ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 23:53

باینگان بهشت تکتونیست ها؛ جایی که باید دید!

باینگان بهشت تکتونیست ها؛ جایی که باید دید!

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : مهندس کمال طاهری :شاید تعداد افرادی که خارج از استان کرمانشاه هستند و شهر باینگان را می شناسند به چند ده نفر نرسد. اما باینگان شهری زیبا و منحصر به فرد است که قابلیت دیده شدن و چندین و چند بار از نو دیدن را دارد. سرزمینی کوهستانی و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : مهندس کمال طاهری :شاید تعداد افرادی که خارج از استان کرمانشاه هستند و شهر باینگان را می شناسند به چند ده نفر نرسد. اما باینگان شهری زیبا و منحصر به فرد است که قابلیت دیده شدن و چندین و چند بار از نو دیدن را دارد. سرزمینی کوهستانی و خشن که مردمانی آرام و مهربان دارد.

چین ها و گسلهای زمین شناسی مانند دفتر مشق یک کودک هنرمند و ناآرام هر آنچه که خواسته است از چین و لایه و لغزش و خزش و غار و کارست و چشمه و چکاد و…خلق کرده است. درختان انار مامن یاقوتهای سرخ…با نوای دلنشین عرفان و شروه های گرمسیری چندان در فراز و فرود جاده درهم پیچیده اند که گویی جهان در همین نقطه سکون یافته است و باید به خداوند گفت آنچه را که خود فرمود: فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ..تا .بارگاهی امن برای مردمانی باشد که حقا در سختکوشی “اشرف” خلایق شده اند…

اما باینگان برای من فراتر از یک شهر است. از بانه وره تا “سازان” جهانی از چینها و فرایندهای تکتونیکی عین لباسهای رنگارنگ دختران کرد در هم پیچیده اند تا “تکتونیست ها” همه معادلاتشان را برای بازگویی رخدادهای زاگرس چین خورده به کار ببندند و آخر سر با آرامشی لبریز از پرسش، اقرار کنند باینگان بهشت تکتونیست ها است…جایی که چین و گسل و دره و آب و زمین و شیب و رودخانه و سقوط سنگ و غار پیوندش را با جنگل و زردویی و تین و دودان و دگاسیاو و همه سکونتگاههای صبور و زیبا حفظ کرده است.

به بهشت باینگان بروید…اما آرام برانید. جاده گارد ریل ندارد. بخشی از دیواره ها ریزشی اند و شانه خاکی کافی نیست. نزدیک مرز که شدید تازه در خواهید یافت سینه ستبر ایران اسلامی و مرزدار غیور و روستایی غنی چه تعارف سنگین و چه مواهب فخرآمیزی هستند.. تا انتها بروید…آرام و شادمان و شاکر….

تکتونیست: کسی که در علم تکتونیک یا علمی که به مطالعه صفحات زمین می پردازد مهارت دارد. در فارسی به تکتونیک “زمین ساخت” می گویند.

 

 

 

یک پاسخ برای “باینگان بهشت تکتونیست ها؛ جایی که باید دید!

  • ناشناس در تاریخ آبان 2, 1400 گفت:

    سپاسگزارم دکتر طاهری عزیز
    رستمی تبار