د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 07:44

یا اورامانات را به دایره انتصابات و مدیریت استان وارد کنید و یا سهم اش را به دو نماینده افزایش دهید

یا اورامانات را به دایره انتصابات و مدیریت استان وارد کنید و یا سهم اش را به دو نماینده افزایش دهید

به گزارش سلام پاوه :دکترمحمد رئوف قادری نماینده ادوار اورامانات در کلاب هاوس گروه هم اندیشی پاوه درباره افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه اورامانات اظهار داشت:توسعه نیافتگی اورامانات معلول عدم حضور نخبگان آن در ساختار قدرت و ثروت است. وی افزود :زیرساخت اصلی توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، توسعه انسانی است،و تا زمانی که […]

به گزارش سلام پاوه :دکترمحمد رئوف قادری نماینده ادوار اورامانات در کلاب هاوس گروه هم اندیشی پاوه درباره افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه اورامانات اظهار داشت:توسعه نیافتگی اورامانات معلول عدم حضور نخبگان آن در ساختار قدرت و ثروت است.

وی افزود :زیرساخت اصلی توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، توسعه انسانی است،و تا زمانی که مردم ما به نسبت وزن اجتماعی‌‌شان در سطوح عالی مدیریت استانی و کانونهای تصمیم سازی و تصمیم گیری حضور نداشته باشند، دروازه های منطقه به روی توسعه باز نخواهد شد و همچنان محروم باقی می‌ماند.

سوال : جناب قادری طرح افزایش نمایندگان در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و یک سهمیه هم به استان و گویا قرار است آن هم به شهرستان کرمانشاه اختصاص پیدا کند، نظر شما در این خصوص چیست؟ 

در خصوص افزایش تعداد نمایندگان مجلس دو قانون وجود دارد،یکی قانون مصوب که براساس آن هر ده سال ٢٠ نماینده به تعداد نمایندگان مجلس اضافه و به نسبت افزایش هر ١۵٠/٠٠٠ نفر جمعیت یک نفر به حوزه انتخابیه اختصاص پیدا می‌کند،این قانون در خصوص تعداد نمایندگان برای هر ١٠ سال و به نسبت جمعیت حوزه انتخابیه هیچگاه اجرا نشده و اجرا هم نخواهد شد، و دیگری قانون نانوشته‌ای که بنابر مصالح کشور و اراده نظام سیاسی و تصمیم مدیران ارشد کشور امکان و قابلیت اجرا پیدا میکند،اگر اراده نمایندگان مجلس و مدیران ارشد کشور بر این قرار بگیرد که این قانون اجرا شود به نظر من بنا به دلایل زیر ، اورامانات یعنی حوزه انتخابیه (پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث‌باباجانی) مستحق دریافت این سهمیه و افزایش یک نماینده‌ی دیگر می‌باشد.

١- گستردگی و وسعت جغرافیایی این حوزه:از نظر جغرافیایی منطقه اورامانات شامل چهار شهرستان و گسترده‌ترین حوزه انتخابیه با وسعت ۴٠٠٠ کیلومتر در سطح استان است، که مختصات جغرافیایی آن بیش از ١۵٠ کیلومتر از شمال به جنوب و شرق به غرب می‌رسد و حتی کرمانشاه مرکز استان نیز به این گستردگی نیست.

٢- جمعیت حوزه انتخابیه، پراکندگی و مهاجرپذیری آن:در این حوزه انتخابیه جمعیتی بالغ بر ٢۵٠/٠٠٠ نفر سکونت دارند که در ۴ شهرستان، ١٠ بخش، ١٢ شهر و ۴٩٣ روستا پراکنده شده‌اند که از این نظر پرجمعیت‌ترین حوزه انتخابیه استان به نسبت تعداد نماینده بعد از کرمانشاه میباشد.

٣- طولانی‌ترین مرز مشترک با اقلیم کُردستان عراق:طول مرز مشترک آن با کشور عراق در منطقه کُردستان بیش از ٢٠٠ کیلومتر است که از نظر سیاسی و امنیتی و اقتصادی برای منطقه، استان و کشور بسیار حائز اهمیت است و بالاترین مرز مشترک با همسایگان خارجی در میان شهرستانهای کشور را به خود اختصاص داده است.

۴-حساسیت‌های خاص امنیتی، سیاسی و مرزی:به دلایل آشکار و پنهان این منطقه از ظرفیت بالقوه فوق‌العاده‌ای در حوزه‌های سیاسی و امنیتی و فعل و انفعالات مرزی برخوردار است که قابل قیاس با دیگر مناطق استان نمیباشد.

هر گاه در این مرزها جنگی اتفاق می‌افتد مردم ما دچار آوارگی و مهاجرت می شوند و تمام خسارت‌های مادی و معنوی آنرا تحمل میکنند،خسارت‌های مادی و معنوی مردم منطقه و نابودی زیر ساخت‌های حاصل از جنگ هشت ساله و تبعات بعدی آن هنوز جبران نشده و جبران نخواهد شد، هنوز آثار ویرانه‌های جنگ در اورامانات از «نوسود تا ازگله» خودنمایی میکند و قربانی می‌گیرد.همه اینها بیانگر این است که اورامانات به اندازه تمام استان کرمانشاه دارای مسائل ویژه سیاسی و امنیتی و فعل و انفعالات مرزی است و به همان نسبت دارای مشکلات و پروژه‌های خاص جغرافیایی مرزی می‌باشد که باید سامان داده شود.

۵-عدم توسعه‌نیافتگی منطقه اورامانات، فقر و محرومیت اقتصادی، بیکاری و نبودن زیر ساخت های کافی برای اشتغال:در آمد سرانه در اورامانات نسبت به میانگین کشور و حتی استان بسیار ناچیز و در بعضی‌ مقاطع رقم بیکاری در آن به ۴٢/٧ درصد می‌رسد و این حجم از فقر و بیکاری و محرومیت یک بلای آسمانی نیست بلکه نتیجه‌ی مدیریت‌ها، سوءتدبیرها و تبعیض‌هاست .

۶- عدم حضور در ساختار قدرت و ثروت در سطح ملی و منطقه‌ای:سهم مردم اورامانات و بلکه جمعیت نزدیک به ٣٠درصدی اهل‌سنت استان کرمانشاه از مدیریت‌های استانی و کشوری بسیار اندک و نزدیک به صفر است و از این موهبت الهی و حق اجتماعی ۴٢ سال است در استان محروم شده‌اند، و در این سالها همه‌ی بار مسئولیت و پیگیری مشکلات و مطالبات مردم و منطقه در سطوح عالی به عهده‌ و دوش نماینده بوده است.به نظر می‌رسد با این اوصاف عدالت اجتماعی اقتضا میکند، تنها حوزه‌ای که مستحق افزایش یک نماینده‌ی دیگر می‌باشد اورامانات است.

سوال :آقای دکتر قادری نمایندگی مجلس شورای اسلامی در اورامانات تبدیل به مسئله‌ای بسیارمهم شده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا؟سهم مردم ما از این اهمیت چیست؟

باید اذعان داشت که انرژی مردم اورامانات و ظرفیت‌های مدیریتی نخبگان و کنشگران اجتماعی در آن ، متأسفانه به جای مشارکت همه‌جانبه در ساختار قدرت و ثروت در استان کرمانشاه، صرف انتخابات مجلس و رقابتهای انتخاباتی می‌شود،هدف از مشارکت، حضور در همه‌ی عرصه‌ها است نه فقط در یک بخش آن ، ما در حوزه مرزداری و جنگ و دفاع از کشور ۸۰درصد سهیم هستیم اما در حوزه توسعه و آبادانی کمتر از ۵ درصد بهرمند شده ایم، این یک جفای بزرگ در حق مردم مرزدار اورامانات است، وقتی ما را از مدیریت‌های استانی حذف می کنند و ما را به حاشیه و خارج از متن مسائل استان می‌برند، بدیهی است که توسعه منطقه هم به حاشیه می‌رود. هیچ تریبونی را برای ما باقی نگذاشته‌اند جز تریبون نمایندگی مجلس و به این سبب تمام انرژی فعالان منطقه دراین حوزه صرف رقابتهای انتخاباتی میشود، تمام جریانات و شهرستانها برای کسب این تک تریبون تلاش می کنند که موجب ایجاد چالش های عشیره‌ای و رقابت بین شهرها و مناطق جغرافیایی و رشد فزاینده تفکر پپولیستی شده است.

سوال :اکنون با توجه به مباحث پیش گفته چه باید کرد؟ و یا به تعبیر دیگر سخن برای رسیدن به این حق نانوشته چه راهکاری وجود دارد؟

همچنانکه قبلاً اشاره شد ،«طرح مسئله حل بخشی از مسئله است»اولاً- لازم است این مسئله به مطالبه عمومی تبدیل شود،نخبگان، صاحب نظران و کنشگران سیاسی و اجتماعی از هر فرصتی برای طرح مسئله اقدام کنند، ائمه محترم ‌جمعه و فرمانداران گرامی منطقه تأثیرگذار هستند انتظار داریم ان‌شاءالله ورودکنند.

ثانیاً- رسانه‌ای کردن این مسئله در سطوح ملی، استانی و منطقه‌ای از طریق اصحاب رسانه اعم از دیجیتالی و غیره لازم و ضروری است، نقش مطبوعات و اصحاب رسانه بی بدیل است

ثالثاً- ضرورت قطعی و حتمی است این مسئله و موضوع به عنوان یک وظیفه‌ی ذاتی بصورت جدی ازطریق نماینده محترم منطقه و آنگاه نمایندگان استان و سپس فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس پیگری شود.

رابعاً- طرح و مطالبه این موضوع در یک فضای تعاملی و سازنده از مدیریت ارشد استان خصوصاً استاندار و مدیران سیاسی و امنیتی یک حق و ضرورت حیاتی است.
البته در این خصوص لازم است دست‌اندرکاران و مدیران ارشد استان با بهره گرفتن از قوانین مصوب و قوانین نانوشته اما تأثیرگذار که همانا مصالح ملی و منطقه‌ای را تأمین میکند دست به دست هم داده و چاره‌اندیشی کنند.

سوال : راهکار پیشنهادی شما به مسئولان و دست‌اندرکاران این پروژه چیست؟

برای جبران بخشی از محرومیت های گذشته و حضور در ساختارهای قدرت و ثروت سه راهکار به نسبت اورامانات وجود دارد که در صورت تحقق، می‌تواند این منطقه را نیز به فراخور ظرفیت هایش وارد مدار توسعه نماید،

١- سهمیه افزایش یک نماینده از استان کرمانشاه را با توجه به دلایل منطقی فوق‌الذکر به اورامانات اختصاص بدهند.اکنون که ما را از دایره انتصابات استان کرمانشاه محروم کرده اند، حداقل در دایره انتخابات ما را با بی‌رحمی مواجه نکنند.بدیهی است با افزایش یک نماینده دیگر در اورامانات قدرت چانه زنی ما در سطح ملی و منطقه ای افزایش پیدا خواهد کرد.

٢- شرایط حضور نخبگان اوراماناتی(کورداهل‌سنت) همچون شورای شهر در رقابتهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی را برای آنان در کرمانشاه فراهم کنند.

٣- لااقل حضور نخبگان اورامانات و کورداهل‌سنت، در سطوح عالی مدیریت استان به نسبت وزن اجتماعی‌شان برای آنان فراهم شود.
وقتی مردم ما در کانونهای تصمیم سازی و تصمیم گیری استان حضور ندارند، تبعاً تأثیر قابل توجهی هم در توسعه ندارند.این مطالبه به معنی نادیده گرفتن خدمات ارزشمند دولت‌ها و مدیران استان نیست، بلکه یک حق اجتماعی است که وظیفه‌ی ما مطالبه‌ی آن و وظیفه‌ی مسئولان اجابت است، این به عدالت نزدیک‌تر است،
لازم به ذکر است:استان کرمانشاه در دو محور با عراق مبادلات مرزی دارد (محور اورامانات که محروم‌ترین است و محور قصرشیرین، سرپل‌ذهاب)،آنگاه دو منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی استان صرفاً به اسلام آباد غرب و قصر شیرین تخصیص داده میشود، خوب است و مبارک،

سوال :اما آیا مدیران استان کرمانشاه تاکنون به این فکر کرده‌اند چرا مردم اورامانات مایلند به حوزه جغرافیایی استان کوردستان ملحق شوند؟چون احساس میکنند مورد تبعیض محلی و منطقه‌ای هستند، وقتی هر دو مناطق ویژه و آزاد به یک محور استان یعنی اسلام آباد و قصرشیرین داده میشود، پس اگر قرار باشد فردا «استان مرزی» هم شکل بگیرد، دوباره اورامانات را از آن محروم میکنند.و اینچنین تراژدی محرومیت شهرستانهای پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث‌باباجانی تکرار خواهد شد.

یک پاسخ برای “یا اورامانات را به دایره انتصابات و مدیریت استان وارد کنید و یا سهم اش را به دو نماینده افزایش دهید

  • نوزادکرمپور در تاریخ مهر 20, 1400 گفت:

    دکترقادری سلام ماازطرفدارانتون هستیم به سران استانی وکشوری بفرمائیدجهت محرومیت زدایی روانسرباقریب ۴۲سال ازانقلاب چه کرده اید