د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 05:59

بیشتر ساخت و سازهای شهر پاوه غیر مجاز است/ توقیف ساخت و سازهای غیرمجاز یک مطالبه عمومی است

بیشتر ساخت و سازهای شهر پاوه غیر مجاز است/ توقیف ساخت و سازهای غیرمجاز یک مطالبه عمومی است

به گزارش سلام پاوه : رئیس دادگستری پاوه با انتقاد شدید از ساخت و سازهای غیر مجاز در پاوه گفت: متاسفانه بیشتر ساخت و سازهای شهر پاوه غیر مجاز است و اراده ای برای برخورد با آنها وجود ندارد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : اهمیت موضوع ساخت و سازهای غیر مجاز در پاوه ؛ […]

به گزارش سلام پاوه : رئیس دادگستری پاوه با انتقاد شدید از ساخت و سازهای غیر مجاز در پاوه گفت: متاسفانه بیشتر ساخت و سازهای شهر پاوه غیر مجاز است و اراده ای برای برخورد با آنها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : اهمیت موضوع ساخت و سازهای غیر مجاز در پاوه ؛ دادگستری شهرستان را بر آن‌ داشت که جلسه ای را با حضور کارشناسان نهادهای مختلف شهری و شورا و شهرداری پاوه برای بررسی این موضوع و اقدام فوری در این زمینه برگزار کند.

رئیس دادگستری پاوه در این نشست گفت :نظارت بر ساخت و سازها و برخورد با ساخت و ساز غیر مجاز از وظایف شهرداری است.

یعقوب حبیبی شمس با انتقاد شدید از وضعیت ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر پاوه گفت : متاسفانه بیشتر ساخت و سازهای شهر پاوه غیر مجاز است و اراده ای برای برخورد با آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به تبعات منفی ساخت و ساز غیر مجاز در پاوه افزود : اشاعه و ترویج قانون گریزی و اخلال در نظم اجتماعی و ایجاد رقابت برای قانون گریزی ، ترویج بی اعتمادی نسبت به مسئولین و ایجاد شائبه فساد مالی در شهرداری و مدیران شهرداری ، کاهش شدید درآمدهای شهرداری ، اخلال در روند خدمات شهری و امداد رسانی در هنگام بروز حوادث ، عدم نظارت توسط نظام مهندسی بر ساختمانها ، ترافیک شدید شهری ، از جمله تبعات ساخت و ساز  غیرمجاز است.

رئیس دادگستری پاوه در ادامه با تاکید بر اعضای شورای شهر پاوه گفت :شورا در تعیین شهردار ،اولویت را بر کنترل ساخت و سازها داشته باشد و مسیر لجام گسیخته امروز را ادامه ندهد.

حبیبی شمس گفت :توقیف ساخت و سازها غیر مجاز به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و این موضوع آینده شهر را تهدید می کند.

وی در پایان مهمترین دلیل این ساخت و سازهای غیر مجار را تشریح کرد و گفت :عدم توسعه شهر یکی از دلایل ساخت و ساز های غیر مجاز است.

مهندس عبدی:

نبود طرح جامع و کارآمد ریشه ساخت و ساز غیر مجاز در پاوه است

در ادامه مهندس برهان عبدی از کارشناسان این نشست به تشریح مقوله ساخت و ساز غیرمجاز پرداخت و گفت: ریشه های ساخت و ساز غیر مجاز در پاوه بیشتر نشات گرفته از فقدان طرح جامع و کارآمدی در این حوزه دانست .

وی افزود با اشاره به نکاتی در این زمینه گفت: طرح جامع قبلی، پاوه را در ۳۰۰ هکتار حبس کرده است و مستعد ترین زمین ها را از گردونه ساخت خارج نموده و در نهایت شهروندان را به سمت تخلفات هدایت کرده است.

مهندس برهان عبدی ادامه داد و گفت :طرح جامع بدون منطقه بندی صحیح و بر مبنای اشتباهات در برآوردهای جمعیتی ، منابعی و زیر ساختی عملا در طول یک دهه گذشته نه تنها طرحی کارآمد و آینده نگر نبوده بلکه عمده مشکلات ناشی از تخلفات شهروندان به این حوزه و بی عدالتی های گسترده آن بر می گردد‌‌.

وی افزود :از سوی دیگر تمام شدن افق طرح به مشکلات افزوده و عملا با تهیه و تصویب نشدن طرح تفصیلی به عنوان زیر مجموعه طرح جامع ؛ پاوه در بی طرحی کامل به سر می برد.

عبدی ادامه داد و افزود : دومین مساله روندها قانونی در حوزه جریمه و مصوبات شورا و شهرداری است که هیچ گاه بازدارندگی کافی نداشته است.

وی سومین عامل را ناآگاهی شهروندان از حقوق خود و عدم وجود اهرم های آگاهی بخش در این زمینه دانست.

مهندس عبدی چهارمین عامل مشکلات مربوطه را به نظارت های ضعیف شهرداری و مخصوصا کمبودها در بدنه پلیس ساختمان شهرداری دانست .

در نهایت این کارشناس شهری به عنوان اولویت نخست پیشنهاد تهیه و تدوین طرح جدید جامع شهر با سرعت بخشیدن به تصویب طرح تفصیلی فعلی بدون اتلاف وقت و حذف دیدگاه شدیدا انقباضی محدوده های شهری ؛ شناسایی اراضی مستعد توسعه فیزیکی و ضوابط انعطاف پذیر و بدون ابهام را بر شمرد.

دومین پیشنهاد برهان عبدی تشکیل کمیته ای متشکل از نهادهای مربوطه به منظور رفع موانع و ضوابط ابلاغی توسط دفتر فنی عمرانی استانداری ، باز تعریف برخی مصوبه های شورای شهر ؛ تقویت بنیه و توان پلیس ساختمان ؛ نظارت در مرحله اولیه ساخت خاکبرداری و فونداسیون و آموزش و اطلاع رسانی به مردم می باشد.

مهندس برهان عبدی در پایان اشاره کرد که پدیده ساخت و ساز غیر مجاز در پاوه پدیده امروز و دیروز نیست و کنترل آن نیازمند عزم جدی متولیان دخیل در این امر و مشارکت و همکاری مردم است و تنها از دیدگاه علمی می توان مسائل را ریشه ای حل کرد.