱ ۱۵٫۶ هرسین ۰٫۴ ۱۴٫۶
کرند غرب ۲٫۲ ۱۳٫۲ کرند غرب ۲٫۶ ۱۸ کرند غرب ۱٫۷ ۱۸٫۴