س 18 اردیبهشت 1403 ساعت 20:04

نگاهی گذرا به قانون وظایف و اختیارات شورای شهر /امیر احمدیان 

نگاهی گذرا به قانون وظایف و اختیارات شورای شهر /امیر احمدیان 

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: شوراها با توجه به مدیریت شهر دارای وظایفی هستند که در قانون اساسی به صراحت به آنها اشاره شده است اما هیچ کدام از این قوانین نه تنها اجرا نمی شود بلکه از آن جهت منافع گروهی و شخصی تخطی و سرپیچی می شود. در قانون اساسی وظایف شوراها دارای ٣۴ماده […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: شوراها با توجه به مدیریت شهر دارای وظایفی هستند که در قانون اساسی به صراحت به آنها اشاره شده است اما هیچ کدام از این قوانین نه تنها اجرا نمی شود بلکه از آن جهت منافع گروهی و شخصی تخطی و سرپیچی می شود.

در قانون اساسی وظایف شوراها دارای ٣۴ماده و ٩تبصره است که اهم آنها به جهت رعایت حقوق مردم شهر به شرح زیر می‌باشد :انتخاب شهردار به مدت چهار سال از مهمترین وظایف شورا است. چنانکه عدم انتخاب شهردار در بعضی شهرها به عنوان نمونه شهر روانسر توسط اعضای شورای شهر تضییع حقوق مردم و شهروندان و نشانه ناکارآمدی و عدم استقلال رای است ؟ چه کسی بایستی پاسخگو باشد؟چرا توضیحی در این باره نداریم ؟ به نظر من روانسر پیشانی اورامانات است و نداشتن مدیریت در آن در سایر شهرها انعکاس پیدا می کند .

انتخاب شهردار باید در مجمع اعضاء و با اکثریت آراء و از طریق ارائه برنامه توسط فردی جامع الشرایط و معرفی آن به نهادهای ذی ربط انجام شود نه از طریق رانت یا سفارش های افراد خاص.چنانکه متاسفانه در اورامانات انتخاب شهردار ماراتن خاصی دارد .

بررسی و شناخت کمبودها ، نیازها و نارساییهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحهاو پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه‌هاجهت برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط و همچنین مشارکت دادن مردم در خدمات مهم اقتصادی ،فرهنگی ،آموزشی و……

نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و داراییهای نقدی، جنسی و اموال منقول و غیرمنقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها به گونه‌ای  که مخل جریان عادی امور شهرداری نباشد .

تایید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یکبار توسط شهرداری تهیه می‌شود و انتشار آن برای اطلاع عمومی و ارسال نسخه‌ای از آن به وزارت کشور.- همچنین به استناد بند ۳۱ الحاقی این ماده مورخ ۱۳۸۲/۰۷/۰۶ از قانون بیان می دارد شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خودرا جهت اطلاع عموم منتشر نماید.

آیا تا به حال چنین اقدامی صورت گرفته است؟با توجه به  عدم اجرای قانون مذکور از طرف شوراهای شهر وروستاآیا این تخلف آشکار وتضییع حقوق شهروندان نیست؟ چه کسی بایستی پاسخگو باشد؟

همکاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرحهای هادی و جامع شهرسازی پس از تهیه آن توسط شهرداری با تایید وزارت کشور و وزارت مسکن و شهرسازی.-تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه سالانه شهرداری و موسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری با رعایت آیین نامه مالی شهرداریها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر.کلیه درآمدهای شهرداری  به حسابهایی که با تایید شورای شهر در بانکها افتتاح می شود واریز و طبق قوانین مربوطه هزینه خواهد بود.

یکی دیگر از قوانین رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان و کارگزاران در ایران مصوب آبانماه ۱۳۹۴ مجمع تشخیص مصلحت نظام است که در ماده  ۲ آن بیان می دارد در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی و در راستای اصل ۱۲۲ قانون اساسی به منظور افزایش اعتماد عمومی مردم به مسئولان  وارتقای سلامت اداری از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون یکی از شرایط تصدی سمت های موضوع این قانون تعهد به ارائه فهرست دارایی های خود و همسر و فرزندان در قالب خود اظهار به قوه قضاییه است به موجب این قانون هرکدام ازمسئولین منجمله اعضای شورای شهر باید لیست اموال منقول وغیرمنقول خودوخانواده اش به دادگستری شهرستان مربوطه ومردم اعلام نماید کدامیک ازشوراهای شهر تاکنون این مهم را انجام داده اند؟ آیاتاکنون در منطقه ما چنین اقدامی صورت گرفته است؟  یا خیر ؟ و اگر اقدام نشده است کدام مرجع باید به مردم پاسخگو باشد آیا این نقض قانون و حقوق شهروندی نیست؟

به استناد  ماده ۷۱ قانون شهرداریها که اشعار می دارد شهردار مکلف است هر ۶ماه صورت جامعی از درآمد وهزینه های شهرداری را که به تصویب شورای  شهر رسیده برای اطلاع عموم منتشر و هر ۶ماه یک دفعه آمار کلیه عملیات و اقدامات انجام شده در امور مختلف را برای  اطلاع عموم منتشر نموده ونسخه ای  از آن را به وزارت کشور ارسال کند.با عنایت با قانون مذکور شوراها و شهرداری ها به این مهم توجه ننموده و بی تفاوت بوده وهستند.آیا تااکنون شهرداری اقدام به اجرای این قانون کرده ؟آیا از طرف شورا شهرداری در این بار بازخواست شده ؟

به استنادماده ۷۶ الحاقی  مورخ ۱۳۸۲/۰۷/۰۶شوراها ،شورای  شهر و شهرداری موظفند با راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی مردم را به طورمستمراز مصوبات،تصمیمات ،عملکرد ، بودجه ، هزینه ودرآمد خود آگاه نمایند.با توجه به قانون مذکور متاسفانه اعضای شورای شهر وشهرداری در اجرای آن و راستای شفاف سازی چرا اقدام ننموده اند چه کسی بایستی پاسخگو باشد؟

در نهایت براساس ماده ۱۴ قانون شوراها عضویت در شورا شغل نیست بلکه افتخاری است با توجه به نص صریح ماده مذکور معلوم نیست کاندیداها جهت دستیابی به عضویت در شورای شهر چرا این همه هزینه صرف می کنند ؟ لازم است جواب قانع کننده به موکلین خود بدهند؟مدیریت شهر  و اعاده حقوق شهروندان و ارائه راهکار و برنامه با پوسترهای رنگارنگ ، مسابقه های مالی ، کارناوال های فانتزی ، مسابقه های لبخند و ژست صورت وهمچنین دکتر و مهندس بودن راه به جایی نخواهد برد.چنانکه در این زمینه نیاز به فکر ، تجربه ،تخصص ،تعهد و احترام به حقوق و قوانین و حمایت از حقوق شهروندان است .

امیدوارم همه منتخبان به قوانین و حقوق مردم احترام گذاشته و در جهت رفاه عمومی اقدام کنند و حداقل قوانین را در جهت مدیریت شهری به کار ببندند اجرای قانون هر شهری را می تواند به مدینه فاضله تبدیل کند .