ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 09:19

ستایش کلیشه ای خبرنگاری؛ فرصت یا تهدید توسعه در استان کرمانشاه

ستایش کلیشه ای خبرنگاری؛ فرصت یا تهدید توسعه در استان کرمانشاه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سیروس امین زاده *توجه به ضرورت تأمین استقلال و امنیت شغلی حرفه خبرنگاری را می توان ناشی از تحولات اساسی اوایل قرن بیستم در حوزه خبرنگاری و تکوین روزنامه‌نگاری به عنوان یک حرفه مستقل دانست. نقش خبرنگاری با وظایف حرفه ای و مسئولیت های فردی و جمعی ویژه ای […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سیروس امین زاده *توجه به ضرورت تأمین استقلال و امنیت شغلی حرفه خبرنگاری را می توان ناشی از تحولات اساسی اوایل قرن بیستم در حوزه خبرنگاری و تکوین روزنامه‌نگاری به عنوان یک حرفه مستقل دانست.

نقش خبرنگاری با وظایف حرفه ای و مسئولیت های فردی و جمعی ویژه ای که منزلت اجتماعی آنها را مشخص می کند؛ در بیان حقیقت، دفاع از حقوق و آزادی‌های شهروندان، پیشبرد دموکراسی و تأمین یکی از حیاتی‌ترین نیازهای مردم یعنی اطلاعات معنی و مفهوم می یابد. کاربرد سازی این مفهوم حرفه ای در زندگی انسانی نیازمند اتخاذ سازو کار هایی علمی _ عملی و عقلایی از سوی جامعه می باشد تا ضمن تامین فضایی امن و آرام برای حرفه خبرنگاری هم شهروندان و هم صاحب منصبان اداره جامعه نگران نادیده گرفتن حقوق و حرمت خود از سوی شهروندان و خبرنگاران نباشند.

در جوامع توسعه یافته که نهادینه شدن نگرش های حرفه ای به مسئولیت های اجتماعی اصل پذیرفته شده برای تکوین منزلت های اجتماعی می باشد خبرنگار را فردی می دانند؛ که به وکالت از مردم رفتار و عملکرد شهروندان و مسئولان و مدیران اداره امور جامعه را به منظور کشف و بیان حقیقت زیر ذره بین قرار می دهند تا ضمن اطلاع رسانی به موقع به نقد و موشکافی عملکرد اجتماعی مردم و صاحب منصبان جامعه اقدام نمایند و به این وسیله با شناخت نقاط ضعف و قوت تهدیدات پیش روی اهداف ملی و مردمی را به فرصت رشد و توسعه جامعه تبدیل نمایند.

آنچه این نوشتار را در مسیر متفاوت برای گرامیداشت کلیشه ای یک روزی که نقش اجتماعی ممتاز در جامعه را مورد ستایش قرار می دهد امنیت شغلی و حرفه ای خبرنگاران در ۳۶۵ روز از سال از طرف شهروندان و مسئولین اداره امور جامعه و حرمت نقش و رعایت اخلاق رسانه ای از سوی خبرنگاران است. سوال اساسی نهفته در بینش اجتماعی این نوشتار به مقوله خبرنگاری این است؛ که چگونه است در سرزمین های نزیسته فرهنگی شهروندان و مدیران و تصمیم سازان اداره جامعه ۳۶۴ روز از سال ضرورت احساس حرفه خبرنگاری در گوشه ای از خاطرات ذهنی زندگی فردی و جمعی را درک نمی کنند و تنها در یک روز از سال منزلت اجتماعی روزنامه نگاران و رسانه های ارتباطی را مورد تمجید قرار می دهند.

بدون تردید وضعیت کنونی زیست حرفه ای خبرنگاران را باید ناشی از شیوه درک جمعی از میزان تاثیرگذاری نقش اجتماعی انسان هایی دانست؛ که در پی بهبود وضعیت زندگی جامعه ضمن به مخاطره انداختن موقعیت شغلی در پی بیان حقایق و دیدن واقعیت های موجود در بستر عینی و ذهنی جامعه و اطلاع رسانی به موقع به بستر عمومی هستند. گسترش حوزه عمومی جامعه که در آن شهروندان بصورت برابر و عادلانه به بیان دیدگاه های فردی و اجتماعی خود بر آیند از وظایف اساسی حرفه ای نقش اجتماعی می باشد که در استان کرمانشاه مورد کم لطفی های شناختی عدیده ای قرار گرفته است.

شهروندان و مسئولین و مدیران استان کرمانشاه بدور از تعارفات کلیشه ای ضرورت پذیرش آگاهانه نقش اجتماعی خبرنگاران را در توسعه جامعه هنوز احساس نکرده اند. جایی که حلقه گمشده توسعه انسانی و قرار گرفتن بر مدار توسعه پایدار استان کرمانشاه را به سهولت می توان در عدم ارتباط اجتماعی با رسانه های حرفه ای و درک منطقی موقعیت شغلی و حرفه ای خبرنگاران نظاره کرد. بیگانه انگاری خبرنگاران از سهم خواهی دربرنامه ریزی های شناختی به منظور ارائه اطلاعات واقعی به بستر ذهنی و عینی مدیریت استان برای شفافیت در هدفگذاری و ارائه برنامه های کاربردی نیل به توسعه را می توان از نقاط ضعف جامعه در پذیرش نقش اجتماعی خبرنگاری دانست. بدیهی است سهمی از عوامل خلق این بیگانگی را می توان متوجه رسالت اجتماعی و اخلاق حرفه ای خبرنگاران نیز دانست.

خبرنگارانی که با عدم بهره گرفتن از آموزش های حرفه ای صرفا در قالب شهروند خبرنگار غیرحرفه ای موجب سلب آرامش از جامعه و کمک به ایجاد تهدیدات شغلی برای حرفه خبرنگاری می گردند، می توانند؛ هرگونه فرصت حضور در دنیای تکنولوژیک ارتباط نوین را به تهدیدات فزاینده و تنش های مخرب هزینه زای توسعه که زاینده کنش های ارتباطی و احساسی خبرنگاران غیر حرفه ای می باشد تبدیل نمایند.

بدون تردید بازی کردن نقش حرفه ای خبرنگاری در فضای رسانه ای با بازی کردن با نقش خبرنگاری تفاوت دارد؛ زیرا در بازی کردن نقش اجتماعی خبرنگاران بدنبال تامین اهداف و منافع جمعی و ملی مردمی هستند و در بازی کردن با نقش تامین منافع فردی و گروهی در اولویت رسالت خبرنگاری قرار می گیرد. آنچه در فضای رسانه ای و مطبوعاتی کرمانشاه مشهود است و قابل ستایش؛ تلاش بسیار زیاد تعدادی اندک از خبرنگاران حرفه ای در رسانه های مکتوب وحقیقی و مجازی می باشد که در فضایی آکنده از تهدیدات شغلی و معیشتی بدنبال تاثیر گذاری حداکثری بر روند توسعه استان می باشند. گواه این ادعا اهتمام ویژه خبرنگاران ورسانه های فعال در استان برای مبارزه با فسادهای فردی و اجتماعی شهروندان ومسئولینی هستند؛ که منافع عمومی را فدای مصلحت های فردی خود نموده اند.  

ستایش و نکوداشت نقش اجتماعی رسانه های استان کرمانشاه، زمانی به فرصتهای توسعه ساز منتهی می شود؛ که فعالیت های رسانه ای و تعاملات اجتماعی و شیوه ارتباطی شهروندان با رسانه ها، ذهنیت عمومی و خرد جمعی را مهیای ایجاد فضای بروز استعدادها و خلاقیت های شفافیت زای خبرنگاران نماید. زیرا منزلت اجتماعی و نقش هایی که در فضای  عمومی جامعه با عنوان خبرنگاری بازی می شوند، رسالتی حقیقت ساز و واقع بینی هستند؛ که تخیلات و رویا های عمومی را در دل واقعیت های نهفته در جامعه جا نمایی می کنند. نکوداشت این رسالت حیاتی برای پیوند دادن ذهنیت عمومی شهروندان به اهمیت رسالت اجتماعی خبرنگاران همت عمومی و جهش و خیزش همگانی و تاریخ ساز را در تمام ایام سال می طلبد. یقینا ستایش و تمجید های احساسی و کلیشه ای تهدیدی بالقوه در مسیرپر مخاطره اجرای نقش اجتماعی خبرنگاران استان کرمانشاه است.

سخن پایانی:

آنچه حرفه خبرنگاری در شرایط کنونی توسعه نیافتگی اجتماعی و اقتصادی استان کرمانشاه از جامعه و افکار عمومی طلب می کند؛ در درجه اول آگاهی عمومی و پذیرش اجتماعی،میزان تاثیرگذاری نقش اجتماعی رسانه های حقیقی و مجازی حرفه ای در بهبود وضعیت نه چندان مطلوب توسعه در استان است، و در درجه دوم تامین فضایی امن وایمن ذهنی و مادی به منظور تامین امنیت شغلی و حرفه ای و تامین حد اقل نیاز های معیشتی خبرنگاران از سوی شهروندان ومسئولان استان کرمانشاه می باشد.

اندیشه های تحولخواه و ذهنیت های توسعه گرای استان کرمانشاه به منظور قرار گرفتن زیست انسانی و اجتماعی واقتصادی  در مسیر رسیدن به دروازه توسعه  می طلبد؛ که شهروندان ومسئولان اداره جامعه تهدیدات اجتماعی ذهنیت های بسته و فرهنگ های کهنه محدودیت ساز رادر فضای ارتباطی گسترده ای که ناشی از رشد تکنولوژیک ارتباطی نوین می باشد به فرصت بروز خلاقیت های شفافیت زای رسانه ای تبدیل نمایند؛ تاضمن پرده برداری از واقعیت های نهفته در دل توانش توسعه ای استان کرمانشاه فضای فکری عمومی جامعه را مهیای پذیرش حقیقت اجتماعی و اقتصادی نمایند؛ که موجب کسری سرمایه های اجتماعی استان و ریزش اعتماد عمومی و جمعی به توانمندی شهروندان و کارآمدی مدیران سطح استان کرمانشاه گردیده است. باشد که افکار عمومی جامعه  و ذهنیت مدیران اجرایی و تصمیم سازان اداره امور جامعه حضور و تلاش حرفه ای خبرنگاران و رسانه های خبری و جمعی استان را تهدیدی در مسیر رسالت اجتماعی خود قلمداد ننمایند؛ بلکه فرصتی بسیار ارزشمند رسیدن به مسیر توسعه همگون و پایداربرای استان کرمانشاه در نظر بگیرند.

*دانش آموخته علوم سیاسی