د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 22:24

احیاء آگهی بخش و معرف توانخواهان موفق /بهزیستی اراده ای برای تعامل و کار با انجمن را ندارد

احیاء آگهی بخش و معرف توانخواهان موفق /بهزیستی اراده ای برای تعامل و کار با انجمن را ندارد

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : انجمن مردم نهاد حمایت از معلولین و توانخواهان یکی از انجمن های تخصصی است که در این چند ساله رویکرد بسیار اثر بخش و مفیدی را داشته است و توانسته است جایگاه ویژه ای در بین مردم شهرستان پاوه و بخصوص جامعه توانخواه پاوه باز کند. بی شک این […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : انجمن مردم نهاد حمایت از معلولین و توانخواهان یکی از انجمن های تخصصی است که در این چند ساله رویکرد بسیار اثر بخش و مفیدی را داشته است و توانسته است جایگاه ویژه ای در بین مردم شهرستان پاوه و بخصوص جامعه توانخواه پاوه باز کند. بی شک این رویکرد خوب مدیون تلاشهای بی چشم داشت اعضای این موسسه و همراهی نیکوکاران و بخصوص تلاشهای بی وقفه یاور حیدری مدیر عامل این انجمن است. یاور حیدری از چهره های شناخته شده و خوشنام پاوه است که کارشناس مددکاری و فارغ التحصیل دانشگاه علامه طبابی تهران است. به مناسب روز معلول مصاحبه ای را با وی ترتیب دادیم و از چند و چون انجمن احیا و حتی نهادهای مردم نهاد پرسیدیم.

*احیاء از یک پیشنهاد تا یک سازمان مردم نهاد موفق

یاور حیدری در گفتگوی اختصاصی با سلام پاوه در ابتدا ضمن تشکر روز معلول را گرامی داشت و از شکل گیری انجمن احیای پاوه گفت وی به معنی لغوی کلمه احیا پرداخت و گفت:در واقع اگر بخواهیم کلمه احیا را معنا کنیم به مفهوم حیات بخشیدن دوباره است. یعنی تولدی دیگر و…

وی افزود :همانطور که اطلاع دارید شهرستان پاوه در سال ۹۶ هزار و دویست نفر معلول تحت حمایت بهزیستی داشت بدون در نظر گرفتن جانبازان و ایثارگران محترم که در واقع این حجم از جامعه معلولان وجود یک نهادی در کنار اداره بهزستی را لازم وضروری میکرد که بتوان خدمات بهتر و ارزشمند تری به آنها ارائه داد.

حیدری با اشاره به استارت شکل گیری انجمن احیا گفت:در بازدیدی که حاج ماموستا قادر قادری امام جمعه محترم پاوه و فرماندار وقت از مرکز آموزشی کودکان استثنایی طلوع داشتند و با توجه به مشاهدات و بررسی های مشکلات موجود اعضای این مرکز پیشنهاد دادند که یک موسسه خیریه برای رفع کمبود و نیاز های معلولین تشکیل شود .که باید گفت در سال ۹۵ استارت کار زده شد و در سال ۹۶ مجوزات لازم گرفته شد ‌و در همان سال اولین مجمع عمومی انجمن احیا در سالن اجتماعات فرمانداری پاوه تشکیل شد.

وی با بیان اینکه بعد از مدتی فعالیت این انجمن به عنوان یک نهاد مردمی مورد استقبال عمومی قرار گرفت گفت:معلولین تمام شهرستان از جمله بخش باینگان، نوسود، نودشه، بخش مرکزی و مورد پوشش انجمن احیا قرار گرفتند.

حیدری با اشاره به حجم بالای جامعه توانخواهان و نحوه تحت پوشش قرار گرفتن آنها گفت :با توجه به جامعه آماری بالایی که داشتیم حدود ۱۲۰۰نفر تصمیم گرفتیم که از افراد زیر ۱۲ سال برای تحت پوشش قرار گرفتن انجمن شروع کنیم. که خوشبختانه با استقبال کم نظیر مردم عزیز پاوه در مراسم روز جهانی معلول در دوازدهم آذر ۱۳۹۶ فرصت خوبی بود برای معرفی هرچه بیشتر انجمن و افزایش رده سنی افراد تحت پوشش انجمن که از ۱۲ سال به ۱۵ سال افزایش دادیم.

*۱۲۰ نفر تحت پوشش انجمن احیاء

مدیرعامل انجمن حیا با اشاره به افزایش جامعه آماری تحت پوشش این انجمن گفت: در کمتر از یک سال از فعالیت انجمن و بدلیل حمایت و استقبال نیکوکاران از انجمن افراد تحت پوشش از ۶۰ نفر به ۹۰ نفر تحت پوشش افزایش یافتند.

یاور حیدری با اشاره به افزایش جامعه هدف این موسسه حتی با وجود زلزله سال ۹۶ گفت :با آمدن زلزله  سال ۹۶ مردم هر چند به زلزله زدگان کمک می کردند اما همچنان از کمک به انجمن احیا دریغ نمی کردند و حتی تورم و مشکلات اقتصادی مانع کمک کردن به انجمن نشد و ما توانستیم جامعه آماری خود را از سن ۱۵ سال به ۲۰ الی ۲۵ ساله ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به تحت پوشش بودن بیش از ۱۲۰ نفر از جامعه توانخواه پاوه به اقدامات و فعالیت های این انجمن اشاره کرد و گفت: خدمات گفتار درمانی، کمک درسی ،دندان پزشکی، خدمات درمانی، خدمات بهداشتی ، چشم پزشکی و… از جمله کمک های انجام شده است .

حیدری همچنین افزود: به هر صورتی که ما بدانیم  و احساس کنیم معلول به کمک نیاز دارد انجمن احیا آمادگی کمک دارد برای نمونه توانخواه تحت پوشش داشتیم که در دوران ویروس منحوس کرونا نتوانسته بود از درس خواندن مجازی استفاده بهرمند شود برای این افراد گوشی همراه تهیه کردیم و هم اکنون این توانخواه از بهترین شاگردان است.

*احیاء آگهی بخش و معرف توانخواهان موفق 

وی با بیان اینکه ابراز وجود و حتی معرفی هر چه بیشتر جامعه معلولان و مطالبه گری برای احقاق حقوق این افراد از دیگر اقدامات انجمن احیا است گفت :ما وقتی نادیا ابراهیمی رو می بینیم معلولین وقتی احسن احمدی، غزل بهرامی، فاروق خسروی، برهان بی طرف و محمد کریمی  و …را می ببینند امید به زندگی و انگیزه در جامعه توانخواهان چند برابر می شود.

حیدری آگاه سازی و آگهی بخشی را در رشد و اعتلای جامعه معلولان مهم توصیف کرد و گفت: نگاه کنید اگر در خانواده ای آگاهی وجود نداشته باشد قطعا فرزندشان نمی تواند فرزند معلول توانمندی باشد ما سعی کردیم آگاهی خانواده ها را در این موضوع بالا ببریم یک بخش قضیه ما شاید مالی باشد ولی بخش های دیگر آن فرهنگ سازی ، فرصت سازی و آگاهی بخشی است.

مدیرعامل انجمن احیا با اشاره به اقدامات فرهنگی و ارزشی انجام شده این موسسه گفت:در روز جهانی معلولین ۱۲ آذر ماه سال ۹۸ صفر تا صد مراسم بسیار بزرگ گرامی داشت روز معلول را خود معلولین انجام دادند و حتی مجری برنامه هم یک روشن دل بود.

حیدری افزود : بی شک نقش آفرینی انجمن احیا در معرفی توانخواهان موفق انکار ناپذیر است و باید گفت واقعا اگر انجمن احیا با مراسمات و برنامه ها نبود کمتر کسی از توانخواهان موفق مثل نادیا ابراهیمی، غزل بهرامی، احسن احمدی ، محمد کریمی و… را بشناسد.

*وضعیت فیزیکی شهر برای جامعه معلولان مناسب نیست 

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از وضعیت فیزیکی شهر برای جامعه توانخواهان پاوه گفت:شرایط شهرمان متناسب با افراد معلول نیست معلول ما نمی تواند از منزل با خیال راحت خارج شود زیرساختها ، پارک و… فضاهای لازم برای جامعه معلولان ما نیست. حتی کتابخانه ما نیز فاقد کتاب با خط بریل است.

حیدری تعامل میان انجمن احیا و اداره بهزیستی را مثبت ارزیابی نکرد و گفت : ما هیج موقع نگفتیم که توانایی خدماتی که بهزیستی ارائه میدهد را داریم چون قطعا یک انجمن مردمی با کمک خیرین اداره میشود و توانایی اداره خدمات که از طرف دولت تامین میشود را ندارد .ما در جایگاهی نیستیم که بگوییم خدمات ما بیشتر از بهزیستی است .ما فقط داریم معلولین را تحت پوشش قرار می دهیم اداراه بهزیستی زنان بی سرپرست، افراد مسن بالای ۶۰ سال و افراد نیازمند را نیز پوشش میدهد و انجمن احیا به عنوان یک بال کمکی است برای بهزیستی ، انتظار داریم بهزیستی و  انجمن احیا از هم فاصله نگیرند تا هر دو بتوانیم خدمات لازم را به معلولین برسانیم که متاسفانه تا به امروز هنوز به تعامل لازم نرسیده ایم.

*بهزیستی اراده ای برای تعامل و کار با انجمن احیاء ندارد

وی گفت : انجمن احیاء همیشه آمادگی تعامل با بهزیستی رو داشته ولی از طرف بهزیستی اراده ایی ندیدم و حتی چندین نامه و طرح در رابطه با ون مناسب سازی شده مخصوص معلولین ، اخذ گرفتن مجوز مثبت زندگی (که تمام دارآمد حاصله برای جامعه معلولین بود)، اخذ مجوز مرکز نگهداری روزانه معلولین که متاسفانه تا الان پاسخ روشنی ندادند یا تمایلی به تعامل ندارند .بهرحال انجمن احیا یک‌ انجمن مردمی بوده و هیچگاه و هیچ وقت نباید درگیر یکسری مسائل شود اگر قرار باشد تحت تاثیر عوامل مختلف قرار بگیرد قطعا از سمن بودن خارج خواهد شد و تبدیل به سمند (سازمان مردم نهاد دولتی ) خواهد شد.

مدیرعامل انجمن احیا با اشاره به تعامل مثبت با دیگر نهاده گفت :قریب اکثرا ادارات هر جا مراجعه ای بوده است به ما لطف داشتند. ما جایی را که بیشتر ارتباط داشتیم شهرداری است شرایط شهرداری را خودتان که آگاه هستید چه شکلی است ما فقط میتوانیم پیشنهاددهنده باشیم. اما نقش نظارتی و اجرایی نداریم در ادارات و شهرداری نداریم تا مطالبات و خواسته های جامعه معلولان را به سرانجام برسانیم.

حیدری افزود :در سال ۹۵ و ۹۶ مناسب سازی در سطح شهر پاوه شروع به کار کرد ما پیشنهاد دادیم خط عبور نابینایان را درست کنند اما آن چنان موفق نبودند.

*درخواست از مردم برای عضویت در هیئت امنای انجمن ها و احیا

وی به وجود یک ترکیب تکراری در اکثر سمن ها و عدم استقبال مردم از هیئت امناها پرداخت و گفت:ما کاری که در انجمن احیا انجام دادیم  این بود در تاریخ ۲۰ مرداد ۹۸ دومین مجمع انجمن را با اطلاع رسانی قبلی و دعوت از عموم برای مشارکت برگزار کردیم اما متاسفانه  هرچند به حد نصاب رسیدیم اما فقط ۷۷ نفر شرکت کردند.

حیدری با تاکید بر مشارکت حداکثری عموم مردم منتقدان و موافقان و همه با عملکرد سمن ها گفت : دیدگاه ما در احیا این است عموم مردم در هیات امنای انجمن شرکت بکنند و برای انجمن تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به ساختمان سمن سرا در پاوه گفت :در حال حاضر ساخت یک ساختمان  برای انجمن احیا و ۳ تا از انجمن های مردم نهاد دیگر سطح شهرستان پاوه شروع شده است و تقریبا۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که امیدوارم با کمک خیرین محترم و مردم دلسوز این کار را به سر انجام برسانیم و انجمن ها سرو سامان بیشتری پیدا کنند.

*نقش رسانه های پاوه در موفقیت سمن ها انکار ناپذیر است

مدیرعامل انجمن احیا به فعالیت به چشم داشت تمامی فعالین در سمن ها اشاره کرد و گفت :نکته مهم این است در مناطق ما در پاوه و اطراف تنها سمن ها و انجمن هایی هستند در ایران که بدون هیچ چشم داشتی (مادی ، سیاسی و …)  افراد دارند خدمت رسانی می‌کنند و زحمت میکشند حتی اذعان می کنم که افراد از جیب خودشان در انجمن ها نیز هزینه میکنند.

یاور حیدری در پایان از سایر انجمن ها که قبل از ما بودند در واقع ثمره زحمات و سلامت سایر انجمن ها بود که به انجمن احیا هم اعتماد شد تا رشد کند و  این را ما نباید نادیده بگیریم تشکر می کنیم . ما همچنان معتقدیم نقش رسانه ها را نباید نادیده گرفت این رسانه ها هستند که انجمن ها را به مردم معرفی کی کنند و سبب موفقیت یک سمن و استقبال خیرین از آن سمن ها می شوند. که حقیقتا رسانه های پاوه که واقعا کار سخت و طاقت فرسایی دارند همیشه و در همه حال یار و یاور ما بودند.

مدیر عامل انجمن احیا  از تمامی خیرین عزیز و گرامی بخاطر حمایتهایشان تقدیر و تشکر کرد و گفت :تشکر ویژه ای نیز از جامعه فرهنگیان پاوه داریم که همیشه قسمتی از حقوق خود را در اختیار انجمن ها قرار داده اند اما چند مدتی است این کمک  بدلایلی نامعلوم قطع شده است که امیدواریم این موضوع نیز حل و فصل شود.

 

تهیه و تدوین : محمد کریمی از توانخواهان موفق و فرهاد صالحی 

 

تصاویری از مراسمات انجمن احیا در سالهای گذشته 

 

 

یک پاسخ برای “احیاء آگهی بخش و معرف توانخواهان موفق /بهزیستی اراده ای برای تعامل و کار با انجمن را ندارد

  • هاوری در تاریخ آذر 14, 1400 گفت:

    سپاس و قدردانی ویژه اولا از رسانه مردمی سلام پاوه، وعرض قدردانی و خسته نباشید به اعضاء پر تلاش سمن ها بالاخص انجمن احیاء که الحق والانصاف روحی تازه در روان و جسم جامعه معلولین و خانواده های آنان دمیده است، خدای بزرگ توفیق را رفیق آنان نماید تا خدمات بیشتر به این بشر ازجامعه ارائه دهند..